הרב גאבור פינאלי בפינת המשחקים בבית הכנסת  בבודפשט, הונגריה, 29 באוגוסט 2021 (צילום: כנען ליפשיץ)
כנען ליפשיץ

הוא הפיח חיים בקהילה היהודית בבודפשט עד שסולק בגלל דעותיו

הקהילה היהודית הקטנה בבודפשט סוערת: התאחדות הקהילות היהודיות בהונגריה האשימה את הרב הפופולרי שלה גאבור פינאלי בחילול הקודש אחרי שפרסם פוסטים פרובוקטיביים בפייסבוק נגד ישראל וקהילת חב"ד, וסילקה אותו ממועצת הרבנים ● במקביל, קהילת חב"ד זוכה לפופולריות בקרב ממשלת הימין של ויקטור אורבן, זאת על חשבון ההתאחדות שמאשימה אותה ביחס סובלני לאנטישמיות

עד לקיץ 2020 נחשב גאבור פינאלי לרב עתיר הישגים ומכובד בקהילה.

פינאלי בן ה־44, רב וחזן שנודע בדרשותיו מעוררות המחשבה, הצליח להביא לעלייה במספר המתפללים בבית הכנסת "אוהל אברהם" בבודפשט. אם היו פוקדים את בית הכנסת בעבר רק מתפללים מבוגרים – מאז שהגיע פינאלי בשנת 2017, החלו להגיע למבנה הקטן שבמרכז הבירה ההונגרית גם צעירים רבים.

כיום מגיעים להתפלל ולשיר בצוותא בבית הכנסת מדי שבת כ־200 יהודים, רבים בלבוש יומיומי, יחד עם ילדיהם המרוכזים בפינת המשחקים עמוסת הצעצועים. אבל הכול השתנה ביולי 2020 כשהתאחדות הקהילות היהודיות בהונגריה – Mazsihisz – ארגון הגג היהודי שמשמש כמעסיקו של הרב – האשים את פינאלי בפומבי בחילול הקודש וסילק אותו ממועצת הרבנים.

הייתה זאת הפעם הראשונה שהארגון נוקט בצעד כזה נגד אחד מחבריו. הארגון יצא נגד כמה פוסטים פרובוקטיביים שפרסם פינאלי בפייסבוק. באחד מהם הוא האשים את ישראל בכך שהיא "רוקחת על אש קטנה" שואה נוספת. עוד טען שמאז הקמתה, יצרה המדינה היהודית "כאוס" שגרם "לרוב, אם לא לכל המתקפות על היהודים בתפוצות".

הרב גאבור פינאלי משוחח עם עיתונאי באוניברסיטת בודפשט ללימודי יהדות, 29 באוגוסט (צילום: כנען ליפשיץ)
הרב גאבור פינאלי משוחח עם עיתונאי באוניברסיטת בודפשט ללימודי יהדות, 29 באוגוסט 2021 (צילום: כנען ליפשיץ)

"מפריע לי שמשתיקים אותי ושמכנים אותי אויבה של ישראל, מקום שאני מאוד מחובר אליו. נפגעתי. לא התכוונתי ליצור מאבקים על רקע פוליטי, אלא להנהיג קהילה"

בפוסט אחר הוא השווה ברמיזה את אחד ממנהיגי חב"ד לדמות מרושעת מ"מלחמת הכוכבים". בפוסט נוסף כינה פינאלי את חברי חב"ד בכינויי גנאי שונים.

"רקע רוסי, יח"צנות אמריקאית, קנאות מזרחית ודעות קדומות", כתב פינאלי בהונגרית, "זה מתכון מנצח, כך יאמרו לכם. כל זה משמש כעלה תאנה שממתין שיעשו בו שימוש, רבי מנחם מקיאוולי בעצמו היה ירוק מקנאה. אם ביום מן הימים יתעוררו צרות, שאולי אף קשורות בהם, כמה מהם יחזרו למקומות מוצאם?"

