מחאה של אמני הרחוב בכיכר הבימה בתל אביב, 20 במאי 2020 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מרים אלסטר/פלאש90

המודל האירי ישראל צריכה ללמוד מאירלנד איך לסייע לאמנים

הממשלה הכריזה על תוכנית סיוע לתרבות שלא ברור איך תגיע לחשבון הבנק של אמנים במצוקה ● באירלנד, לשם השוואה, תצא בקרוב לדרך תוכנית המתיימרת לשקם ולהקפיץ את התרבות במדינה להיות אחת מהמובילות באירופה באמצעות חלוקת כסף לשנים קדימה - ישירות לכיסם של האמנים ומוסדות התרבות

משרד האוצר ומשרד התרבות הודיעו בשבוע שעבר על תוכנית סיוע לאמנים שעלותה כ-140 מיליון שקל. מהסתכלות בסעיפי התוכנית שפורסמו עד כה לתקשורת, ישנם הרבה נעלמים – וזה עוד לפני שהגענו למבחן היישום בשטח. מבחן, שלפחות הממשלה הקודמת לא הצטיינה בו בתקופת משבר הקורונה, בלשון המעטה.

אחת הבעיות הגדולות בתוכנית היא שאין שום הבטחה שרוב הכסף יגיע באמת לכיסם של האמנים. למעלה משליש מהסכום שיוקצה יועבר לרשויות מקומיות למימון פעילות תרבות. חלק אחר יגיע למוסדות והיכלי תרבות.

לא ברור כיצד משרד התרבות, עם התקציב הצנוע שלו, יוכל לפקח שהכסף באמת יגיע מאותם מוסדות למי שזקוק לו. האבסורד הגדול הוא שגם בתי הקולנוע המנוהלים בחלקם על ידי בעלי הון יקבלו נתח מאותם כספי הסיוע.

לא ברור כיצד משרד התרבות, עם התקציב הצנוע שלו, יוכל לפקח שהכסף באמת יגיע למי שזקוק לו. האבסורד הגדול הוא שגם בתי הקולנוע המנוהלים בחלקם על ידי בעלי הון יקבלו נתח מאותם כספי הסיוע

בעיה נוספת היא שגם אם הכסף יגיע בסוף לכיס האמנים הנזקקים – התוכנית לא נותנת להם ודאות להמשך. אין מענה בתוכנית, למשל, מה יעשו האמנים שחטפו פגיעה כלכלית ארוכת טווח בתום התקופה המוגבלת הזו של הסיוע וכיצד יתמודדו עם עוד משבר שעלול להגיע כמו קודמיו.

הפגנה של אנשי תעשיית התרבות מול משרד ראש הממשלה, 11 באוגוסט 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
הפגנה של אנשי תעשיית התרבות מול משרד ראש הממשלה, 11 באוגוסט 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בעולם כבר הבינו את הבעייתיות בתוכנית כמו זו שהציגה ממשלת ישראל. משבר האמנים בעקבות משבר הקורונה הוא הרי לא ייחודי לנו. בבריטניה, למשל מתמודדים בשנתיים האחרונות עם שבר גדול בתחום.

דו"ח‏‏ שיצא בממלכה באוקטובר מצא כי כשליש מהמשרות בתעשיית המוזיקה בבריטניה אבדו במהלך המגפה. כמות האמנים המועסקים באי הבריטי ירדה משיא של 197,000 בשנת 2019 ל -128,000 בשנת 2020 – ירידה של 35%. מצב האמנים השתפר קצת באוקטובר אך הורע שוב עם הגיעו של גל האומיקרון בסוף השנה.

כשליש מהמשרות בתעשיית המוזיקה בבריטניה אבדו במהלך המגפה. כמות האמנים המועסקים באי הבריטי ירדה משיא של 197,000 בשנת 2019 ל -128,000 בשנת 2020 – ירידה של 35%

באירלנד החליטו להתמודד עם המשבר בצורה יצירתית יותר, עם ראייה ארוכת טווח הרבה מעבר למשבר הנוכחי. הממשלה האירית החליטה להקצות 28.3 מיליון דולר שיועברו ישירות לכיס האמנים ועסקי תרבות.

