איראן מתמודדת מול אויב קשוח יותר מהמעצמות: פיפ"א

ה-AFC הודיעה בסוף השבוע כי איראן לא תורשה להשתתף בליגת האלופות של אסיה ● ההחלטה מעוררת סערה קשה בקרב האיראנים, אומה חובבת כדורגל ● זאת, לצד אולטימטום שהגישה פיפ"א לטהרן בנושא הכנסת נשים לאצטדיונים ● אם איראן לא תשנה את חוקיה בתוך חודשיים, היא תורחק מכל פעילות בינלאומית של פיפ"א - ואת ההחלטה הזו, שום סבב שיחות לא יוכל לשנות

אישה איראנית באצטדיון אזאדי בטהרן במשחק המוקדמות למונדיאל 2022 בין איראן וקמבודיה, 10 באוקטובר 2019 (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)
AP Photo/Vahid Salemi
אישה איראנית באצטדיון אזאדי בטהרן במשחק המוקדמות למונדיאל 2022 בין איראן וקמבודיה, 10 באוקטובר 2019

בימים אלה הרוחות באיראן סוערות, סוערות מאוד. לא, זה לא עניין שיחות הגרעין, המחסור במים, האינפלציה הדוהרת, המתח עם מדינות המפרץ או מגפת הקורונה – זו ההודעה של התאחדות הכדורגל האסייתית (AFC) כי שלושת מועדוני הצמרת של הרפובליקה האסלאמית – פרספוליס, אסטקלאל טהרן וגול גוהאר סירז'אן – לא יורשו להשתתף בליגת האלופות של אסיה.

ההודעה הרשמית שיצאה ביום שישי הציתה מייד גל תגובות והאשמות ברשתות החברתיות. מתנגדי המשטר מתוך איראן הפנו בזהירות רבה אצבע מאשימה לשלטונות, עסקנים האשימו את ראשי המועדונים בשחיתות והיו גם מי שטענו שמדובר במזימה מערבית. כולם מאשימים את כולם.

ההתאחדות האסייתית לא ציינה במפורש מהי סיבת ההרחקה, אבל נדמה שמי שמנהל אותה בהקשר הזה היא התאחדות הכדורגל העולמית פיפ"א. גם סביב העניין הזה רצות שמועות רבות. הסיבה החצי-רשמית שנרמזה מצביעה על עיכוב משמעותי בהגשת אישורים שונים להתאחדות הבינלאומית, התנהלות כלכלית בעייתית של חלק מהמועדונים עם חובות עבר לשחקנים ומאמנים.

אבל נראה שהסיבה המרכזית היא הסירוב המתמשך של השלטונות האיראניים לאפשר לנשים להיכנס למגרשי הכדורגל. פיפ"א כבר העבירה אזהרה ראשונית בעניין בחודשים האחרונים, אבל שלטונו של הנשיא החדש אבראהים ראיסי התעלם מכך.

נראה שהסיבה המרכזית היא הסירוב המתמשך של השלטונות האיראניים לאפשר לנשים להיכנס למגרשי הכדורגל. פיפ"א כבר העבירה אזהרה בעניין בחודשים האחרונים

נשים איראניות באצטדיון אזאדי בטהרן במשחק המוקדמות למונדיאל 2022 בין איראן וקמבודיה, 10 באוקטובר 2019 (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)
נשים איראניות באצטדיון אזאדי בטהרן במשחק המוקדמות למונדיאל 2022 בין איראן וקמבודיה, 10 באוקטובר 2019 (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)

הסנונית הראשונה שבישרה את המדיניות השמרנית החדשה היה משחק הנבחרת הלאומית נגד קוריאה הדרומית במסגרת מוקדמות המונדיאל בחודש אוקטובר האחרון. לאחר שהנשיא הקודם חסן רוחאני אישר לנשים להגיע לאצטדיון, הודיעה ההתאחדות שבועיים לפני המשחק כי לאצטדיון אזאדי בטהרן לא ייכנס קהל בתואנה של מגבלות קורונה. פיפ"א מחתה, אבל בלית ברירה וברוח הזמן נאלצה להתקפל.

הנקודה המעניינת שנחשפה בסוף השבוע הייתה כי ההתאחדות האסייתית הקפיאה מיליוני דולרים מזכויות שידור שאמורים להגיע למועדונים האיראניים, בשל הסנקציות האמריקאיות המחמירות. למועדון פרספוליס בלבד הוקפאו 3.4 מיליון דולר ולמרות הדרישות שלו לקבל את הכסף, הסירוב עומד בעינו.

הנקודה המעניינת שנחשפה בסוף השבוע הייתה כי ההתאחדות האסייתית הקפיאה מיליוני דולרים מזכויות שידור שאמורים להגיע למועדונים האיראניים, בשל הסנקציות האמריקאיות המחמירות

הזהירות של ההתאחדות האסייתית נובעת מהעובדה ששניים מהמועדונים – פרספוליס ואסטקלאל שייכים עדיין לשלטון המרכזי. העברה של כל סכום כסף אליהם כמוה כשבירת הסנקציות וכניסה מיידית לרשימה השחורה של משרד האוצר האמריקאי.

בכדי לנסות להתגבר על הבעיה הזו, הבטיח הממשל הקודם באיראן למכור את המועדונים לידיים פרטיות, בינתיים ללא הצלחה רבה. כך נוצר מצב שבו נשיא איראן הקודם רוחאני, שהעמיד את המועדונים למכירה, הוריש לנשיא הנוכחי ראיסי את הבעלות יחד עם חשיפה משמעותית לסנקציות גם של ארה"ב וגם של פיפ"א.

