סמוטריץ' נגד נתניהו: "ראש ממשלה חלש, טרלול במשמרתו"

את הדברים אמר סמוטריץ' בתגובה להחלטת בית המשפט שלא לאפשר הפרדה מגדרית באירוע בעפולה ● ברק הגיב לגנץ, שאמר כי לא פוסל רוטציה עם נתניהו, כל עוד הוא זה שמכהן ראשון: "זהו החולי העמוק במרכז-שמאל, ההסכמה לשבת עם נתניהו" ● פנייה ליועץ המשפטי לממשלה: פתח בחקירה פלילית של קשרי נתניהו עם "ישראל היום"

בצלאל סמוטריץ' (צילום: Flash90/מרים אלסטר)
Flash90/מרים אלסטר
בצלאל סמוטריץ'
07:14 עריכה

37 ימים נותרו עד לבחירות סתיו 2019, שהם חמישה שבועות ויומיים. שני נושאים עתידים לעמוד בשבוע הקרוב על סדר היום: הצבת מצלמות בחדרי קלפי ופסילת מועמדים מהתמודדות בבחירות.

עד מחר נדרשים היועץ המשפטי לממשלה והמשטרה למסור לוועדת הבחירות המרכזית את עמדתם לגבי צילום באולמות הצבעה שייעשה על ידי שוטרים המצוידים במצלמות גוף. מוסלמים ודרוזים המציינים את חג הקורבן, שחל השבוע, יוכלו למסור את עמדתם בנושא עד יום חמישי.

ביום רביעי תדון ועדת הבחירות בפסילה של מועמדים ורשימות מלהתמודד בבחירות. על הפרק עומדת בקשותם של כחול לבן, המחנה הדמוקרטי, חבר הכנסת עיסאווי פריג', העבודה והמרכז הרפורמי לדת ומדינה לפסול את בנצי גופשטיין מעוצמה יהודית. את הרשימה כולה מבקשים לפסול המחנה הדמוקרטי, חבר הכנסת עיסאווי פריג', העבודה והמרכז הרפורמי לדת ומדינה. שני האחרונים מבקשים גם את פסילתם של איתמר בן גביר וברוך מרזל. מנגד, מבקשים בן גביר ועוצמה יהודית לפסול מלהתמודד לכנסת את הרשימה המשותפת ויש עתיד. עד יום שלישי נדרשים היועץ המשפטי לממשלה ומי שהוגשה בקשה לפסילתו למסור את עמדתם בנושא.

07:29 עריכה

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לא מרוצה מכך שראש הממשלה בנימין נתניהו איפשר לחברות הקונגרס הדמוקרטיות אילהן עומאר ורשידה טליב, תומכות בי-די-אס, להיכנס לישראל – כך פרסם אמש העיתונאי ברק רביד.

07:55 עריכה

הוא אמנם בדרך לעזוב את הזירה הפוליטית, אבל בינתיים יושב ראש מפלגת העבודה לשעבר, חבר הכנסת אבי גבאי – שלא מרבה להתבטא לאחרונה – משתף הבוקר את מאמרה של איריס לעאל, "ליברמן, נסיך האופל". "נתניהו" – נכתב בטור שאותו הגדיר גבאי "מדויק" – "לא מתקרב וגם לא יתקרב עוד עשרה גלגולי חיים לסיפור האפל והלא מבואר של פרשיות ליברמן".

08:06 עריכה

מחלוקת בימין המאוחד האם לתקוף את הליכוד ואת העומד בראשו, בנימין נתניהו, במסגרת הקמפיין. בעוד שיושבת ראש הרשימה, איילת שקד, סבורה שיש לעשות כן, יושב ראש הבית היהודי, רפי פרץ, מספר 2 ברשימה, מתנגד לקו זה. שקד מאמינה שיש להיאבק בקמפיין הגוועאלד וניסיון שתיית הקולות של מפלגת השלטון, ואילו פרץ חושש שהדבר יביא לנטישת מצביעים.

