במפלגה של יאיר לפיד, לעידן רול אין עתיד

"לכל מהלך יש מחיר", אמר יאיר לפיד בראיון לאמנון אברמוביץ', כשנשאל אם עפר שלח יחזור אי פעם לשורות יש עתיד ● באותן שעות, עידן רול צולם רוקד במסיבה צפופה ללא מסכה וחולל סערה ● הוא כנראה לא למד את דברי ימי ההיסטוריה של מפלגתו של לפיד: עדי קול, עליזה לביא, יעקב פרי, יפעת קריב ואחרים היו אומרים לו שאת החשבון הוא יקבל ברשימה הבאה לכנסת ● פרשנות

יאיר לפיד ועידן רול באירוע של יש עתיד ב-2019 (צילום: פלאש90)
פלאש90
יאיר לפיד ועידן רול באירוע של יש עתיד ב-2019

סגן שר החוץ עידן רול אולי עוד לא יודע, אבל לריקוד המושחת שלו בליל השנה החדשה בקיסריה יהיה מחיר פוליטי.

אירועים כאלה לא עוברים בלי ענישה אצל יאיר לפיד. במקרה הטוב לפיד יגלגל את רול במורד הרשימה. במקרה הרע הוא יניח אותו במקום לא ריאלי. בינתיים הוא מסתפק בנזיפה פומבית, אחרי שרול צולם רוקד בלי מסכה באירוע סילבסטר לקראת שיא האומיקרון.

"מצופה מאנשי ציבור להקפיד הקפדה יתרה על נראות כדי לתת לציבור דוגמה אישית", צוטט לפיד מהשיחה עם רול.

לפיד לא אוהב דיסידנטים. הוא לא מוכן להתפשר גם על חריקות קלות, בעיקר אם יש להן הד ציבורי. שלא לדבר על קריאת תגר אמיתית או מדומה על המנהיגות שלו, כזו שסימנה את דרכו של עפר שלח, אולי אחד המוכשרים בשטח, אל מחוץ לפוליטיקה הישראלית.

לפיד לא מוכן להתפשר גם על חריקות קלות, בעיקר אם יש להן הד ציבורי. שלא לדבר על קריאת תגר אמיתית או מדומה על המנהיגות שלו, כזו שסימנה את דרכו של עפר שלח אל מחוץ לפוליטיקה הישראלית

זה כמובן לא קורה מייד. לפיד מספיק חכם כדי להרגיע את הרוחות ביום שבו פרצה הפדיחה, לנשוך שפתיים ואפילו לגבות את הסורר בטווח הקצר כדי לא לפגוע ביש עתיד. את החשבונות הוא עושה במועד ובזמן שמתאימים לו.

עפר שלח (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
עפר שלח (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

השר לשעבר יעקב פרי נחשף בתחקיר "עובדה" כמי שלא שירת בצה"ל ושיקר על כך במשך שנים. לפיד מיהר להגן עליו פומבית, אבל הניח את מכתב ההתפטרות שלו על השולחן. פרי עזב את הכנסת כמה שבועות אחרי התחקיר.

זו הפרקטיקה. לפיד יכול לפשל, אבל לאנשיו אסור. עדי קול הייתה דמות מבטיחה ביש עתיד. לפיד שיבץ אותה במקום התשיעי לקראת הבחירות ב-2013. פעם אחת הספיקה קול להפר משמעת סיעתית ולהצביע נגד הצעת חוק ממשלתית כדי לחרוץ את גורלה.

לפיד השעה את קול מיידית לשלושה חודשים בהם נאסר עליה להשתתף בוועדות הכנסת או להגיש הצעות חוק. הוא חטף ביקורת מכל הכיוונים על כך. המילה "דיקטטור" נזרקה מכיוון האופוזיציה והתקשורת. לפיד למד את הלקח. הוא יזם שיחת פיוס עם קול, סיפר איך הסיעה שלו מגובשת ופותרת מחלוקות ברוח טובה בשיחות פנימיות על דיאט ספרייט. הכל טוב ויפה, אבל בבחירות 2015 קול מצאה את עצמה בחוץ.

לפיד למד את הלקח. הוא יזם שיחת פיוס עם עדי קול, סיפר איך הסיעה שלו מגובשת ופותרת מחלוקות ברוח טובה בשיחות פנימיות על דיאט ספרייט. הכל טוב ויפה, אבל בבחירות 2015 קול מצאה את עצמה בחוץ

גם יפעת קריב מצאה את עצמה בחוץ כי לא באה טוב ללפיד. כך גם הודחה עליזה לביא מהרשימה לכנסת הנוכחית, למרות שהייתה חברת כנסת מצטיינת וממושמעת. אולי פגעה בכיוון החילוני-שמאלי של הרשימה.

עליזה לביא בעת שהייתה חברת כנסת, 2018 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
עליזה לביא בעת שהייתה חברת כנסת, 2018 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

עפר שלח העז והודיע כי יש עתיד לא רשומה על שמו של לפיד וכי הוא מתכוון להתמודד מולו על ראשות התנועה. בזה נגזר גורלו. שלח היה הדמות הפופולרית והחזקה ביש עתיד אחרי לפיד, אבל בעקבות ההכרזה שלו לפיד הטיל עליו חרם, וחברי הכנסת התרחקו ממנו כדי לשמור על עתידם שלהם. שלח נאלץ לעזוב.

