מבקר המדינה הנוכחי הוא אחד המינויים הכי רעים לדמוקרטיה

מבקר המדינה אנגלמן (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
יונתן סינדל/פלאש90
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן

אני מתעקש להמשיך להתמקד בנושא הסקסי של תפקוד מבקר המדינה החדש. אחד משומרי הסף הכי חשובים במשטר הדמוקרטי. ועכשיו, כך מתברר, אחד מהמינויים הכי רעים לדמוקרטיה הישראלית. וזה רק הולך ומסלים. תבינו: זה פוגע בכל אחד ואחת מאיתנו. באופן עמוק, מקיף וכואב. הנה ההסבר:

1

כשמבקר המדינה מבהיר לאנשיו שאסור להם להעביר ליועץ המשפטי לממשלה חומרים שמהם עולה חשד לשחיתות לצורך בדיקה אם יש מקום לחקירה פלילית, הוא לא רק משחית את המידות.

2

כשמבקר המדינה אוסר על אנשי משרדו להעביר לראש התביעה הכללית (שהוא היועמ"ש) חומרים שמהם עולה חשד לעבירות פליליות, הוא לא רק עלול להביא לשיבוש מהלכי חקירה (כי המבוקרים יכולים בינתיים לתאם עדויות, להשמיד ראיות או להשפיע על עדים שכפופים להם).

3

כשמבקר המדינה אוסר על הכפופים לו להעביר למנדלבליט ממצאי ביקורת שעולה מהם חשד לעבירות פליליות, הוא לא רק מועל בתפקידו לפעול למעננו, אזרחי מדינת ישראל ולמען שלטון החוק, טוהר המידות בשירות הציבורי והתפקיד היעיל של המדינה כלפינו.

4

כשמבקר המדינה אוסר על אנשי משרד מבקר המדינה להעביר ליועץ המשפטי לממשלה ממצאים שמהם עולה חשד לפלילים, הוא לא רק מצפצף על כולנו כדי לרצות את שולחו המושחת.

5

כשמבקר המדינה עושה זאת, הוא גם עובר על החוק. פשוט עובר על החוק. סעיף 14(ג) לחוק מבקר המדינה (תשי"ח – 1958) קובע שיש להעביר לבחינת היועמ"ש את ממצאי הביקורת שמהם עולה חשד לעבירות פליליות. הוראת רואה החשבון מתניהו אנגלמן לאנשי משרדו לא לעשות כן, אפוא, היא בבחינת עבירה על החוק לכאורה.

6

לאחר בחירת רואה החשבון מתניהו אנגלמן לתפקיד מבקר המדינה, נשאל נתניהו מפי עיתונאי (בעת שעבר במסדרון הכנסת. לא במסגרת מסיבת עיתונאים שבה שואלים שאלות ומקבלים תשובות. מה זה פה, דמוקרטיה?) מה דעתו על כוונת אנגלמן לבטל את הביקורת בזמן אמת ולהתמקד אך ורק בביקורת בדיעבד.

7

תשובת זחוחיהו: כך צריך. כך זה בכל העולם. מישהו יעלה על דעתו ביקורת בזמן אמת באמזון או במיקרוסופט?

בום. עוד טפח מתפיסת עולמו של נתניהו: הרי אמזון אינה מדינה. היא מחויבת אך ורק לצרכניה ולבעלי המניות בה. כך גם מיקרוסופט

8

בום. עוד טפח מתפיסת עולמו של נתניהו: הרי אמזון אינה מדינה. היא מחויבת אך ורק לצרכניה ולבעלי המניות בה. כך גם מיקרוסופט. הצרכנים יכולים להפסיק לקנות בכל רגע מוצרי מחשב מהחברה של ביל גייטס. ובעלי המניות יכולים להחליט בכל שניה שלא להשקיע עוד במניות החברה של ג'ף בזוס.

9

אזרחי מדינת ישראל, לעומת זאת, אינם יכולים להפסיק לשלם מסים. נהגים אינם יכולים שלא לעצור בצד כשהשוטר מורה להם לעשות זאת. בעלי מפעלים לא יוכלו לחמוק מתשלום קנס או ממשפט אם יזהמו את האוויר. עצורים לא ממש יכולים להתחפף מהכלא כשמתחשק להם. חולים אינם מסוגלים לקום מהמיטות ולנטוש את בית החולים. ומובטלים יתקשו לשרוד ללא דמי אבטלה מהמוסד לביטוח לאומי.

