קציני צבא נושאים את ארונו של נשיא תוניסיה לשעבר באג'י קאיד א-סבסי במזרח תוניס, 19 ביולי 2019 (צילום: Fethi Belaid, Pool via AP)
Fethi Belaid, Pool via AP

על רקע הטענה שהורעל, חוקרת תוניסיה מה הביא למותו של הנשיא לשעבר

נשיא לבנון תוקף את חיזבאללה, אף שזה סייע לו לעלות לשלטון - ורבים במדינה סבורים שלא מדובר אלא במס שפתיים ● במצרים הוסרה פרסומת של יצרנית הרכב סיטרואן, בכיכובו של הזמר הפופולרי עמר דיאב, בעקבות ביקורת פמיניסטית ● עיראק מציינת 15 שנים להוצאתו להורג של סדאם חוסיין ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

קיצונים משני הצדדים

פסגת ראש העין – כך מכנים בתקשורת הישראלית וגם בזאת של חמאס את הפגישה הלילית בין יושב ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס עם שר הביטחון הישראלי בני גנץ. בערוצים טלוויזיוניים רצים סטרייפים ענקיים – "סערת הפגישה עם אבו-מאזן", "ביקורת חריפה על פסגת ראש העין".

חברת הכנסת מירי רגב הגדילה והכריזה שגנץ "ירק בפניהן של המשפחות השכולות". משום מה, לפני עשור בדיוק, כאשר ראש הרשות התקבל באופן חגיגי במעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים על ידי לא אחר מאשר בנימין נתניהו, כבודן של המשפחות השכולות עניין את מירי רגב הרבה פחות.

בני גנץ (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
בני גנץ (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)

המבקרים מתוך הממשלה היו מעט יותר מתונים. "לא הייתי נפגש אתו בביתי", אמרו שרים בכירים, שגם הם כאמור היו שם כאשר נתניהו פגש את אבו-מאזן בבלפור או אפילו לפני כן, כאשר אותו נתניהו נפגש עם יאסר ערפאת וקרא לו "ידיד אמת". הכל פוליטיקה והדעות, יחד עם חוט השדרה, מתכופפות לפי דרישה. אך אם גנץ היה נוסע לרמאללה במקום לארח את אבו-מאזן בביתו בראש העין, אותם המבקרים כמובן היו תוקפים אותו על "ביקור במעונו של אויב".

השאלות החשובות ביותר כמעט לא נשאלו – מה הייתה מטרת הפגישה ומה היו תוצאותיה? המצב בגדה המערבית מדאיג מאוד: חמאס מנסה להצית שם אינתיפאדה, במחנות הפליטים יש תסיסה רצינית, העוני והייאוש גוברים ויוצרים אקלים נוח להתפרצות אלימה מחודשת. לא רק שר הביטחון היה צריך להיות בפגישה הזאת, אלא גם ראש הממשלה ומספר שרים אחרים. אם בגדה תפרוץ אינתיפאדה, הם יהיו אלה שיישאו באחריות, והם מחויבים היום לפעול בכל זירה אפשרית על מנת למנוע את תסריט האימה הזה.

המצב בגדה המערבית מדאיג מאוד: חמאס מנסה להצית שם אינתיפאדה, במחנות הפליטים יש תסיסה של ממש – העוני והייאוש גוברים ויוצרים אקלים נוח להתפרצות מחודשת של אלימות

בתום הפגישה גנץ הבטיח מספר הקלות – הפלסטינים שלהם אישור של הגופים הביטחוניים הישראלים, יוכלו לנהוג ברכב שלהם כאשר הם מבקרים בארץ, ועוד מספר הקלות בתחום הכלכלי. האם הצעדים הללו, שהיו צריכים להתרחש כבר מזמן, יצליחו לעצור את כדור השלג שמתגלגל כרגע בשטחים? קשה להאמין. הדבר יקרה אם ייווצר בקרוב אופק מדיני כלשהו שיאפשר לרשות מרווח נשימה.

יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) (צילום: AP Photo/Alex Brandon)
יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) (צילום: AP Photo/Alex Brandon)

במקום לדון בכדאיות של הפגישה בראש העין, חייבים להתמקד באתגרים ובסכנות הטמונים בהידרדרות של המצב בשטחים. ההידרדרות הזאת תשמש את הקיצוניים משני הצדדים, הפירומנים שמאיימים לשרוף את המועדון. התיאום עם הרשות הפלסטינית והניסיון המשותף למנוע הידרדרות הם אינם עניינים של שמאל או ימין, אלא קודם כל של ביטחון. קיצונים משני הצדדים היו רוצים שלא נעסוק בכל הסוגיות הללו, עד שכבר יהיה מאוחר מדי.

האם לנשיא לבנון מתחיל להימאס מחיזבאללה?

ההתבטאות החריגה של נשיא לבנון מישל עאון על כך ש"רק למדינה הלבנונית יש זכות להכריע בסוגיות הביטחוניות" העלתה חיוך סרקסטי על פניהם של לבנונים רבים.

גם אם הנשיא, שהגיע לכיסאו בזכות הברית בין מפלגתו לבין חיזבאללה, פתאום הבין שארגון הטרור נגס באופן משמעותי בריבונותה של לבנון – האם הביקורת הזאת תוביל גם לפעולה ממשית להחזרתה של אותה סוברניות? בלבנון רבים משוכנעים בכך שלא מדובר בקרע משמעותי בין בני ברית, ושההתבטאות הזאת היא לא יותר ממס שפתיים שנועדה לאוזניים מערביות ותו לא.

הביקורת נגד חיזבאללה איננה עניין נדיר בלבנון, ופוליטיקאים נוצריים, למשל סמיר ג'עג'ע – תוקפים את הארגון הפרו-איראני מספר פעמים ביום. השאלה היא האם ישנם סימנים להתערערות כוחו והשפעתו של חיזבאללה במעוזיו המסורתיים בקרב העדה השיעית.

אמנם פה ושם נשמעים קולות שיעים שיוצאים נגד חיזבאללה, כמו למשל בסרטון שצולם בבעלבק, ובו המצולמים מאשימים את חיזבאללה בכך שהוא גוף זר שעושה שימוש ציני ופסול בלבנונים – אך יחד עם זאת, עדיין קשה להתרשם שמדובר במהפכה של ממש. חיזבאללה ממשיך להיות הכוח המאורגן והמשפיע ובשלב הזה אינו מתכוון לוותר לאף אחד.

בינתיים, המשבר הפוליטי והכלכלי ומבוי הסתום אליו הגיעה לבנון בשנים האחרונות גורמים ללבנונים רבים לעזוב את ארצם. על פי המקורות הלבנוניים, כ-65 אלף בני אדם עזבו את לבנון בעשרת החודשים האחרונים ונראה שבשנה החדשה רבים עוד יותר יעשו את הצעד הזה וינסו לבנות את עתידם הרחק ממולדתם הבוערת.

תוניסיה תחקור את נסיבות מותו של הנשיא לשעבר

האם באג'י קאיד א-סבסי, הנשיא הראשון של תוניסיה לאחר האביב הערבי, מת מנסיבות טבעיות או שמא הורעל ונרצח? לאחר שאחד ממנהיגי מפלגת א-נהדה האיסלאמיסטית טען שא-סבסי, שהיה בן 92 במותו הורעל, שרת המשפטים לילה ג'פאל החליטה לפתוח בחקירה של נסיבות מותו ביולי 2019.

במקביל, הנשיא המכהן, קייס סעיד, הכריז לאחרונה ש"אויביה של תוניסיה ינסו לטלטל אותה על ידי פרובוקציות ותאוריות קשר שונות", ולמעשה הצביע על א-נהדה ושותפיה בעולם הערבי כגורמים עוינים שמעוניינים לגרור את ארצו למלחמת האזרחים ולכאוס.

באג'י קאיד א-סבסי בעת כהונתו כנשיא תוניסיה בארמון הנשיאות, 3 באוקטובר 2018 (צילום: Hassene Dridi, AP)
באג'י קאיד א-סבסי בעת כהונתו כנשיא תוניסיה בארמון הנשיאות, 3 באוקטובר 2018 (צילום: Hassene Dridi, AP)

מוקדם יותר השנה השעה סעיד את הפרלמנט על מנת לגבור על אופוזיציה בתוך בית הנבחרים ופיטר את ראש הממשלה היאשם משישי. מונסף מרזוקי, נשיא תוניסיה לשעבר, נידון שלא בנוכחותו לארבע שנות מאסר לאחר שהאשים את קייס סעיד בביצוע הפיכה. 11 שנים לאחר פרוץ האביב הערבי המדינה הצפון-אפריקאית שוב נמצאת על פרשת דרכים, בין דמוקרטיה לאוטוריטריזם ובין חירות לדיכוי.

