הפיצוץ במגזר הערבי הוא רק עניין של זמן

כוחות משטרה בלוד, 12 במאי 2021 (צילום: Yossi Aloni/Flash90)
Yossi Aloni/Flash90
כוחות משטרה בלוד, 12 במאי 2021

משטרת ישראל החלה ביישום הלקחים שהפיקה מאירועי האלימות הקשים במגזר הערבי  ובערים המעורבות במהלך מבצע "שומר החומות". הדו-קיום בין יהודים לערבים בישראל נמצא בסכנה ושני הצדדים יושבים על חבית חומר נפץ. הפיצוץ יפגע קשות בשני הצדדים והם חייבים למנוע אותו.

בשבוע שעבר ערכה תנועת חמאס שורה של אירועים לציון יום השנה ה-34 להקמת הארגון. אחד מהם היה התרגיל הגדול של הזרוע הצבאית שלה שנקרא "מגן ירושלים". התרגיל כלל גם מתווה התקפי של חדירה לשטח ישראל וכיבוש ישובים ובסיסים של צה"ל.

בשבוע שעבר נערכה בחמאס שורת אירועים לציון יום השנה ה-34 להקמתו. אחד מהם היה התרגיל הגדול של הזרוע הצבאית, "מגן ירושלים", שכלל גם מתווה התקפי של חדירה לשטח ישראל וכיבוש ישובים ובסיסי צה"ל

תנועת חמאס לא מוותרת על היעד של שחרור פלסטין "מהים עד הנהר", שבמרכזו שחרור ירושלים ומסגד אל-אקצא. המוטיב הזה היה המוטיב העיקרי גם בסבב הלחימה האחרון בחודש מאי שעבר ברצועת עזה, תחת הכינוי שהעניקה חמאס למלחמה – "חרב ירושלים".

אחרי המלחמה הזו נפל דבר בישראל. לנוכח האירועים האלימים שהיו במגזר הערבי ובערים המעורבות, ראשי מערכת הביטחון בישראל מתייחסים בחומרה רבה לאירועים האלה, וחצי שנה מתום המלחמה החלה מערכת הביטחון ליישם חלק מהלקחים שהופקו. הערכת המודיעין של גופי הביטחון (שב"כ, משטרה) היא שהפיצוץ הבא בקרב המגזר הערבי בישראל הוא רק עניין של זמן. הסיבות שגרמו לפיצוץ בחודש מאי האחרון לא השתנו:

1

נוסחת "עזה-ירושלים" – חמאס מציג את עצמו כ"מגן ירושלים ומסגד אלאקצא". חמאס מנסה לשמר את הנוסחה שהוא קבע, לפיה כל אימת שמתגלעות בעיות במזרח ירושלים או בהר הבית, הוא מעביר אזהרות לישראל כי לא יאפשר פגיעה באינטרסים הלאומיים של הפלסטינים בירושלים.

2

בירושלים נוצרו מוקדי חיכוך חדשים בין יהודים לערבים, כמו רחבת שער שכם, הכפר סילוואן ושכונת שיח' ג'ראח, שמאיימים להתפוצץ ולהשפיע על הנעשה בתוך הקו הירוק.

3

הדור הפלסטיני הצעיר במזרח ירושלים החל ליזום אירועים אלימים באופן עצמאי מבלי להישמע להנחיות הרש"פ או חמאס. העימותים שלו עם כוחות הביטחון משפיעים על הנעשה במגזר הערבי בישראל.

הערכת המודיעין של גופי הביטחון (שב"כ, משטרה) היא שהפיצוץ הבא בקרב המגזר הערבי בישראל הוא רק עניין של זמן. הסיבות שגרמו לפיצוץ בחודש מאי האחרון לא השתנו

4

עליית יהודים להר הבית – המגמה נמצאת בעלייה מתמדת ומהווה מוקד חיכוך ומתיחות קבוע בין יהודים לערבים שמשליך על ערביי ישראל.

5

בקרב הדור הצעיר של ערביי ישראל נמשכות תופעות של אפליה, קיפוח, שנאה, גזענות, ומחסור בתקציבים לפיתוח בתחום הכלכלי והחברתי. קיים שם עדיין זעם גדול מהמלחמה של הממסד הישראלי בתופעות הבניה הבלתי חוקית והזנחת הטיפול בתופעות האלימות והפשיעה והמלחמה בנשק הבלתי חוקי.

6

נמשך הקונפליקט החד בחברה הערבית בין הזהות הלאומית הפלסטינית לבין הזהות הישראלית והנאמנות למדינת ישראל.

*  *  *

בשבוע שעבר שוחרר ממאסר של 17 חודשים השיח' ראיד צלאח, ראש הזרם הצפוני של התנועה האסלאמית בישראל, שהוצא מחוץ לחוק. סגנו, השיח' כמאל אלח'טיב, עומד בימים אלה לדין באשמת הסתה, אך הוא פעיל בשטח.

