הלומי קרב ממשיכים להתאבד

חייל משוחרר מפגין מול אגף השיקום של משרד הביטחון בפתח תקווה, 22 באפריל 2021 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
תומר נויברג/פלאש90
חייל משוחרר מפגין מול אגף השיקום של משרד הביטחון בפתח תקווה, 22 באפריל 2021

רבים מהלומי הקרב חשים כי מאז המקרה המחריד של איציק סעידיאן, נושא הלם הקרב והשלכותיו עליהם, הנפגעים, נמוגים מסדר היום. הקושי במצבם מובן יותר כשנחשפים למספר המקרים שבהם הלומי קרב שמו קץ לחייהם או שניסו לעשות כן וברגעים האחרונים היה מי שהציל את חייהם.

ב-14 באפריל 2021 איציק סעידיאן, לוחם גולני בן 26, הצית את עצמו באגף השיקום שבמשרד הביטחון. מאז אירעו נסיונות אובדניים נוספים של הלומי קרב, חלקם אפילו באותו מקום ממש.

ב-14 באפריל 2021 איציק סעידיאן, לוחם גולני בן 26, הצית את עצמו באגף השיקום שבמשרד הביטחון. מאז אירעו נסיונות אובדניים נוספים של הלומי קרב, חלקם אפילו באותו מקום

כל זאת על אף הפקת הלקחים של משרד ביטחון מהמקרה המחריד, והשקת רפורמת "נפש אחת" באפריל האחרון על ידי שר הביטחון בני גנץ. כזכור, גנץ הבטיח אז שינוי דרמטי בכל הקשור בטיפול בנכי צה"ל ככלל ובפרט בנפגעי פוסט טראומה.

מאז 1,716 נכי צה"ל הוכרו בשנה האחרונה על ידי אגף השיקום במשרד הביטחון, מתוכם 747 נפגעי פוסט טראומה. במסגרת הרפורמה אכן חלו שינויים רבים בטיפול של אגף השיקום במשרד הביטחון לטובת הלומי הקרב, ועדיין כאמור אירוע מקרים מזעזעים ומחרידים הרחק מעיני התקשורת.

ב-5 במאי 2021 – נכה צה"ל בן 60 שהתבצר עם בלון גז ומיכל דלק בכניסה למשרד הביטחון ואיים להצית את עצמו, לאחר מו"מ, השוטרים השתלטו עליו ומנעו את המעשה.

אדם מתבצר עם בלון גז ומיכל דלק בכניסה למשרד הביטחון. לכתבה ולסרטונים >>https://www.ptnow.co.il/articles/11560/

Posted by ‎פתח תקוה עכשיו ptnow.co.il‎ on Wednesday, May 5, 2021

ב-9 במאי 2021 התרחש מפגן תמיכה גדול בהלומי הקרב. אותה שעה יצא הלום קרב מהוועדה בוכה ומושפל. אחד המפגינים במקום הסביר כי הפצוע יצא משם בוכה ורועד וסיפר כי הרופא בוועדה לא טרח להקשיב לו וכי התעסק בווטסאפ תוך כדי השיחה איתו. הרוחות בחוץ התלהטו ובקרב המפגינים עלו שוב הסיפורים המוכרים על אטימות הוועדות, ההשפלות וההתעסקות בשאלות אינטימיות על חיי הפגועים.

שלושה ימים אחר כך, ב-9 במאי 2021, הלום קרב שפך על עצמו בנזין בנכיסה לאגף השיקום במשרד ביטחון בדרך ז'בוטינסקי 94 בעיר. מאבטחי הבניין מיהרו למקום, שפכו עליו מים וטיפלו בו במאהל המחאה.

ב-9 במאי 2021, הלום קרב שפך על עצמו בנזין בנכיסה לאגף השיקום במשרד ביטחון בדרך ז'בוטינסקי 94 בעיר. מאבטחי הבניין מיהרו למקום, שפכו עליו מים וטיפלו בו במאהל המחאה

אליאסף איש שלום, ממובילי המחאה, סיפר על הבחור שהצית עצמו: "זה אדם שעשה את הדברים מתוך ייאוש. הוא נמצא בתהליך 20 שנה אחרי הטראומה והרגיש שלמעשה לא קורה שום דבר, אז הגיע לעשות את המעשה".

