פלסטינים צופים בהדלקת עץ חג המולד של בית לחם, 4 בדצמבר 2021 (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)
Nasser Ishtayeh/Flash90

בית לחם מחכה לישועה

תיירות חג המולד הכל כך נחוצה הייתה צפויה להתחדש השנה, אבל זן האומיקרון והאיסור שישראל הטילה על כניסת זרים יביאו לשנה נוספת של הכנסות נמוכות לבית לחם ● במקום הולדתו של ישו שורר דכדוך, ובעלי העסקים במקום מיואשים ● "איסור הנסיעות חיסל את המעט שהצלחנו לשקם. כל מה שעבדנו בשבילו נהרס"

זו השנה השנייה ברציפות בה בית לחם – מוקד תיירותי לנוצרים מכל העולם – עומדת להעביר את עונת חג המולד המבוקשת כמעט ללא תיירים.

ראש עיריית בית לחם אנטון סלמאן נראה מדוכדך במיוחד בזמן שהביט מבעד לחלון משרדו אל כנסיית המולד העתיקה מוקדם יותר החודש. "אתה רואה את הרחבה הזאת? בדרך כלל בנקודת הזמן הזאת היא כבר הייתה מלאה באנשים", הוא אמר.

גילוי זן אומיקרון בסוף החודש שעבר והאיסור שהטילה ישראל בעקבותיו על כניסת תיירים זרים – הנחיתו מהלומה קשה על העיר שכלכלתה מתבססת על העלייה הנוצרית לרגל מדי שנה.

הנוצרים מוקירים את בית לחם כמקום הולדתו של ישו, ועסקי החגים – בין אם אלה המשרתים את הצליינים הנוצרים או את החוגגים הפחות דתיים – פרחו לפני שפרצה המגפה. ב־2019 הגיעו לעיר קרוב ל־1.5 מיליון מבקרים – מספר שיא לדברי גורמים רשמיים.

ראש עיריית בית לחם אנטון סלמאן מדבר עם זמן ישראל במשרדו הצופה על כנסיית המולד, יום שישי, 3 בדצמבר 2021 (צילום: אהרון בוקסרמן)
ראש עיריית בית לחם אנטון סלמאן, 3 בדצמבר 2021 (צילום: אהרון בוקסרמן)

ב־2019 הגיעו לעיר קרוב ל־1.5 מיליון מבקרים – מספר שיא לדברי גורמים רשמיים. אולם ב־2020 המגפה הכניסה את עונת החגים, החיונית לכלכלה, להקפאה עמוקה

אולם ב־2020 המגפה הכניסה את עונת החגים, החיונית לכלכלה, להקפאה עמוקה. ההכנסות התרסקו עוד יותר עם קרקוע התעופה והתמעטות התיירות העולמית לכדי טפטופים.

"לא הייתה עבודה. רק אנשים מעטים באו לחג המולד, רובם כאלה שכבר גרים כאן", אומר אליאס אל־ערג'א, בעליו של מלון בית לחם שנמצא במרחק הליכה קצרה מכנסיית המולד.

לקראת עונת החגים השנה, מדריכי טיולים ובעלי מלונות קיוו למצוא שוב קרקע יציבה, זאת אחרי שאלפי תיירים הזמינו חדרים בבתי המלון בעיר. המספרים אומנם עדיין היו נמוכים בהרבה בהשוואה לשנים שלפני המגפה, ולא היה בהם די כדי לאותת על התאוששות – אבל זה היה עדיף על כלום.

"50% מהכלכלה שלנו כבר מוקפאת. אפילו השנה ראינו שכמה בתי מלון לא הצליחו להיפתח כי לא היו להם מספיק [לקוחות] כדי לכסות את הוצאות ההפעלה", אומר סלמאן.

פלסטינים מתכוננים לחודש של חגיגות מצומצמות לכבוד חג המולד בבית לחם, יום שישי, 3 בדצמבר 2021 (צילום: אהרון בוקסרמן)
פלסטינים מתכוננים לחודש של חגיגות מצומצמות (צילום: אהרון בוקסרמן)

עתה, לא ברור מתי יפוג האיסור על כניסת תיירים בעקבות זן אומיקרון. "גם אם יבטלו את האיסור, אנשים כבר איבדו את האמון בנו. פעם אחר פעם תיירים עושים תוכניות – ובסוף רואים את הכול מתמוטט", אומר טוני ח'שרם, בעליה של סוכנות תיירות במזרח ירושלים.

"איסור הנסיעות הזה חיסל את המעט שהצלחנו להשיג מבחינת הזמנות בחודשים האחרונים. כל מה שעבדנו בשבילו נהרס"

אל־ערג'א אומר כי הוא לא מצפה להרוויח בחג המולד הקרוב. "איסור הנסיעות הזה חיסל את המעט שהצלחנו להשיג מבחינת הזמנות בחודשים האחרונים. כל מה שעבדנו בשבילו נהרס".

גורמים במערכות הבריאות ברחבי העולם הביעו חששות רציניות מזן אומיקרון. מדינות רבות הידקו את ההגבלות, אסרו על טיסות מדרום אפריקה וסירבו להכניס אנשים ששהו במדינות בעלות שיעורי הדבקה גבוהים בזן החדש.