08:52 עריכה

ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק מהמחנה הדמוקרטי, התראיין הבוקר לתחנות הרדיו כאן ב' וגלי צה"ל. ברק מתח ביקורת על ראשי כחול לבן, שמשיאים עצות בתקשורת איך להתמודד עם המצב ברצועת עזה. "את העניין של פעולה קרקעית – כן או לא, את העניין של העיתוי והדרך שבה מחזירים את ההרתעה לרצועת עזה אני מציע להשאיר לרמטכ"ל המכהן, לראש השב"כ, לאלוף פיקוד דרום, לראש אמ"ן (אגף מודיעין) – הם אלה שצריכים להביא את ההצעה לממשלה, והממשלה צריכה להחליט. אני חושב שאת הדיונים האלה – אני לא אהבתי אותם כשעשה את ההתלהמות-רהב הזאת נתניהו בצומת אשקלון ואני לא מתלהב מזה שעושים את זה גם רמטכ"לים לשעבר", אמר ברק בהתייחס לדברים שאמרו ביום שלישי האחרון גנץ, יעלון ואשכזי, על כך שבסבב הבא יש להכריע את חמאס. "צריך להשאיר את זה לרמטכ"ל הנוכחי. הוא ידע בדיוק מה צריך להמליץ לממשלה", הוסיף ברק בראיון לעידן קוולר.

"יש ברית בלתי כתובה, בלתי מדוברת, בין נתניהו לבין החמאס", אמר ברק. "נתניהו מוכן להפקיר את תושבי הדרום. הוא מוכן שימשיכו להיות פיגועים כדי שהוא לא יצטרך להתמודד עם הצורך, בעצם, לחזק את הרשות ולהחליש את החמאס. החמאס נוח לו. עם החמאס קל להסביר לאזרחים מדוע אי אפשר להגיע לשום הסדר. עם הרשות זה יותר מסובך. אותה מנסה ממשלת ישראל למוטט", הסביר.

בראיון לאריה גולן מתח ברק ביקורת על יושב ראש ישראל ביתנו: יש "לסלק מדרכנו גם את נתניהו, ואני מוסיף, גם את ליברמן".

09:08 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט שלא לאפשר ליהודים לפקוד היום, תשעה באב, את הר הבית. זאת, בין היתר, על רקע חג הקורבן (עיד אל-אדחא), שמציינים המוסלמים השבוע.

בצלאל סמוטריץ' מהימין המאוחד, המכהן כשר בממשלתו של נתניהו, תקף את ההחלטה: "סגירת הר הבית ליהודים בתשעה באב היא בושה וחרפה".

גם איתמר בן גביר מעוצמה יהודית ביקר את הצעד: "הכניעה וההתקפלות בהר הבית רק נותנת רוח גבית לטרור".

10:29 עריכה

עוד בטרם פרצו העימותים בעיר העתיקה, נדרשו הפוליטיקאים ליום התענית לחורבן בית המקדש –

בני גנץ חושף מה כתב בפתק שהטמין בכותל –

תמר זנדברג מהמחנה הדמוקרטי מתייחסת גם לחג הקורבן –

10:38 עריכה

מחלוקת בשאלת האחריות להחלטה על סגירת הר הבית ליהודים בתשעה באב. לצד דיווחים כי מדובר בהחלטה של המשטרה, מדווח כי הדרג המדיני, וראש הממשלה בראשו, הוא שנתן אור ירוק למהלך.

בימין המאוחד קוראים לשנות את ההחלטה –

11:10 עריכה

אחרי שנאסרה עליית יהודים להר הבית, הוחלט על שינוי ההנחיה, ועלייתם הותרה. העימותים במקום התחדשו.

השר בצלאל סמוטריץ' מהימין המאוחד בירך על ההחלטה –

11:43 עריכה

הכל נשאר במשפחה: לקראת הבחירות הקרבות, מציג דין שמואל אלמס ב"ישראל היום" סקירה של קרובים שכיהנו בכנסת: אבות ובנים, הורים וילדיהם וגם זוגות גרושים.

