אז מה באמת הסיפור עם אתי כרייף?

אתי כרייף ב"עובדה", צילום מסך מערוץ 12
אתי כרייף ב"עובדה", צילום מסך מערוץ 12

לפני כל דבר אחר, אי אפשר שלא לתת קרדיט עצום למי שגידל את הגב' אתי כרייף והצליח לנטוע בה את התחושה – שלא לומר הידיעה – בדבר כישרונותיה הרבים, התאמתה המוחלטת לתפקידים בהם חפצה היא ובכלל, את היכולת "לעוף על עצמה" כאילו אין מחר. אלא שיש מחר, והוא עגום למדי.

לפני הכל, אי אפשר לא לתת קרדיט עצום למי שגידל את הגב' כרייף ונטע בה את התחושה – שלא לומר הידיעה – בדבר כישרונותיה הרבים, התאמתה המוחלטת לתפקידים בהם חפצה ואת היכולת "לעוף על עצמה"

וכרגיל, למעט אנשי הקבוצה – יש המכנים אותה כת – שעמדתה כלפי מערכת המשפט בינארית, אוטומטית, נטולת גוונים או ניואנסים, נגועה בפוזיציה ותמיד שלילית, מתוך מי שצפה בתוכנית "עובדה" (לא מהמפוארות שבהן) והביע את דעתו במדיות השונות – רבים הביעו תמיהה. הן על טיב שיקול דעתה של הגב' בעצם החלטתה להתראיין, והן – וזה העיקר – על הפער העצום בין האופן שבו היא תופסת את עצמה, כאמור, לבין קרקע המציאות עליה התרסק כלי הטיס באמצעותו היא "עפה על עצמה".

לאחר שהתפוגג העשן שניסתה הגב' לפזר על שרשרת הפדיחות בה נטלה חלק, נותרה עובדה המנצנצת כמו שן זהב בתוך ערימה של בוץ, Pardon my French: אף שהגב' עצמה סבורה שנמשחה מבטן לשופטת ושהכול רק "עניין של זמן" עד שתמונה לתפקיד שנועד לה והיא נועדה לו, בדרך קרתה לה תקלה קטנה, מזערית, חסרת כל חשיבות בעיניה, בדמות כישלונה – המחפיר, יש לומר – בקורס ההכנה לשיפוט.

ובואו, כמי שיוצא ונכנס באולמות בתי המשפט ופוגש לא מעט שופטים, אין מדובר במחסום בלתי עביר, בלשון המעטה. וגם אם אכן רבים מהשופטים הם אנשים חכמים מאד, מוכשרים מאד ומתאימים מאד לתפקידם, כמה מהם מתאימים הרבה פחות.

בואו, כמי שיוצא ונכנס באולמות בתיהמ"ש ופוגש לא מעט שופטים, קורס ההכנה לשיפוט אינו מחסום בלתי עביר, בלשון המעטה. וגם אם רבים מהשופטים חכמים, מוכשרים ומתאימים מאד לתפקידם, חלקם מתאימים פחות

אבל, וזה אבל גדול, המועמדים לשפיטה נדרשים לעבור בהצלחה קורס הכנה לשפיטה, המכונה "מרכז הערכה לעורכי הדין המבקשים להתמנות לכהונה שיפוטית". מדובר בקורס מרוכז ואינטנסיבי מאד שנמשך 5 ימים, בתנאי פנימייה, במהלכו נדרשים המשתתפים למלא שורה ארוכה של משימות ומבחנים שתכליתם, תחזיקו חזק, לבחון את מידת התאמתם למקצוע השפיטה – תארו לעצמכם!

וכמו אחרים – ואף שסבורה הייתה כי אין שאלה לעניין התאמתה לתפקיד, גם הגב' נדרשה לעבור את הקורס – אבל, איך נאמר זאת בעדינות, לא עשתה זאת בהצלחה. ואיך אמרה כב' השופטת נד"ב:

"נדהמתי כשראיתי את שמה… ברשימות כמועמדת לשיפוט, ונדהמתי עוד יותר כשהיא מונתה. הדעה פה אחד בצוות הקורס… היתה שהיא אינה מתאימה למשרת שיפוט, כי הרמה שלה היתה בינונית מינוס בכל התחומים שבהם היא נבחנה".

