חיילי צה"ל, אילוסטרציה (צילום: iStock)
iStock

חיילים נשלחו לבקש בדיקות מהוריהם או לקנות בעיר הסמוכה

התפרצות האומיקרון לא פסחה על צה"ל, והבלגן בצבא חוגג ● יש מחסור בבדיקות קורונה בבסיס ● חיילים מאומתים נשלחו מהבסיס לביתם ● הורים נקראו להסיע חיילים מאומתים ולהביא לילדיהם החיילים בדיקות ● שני מקרים של הדבקה בבסיסי צה"ל חושפים תמונת מצב כאוטית וחסרת שליטה ● דובר צה"ל: "אין מחסור בבדיקות אנטיגן" ● דו"צ על שליחת החיילים המאומתים לבתיהם: "נערכים להקמת מתקני החלמה ובידוד ייעודיים"

שני מקרים של הדבקה בבסיסי צה"ל שהגיעו לידי זמן ישראל חושפים תמונת מצב כאוטית וחסרת שליטה, שבה הצבא מגלגל את האחריות על התפרצויות קורונה בבסיס על החיילים והוריהם, ושולח אותם מהסביבה הצעירה והבריאה שבה הם נמצאים לסביבה האזרחית שבה יפגשו מבוגרים ואנשים בסיכון.

באחד המקרים, חיילות וחיילים בקורס צהל"י שהתגלה בו מאומת לקורונה, שמעו ממפקדיהם שיש מחסור בבדיקות בבסיס ונשלחו להשיג בדיקות בעצמם.

"הבת שלי עושה קורס בבסיס בצפון ונמצא שם חייל מאומת", מספרת אמה של אחד החיילות הללו, "הם היו צריכים להיבדק, אבל לא היו בדיקות בבסיס. אז שלחו אותם לעיר הקרובה ואמרו להם, תחפשו שם סופר-פארם או משהו, תקנו בדיקות ותיבדקו בעצמכם".

"הם היו צריכים להיבדק, אבל לא היו בדיקות בבסיס. אז שלחו אותם לעיר הקרובה ואמרו להם, תחפשו שם סופר-פארם או משהו, תקנו בדיקות ותיבדקו בעצמכם"

"יש אצלנו חיובית בבסיס", כתבה אותה חיילת להוריה, "שחררו את כולנו לעשות בדיקות. יש פה מחסור קשה, אני מקווה שאני לא אצטרך להקפיץ אתכם, כי אסור לחזור בלי בדיקה שלילית".

חיילות ישראליות, ארכיון, למצולמות אין קשר לנאמר בידיעה (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
חיילות ישראליות, ארכיון, למצולמות אין קשר לנאמר בידיעה (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)

כמה שעות לאחר מכן היא כתבה להם: "תקפיצו לי בדיקת קורונה, אפשרי? זה יחסוך לי לצאת להסתובב בתחבורה ציבורית בעיר לחפש בדיקה".

אביה של החיילת כתב לה בתשובה: "חכי, תראה שבאמת אין לצה"ל בדיקות". החיילת ענתה: "אין לצה"ל. שחררו אותנו". האב כתב: "הזיה, זה לא נורמלי, אתן אמורות לעבור בדיקה בעצמכן?" והחיילת ענתה: "כן. ולחזור כמה שיותר מהר. בהנחה שאני שלילית אני חוזרת ישר לפה".

אביה של החיילת כתב לה בתשובה: "חכי, תראה שבאמת אין לצה"ל בדיקות". החיילת ענתה: "אין לצה"ל. שחררו אותנו". האב כתב: "הזיה, זה לא נורמלי, אתן אמורות לעבור בדיקה בעצמכן?" והחיילת ענתה: "כן"

בהמשך כתבה החיילת: "יש מחסור, כולם עכשיו בשיחות טלפון לסניפים של סופר-פארם וכו'. בקיצור, אתם יכולים להביא לי?"

גורם צה"לי בכיר ששוחח עם זמן ישראל רואה את הדברים אחרת. לדבריו, "אין מחסור בבדיקות אנטיגן בצה"ל. עשרות אלפי ערכות חולקו למרפאות הצה"ליות. כמו כן, לא ידוע לנו על מחסור נקודתי, כך שמדובר באירוע מוזר. אדרבה, המדיניות היא לבדוק בצה"ל כמה שיותר, כיוון שזהו סיוע למערכת הלאומית שבה יש התנפלות על הערכות בחנויות.