נשיא פיפ"א ג'יאני אינפנטינו (צילום: AP Photo/Alessandra Tarantino)
נשיא פיפ"א ג'יאני אינפנטינו (צילום: AP Photo/Alessandra Tarantino)

אחד הסעיפים שבהם פיפ"א מחמירה במיוחד הוא חובות עבר. הסעיף הזה מאפשר לה להשעות, לקנוס ולעיתים גם להורות על הורדת ליגה במדינה עצמה. מועדון פרספוליס חייב עשרות אלפי דולר למאמן הארגנטיני גבריאל קלדרון שאימן את הקבוצה במשך שישה חודשים בסוף 2019. בלית ברירה הוא פנה למוסדות פיפ"א במטרה לקבל את הכסף, ומבלי שהתכוון לכך נתן בידיה נשק להילחם בהתאחדות המקומית.

הפרשה הזו, כאמור, חונה לא רק בצד הספורטיבי אלא בעיקר במגרש המדיני. מתברר שהפרשה הזו חשפה עד כמה עמוקים הם חילוקי הדעות בתוך הממשל בין מתונים לשמרנים. חבר הפרלמנט אחמד רסטינה הודיע כי יקים ועדת בדיקה פרלמנטרית שתחקור את הפרשה, כשהוא רומז בראיון לסוכנות הידיעות תסנים על "שחיתות בהתאחדות וחדירתם של גורמים עוינים לעולם הספורט".

חבר הפרלמנט אחמד רסטינה הודיע כי יקים ועדת בדיקה פרלמנטרית שתחקור את הפרשה, כשהוא רומז בראיון לסוכנות הידיעות תסנים על "שחיתות בהתאחדות וחדירתם של גורמים עוינים לעולם הספורט"

רסטינה שנחשב לשמרן במיוחד; הוא אחד מרבים מחברי הפרלמנט שהם בוגרי משמרות המהפכה. הרמז שלו לגורמים עוינים מתייחס לנשיא ההתאדות האיראנית שהאב אלדין עזיזי חאדם, שקרא לפרלמנט לשנות את החוק ולאמץ את תקנות פיפ"א.

רסטינה השיב כי עדיף "שיבחן טוב למי נתונה נאמנותו. היא (פיפ"א) לא תשנה את סדרי הממשל במדינה ותפריד את התאחדות הכדורגל מהמדינה וחוקיה".

איראן נגד קוריאה הדרומית במוקדמות המונדיאל באצטדיון אזאדי בטהרן – ללא קהל, 12 באוקטובר 2021 (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)
איראן נגד קוריאה הדרומית במוקדמות המונדיאל באצטדיון אזאדי בטהרן – ללא קהל, 12 באוקטובר 2021 (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)

הדרישה של פיפ"א מאד ברורה וחדה: לנתק את ההתאחדות מהממשל ולהכריז עליה כארגון לא ממשלתי.

למחלוקות הפנימיות החריפות הללו שפרצו החוצה נוסף מעצרה של העיתונאית האיראנית מהטאב גוליזאדה. היא נעצרה בחודש שעבר באשמת חתירה תחת עקרונות המדינה ועידוד השחיתות.

גוליזאדה, עיתונאית עצמאית ומתנגדת בולטת לשלטון האייתוללות, היא אחד הקולות הבולטים שיצאו נגד ההחלטה לאסור את כניסת הנשים למגרשי הכדורגל.

גוליזאדה, עיתונאית עצמאית ומתנגדת בולטת לשלטון האייתוללות, היא אחד הקולות הבולטים שיצאו נגד ההחלטה לאסור את כניסת הנשים למגרשי הכדורגל

היא נעצרה ב-11 בדצמבר בביתה בטהרן והועברה לחקירה בכלא אווין הידוע לשמצה – אותו כלא ש"מדינה אלמונית" חדרה למצלמות האבטחה שלו ופרסמה סרטוני התעללות קשה באסירים פוליטיים.

העיתונאית האיראנית מהטאב גוליזאדה,דצמבר 2021 (צילום: ויקיפדיה)
העיתונאית האיראנית מהטאב גוליזאדה,דצמבר 2021 (צילום: ויקיפדיה)

מעצרה של גוליזאדה עורר זעם רב ברשתות החברתיות ולא רק. בינתיים היא שוחררה למעצר בית תחת עינם הפקוחה של משמרות המהפכה ויציאתה מאיראן נאסרה. האירועים הללו לא נעלמו מעיני פיפ"א, שעקבה אחרי הפרשה וניצלה את שעת הכושר להלום בהתאחדות האיראנית.

הקרב הבא בין הצדדים אמור להתרחש בחודשיים הקרובים. בחודש מרץ הקרוב אמור לפוג האולטימטום שהציבה פיפ"א לאיראנים לשנות את חוק ההתאחדות, כשבדרך אמורה הנבחרת הלאומית לשחק משחק מכריע מול עיראק ב-27 בינואר.

בינתיים נראה שהמגפה משחקת לידיו של הנשיא ראיסי ותאפשר לו לחמוק שוב מעל המשוכה של פיפ"א, אבל רק עד חודש מרץ. אם לא ישונה החוק, איראן תורחק מכל פעילות בינלאומית של פיפ"א – ואת ההחלטה הזו, שום סבב שיחות בווינה לא יוכל לשנות.

עוד 789 מילים
סגירה