10

במלים פשוטות: מדינה אינה חברה עסקית. האזרחים לא יכולים להחליט בשניה אחת שלא מתחשק להם עוד להיות אזרחים. לכן זכותם של אזרחים לדעת שרשות המסים מתפקדת כיאות בזמן אמיתי. שמשטרת ישראל נוהגת בהגינות בכל האזרחים ושננקטים צעדים נגד שוטרים אלימים. שהמשרד להגנת הסביבה עוקב אחרי זיהום אוויר שנפלט ממפעלים ובתי זיקוק. שבתי הכלא נוהגים באנושיות בעצורים, באסירים ובבני משפחותיהם. שבתי החולים מטפלים כראוי במאושפזים ושהם חשופים לביקורת אם אינם עושים כן. שהמוסד לביטוח לאומי משלם בזמן למובטלים. ושצה"ל אינו שולח חיילים לקרב בנגמ"ש בלתי ממוגן.

במלים פשוטות: מדינה אינה חברה עסקית. האזרחים לא יכולים להחליט בשניה אחת שלא מתחשק להם עוד להיות אזרחים

11

אין פלא שבצלאל "סיפוח ללא אזרחות לפלסטינים" סמוטריץ' העלה את שמו של אנגלמן לראשונה. אין פלא שבצלאל "מצעד הבהמות" סמוטריץ' סיפר לנתניהו על אנגלמן. אין פלא שבצלאל "טוהר היולדת היהודיה" סמוטריץ' הוא שהעניק לנתניהו את הרעיון להביא למינויו האיום של אנגלמן. אין פלא שבצלאל "נאום ברכה בטקס הענקת פרס חינוכי לרב שמצדד בטבח במערת המכפלה" סמוטריץ' הוא שסייע לנתניהו להוביל את הכנסת להצביע בעד מינויו של האיש הכי לא מתאים לתפקיד מבקר המדינה.

12

חברי וועדת ההיתרים דרשו מנתניהו להשיב 300 אלף דולר שקיבל מבן דודו בעודו ממתין ל…אישור בקשתו לקבל מימון מבן הדוד הנדיב מטעם ועדת ההיתרים. מבקר מדינה סביר היה מודה להם על פועלם, מעביר את הנושא לבחינת היועץ המשפטי לממשלה ומטעים שייתכן שנתניהו עבר שוב עבירת הפרת אמונים לכאורה (ואולי עבירות נוספות). אנגלמן, לעומת זאת, צרח על חברי ועדת ההיתרים בראשות שופט מחוזי בדימוס על כך שהעזו לדרוש מהוד מעלתו את המובן מאליו: להשיב את סכום העתק שניתן לו בלא רשות בזמן שהוא ממתין לקבלת רשות.

בדיוק הפוך ממבקר מדינה סביר. בדיוק הפוך ממבקר מדינה בכלל. בדיוק הפוך ממי שאמור לדאוג לאינטרס הציבורי

13

בדיוק הפוך ממבקר מדינה סביר. בדיוק הפוך ממבקר מדינה בכלל. בדיוק הפוך ממי שאמור לדאוג לאינטרס הציבורי. כי אנגלמן לא נבחר כדי להגן עלינו. על הציבור. על טוהר המידות והתפקוד התקין של השירות הציבורי.

14

אנגלמן נבחר כדי להגן על נתניהו. כדי להגן על הריקבון. איזה מינוי נורא.

עורך דין דניאל חקלאי הוא בעל משרד עריכת דין שמתמחה בייצוג בתחומי המשפט הפלילי, עבירות הצווארון הלבן, ועדות החקירה, הדין המשמעתי ולשון הרע. בן 46. נשוי ואב לשני בנים. פרסם מאמרים וכן סיפורים קצרים בכתבי עת דיגיטליים. אוהב מאד ספרות, קולנוע ומוזיקה. מוטרד מאד מהסכנות העצומות למשטר הדמוקרטי ולזכויות האדם והאזרח. מנסה לחשוב כיצד למקם את המשפט החוקתי ואת המשפט הפלילי בהקשרים סוציולוגיים, תרבותיים, פוליטיים, היסטוריים ופסיכולוגיים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 729 מילים ו-1 תגובות
סגירה