"אמנם מי שנמצא בבית לא מגיע להיבדק ביחידה אלא נבדק בביתו, אבל מי שבבסיס אמור להיבדק בבסיס. מדובר בבדיקה מוסדית מאושרת שנעשית על ידי חובש ונחשבת לצורך העניין כמו בדיקה במד"א".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה למקרה: "צה"ל הצטייד במאות-אלפי בדיקות, אשר נופקו החל מסוף השבוע שעבר למרפאות הצבאיות. באפשרותם של משרתי צה"ל להגיע למרפאות השונות ולהידגם, ככל שיש צורך, ולא ידוע לנו על מחסור נקודתי. הבדיקות נחשבות למפוקחות ותוצאותיהן מועברות למשרד הבריאות ע"י מערך הדיגום.

באשר למקרה המוזכר, לא הועבר כל פרט שיוכל להצביע על זהות היחידות המדוברות, על כן, לא נוכל לבדוק את האירוע לעומקו. ככל שיועברו פרטי האירוע, נבחן אותם".

חיילות בצה"ל, ארכיון, למצולמות אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: Gili Yaari / Flash 90)
חיילות בצה"ל, ארכיון, למצולמות אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: Gili Yaari / Flash 90)

"בואו לבסיס לקחת אותי לבידוד"

במקרה השני שנודע לנו, בבסיס מרוחק בדרום, התגלו חיילים חיוביים לקורונה. המפקדים הורו להם לצאת הביתה ולשהות בבידוד בבית. לשם כך, היה עליהם התקשר להוריהם ולבקש מהם להסיע אותם הביתה, מכיוון שאסור להם לנסוע בתחבורה ציבורית.

"הבן שלי כתב לי שאבוא לאסוף אותו מהבסיס כדי להיכנס לבידוד בבית", מספרת אמו של אחד החיילים.

כאשר החיילים שאלו מה עליהם לעשות אם להורים אין רכב, או אין אפשרות להגיע, או שההורים בקבוצת סיכון, התשובה הייתה: "נסו למצוא דוד או דודה שיסיעו".

כאשר החיילים שאלו מה עליהם לעשות אם להורים אין רכב, או אין אפשרות להגיע, או שההורים בקבוצת סיכון, התשובה הייתה: "נסו למצוא דוד או דודה שיסיעו"

"אמרו להם שמי שלא יימצא לו פתרון להגיע הביתה, יילקח למתקן בידוד צה"לי, שכמובן שאף אחד לא רוצה להגיע אליו", מספרת האם.

מעבדה לבדיקות קורונה צה"לית. אילוסטרציה (צילום: יוסי זליגר/פלאש90)
מעבדה לבדיקות קורונה צה"לית. אילוסטרציה (צילום: יוסי זליגר/פלאש90)

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "נהלי הבידוד וההחלמה נקבעים לאורה של המדיניות הלאומית. מרבית החולים נשלחים להחלים בביתם ומבודדים עד השלמת תקופת הבידוד בביתם".

מאחר וצה"ל פעל במקרה הזה לפי הנהלים, העברנו לדו"צ שאלות על הנהלים עצמם: האם אין מתחם בידוד בתוך הבסיס? האם אין דרך לארגן הסעה לחיילים שמיועדים לנסוע הביתה? ומה ההיגיון בהרחקת חיילים עם קורונה או חשד לקורונה מהסביבה הצה"לית שבה כולם צעירים והרוב בריאים ומחוסנים לסביבה האזרחית והביתית שבה נמצאים הוריהם המבוגרים ואנשים בסיכון?

בדובר צה"ל השיבו לשאלות הללו: "לאור היקפי התחלואה העולים, נערך בימים אלה צה"ל להקים מתקני החלמה ובידוד ייעודיים שישמש חולים או מבודדים שאין באפשרותם להיות מבודדים בביתם".

מקרה אחר, דומה, אירע בשבת בבסיס הטירונים ניצנים, שבו שבעה חיילים בפלוגה אחת התגלו כמאומתים לקורונה. צה"ל החל לערוך בדיקות אנטיגן לשאר החיילים, ואלה שהספיקו להיבדק יצאו כולם שליליים, אך במהלך היום מספר חיילות דיווחו שהן לא חשות בטוב ועל כן הוחלט לפנות את כלל הפלוגה לבידוד ביתי.

בצה"ל מסרו בתגובה לתקשורת לאירוע בניצנים כי "חזרתם הביתה תוכננה להתבצע ביום למחרת באמצעות היסעים מסודרים, ולאור בקשת החיילים, אושר להוריהם להגיע עוד באותו ערב לקחת את ילדיהם, וזאת בנוסף להיסעים שיצאו למחרת".

עוד 723 מילים
סגירה