11:47 עריכה

יאיר לפיד, מספר 2 ברשימת כחול לבן, מבקר את השר גלעד ארדן, שאמר אמש בחדשות 13 שישנה אפשרות שתתקיים מערכת בחירות נוספת: בליכוד "מוכנים לגרור את ישראל לעוד בחירות".

12:02 עריכה

חברת הכנסת אעידה תומא סלימאן מהרשימה המשותפת מבקרת את ההחלטה להתיר ליהודים לפקוד את מסגד אל-אקצא. תומא סלימאן מזכירה בדבריה את השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, שחרף תפקידו כמי שאמון על משטרת ישראל, ממלא את פיו מים ולא נדרש לשאלות שעל סדר היום הציבורי.

מנגד מביע השר רפי פרץ מהימין המאוחד ביקורת על "המתפרעים בהר הבית" ומחזק את ידי המשטרה.

12:31 עריכה

תלונה הוגשה ליועץ המשפטי לממשלה: פתח בחקירה פלילית נגד ראש הממשלה נתניהו בשל קשריו עם "ישראל היום" – כך פרסם אורן פרסיקו ב"העין השביעית". את התלונה הגיש עורך הדין שחר בן מאיר, ובמרכזה הטענה כי "אדלסון (בעל העיתון) משקיע מהונו ומכספו באופן משמעותי על מנת לקדם את הבחירה של איש פוליטי אחד ויחיד, ראש הממשלה נתניהו". בפנייתו בת שבעת העמודים כותב בן שחר כי ישנו חשד ש"'ישראל היום' הוא מתנה אסורה המהווה הפרת אמונים ואולי אף שוחד, של אדלסון לראש הממשלה".

12:42 עריכה

ביום ראשון הקרוב ימריא ראש הממשלה נתניהו לביקור באוקראינה. לאחרונה קיבל ראש הממשלה את פניהם של עולים שהגיעו ארצה מהמדינה שהייתה בעבר חלק מברית המועצות.

אין מדובר בביקור המדיני היחיד של ראש הממשלה בזמן הקרוב: בחודש הבא ימריא נתניהו להודו וייפגש עם ראש הממשלה נרנדרה מודי.

בסוף השבוע תיאר יוסי ורטר בטורו ב"הארץ" כיצד בוטל ביקורו של נתניהו ביפן ובקוריאה הדרומית.

13:52 עריכה

יושב ראש כחול לבן בני גנץ התראיין למורן אזולאי ואלכסנדרה לוקש ב-ynet ונדרש לסוגיות שעל סדר היום. לגבי העימותים במסגד אל-אקצא מתח גנץ ביקורת על כך שההחלטות בנושא מתקבלות ברגע האחרון וטען שנתניהו עסוק בענייניו ולא בענייני המדינה.

לגבי רצועת עזה  אמר יושב ראש כחול לבן שההרתעה הישראלית נשחקה בשנה וחצי האחרונות "כתוצאה של חוסר תגובה של ישראל". "אנחנו מציעים לחדול משרשרת חילופי המהלומות האלה ולהביא את זה לסיטואציה של הכרעה צבאית של החמאס. הפעלת כל הכוח שצריך", אמר והוסיף: "צריך לבחור את הזמן שנוח לנו".

"את המציאות הזו, בהיעדר של הסדרה ארוכת טווח – שמאפייניה שקט מוחלט, השבת הבנים, בהיעדר המצב הזה – לא תהיה ברירה אלא ללכת למערכה רחבה, מלאה ומסודרת, וזה מה שאנחנו נדע לעשות", אמר בראיון, שנמשך למעלה מעשרים דקות.

"אין לי דבר וחצי דבר ברמה האישית מולו", אמר לגבי נתניהו. "אצלי, הדמוקרטיה הישראלית, על מנגנוני האיזון וההגנה שלה, אינם דבר שאני יודע להתפשר איתו", הבהיר. "אנחנו לא ניתן – לא לממשלת קיצוניים (ו)לא ממשלת חשודים להיות".

