האוצר מעלה את הריבית בקרנות הפנסיה, המבקרים טוענים שזה מעט מדי

הממונה על הביטוח מעדכן היום את הריבית על קצבאות קרנות הפנסיה החדשות המקיפות כך שהן יגדלו ב-1.2% ● לטענת אקטוארים ומומחי פנסיה, הרגולטור מפספס הזדמנות להעלות את הקצבאות ב-4% ● ח"כ נעמה לזימי: "רשות שוק ההון מנסה להונות את הציבור. אחרי התעלמות והתנגדות, הם החליטו באופן מזלזל להעלות את הריבית בצורה לא מספקת" ● מעקב

הפגנה נגד הקיצוץ בקרנות הפנסיה (צילום: פלאש 90)
פלאש 90
הפגנה נגד הקיצוץ בקרנות הפנסיה

הקצבאות בקרנות הפנסיה החדשות המקיפות צפויות לגדול בשיעור של 1.2%. זאת, לאחר שהממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון החליט להעלות את הריבית התעריפית שקובעת את גובה הקצבאות – בהמשך לחוק ההסדרים שמבטל הנפקות האג"ח המיועדות ומעלה את הגנת התשואה במגנון החדש ל-5.15% במקום 4.86%.

ההחלטה מהיום (שני) על עדכון הריבית על הקצבאות התקבלה יחד עם מנכ"ל האוצר רם בלינקוב ויו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ אלכס קושניר. בהודעה שיצאה מרשות שוק ההון והביטוח צוין שהפנסיות לפורשים יגדלו גם בשיעור של כ-2% הודות לכך שוועדת הכספים אישרה הורדת תקרת דמי הניהול של כספי הקצבאות ל-0.3%. הגדלת הריבית בקצבאות תיכנס לתוקף בקיץ הקרוב.

בשבוע שעבר נכתב בזמן ישראל כי לטענת מומחי פנסיה ואקטוארים מובילים, הרגולטור מפספס הזדמנות להעלות את הקצבאות לפורשים, נכים ושארים בקרנות הפנסיה החדשות המקיפות בכ-4% ולהוזיל את דמי הביטוח לשאר העמיתים, כתוצאה מכך שלא עודכנה אותה ריבית תעריפית. בכל מקרה, ההחלטה מהיום לא תשית עלויות תקציביות על המדינה או על קרנות הפנסיה.

הממונה על הביטוח ושוק ההון ד"ר משה ברקת (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
הממונה על הביטוח ושוק ההון ד"ר משה ברקת (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

מדובר בתיקון טכני של עיוות שנוצר לפני ארבע שנים כאשר השתנה האופן שבו הקרנות מחלקות את הבטחת התשואה שהמדינה נותנת להן על 30% מכלל הכספים. השינוי היה שהקרנות החלו לתת את ההגנה ל-60% מכספי הקצבאות ושאר הכסף של הקצבאות ושל אלה שעדיין חוסכים מנוהל בשוק החופשי אך בלי הבטחת תשואה.

השינוי הזה הקטין את הגרעון בכספי הקצבאות של הקרנות והיה צריך לגרור עמו גם את הגדלת התשלומים. מי שמקדם את המאבק לעדכון הריבית הוא מומחה הפנסיה אלון ספונרו, בשיתוף עם ח"כ נעמה לזימי שבשבועות האחרונים דרשה להעלות את הריבית ולקיים דיון בנושא.

לטענתה, ההחלטה מהיום לא מבטלת את הפגיעה בחוסכים ולמעשה "רשות שוק ההון מנסה להונות את הציבור שכן היא מעלה את הריבית התחשיבית שקובעת את קצבאות הפנסיה באופן שיעלה אותן ב-1.2% במקום ב-4%".

"אני שמחה מאוד לראות שהמאבק שלי מתחיל להראות תוצאות בשטח, ולאחר תגובה ראשונית של התעלמות והתנגדות מוחלטת החליטה רשות שוק ההון להעלות את הריבית התחשיבית.