פינאלי התייחס בדבריו לרבי מנחם מנדל שניאורסון – הרבי מלובביץ' – המנהיג הנערץ של תנועת חב"ד. הפוסט עורר, מטבע הדברים, סערה, שאחריה כתב פינאלי הודעת התנצלות כללית על כך שדבריו "גרמו לפגיעה" ומחק חלק מהפרסומים שלו. אבל לא היה די בכך לשכוך הסערה, שהעסיקה את יהודי בודפשט במשך שבועות.

"מפריע לי שמשתיקים אותי ושמכנים אותי אויבה של ישראל, מקום שאני מאוד מחובר אליו", אמר פינאלי בראיון ל־JTA. "נפגעתי. לא התכוונתי ליצור מאבקים על רקע פוליטי, אלא להנהיג קהילה. אפילו שניסו להשפיל אותי, אני עדיין מסוגל להמשיך לעמוד בראש קהילתי".

ארכיון: חגיגות סוכות בהונגריה, 2018 (צילום: Zsolt Demecs/MTI via AP)
ארכיון: חגיגות סוכות בהונגריה, 2018 (צילום: Zsolt Demecs/MTI via AP)

היה זה רגע טראומטי עבור פינאלי כסוף־הזקן ובעל קול הטנור הערב. הרב נהג לספר לקהל בית הכנסת את ההיסטוריה היהודית בהתלהבות ובהומור. הוא היה נוהג לשזור בדבריו בדיחות, אזכורים תרבותיים – הוא באמת מעריץ נלהב של "מלחמת הכוכבים" – וסיפורים מהמקורות.

פינאלי הוא גם חבר בארגון "היהדות הניאולוגית" – אחד משני ארגוני הקהילות הגדולים ביהדות הונגריה – הקרוב בעמדותיו לזרם הקונסרבטיבי. הניאולוגים בהונגריה גם מתנגחים עם תנועת חב"ד – הארגון בעל מספר החברים הגדול ביותר בקרב יהודי הונגריה שמשתייך להתאחדות הקהילות היהודיות במדינה.

בעשור האחרון הוכפל מספר שליחי חב"ד בהונגריה והגיע ל־30. כמו כן פתחה התנועה עשרה בתי כנסת חדשים, שלושה בתי ספר, שלושה מרכזים קהילתיים ומשחטה כשרה. 50% מבתי הכנסת הפעילים בבודפשט משתייכים לתנועת חב"ד.

"חב"ד לא נחשב עוד לגורם חוץ־ממסדי", הסביר הרב שלמה קובס שעומד בראש ארגון EMIH – "קהילת ישראל המאוחדת של הונגריה" – הקשור לתנועה. "חב"ד היא מרכיב מרכזי בממסד".

מבט על בודפשט, הונגריה (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
מבט על בודפשט, הונגריה (צילום: נתי שוחט/פלאש90)

התפשטות חב"ד בהונגריה היא חלק מתנופה רחבה יותר באירופה, שבה, למורת רוחו של הממסד היהודי הוותיק, מאפיל הארגון על מוסדות יהודיים רבים. ברוסיה, אוקראינה ובלארוס הפכה חב"ד לתנועה הדומיננטית

התפשטות חב"ד בהונגריה היא חלק מתנופה רחבה יותר באירופה, שבה, למורת רוחו של הממסד היהודי הוותיק, מאפיל הארגון על מוסדות יהודיים רבים. ברוסיה, אוקראינה ובלארוס הפכה חב"ד לתנועה הדומיננטית. בהולנד משמש שליח חב"ד בנימין יעקובס כרב הראשי, ובצרפת שולטת התנועה במידה רבה במערך החינוך היהודי האורתודוקסי.

בהונגריה הפכה התמונה למורכבת עוד יותר בשל עליית ממשלת הימין של ויקטור אורבן, שמבקריו מאשימים אותו בכרסום הדמוקרטיה ובעידוד האנטישמיות. תומכיו טוענים, מנגד, שהוא מקדם ערכים אירופיים ומורשת הונגרית.