הלום קרב שפך על עצמו בנזין מול אגף השיקום של משרד הביטחון בפתח תקווה. לכתבה >> https://www.ptnow.co.il/articles/11590/

Posted by ‎פתח תקוה עכשיו ptnow.co.il‎ on Wednesday, May 12, 2021

ב-22 בנובמבר 2021 נעלם בן פלדמן, נכה צה"ל עם הלם קרב בן 47, שאגף השיקום לא קיבל את טענתו בדבר היותו פוסט טראומטי.

במודעות הנעדר שפורסמו בעת החיפושים אחריו, פלדמן הוגדר על ידי המשטרה כ"נעדר בסיכון". עשרות מתנדבי יחידת הג'יפים של זק"א תל אביב ניהלו את החיפושים אחריו לצד כוחות משטרה ובני משפחה.

כעבור שלושה ימים הוא נמצא ללא רוח חיים בסבך השיחים על גדות הנחל סמוך לצומת הולץ.

באחד הפוסטים לזכרו נכתב: "זוכרים שאמרתי מיליון פעם שאיציק סעידיאן הבא מעבר לפינה? סעמק איזה באסה לקרוא את זה. יהי זכרו ברוך". בפוסט אחר נכתב:

"בן. הלום קרב. נשמה עדינה ונפש זכה. יצא לטייל למחרת יום ההוקרה לנפגעי פעולות איבה ולא שב. הפעם הוא לא שב באמת.
למעשה הוא מעולם לא שב משם, משדה הקרב, מן התופת שלא עזבה אותו מאז.
כמו בן יש ביננו המונים הסוחבים איתם נכות שקופה. הם לא יראו לכם, הם יודעים להסוות היטב. הסוואה זה השיעור ראשון שלומדים בצבא, לא רק צבעי הסוואה, אלא הסוואת רגשות.
בן כבר לא יחזור מהנחל אליו הלך במסעו האחרון, ובשביל כל הבנים ההלומים, תבחינו בהם בעודם חיים".

זוכרים שאמרתי מיליון פעם שאיציק סעידיאן הבא מעבר לפינה?סעמק איזה באסה לקרוא את זהיהי זכרו ברוך

Posted by Dror Zicherman on Friday, November 26, 2021

פחות מחודש אחר כך, ב-5 בדצמבר 2021, יצחק (איציק) חן, בן 48, תושב ירושלים נכה צה"ל, שנפצע במהלך שירותו בחטיבת הצנחנים, שם קץ לחייו. לדברי בני משפחתו, חן סבל מפוסט טראומה קשה ובמשך שנים נאבק שנים שיכירו בו, אך אגף השיקום במשרד הביטחון הכיר בפגיעתו הפיזית בלבד ולא הכיר בפגיעתו הנפשית.

באותו חודש, ב-26 בדצמבר 2021, לקראת השעה 12, הגיע הלום קרב בשם רונן סהר למשרד אגף השיקום בקרית אונו. שם הקים מגדל עץ המתנשא לגובה 2 מטר, ברוחב של 2 מטרים ועם תומכים, כך שיועד להחזיק משקל רב, את המתקן הוא בנה מבעוד מועד. מול הכניסה למתחם עמדת המאבטחים. כשהמאבטחים הבחינו במתרחש, הם יצאו אל סהר ושאלו למעשיו. הוא השיב שהגיע למקום כדי לצלם סרטון על האגף, ונענה כי הדבר אסור. סהר הסכים ואמר כי יכוון את המצלמה לצד השני.

המאבטחים עזבו אותו והניחו לו להמשיך במעשיו, מבלי לבקש ממנו להזדהות רשמית ומבלי להתייחס לכך שעומד מולם מגדל תלייה שחבל קשור אליו. סהר העמיד את מתקן התלייה, מיקם מתחתיו ארגז פלסטיק – ואז חזר אל הגדר, מיקם את הנייד שלו עם המצלמה עובדת לכיוון המתקן והתחיל לשדר לייב בפייסבוק.

בעודו מדבר אל המצלמה, פנה סהר אל המתקן וטיפס על הארגז. הניח את חבל התלייה על צווארו, בעט בארגז ותלה את עצמו. צוות המאבטחים רץ את 5 המטרים באיחור רב, אך הצליח למרבה המזל למנוע מסהר ברגע האחרון לשים קץ לחייו.