לגבי ההצעות שהוצעו לו מטעם נתניהו לפני פיזור הכנסת אמר שנאמר לו: "תבוא רק אתה – ניתן לך חצי עולם ומלואו". כשנשאל מה כללה ההצעה השיב: "כל מה שאני רוצה". לגבי הצעה לכהן ברוטציה עם נתניהו כראש ממשלה אמר: "אם נתניהו רוצה להציע רוטציה ואני מתחיל אותה ראשון – אפשר להתחיל לדבר על הדברים". בתגובתו לנכונותו לכהן ברוטציה עם נתניהו מסרו מהמחנה הדמוקרטי: "מאחז העיניים מבלפור עשה זאת שוב ושבה את גנץ בתעתועיו".

"אני אינני אדם מושלם. אני יכול לטעות, וכשזה קורה – אני מבקש סליחה וממשיך הלאה", אמר בהתייחס לשיבושי לשון שלו.

גנץ אישר שמתנהלים מגעים עם גורמים בליכוד. "כולם מבינים שעידן סוף נתניהו החל כבר. אנחנו נמצאים עמוק בתוך התהליך".

14:07 עריכה

במערכת הפוליטית מוסיפים להתייחס לעימותים האלימים בהר הבית –

14:51 עריכה

השר לביטחון פנים גלעד ארדן (הליכוד) התראיין לתחנות הרדיו כאן ב' וגלי צה"ל והתייחס לעימותים הבוקר בהר הבית.

"המשטרה נערכה בצורה הטובה ביותר שניתן", אמר ארדן לאמיר איבגי בגל"צ. "יש המון-המון בורות, לצערי, גם בקרב פוליטיקאים, שממהרים לצייץ או להגיב, ולעיתים גם בקרב כלי התקשורת". כשנשאל על ידי אסתי פרז בן-עמי בכאן ב' למי כוונתו השיב: "אני לא מתכוון לנקוט בשמות" (כך במקור).

"הסטטוס קוו בהר הבית, ואני אומר זאת בצער – כי זה סטטוס קוו בן 52 שנה – מקפח את היהודים. אין מחלוקת. היהודים לא רשאים, גם לא נוצרים, להתפלל בהר", אמר לאיבגי. "רק מוסלמים מתפללים בהר הבית".

"מפקד המשטרה הוא בעל הסמכות בחוק – כמה כוח להפעיל, האם לאפשר כניסת מבקרים כאשר נשקפת סכנה לשלומם וביטחונם", הבהיר בגלי צה"ל. "זה לא קשור לפוליטיקאים. המדיניות שלי, המדיניות של ראש הממשלה היא לאפשר בכל דרך שניתן את כניסת המבקרים להר הבית לאורך כל ימות השנה".

"הריבונות שלנו בהר לא נחלשה בשנים האחרונות, היא התחזקה ובאופן משמעותי, ואני מציע לשאול את המבקרים האמיתיים שמבקרים בהר", אמר ארדן בגל"צ. "מספר המבקרים היהודים גדל ב-350 אחוז", ציין בכאן ב'.

ארדן התייחס גם לסדרה "מחוז ירושלים", שהפיקה חברת קודה ושודרה בכאן, ובה הושתל רובה בבית משפחת סלימאן בעיסאוויה: "תקלה חמורה מאוד. טוב שמשטרת ירושלים, והמשטרה בכלל, הודיעה, גם התנצלה, וגם הודיעה שיש תחקיר הפקת לקחים, כולל הסקת מסקנות אישיות, אם יהיה צורך", אמר בראיון בכאן ב'.

ארדן נדרש גם לאפשרות שימונה לשגריר ישראל באו"ם: "זה לא קשור רק להחלטות שלי. זה קשור למכלול של שיקולים".

15:19 עריכה

עמיר פרץ, יו"ר מפלגת העבודה, הגיע לנחם את משפחת שורק. "דביר השאיר אחריו אור גדול. עם ישראל כולו מביע הזדהות עם הכאב העצום"

16:00 עריכה

ח"כ משה גפני מיהדות התורה, מגיב להחלטת בית המשפט שלא לאפשר הפרדה מגדרית באירוע לציבור החרדי בעפולה: "פסיקה מרושעת שמתאימה לט' באב – יום החורבן – ותגרום להרבה מאוד אנשים ובני נוער לא להשתתף באירוע. אני קורא לכל המשתתפים שלא לפגוע אחד בשני, ומתוך רצון והסכמה, כל אחד ישמור על מקומו".