היחסים בין התאחדות הקהילות היהודיות בהונגריה לאורבן הידרדרו ב־2016 והקבוצה השעתה לזמן מה את קשריה עם הממשלה בשל פסל שהציבה, שלדברי התאחדות הקהילות "משמש לטיהור מאשמת שיתוף הפעולה של הונגריה עם הנאצים במלחמת העולם השנייה".

לעומתם, ארגון EMIH המקורב לחב"ד דווקא הגן על ממשלתו של אורבן. שלוש שנים לאחר מכן שידרגה הממשלה ההונגרית את מעמדו של הארגון והשוותה אותו לזה של התאחדות הקהילות היהודיות בהונגריה הוותיק והגדול יותר, ואף סיפקה מימון להתרחבותו.

ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן (צילום: AP Photo/Evan Vucci)

ארגון EMIH המקורב לחב"ד דווקא הגן על ממשלתו של אורבן. שלוש שנים לאחר מכן שידרגה הממשלה ההונגרית את מעמדו של הארגון והשוותה אותו לזה של התאחדות הקהילות היהודיות בהונגריה

"'היהדות הניאולוגית' היא תנועה מתקדמת ביסודה" אמר פינאלי. "חב"ד מתאים הרבה יותר מבחינה אידאולוגית לשמרנים כמו אורבן, לכן הפך לקבוצה החביבה על הממשלה". קובס מכחיש שחב"ד מוכנה להעלים עין מכך שהממשלה משכתבת את ההיסטוריה ומציג מקרים רבים שבהם גינתה בעלי ברית של אורבן בגין אנטישמיות.

"לא נתפשר על דיוק היסטורי", אמר קובס שב־2018 מונה על ידי הממשלה לעמוד בראש מוזיאון לציון השואה בהונגריה, מוסד שעורר מחלוקת כה רבה עד שהתאחדות הקהילות היהודיות בהונגריה החליט להחרימו.

התאחדות הקהילות היהודיות בהונגריה היה במשך שנים המוסד היהודי הבולט. הוא שימש כסניף המקומי של הקונגרס היהודי העולמי וכנציגה העיקרי של הקהילה היהודית בכל הנוגע לתמיכה בפעילויות חברתיות, דתיות וחינוכיות, זאת לצד קידום יחסי הקהילה עם שלטונות הונגריה.

היריבות שלו עם תנועת חב"ד הלכה והסלימה אף שהקבוצות שיתפו פעולה בחנוכה האחרון וקראו לאחדות בקהילה היהודית. תומכים מכל צד סיפקו לעיתונאים חומרים מזיקים נגד הקבוצה השנייה, ורבנים הקשורים להתאחדות הקהילות היהודיות בהונגריה יצאו לא פעם נגד EMIH. אחד מהם אף כינה אותם "השפוטים של אורבן".

מוזאון השואה החדש בבודפשט (צילום: יעקב שוורץ)
מוזאון השואה החדש בבודפשט (צילום: יעקב שוורץ)

אולם ההתקפה של פינאלי על חב"ד והלשון הבוטה בה השתמש, חשפו את התאחדות הקהילות היהודיות בהונגריה לביקורת ציבורית, כך לדברי טיבור שטיינר, עו"ד בן 48 ואב לשניים המתפלל בבית הכנסת של פינאלי.

"התאחדות הקהילות היהודיות היו חייבים להראות שכאילו הם מענישים אותו. הם גינו אותו סמלית אך עדיין המשיכו לראות בו רב. זה היה הסדר פוליטי"

"התאחדות הקהילות היהודיות בהונגריה היו חייבים להראות שכאילו הם מענישים אותו", אמר שטיינר. "הם גינו אותו סמלית אך עדיין המשיכו לראות בו רב. זה היה הסדר פוליטי".

הרב יונתן מדיירי, חסיד חב"ד ועורך ראשי של אתר החדשות "ניאוקון", אתר, שלדבריו, הוא בעל התפוצה הגדולה ביותר בהונגריה, דרש מהתאחדות הקהילות היהודיות להבהיר את עמדתם בנוגע להצהרותיו של פינאלי.