גורמי הביטחון מעריכים כי בעקבות השחרור של השיח' ראיד צלאח יתגברו המחלוקות בתוך המגזר הערבי בין הזרם הצפוני לזרם הדרומי של התנועה האסלאמית, ומעמדו של יו"ר רע"מ מנסור עבאס עלול להיפגע. כל זה אמור להשליך על האווירה הציבורית הכללית. השיח' ראיד צלאח נזהר מאוד בדבריו לאמצעי התקשורת, אך האידיאולוגיה הקיצונית שלו זורמת אל השטח באמצעות שליחיו במסגדים, במוסדות הצדקה וברשתות החברתיות, כשבראשה הנרטיב השקרי "מסגד אלאקצא בסכנה", שמטרתו להצית את השטח.

חמאס רואה בהשתתפות ערביי ישראל במאבק על ירושלים ומסגד אל-אקצא התפתחות חשובה ביותר. בכיר בחמאס אומר: "הצלחנו לשבור במבצע 'חרב ירושלים' את הדו קיום בין יהודים לערבים בתחומי 48'". חמאס פועל להתססת המגזר הערבי בישראל במטרה להביא למרי אזרחי אלים שיחליש את ישראל מבפנים.

לפי גורמים בחמאס, אחת המטרות של הארגון היא להעסיק את כוחות הביטחון של ישראל באינתיפאדה שבה יפתחו ערביי ישראל, במקביל לאינתיפאדה בגדה וירי רקטות מרצועת עזה.

לפי גורמים בחמאס, אחת המטרות של הארגון היא להעסיק את כוחות הביטחון של ישראל באינתיפאדה שבה יפתחו ערביי ישראל, במקביל לאינתיפאדה בגדה וירי רקטות מרצועת עזה

מבחינת חמאס, אפשר להשתמש במהומות של ערביי ישראל כמנוף לחץ מצוין על ממשלת ישראל  בנושא ירושלים והר הבית.

"האורות האדומים" נדלקו

האירועים האלימים במגזר הערבי בישראל ובערים המעורבות הדליקו "אורות אדומים" בקרב ראשי מערכת הביטחון. צה"ל, השב"כ והמשטרה נערכים לעימותים אלימים נוספים בתוך הישובים הערבים ובערים המעורבות: יפו, עכו, לוד ורמלה.

הגחלים רוחשות מתחת לפני השטח והתושבים הערבים והיהודים יושבים על חבית חומר נפץ שעלולה להתפוצץ שוב בכל רגע נתון.

עכשיו מדברים במשטרה על תרחישים של חסימת צירים עיקריים במדינת ישראל ע"י אזרחים ערבים במקרה של עימות צבאי בחזית הדרום או הצפון ועל שימוש באלפי כלי נשק בלתי חוקיים נגד אזרחים יהודים ונגד אנשי כוחות הביטחון.

על הרקע הזה סיכמו שר הביטחון בני גנץ והשר לביטחון פנים עמר בר לב על הקמת חטיבת מילואים של משמר הגבול שתטפל בכל אירוע של אלימות במהלך כל הסלמה צבאית.

מפקד מג"ב ניצב אמיר כהן אמר ב-17 בדצמבר לעיתון "ידיעות אחרונות" כי יתווספו עוד 340 חיילי סדיר למג"ב, וכי לקח נוסף מאירועי "שומר החומות" הוא הגדלת מערך המילואים של מג"ב מאלפיים לוחמים לחמשת אלפים איש. כמו כן, מאה לוחמים של מג"ב הוכשרו ביחידה מיוחדת לפיזור הפגנות.

המפכ"ל יעקב שבתאי החליט כבר כי כל שוטרי תחנת לוד יעברו אימון בלחימה בטרור והתמודדות עם הפרות סדר, מה שהיה עד כה נחלתם של לוחמי מג"ב ויס"מ. אחרי תחנת לוד האימון יתרחב לשאר תחנות המשטרה בערים המעורבות, שבהן מתגוררים יחדיו יהודים וערבים.

הציבור הערבי בישראל מזדהה יותר עם הזהות הפלסטינית שלו, למרות תהליך הישראליזציה בחברה הערבית. המשטרה מעריכה כי בפיצוץ הבא יהיו תרחישים קשים, לכן היא החלה להיערך מחדש בתחום המודיעיני כדי למנוע הפתעות וגם בתחום בניית הכוח בעת חירום.

למרות תהליך הישראליזציה, הציבור הערבי בישראל מזדהה יותר עם הזהות הפלסטינית שלו. המשטרה מעריכה כי בפיצוץ הבא יהיו תרחישים קשים, לכן החלה להיערך מחדש בתחום המודיעיני ובבניית הכוח בעת חירום

עקרון הדו-קיום בין יהודים לערבים במדינה נתון בסכנה ממשית. האחריות למנוע פיצוץ מוטלת על מנהיגי ופרנסי שני הצדדים, אבל אסור שהציבור הערבי בישראל ייגרר אחרי האידיאולוגיה הקיצונית של חמאס ואחרי ההסתה שלו. הממשלה מצדה חייבת לשמור על הסטטוס קוו בהר הבית, לצמצם את החיכוכים במזרח ירושלים ולהמשיך ולסגור את הפער הכלכלי-חברתי בין יהודים לערבים בתוך מדינת ישראל. פיצוץ המצב יפגע קשה בשני הצדדים וברקמת היחסים העדינה ביניהם.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 946 מילים
סגירה