"אני שמחה מאוד לראות שהמאבק שלי מתחיל להראות תוצאות בשטח, ולאחר תגובה ראשונית של התעלמות והתנגדות מוחלטת החליטה רשות שוק ההון להעלות את הריבית התחשיבית"

"רשות שוק ההון מנסה להונות את הציבור. הקצבאות צריכות לגדול ב-4% ולא ב-1.2% בלבד". ח"כ נעמה לזימי (צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב)
"רשות שוק ההון מנסה להונות את הציבור. הקצבאות צריכות לגדול ב-4% ולא ב-1.2% בלבד". ח"כ נעמה לזימי (צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב)

"באופן מרגיז ומזלזל החליטה הרשות להעלות את הריבית התחשיבית בצורה לא מספקת, שתעלה את הקצבאות של הציבור ב-1.2% בלבד במקום ב-4% כפי שנדרש מהם בחוק.

"באופן מרגיז ומזלזל החליטה הרשות להעלות את הריבית התחשיבית בצורה לא מספקת, שתעלה את הקצבאות של הציבור ב-1.2% בלבד במקום ב-4% כפי שנדרש מהם בחוק"

"זהו ניסיון נואש לקנות את הציבור בנזיד עדשים, ולהמשיך להתעלם ממה שמגיע לו כחוק. אני לא מתכוונת להפסיק את המאבק עד שהציבור יקבל את מה שמגיע לו עד השקל האחרון."

גם מומחה הפנסיה אלון ספונרו שמקדם את היוזמה להעלות את הריבית התעריפית מזה זמן, משתומם לנוכח הודעתה של רשות שוק ההון מהיום על עדכון הריבית, אחרי שבמשך תקופה ארוכה התנגדה למהלך. עם זאת, הוא חושב שגם זה לא מספיק:

"בשבועות האחרונים פועלת רשות שוק ההון במלוא המרץ, בכדי למנוע את העלאת הפנסיה לה זכאים הפורשים מקרנות הפנסיה החדשות, ואת הוזלת הביטוח למיליוני המבוטחים בהן. יש בידיי מצגת בה הבהירה רשות שוק ההון כי לא יחול שינוי בריבית התעריפית, ולכן לא יחול שיפור בפנסיה ולא תחול הוזלה בתעריפי הביטוח.

"רשות שוק ההון עושה מניפופלציות כדי למנוע את העלאת הריבית על הקצבאות". אלון ספונרו
אלון ספונרו: "שמח שהפעולות של ח"כ נעמה לזימי גרמו לרשות לסגת מעמדתה, אך מדובר במסך עשן בלבד"

"אינני מבין מדוע רשות שוק ההון כה נחושה ונמרצת לקחת חלק מהבטחת התשואה שניתנת בפועל ע"י המדינה, ולהשליך את התועלת הנובעת ממנה לפח. אני שמח לגלות שהפעולות בהן נקטה ח"כ לזימי גרמו לרשות שוק ההון לסגת מעמדתה, אך למיטב הבנתי, כפי שיוסבר להלן, מדובר במסך עשן בלבד.

"אינני מבין מדוע רשות שוק ההון נחושה לקחת חלק מהבטחת התשואה שניתנת ע"י המדינה ולהשליך לפח. אני שמח שהפעולות של ח"כ לזימי גרמו לרשות לסגת מעמדתה"

"ההגדלה הנדרשת בפנסיה עומדת על 4% לערך, ולא על 1.2%, כפי שפרסמה רשות שוק ההון. והיות וחישוביי אושרו ע"י האקטוארים המובילים של קרנות הפנסיה במדינת ישראל, אין לי ספק בנכונותם. הפנסיה הינה תחום מורכב ואפור, וח"כ נוטים להתחמק ממנו. כולי תקווה שח"כ נוספים בוועדת הכספים יצטרפו אל ח"כ לזימי, בהתגייסותה הברוכה לטובת הפנסיה של הציבור.

עוד 609 מילים
סגירה