הכוכב המצרי עמר דיאב מותקף בגלל פרסומת סקסיסטית

לאחר שהוציא עשרות תקליטים ומאות להיטים, אותם ממשיכים לזמזם מיליוני מעריצים בעולם הערבי, הזמר המצרי הפופולרי עמר דיאב לא שיער שימצא את עצמו בלב הסערה בגלל עוד פרסומת אחת בה הוא השתתף לאחרונה.

מצרים ומצריות רבים התקוממו אל נוכח הפרסומת של סיטרואן, שבה דיאב נראה מצלם אישה יפה תוך כדי נהיגה במצלמת רכב משוכללת. האישה שמתרשמת מהמצלמה, מהרכב ומעמר דיאב, מסכימה לצאת אתו לדייט.

ספק אם לפני עשור מי שנרתעו מהפרסומת הזאת היו מצליחים להשמיע את קולם ולהביע את דעתם בתקשורת, אך גם במצרים הדברים משתנים במהירות וגם הידוענים לא חסינים מביקורת פמיניסטית מוצדקת. בלוגרים ועיתונאים רבים כתבו שצילום כזה של אישה ללא הסכמתה הינו בבחינת הטרדה מינית. בסופו של דבר החליטה סיטרואן להוריד את הפרסומת, שרבים הגדירו כקריפית ומפחידה.

בלוגרים ועיתונאים רבים כתבו שצילום כזה של אישה ללא הסכמתה הינו בבחינת הטרדה מינית. בסופו של דבר החליטה סיטרואן להוריד את הפרסומת, שרבים הגדירו כקריפית

הנושא של הטרדות מיניות במצרים הוא נושא כואב ביותר. ב-2021 החמירו רשויות החוק את עונשם של אנסים ומטרידים סדרתיים. אך מרבית ההטרדות שמתרחשות במקומות העבודה, בתחבורה הציבורית וברחוב נותרו לא מדווחות ולא מטופלות.

היום הזה בתולדות מזרח התיכון: סדאם חוסיין מוצא להורג

בשעות הבוקר המוקדמות ב-30 בדצמבר 2006 בבגדאד הוצא להורג בתלייה סדאם חוסיין, נשיא עיראק לשעבר, ששלט במדינה ביד ברזל בשנים 2003-1979. מצלמות טלוויזיה תיעדו את ההכנות שקדמו לתלייתו, וכן פורסמה תמונת גופתו לאחר ביצוע גזר הדין. בני העדה השיעית והכורדית חגגו בעיראק את תלייתו של האיש האכזר שלא היסס להשתמש בגזים הרעילים נגד בני עמו, בעוד שהסונים ביכו את מר גורלם ואת דחיקתם ממוקדי הכוח במדינה.

חלק מהעדים שהיו עם סדאם בחדר בעת ביצוע גזר הדין אמרו שהוא לא פחד מהמוות והתווכח עם השופטים והתליינים, בעוד שאחרים טענו שהוא היה "איש שבור". על פי חלק מהעדויות סדאם לחש בבוז את השם של המנהיג השיעי מקתדא א-סדר רגע לפני מותו, אך התליין עצמו אמר שסדאם דווקא צעק "מוות לישראל".

סדאם חוסיין (צילום: AP Photo/Chris Hondros, Pool, File)
סדאם חוסיין (צילום: AP Photo/Chris Hondros, Pool, File)

עם מותו – השבוע, לפני 15 שנה – הסתיים עידן שהיה מאופיין ברודנות ואכזריות חסרת גבולות. אולם התברר שגם בעידן החדש שהחל בעיראק לאחר הפלישה של ארצות הברית והפלת משטרו של סדאם חוסיין, עיראק לא הפכה למדינה דמוקרטית ושלווה. הזרעים של פורענות, אכזריות ושנאה המשיכו לצמוח והניבו פירות רעים ורעילים שנים רבות לאחר מותו של האיש המשופם שגרם כל כך הרבה עוול לארצו ולעמו.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,109 מילים ו-1 תגובות
סגירה