ישראל נקטה את הצעד יוצא הדופן הזה, של איסור על כניסת תיירים ככלל, שבועות ספורים לאחר ששבה ופתחה באופן זמני את השמים לתיירים. על פי עיתון הניו יורק טיימס, רק יפן ומרוקו הצטרפו לאיסור הגורף.

ראש הממשלה הפלסטינית מוחמד אשתייה מדליק את עץ חג המולד של בית לחם ביום שבת, 4 בדצמבר 2021 (צילום: סוכנות הידיעות הפלסטינית)
ראש הממשלה הפלסטינית מוחמד אשתייה מדליק את עץ חג המולד של בית לחם, 4 בדצמבר 2021 (צילום: סוכנות הידיעות הפלסטינית)

"המפתח פה הוא זהירות, ומינימום סיכונים, עד שנלמד יותר", אמר ראש הממשלה נפתלי בנט לתקשורת בסוף נובמבר. "לשם כך אנחנו נצטרך פיקוח הדוק על גבולות המדינה. בכל יום אנחנו נלמד יותר ונדע יותר".

נכון לעכשיו, פלסטינים וערבים ישראלים עדיין יכולים לבקר במקומות הקדושים במהלך החודש הקרוב. ובניגוד לשנה שעברה, כ־500 נוצרים עזתים יקבלו היתרים לבקר את משפחותיהם בגדה המערבית בתקופת החג.

מאות פלסטינים התאספו בכיכר העיר העתיקה בשבת בערב כדי להדליק את עץ חג המולד של העיר. ראש הממשלה הפלסטינית מוחמד אשתייה וראש העיר סלמאן הדליקו את העץ בפני קהל גדול בזמן שזיקוקים האירו את השמיים. אשתייה ציטט בנאומו פסוקים מהתנ"ך ומהקוראן.

ההכנסות מתיירות הפנים הן נמוכות יחסית: 11% בלבד מכלל ההכנסות מתיירות ב־2018, על פי נתונים רשמיים של הרשות הפלסטינית. הכסף הגדול מגיע ממבקרים מחו"ל

אולם ההכנסות מתיירות הפנים הן נמוכות יחסית: 11% בלבד מכלל ההכנסות מתיירות ב־2018, כך על פי נתונים רשמיים של הרשות הפלסטינית. הכסף הגדול מגיע ממבקרים מחו"ל, שצפויים להיות מעטים מאוד השנה.

בדיקות קורונה בנמל התעופה בן-גוריון, 8 במרץ 2021; למצולמים אין קשר לדיווח (צילום: פלאש 90)
בדיקות קורונה בנמל התעופה בן גוריון, 8 במרץ 2021; למצולמים אין קשר לדיווח (צילום: פלאש 90)

"אנחנו מקווים לראות השנה שיפור ב'תיירות הפנים' של ערבים מהצפון", אומר ח'שרם, ומוסיף כי עלייה לרגל של ערבים ישראלים יכולה לפצות על חלק מההפסדים.

אפילו אם בכירי מערכת הבריאות יקבעו כי הזן החדש לא מהווה איום רציני, הנזק הכלכלי כבר נעשה. "אנשים לא יכולים פשוט לנסוע מעכשיו לעכשיו. אנחנו מתכננים את הדברים האלה הרבה זמן מראש – וברגע שהם מתבטלים, אז זהו זה", אומר אל־ערג'א.

הרשות הפלסטינית העניקה כמה הטבות מס לבתי מלון שנאבקים לשרוד. אבל רמאללה, שכבר מתמודדת עם גירעון תקציבי ענק, לא חילקה מענקים נרחבים לתעשיית התיירות. בישראל השכנה, הממשלה הקצתה בסוף אוגוסט 300 מיליון שקלים לתמיכה בענף התיירות הפגוע שלה.

כמרים ארמנים מציינים את חג המולד בבית לחם, 2016 (צילום: Hadas Parush/Flash90)
כמרים ארמנים מציינים את חג המולד בבית לחם, 2016 (צילום: Hadas Parush/Flash90)

"ישראל היא מדינה, לנו יש רק את הרשות שלנו. היא לא יכולה לתמוך בנו באותה צורה. מה שהיא יכלה לתת, היא נתנה. אבל זה לא היה מספיק"

"ישראל היא מדינה, לנו יש רק את הרשות שלנו. היא לא יכולה לתמוך בנו באותה צורה. מה שהיא יכלה לתת, היא נתנה. אבל זה לא היה מספיק", אומר אל־ערג'א. בעלי חנויות בבית לחם לא מאמינים שהעניינים ישתפרו בצורה משמעותית עד סוף דצמבר.

"היה עדיף אם פשוט הייתי סוגר את החנות", אומר אבראהים, בעל חנות בעיר שהעדיף להזדהות בשמו הפרטי בלבד. "עכשיו אני סתם הולך לשרוף כסף על תשלום חשבונות החשמל".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 768 מילים ו-1 תגובות
סגירה