"לא רציתי שיפטרו או יביישו את פינאלי. אני מחבב אותו כאדם ומעריך את תבונתו", אמר מדיירי. "אבל הוא רב בהתאחדות הקהילות היהודיות שטוען שהוא מייצג את יהדות הונגריה, ורציתי להבין אם הוא מייצג אותם בדבריו הקיצוניים וסרי הטעם".

הרב שמוליק אויריכמן על כתפי יהודים הרוקדים לכבוד חנוכת בית הכנסת ברחוב וורוסמרטי בבודפשט, 27 באוגוסט 2021 (צילום: כנען ליפשיץ)
הרב שמוליק אויריכמן חוגג את חנוכת בית הכנסת ברחוב וורוסמרטי, בודפשט, 27 באוגוסט 2021 (צילום: כנען ליפשיץ)

יהדות הונגריה, מוסיף מדיירי, לא גדולה או חזקה דיה "כדי לשמש 'אוהל רחב' כפי שקיים בארה"ב או בבריטניה. יש אצלנו שני דברים מוסכמים: זכות הקיום של ישראל והצורך לזכור ולהנציח את השואה. כשדמויות מפתח מערערות על אחד משני הדברים האלה, נוצרת פגיעה גדולה".

לאזלו ברנאט ווספרמי, היסטוריון של תקופת השואה ועיתונאי, אומר שההסתייגויות של פינאלי מישראל ראשיתן בהקמת תנועת היהדות הניאולוגית בהונגריה במאה ה־19 כתנועה של יהודים מתבוללים ברובם ובני מעמד הביניים, שרבים מהם היו אנטי־ציונים.

"לדעתם הרעיון שהיהודים הם אומה נבדלת עם מולדת 'אמתית' אי שם משחקת לידי האנטישמים", הסביר ווספרמי. אולם אחרי השואה קנתה לה הציונות אוהדים בהונגריה והביאה לשינוי בתנועה לכיוון של עמדה פרו־ישראלית.

פינאלי, למעשה, "גילה מחדש משהו שהיה נטוע עמוק במסורת הניאולוגית אבל נקבר במשך זמן רב", הסביר וספרמי. "הוא אותנטי, גם אם הוא טועה – ואני בהחלט מאמין שהוא טועה. מבחינה זאת פינאלי הוא ניאולוג פונדמנטליסט, ותמיד קשה להתמודד עם הפונדמנטליסטים מהמחנה שלך".

אב מכניס ספר תורה לבית הכנסת ברחוב וורוסמרטי בבודפשט, 27 באוגוסט 2021 (צילום: כנען ליפשיץ)
אב מכניס ספר תורה לבית הכנסת ברחוב וורוסמרטי, בודפשט, 27 באוגוסט 2021 (צילום: כנען ליפשיץ)

השכר של פינאלי עודנו משולם בידי התאחדות הקהילות היהודיות בגין תפקידו כרב הקהילה הניאולוגית, אולם הוא סולק ממועצת הרבנים של הארגון ולפיכך אינו יכול להצביע בענייני מדיניות ומנהל. אלא שגילוי הלב והלהט של פינאלי הם־הם שהפכו אותו לפופולרי. שטיינר, חבר בית הכנסת של פינאלי, אומר שהרב חריג בקרב עמיתיו, שרבים מהם מעדיפים להימנע מצרות.

"הוא לימד אותי עברית וגרם לי להתחבר ליהדותי לראשונה בחיי, אחרי שגדלתי במשפחה חילונית לגמרי", אמר שטיינר על פינאלי. "אני לא מסכים עם דעותיו על ישראל ועל חב"ד, שאני מאוד מכבד. אבל אצל גאבור – פיו וליבו שווים. הוא כן. הוא אומר את אשר על ליבו ולכן רוצים להשתתף בתפילות בבית הכנסת שלו".

עוד 1,226 מילים
סגירה