במסגרת התוכנית, כ-2,000 אמנים, מוזיקאים, שחקנים ובדרנים אחרים יקבלו הכנסה בסיסית קבועה לשלוש השנים הקרובות בגובה של כ-370 דולר בשבוע. עוד בתוכנית מתוכננים מענקים בגובה של כ-10 אלפים דולר למקומות בילוי כמו פאבים ובתי קפה. השקת התוכנית אמורה להתרחש כבר בחודש הבא.

חיי הלילה בדבלין, אירלנד, ביוני 2020 (צילום: iStock)
חיי הלילה בדבלין, אירלנד, ביוני 2020 (צילום: iStock)

המטרה הרשמית של ממשלת אירלנד היא בראש ובראשונה לשקם את חיי הלילה הקורסים במדינה, ולמנף את ההתאוששות כך שחיי הלילה הדי חלשים שלה יושוו יותר לאלה התוססים שקיימים בגרמניה.‏  על פי התוכנית, כל אמן שיעמוד בתנאי הזכאות ייכלל בתהליך הבחירה, שייעשה באופן אקראי.‏

הכנסה בסיסית משמעותה שהאמנים שיתקבלו למיזם יקבלו את הכסף ישירות לחשבון הבנק שלהם במשך שלוש שנים ללא קשר למצבם התעסוקתי או הפיננסי. האמנים יוכלו להשתכר בנוסף בכל דרך העולה על רוחם.

הכנסה בסיסית משמעותה שהאמנים שיתקבלו למיזם יקבלו את הכסף ישירות לחשבון הבנק שלהם במשך שלוש שנים ללא קשר למצבם התעסוקתי או הפיננסי

הסכום שיקבלו יהיה נמוך מדי בשביל להתבטל בבית, אך מספיק גבוה מספיק כדי שיוכלו ליהנות מחופש אמנותי ולפתח את תחום התמחותם מבלי שיחששו לעתידם הכלכלי או יאלצו לעבוד בעבודות אחרות במקביל, כפי שקורה לא מעט בתקופה האחרונה.

שרת התיירות, התרבות, האמנות והספורט באירלנד קתרין מרטין סיפרה ‏ל"אייריש טיימס" כי המענקים נועדו לתמוך ב"מאות על גבי מאות של אירועים" והדגישה שהיא רוצה לעודד פעילויות תרבות חדשות כמו ערבי שירה, קבוצות תיאטרון מקומיות, מוזיקה מסורתית או מוזיקה קלאסית.‏‏

שרת התיירות, התרבות, האמנות והספורט באירלנד קתרין מרטין (צילום: Niall Carson, PA Images / Alamy)
שרת התיירות, התרבות, האמנות והספורט באירלנד קתרין מרטין (צילום: Niall Carson, PA Images / Alamy)

אירלנד היא אמנם לא חלוצה במיזם הכנסה בסיסית שניתנת לאמנים, אבל הראשונה שהרימה מיזם כזה בקנה מידה לאומי. המיזם מתבסס למעשה על פיילוט שנערך בימים אלה בסן פרנסיסקו ושהחל בסוף 2020.

אירלנד היא אמנם לא חלוצה במיזם הכנסה בסיסית שניתנת לאמנים, אבל הראשונה שהרימה מיזם כזה בקנה מידה לאומי. המיזם מתבסס למעשה על פיילוט שנערך בימים אלה בסן פרנסיסקו ושהחל בסוף 2020

מדובר בתוכנית שבמסגרתה קבוצה של יותר ממאה אמנים מקומיים קיבלו קצבה חודשית של 1,000 דולר. סך הכול כיום יש כ-33 יוזמות דומות בארה"ב בהיקף מצומצם.

הצלחת המיזם האירי, שאמור לצאת לדרך בהמשך השנה, עשויה לתת דחיפה בעתיד לכל הנושא של מתן ההכנסה בסיסית לאזרחים שהולך וצובר תאוצה בשיח הכלכלי – ובפרט ולאמנים במצוקה, הסובלים שוב ושוב מתוכניות סיוע שלא באמת מסייעות להם.

עוד 645 מילים
סגירה