איראן חותרת למזרח תיכון שיעי ולהקמת דאעש משלה

אחד המצעדים של דחלאן הטוען שהוא הכוח שיבלום אותם בלבנון, צילום מסך מסרטון האתר של דחלאן
אחד המצעדים של דחלאן הטוען שהוא הכוח שיבלום אותם בלבנון, צילום מסך מסרטון מהאתר של דחלאן

בעוד מירב תשומת הלב ניתנת למירוץ איראן לגרעין, הרי פחות תשומת לב ניתנת למאמץ האיראני המקביל הקרוי "תשאיוע", המיסיון האיראני – להפוך את המזרח התיכון לשיעי. סגן שר הביטחון לשעבר, אפרים סנה, סבור כי דווקא התשאיוע הוא המאמץ העיקרי וכי תוכנית הגרעין נועדה להגן על המהלך המרכזי להפוך את העולם הערבי מסוני לשיעי.

"תשאיוע" הוא המיסיון האיראני – המאמץ להפוך את המזה"ת לשיעי. סגן שר הביטחון לשעבר, אפרים סנה, סבור כי דווקא זה המאמץ העיקרי וכי תוכנית הגרעין נועדה להגן על מהלך הפיכת העולם הערבי מסוני לשיעי

יש לתת משקל רב לעמדתו של סנה, ולהסיק ממנה את המסקנות הראויות, כי מה שעולה ממנה הוא שלא הפצצה היא העיקר, אלא המטרייה שהיא תיתן לטרור שיעי, או אפילו טרור סוני בחסות איראן. לא רק נגד ישראל, אלא גם למדינות ערביות סוניות שעדיין יחזיקו מעמד – ואירופה.

אם כך, התוצאה האמיתית של הסער הערבי הייתה קריסת מדינות ערב וחדירת איראן לעיי החורבות של הממלכתיות הערבית כדי להעביר את הסונים לחיק השיעים. כאשר דובר בהתחלה על "הקשת השיעית" חשבנו שאיראן רוצה ליצור מערך של מדינות בעלות ברית שיקשר אותה לים התיכון. כעת מתברר שהקשת השיעית כשמה כן היא – שכולם בסהר הפורה יהיו שיעים.

אחת הטעויות הרווחות במערב היא התפיסה הדיכוטומית של מאבק בין הסונה לשיעה, כאילו קו השבר האמיתי הוא בין הסיעה של עלי – השיעה, לבין אלה שתמכו בבית אומייה – הסונה.

זה באמת היה קו השבר במאה ה-7 בערש האיסלאם, אבל היום קו השבר האמיתי הוא בתוך הסונה – בין הווהאביות הסלפית לבין האחים המוסלמים. לא ניכנס עכשיו לפרטי הסכסוך האידאולוגי, אבל מבחינה פוליטית אפשר לומר כי בעוד שהאחים המוסלמים רואים במצרים את המרכז הרוחני, הרי הווהאבים לא מקבלים את מרכזיותה של קהיר, ורואים במכה את המרכז.

קו השבר הזה גרם לכך שחלקים חשובים של הסונה האיחוונג'ית תומכים באיראן מול סעודיה, וחמאס והג'יהאד האסלאמי הם הדוגמאות הכי בולטות לכך. גם האגף של האחים המוסלמים בסוריה, כמו למשל בדוגמה הזאת, בה האחים המוסלמים בסוריה תומכים באסד מול ההתקפות על נמל לאדקיה.

האחים המוסלמים בסוריה תומכים באסד מול ההתקפות על נמל לאדקיה, צילום מסך מת'יקה
האחים המוסלמים בסוריה תומכים באסד מול ההתקפות על נמל לאדקיה, צילום מסך מת'יקה

הם תומכים דווקא באסד, ואפילו נשיא מצרים המודח, מוחמד מורסי ערך ביקור תמיכה מתוקשר באיראן.