16:11 עריכה

יו"ר הימין המאוחד, השרה לשעבר איילת שקד, התראיינה לערוץ הכנסת והציעה לנתניהו להתמקד בלהחזיר את הקולות האבודים מליברמן. "אם ראש הממשלה ואם הליכוד רוצים להקים ממשלת ימין, הם צריכים לבצע הסבר ממוקד שאסור להצביע למפלגות שלא עוברות את אחוז החסימה. אם הם ממשיכים בקמפיין הגוועלד שלהם, זה אומר חד משמעית שהמטרה שלהם זה להקים ממשלת שמאל.

כמו כן, לשאלה האם היא יכולה לשבת עם בני גנץ, ענתה שקד: "אם נתניהו יקים ממשלת ימין ואחר כך יכניס את בני גנץ, אני אף פעם לא פוסלת אדם ממפלגת ציונית. אני כן אומרת, שהמטרה שלנו היא בהחלט שתקום ממשלת ימין בראשות נתניהו"

17:00 עריכה

יו"ר המחנה הדמוקרטי, אהוד ברק, משיב להצהרתו של בני גנץ, לפיה במידה שנתניהו יסכים לרוטציה בה הוא יכהן ראשון ואומר: "שתי המפלגות – כחול לבן והעבודה – מוכנות לשבת בממשלה עם נתניהו. זהו החולי העמוק במרכז-שמאל. היעדר הנחישות להתגייס ביחד כדי להשיג מהפך".

ח"כ אסף זמיר ממפלגתו של גנץ, יוצא להגנתו: "כשגנץ קיבל הצעה (הצעה? תחינות!) להיכנס לממשלה של נתניהו זה נגמר בסירוב מוחלט. ברק לעומת זאת, ישב ארבע שנים תמימות אצל נתניהו ואפילו פילג את מפלגת העבודה כדי שיוכל להמשיך לשתף איתו פעולה".

17:44 עריכה

בצלאל סמוטריץ' מהימין המאוחד תוקף בחריפות את החלטת בית המשפט לאסור על הפרדה מגדרית באירוע בעפולה: "מערכת משפט מטומטמת. ראש ממשלה חלש שמאה אחוז מהטרלול הזה מתרחש במשמרת שלו. אפס מנהיגות. אפס משילות".

17:58 עריכה

החובות של מפלגת זהות בראשות משה פייגלין, הנאמדים בכ-2 מיליון שקלים, נותנים את אותותיהם. כתבנו נתי יפת מדווח כי בפגישה שהתקיימה ביום ראשון שעבר במשרדי המפלגה בראש העין, הודיע פייגלין לפעילים ולמועמדי המפלגה לכנסת, כי אם לא יימצא פתרון כלכלי בזמן הקרוב, משרדי המפלגה ייסגרו והפעילות תתבצע מבתי חברי המפלגה.

הסיכוי לשיפור קרוב במצבה הכלכלי של המפלגה אינו גבוה, משום שתורמים שסייעו למפלגה בבחירות הקודמות איבדו בה עניין והפסיקו את תמיכתם. על הרקע הזה אין כיום למפלגה עובדים בשכר, לעומת כ-30 מועסקים לפני בחירות אפריל. נוסף על כך, גם מספר פעילי המפלגה הצטמצם, כך שהיא תתקשה לנהל קמפיין אפקטיבי.

משה פייגלין (צילום: Flash90)
משה פייגלין (צילום: Flash90)

זהות מתנהלת בקמפיין הבחירות הנוכחי ללא כל תקציב, ותסתמך עד ה-17 בספטמבר על פעילות שטח של המועמדים ושל המתנדבים שנותרו, ועל קמפיין אינטרנט.