בראיון בערוץ 12 בסוף השבוע נשאל לפיד אם שלח יחזור אי פעם לשורות יש עתיד. התשובה שלו הייתה נחרצת. "לכל מהלך יש מחיר", הוא אמר לאמנון אברמוביץ'.

בראיון בערוץ 12 בסוף השבוע נשאל לפיד אם שלח יחזור אי פעם לשורות יש עתיד. התשובה שלו הייתה נחרצת. "לכל מהלך יש מחיר", הוא אמר לאמנון אברמוביץ'

גם ח"כ מיקי לוי לא היה תמיד האיש המועדף על לפיד. לאורך כל הקדנציות הוא הסתובב בתחילת העשירייה השנייה. את מקומו במקום השמיני המכובד הוא קנה אצל לפיד בעמל רב ובעבודה סיזיפית כאופוזיציונר קולני בוועדות הכנסת בימי ממשלת נתניהו. היום הוא יו"ר הכנסת.

אלעזר שטרן הסתבך וגם הוא ישלם מחיר בסוף. שטרן היה המועמד הוודאי לתפקיד יו"ר הסוכנות היהודית, אבל חולל סערה כשהודה שגרס תלונות שהגיעו אליו מחיילות כאשר שימש כראש אכ"א ולא ידע להסביר את עצמו בראיונות בערוצי הטלוויזיה.

השר לענייני מודיעין אלעזר שטרן (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
השר לענייני מודיעין אלעזר שטרן (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

שטרן היום הוא השר לענייני מודיעין. סביר להניח כי במצב קואליציוני אחר, לפיד היה מפטר אותו ומעביר את התפקיד לאלי אבידר, כפי שהתחייב. אבל בתנאים של 61 חברי כנסת בקואליציה (שטרן הוא שר וחבר כנסת), אין לו הרבה מה לעשות. את החשבון, כהרגלו, לפיד יעשה לקראת הבחירות לכנסת הבאה.

סביר להניח כי במצב קואליציוני אחר, לפיד היה מפטר את שטרן ומעביר את התפקיד לאלי אבידר, כפי שהתחייב. אבל את החשבון, כהרגלו, לפיד יעשה לקראת הבחירות הבאות

עידן רול הוא סגנו של לפיד במשרד החוץ. עד היום הוא לא נתפס כמעט באמירה שאינה משבחת את יו"ר המפלגה שלו. הבעיה שאצל לפיד יש מחיר על כל חריגה. לפיד לא יעשה שום דבר עד הרוטציה בעוד שנה ושמונה חודשים. הוא ישמור על הקואליציה הזו מכל משמר.

רול, מקום 13 ברשימה, אינו חבר כנסת ברגע זה, אחרי שהתפטר במסגרת החוק הנורווגי לטובת סימון דוידסון. לקראת הבחירות הבאות, לפיד – שיהיה כנראה ראש הממשלה – יעשה את שיקולי הרווח וההפסד שלו. עד אז רול יסתובב עם כרטיס צהוב ראשון שהניף מולו היו"ר לפיד. צהוב שני פירושו, כידוע, הרחקה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
לדעתי בזה נמדדת מנהיגות שיודעת להראות את הדרך לסוררים ושחצנים למינהם . אני בטוח שבן הזוג הראל מצטער על הצעד המטופש שלו ובזה חרץ את גורלו של רול אם לא עכשיו אז יותר מאוחר יטייל ב... המשך קריאה

לדעתי בזה נמדדת מנהיגות שיודעת להראות את הדרך לסוררים ושחצנים למינהם . אני בטוח שבן הזוג הראל מצטער על הצעד המטופש שלו ובזה חרץ את גורלו של רול אם לא עכשיו אז יותר מאוחר יטייל בחוץ

לא הכל שחור ולבן. הקריירה של יעקב פרי ב CGI מעוררת שאלות לגבי אופיו וערכיו של האדם. לגבי שלח, מי שצופה משחקי כדורסל איתו שם מיוט. הבנאדם הוא שחצן בלתי נלאה, יודע הכל יותר טוב מטובי המאמ... המשך קריאה

לא הכל שחור ולבן. הקריירה של יעקב פרי ב CGI מעוררת שאלות לגבי אופיו וערכיו של האדם. לגבי שלח, מי שצופה משחקי כדורסל איתו שם מיוט. הבנאדם הוא שחצן בלתי נלאה, יודע הכל יותר טוב מטובי המאמנים בעולם. אז זהו שלא. שלח בחיים לא עמד על מגרש כדורסל וניסה להעביר מסירה דרך ים הידיים הפרוסות. במוח שלו הכל זה נוסחאות שכלתניות, אבל ראיתי סרטון של שלח עושה צעד וחצי. יש צפרדעים יותר אלגנטיות ממנו. לפעמים יש טריגר לתהליך, שלח הוא בלתי, כבר שנים, עוד הרבה לפני שהשתן עלה לו למוח, והמראה/בחירות שהראתה לו שהוא שווה רבע מנדט, שזה בערך מה ששווה מפלגת הפירטים. מצביעי הסאטלה. הערך האלקטוריאלי של שלח הוא 0.0000

עליזה לביא, זה מקרה עצוב, לא מוצדק וחבל שהיה. אשת אשכולות

עוד 746 מילים ו-2 תגובות
סגירה