נראה שלא הפצצה היא העיקר, אלא המטרייה שתתן לטרור שיעי, או אפילו לטרור הסוני בחסות איראן. לא רק נגד ישראל, אלא גם מדינות ערביות סוניות שיחזיקו מעמד ואירופה

הבעיה של הסונה המחזרת אחרי איראן היא שאיראן לא מסתפקת בתמיכה פוליטית של חלקים בסונה לצידה, אלא היא רוצה להעביר את הסונים על דתם ולהפוך אותם לשיעים.

האגף הסוני הראשון שנכנס לעניין התשאיוע ברצינות היה הג'יהאד האסלאמיעל פי  הטלוויזיה הצרפתית FRANCE24 – חמאס משלימה עם השיעיזציה בעזה, אבל כעת אנו רואים שגם חמאס לבנון מראה סימנים של הצטרפות למהלך השאפתני של איראן.

מה שחשף את כוונות חמאס היה הפיצוץ של מחסן הנשק שלו במחנה הפליטים בורג' שמאלי בלבנון. אירגון פתח לא הבין זאת כאילו אלה אמצעי מלחמה נגד ישראל, אלא נגד אשף, כדי להשתלט את מחנות הפליטים.

על פי מקורות באופוזיציה הסורית, איראן כבר חדרה למעוזים של האחים המוסלמים כמו חלב וחומס, והיא הקימה שם מחנות לנוער סוני שבו הוא מתאמן בנשק ועובר אינדוקטרינציה שיעית. חלקם נשלח להמשך האימונים ולימוד השיעה באיראן עצמה. משיחות אישיות עם מקורות באופוזיציה הסורית עולה כי איראן מקימה למעשה את דאעש שלה, בין אם יהיה מורכב מסונים או מסונים שיעברו לשיעה.

איראן כבר חדרה למעוזי האחים המוסלמים כמו חלב וחומס עם מחנות לנוער סוני, שחלקם יישלח ללימוד שיעה באיראן. באופוזיציה הסורית טוענים כי איראן מקימה דאעש משלה מסונים או מסונים שיעברו לשיעה

על פי הקונפדרציה של השבטים הבדואים בסוריה, מרכז התשאיוע בסוריה הוא בעיר חלב, והמרכז בדמשק אחראי על הפצת התשאיוע בירדן. חלב היתה מרכז הסונה של סוריה לפני המרד.

כמו פרוייקט הגרעין, פרוייקט התשאיוע הוא ארוך טווח, והוא מתחיל בחורבן המדינות הערביות סוניות. כך יש להבין את  איומי הג'יהאד האיסלאמי וחמאס להחריב את תל אביב. האיום על תל אביב הוא בעצם להחריב את עזה, אחרי חורבן סוריה ולבנון, ומחנות הפליטים על מנת לסלול את הדרך לשיעיזציה. דחלאן טוען שהוא הכוח שיבלום אותם ועורך מצעדי ראווה כדי להפגין זאת.

אם אנחנו ממשיכים את חוט המחשבה של אפרים סנה, עם השלמת הפצצה, לא יהיה צורך לשגר אותה, אלא דאעש החדש יהיה המוצר הפעיל של הפצצה האיראנית.

כמו פרוייקט הגרעין, פרוייקט התשאיוע הוא ארוך טווח, והוא מתחיל בחורבן המדינות הערביות סוניות. כך יש להבין את איומי הג'יהאד האיסלאמי וחמאס להחריב את ת"א

מכאן החשיבות של ההשתלטות על מחנות הפליטים. שם נמצא כח האדם הדרוש לגיוס כח דאעש משמעותי שגם יניף את דגל הנכבה ושחרור אל-אקסא כסמל מלכד של הסונים והשיעים לדאעש החדש.

אם באמת אנו מפרשים נכון את המהלך האיראני, הרי אנו יכולים להבין טוב יותר את עמדותיהם בשיחות וינה. הם רוצים שארצות הברית תתחיל להזרים להם כספים, ואח"כ הם מוכנים לדבר על האטת העשרת האורניום. כלומר תמורת אמצעים למינוף התשאיוע הם יהיו מוכנים לצעדים טקטיים בעניין הפצצה.

מה עושים? על כך בהמשך.

פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 747 מילים
סגירה