לפני כחודש התחולל במפלגה משבר עמוק שהוביל לעזיבתם של שניים מהמועמדים ברשימה, עו"ד ליבי מולד ואלברט לוי. המשבר נסב על כוונת פייגלין לשריין את המקום השלישי ברשימה למנכ"ל המפלגה שי מלכא, אך יותר מכך על סירובם של מלכא ופייגלין להקים מוסדות דמוקרטיים למפלגה בהתאם לתקנון שכתבו המייסדים בעת הקמת המפלגה לפני כארבע שנים.

בעקבות הסערה הפנימית ויתר מלכא על השריון שהיה אמור לקבל ויחד עם פייגלין הוא התחייב להקים את המוסדות בשלושה החודשים שלאחר חגי תשרי. לדברי ד"ר רפאל מינס, הממוקם חמישי ברשימת זהות לכנסת, גם אם המפלגה לא תעבור את אחוז החסימה היא צפויה להמשיך להתקיים, משום שאין גוף פוליטי אחר הפועל בהתאם למצע שלה.

19:35 עריכה

ראש הממשלה נתניהו מגיב להתבטאויות שהושמעו לאורך היום בעניין עליית היהודים להר הבית, בעקבות ט' באב: "השאלה לא הייתה בכלל אם יעלו, אלא כיצד לנהל את זה בצורה מיטבית ביותר לביטחון הציבור וכך בדיוק עשינו".

עוד אמר נתניהו: "אני לא מתרשם מכל ההמלצות של קבינט הטוויטר, צייצנים וצייצניות למיניהם. מנהיגות זה אחריות ונחישות. כך פעלנו, כך נמשיך לפעול".

19:42 עריכה

שורה של תגובות חריפות, גם מימין וגם משמאל, נגד בצלאל סמוטריץ' לאחר שכינה את ראש הממשלה חלש ותקף את ההחלטה של בית המשפט לבטל את ההפרדה המגדרית באירוע בעפולה. 

מירי רגב קראה לסמוטריץ' להתנצל על המילים בהן בחר כדי לתאר את נתניהו: "התבייש לך!"

אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו: "סמוטריץ' התבלבלת עפולה זו לא מאה שערים… אם לרגע חשבנו שצום תשעה באב יגרום לבצלאל סמוטריץ' להרהר מעט בתוכניותיו להחזיר את מדינת ישראל לימי דוד המלך, מסתבר שטעינו".

סמוטריץ' התבלבלת עפולה זו לא מאה שערים…אם לרגע חשבנו שצום תשעה באב יגרום לבצלאל סמוטריץ' להרהר מעט בתוכניותיו להחזיר…

פורסם על ידי ‏Avigdor Liberman – אביגדור ליברמן‏ ב- יום ראשון, 11 באוגוסט 2019

20:45 עריכה

ח"כ אחמד טיבי בטוויטר, בתגובה לאירועי היום בהר הבית: "השימוש בכוח וירי רימוני גז ורימוני הלם והתעמרות במתפללים היא המשך של ההתעמרות והאכזריות הברוטלית בעיסאוויה".

20:48 עריכה

גורמים בימין המאוחד תקפו הערב את ראש הממשלה בנימין נתניהו. "הוא מתקבל בפני השמאל והערבים, לוחצים עליו אז הוא מתקפל בפני הימין ואז אומר 'לא בגללכם צייצנים ילדותיים, ממילא רציתי לעשות את זה'. ככה הוא עשה במתווה האו"ם להוצאת המסתננים, ככה בשחרור מחבלים וככה בחוק ההסדרה שש שנים. שיטת ביבי".

מוקדם יותר הערב אמר נתניהו: "אני לא מתרשם מכל ההמלצות של קבינט הטוויטר, צייצנים וצייצניות למיניהם. יהודים יעלו להר הבית ב-ט' באב, גם כשזה חג מוסלמי".

21:29 עריכה

יו"ר הימין המאוחד איילת שקד, נזפה הערב בשר התחבורה ומספר 3 במפלגתה, בצלאל סמוטריץ', לאחר שכינה את נתניהו חלש. שקד אמרה לשר כי "לא היה נכון לצאת בהתבטאות הזו ואפשר היה להתנסח אחרת".

סגירה