בעודו מדבר אל המצלמה, פנה סהר אל המתקן וטיפס על הארגז. הניח את חבל התלייה על צווארו, בעט בארגז ותלה את עצמו. צוות המאבטחים רץ את 5 המטרים באיחור, אך מנע ממנו ברגע האחרון לשים קץ לחייו

סהר העיד כי מה שהוביל אותו מעשה היה תסכול וכעס מהגשת התביעה ומתשובת אגף השיקום, שדרש לשלוח אותו לפסיכיאטר מטעמם שלא הכיר בחוות הדעת של הפסיכיאטר שלו.

באותו יום, לאחר האירוע, הגיעו כ-10 מתמודדי פוסט טראומה מוכרים אל הכניסה לאגף השיקום בפתח תקווה לזעוק את זעקתו של רונן סהר, מולם עמדו כ-18 מאבטחים ושוטרים כדי למנוע מהם להכנס לחניון. מסקנות אחרות לא הוסקו מההאירוע.

הפצוע עצמו הובהל לבית החולים ואושפז. 48 שעות מאוחר יותר, כשחזר לאסוף את הסלולרי שלו מהמשטרה, לבוש בבגדי בית החולים הפסיכיאטרי, קיבל בחזרה את החבל שהשאיר על מתקן התלייה.

ליאת קוטנר ומעיין ריף, מ"בית חם להלומי קרב", כתבו על ההתרחשות שניתן היה למנוע: "אגף השיקום ומשרד הביטחון קיבל מאתנו וגם ממני אישית (ישנם צילומי מסך ושיחות מוקלטות) התראות חוזרות ונשנות במשך שלושה שבועות על מצבו הרע מאוד נפשית של רונן, עד לרגע ניסיון ההתאבדות רונן לא קיבל טיפול עזרה ראשונה נפשית חוץ מאיתנו תמיכה חיבוק בהמתנדבות אזרחית עצמאית".

????????????????????????הלום קרב, ניסה להתאבד בתלייה מול אגף השיקום בתל השומר ביום ראשון האחרון. לאחר שמשטרת ישראל *תחנת מסובים* אתמול לא…

Posted by ‎ליאת קוטנר‎ on Tuesday, December 28, 2021

משיחות עם הלומי קרב, שמעתי דברים נוספים. הלומת קרב שהעדיפה לשמור על עילום שם הוסיפה כי באגף השיקום של משרד הביטחון "מטפלים במה שיותר פשוט וקל במקום במה שהכי חשוב ודחוף".

הלום קרב צעיר אחר, שהעלה בפניי חלק מהשמות שהוזכרו כאן, שלח לי לפני כשבוע הודעה קולית בעניין אחד המתאבדים. אתמול הוא כתב לי שהוא עצמו לא במצב טוב. היום הוא הפסיק לענות.

הלום קרב צעיר אחר, שהעלה בפניי חלק מהשמות שהוזכרו כאן, שלח לי לפני כשבוע הודעה קולית בעניין אחד המתאבדים. אתמול הוא כתב לי שהוא עצמו לא במצב טוב. היום הוא הפסיק לענות

אולי זה מקרי ואולי לא, אבל נראה שנדרש מעקב קפדני יותר אחרי משוחררי צה"ל נפגעי הפוסט טראומה שחוו או ביטאו מצוקה, ובחינה קרובה יותר של מצבם על ידי מוסדות המדינה.

הצורך הזה אינו סובל דיחוי. הוא אקוטי, הוא גובה קורבנות, והוא קורה ממש עכשיו, בכל יום נתון. הוא ההווה המתמשך ורווי הסבל של הנפגעים. מדינת ישראל שידעה לגבות מהם את המחיר הנפשי הנורא הזה, מחוייבת כיום להציל אותם ממוות.

עיתונאי, בעל תואר B.A בממשל ודיפלומטיה ותואר MA במדיניות ציבורית מאוניברסיטת ת"א. עוסק בקידום נושאי סביבה וקיימות וממשל פתוח, שקיפות, ממשל מקוון ושיתוף ציבור. מאמין בהשפעת התקשורת על חיזוק הדמוקרטיה וחקר האמת

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,085 מילים ו-1 תגובות
סגירה