אאוץ'. אלא שהפדיחה לא נגמרת כאן. השופטת נד"ב העידה שגם הערכה "קטלנית" זו רוככה ונוסחה בלשון רכה ככל הניתן, בלשון המעטה ובעדינות מקסימלית כלפי המועמדת.

פירקנו? נרכיב! אף מהלשון המרוככת בה נעשתה הערכת הישגיה של הגב' כרייף בקורס, עולה שהיא נכשלה בו כישלון מוחלט, ונמצא שאינה מתאימה לשפיטה משום בחינה ובשום תחום. גם הציון שקיבלה – 4.5 מתוך 10 – שהוא ציון נמוך מאד, המעיד על אי-התאמת המועמד במובהק – אף הוא, כדברי כב' השופטת נד"ב: "על הצד המרחם", היינו- הציון הריאלי שלה צריך היה להיות נמוך עוד יותר, ורק משום שצוות ההערכה לא רצה להעליב, לא ניתן לה הציון שלו הייתה ראויה.

גם הציון הנמוך מאוד שקיבלה – 4.5 מתוך 10, המעיד על אי-התאמת המועמד במובהק – אף הוא, כדברי כב' השופטת נד"ב: "על הצד המרחם", היינו, רק משום שצוות ההערכה לא רצה להעליב

אלא שדיסוננס קוגניטיבי איז א ביצ' והיות שהגב' כרייף האמינה – ועודנה מאמינה – באמונה שלמה, שכס המשפט מכון כסאה הוא, נדרשה התערבות אלוהית – דאוס אקס מכינה – כדי לתקן את הקלקול המינורי הזה ולהשיב את הרכבת הדוהרת לשיפוט על הפסים.

ומי לנו "דאוס אקס מכינה" כידידה כרע לה ושותפה להרפתקה רומנטית מקרית לחלוטין, יו"ר הלשכה הקודם. האיש שבתוכנית אחרת של "עובדה" הראה שהוא "מאסטר שף" אולטימטיבי של קומבינות ומינויים, שעל פתחו מחזרים גדולי עוה"ד, המכובדים שבשופטים ושאר שועי-ארץ, חלקם תוך מופעי חנופה שהיו גורמים לקיבות החזקות ביותר להתהפך.

ואכן, אותו קוסם רב מג הצליח, כפי שהבטיח, להבריג את הגב' כרייף ולהביא לכך שתמונה. ואיך אני יודע את זה? הרי הנ"ל טוען שהיה אז רק יו"ר מחוז תל-אביב של לשכת עוה"ד ולא חבר ועדה!

ובכן, מי שסיפרה לי את זה, ולעוד כמה יחידי סגולה, וגם לכל מי שצפה בתוכנית, היא הגב' כרייף בעצמה. וכדי שלא יגידו שאני ממציא, הנה במילותיה שלה:

"התקשרתי לאפי נוה ואמרתי לו: 'שמעת את החדשות'? הוא ענה: 'אני עשיתי אותן'".

על כך ייאמר: "אין לי יותר שאלות, כבודו. אפשר לקבל פס"ד?"

ובכן, מי שסיפרה לי ולצופים שנוה הבריג אותה לתפקיד היא הגב' כרייף עצמה: "התקשרתי לאפי נוה ואמרתי לו: 'שמעת את החדשות'? הוא ענה: 'אני עשיתי אותן'". על כך ייאמר: אין לי יותר שאלות, כבודו. אפשר לקבל פס"ד?

ואם הדברים כל כך ברורים, והגב' כרייף מודה בהם בפה מלא – ועל הדרך גם "מפלילה" את חבריה – על מה בדיוק מלינה היא? הרי בקורס שאותו אמורה הייתה לעבור בעניינים עצומות היא נכשלה כליל, ואז פנתה למי שהיה איתה בקשר אינטימי – שבן-זוגה לא ידע עליו דבר, כמובן – כדי שיעביר את רוע הגזירה ויתקן את הפדיחה, והנ"ל – לעדותה שלה מפיו שלו – הביא את הסחורה "ביג טיים" והגב' מונתה לשופטת. והרי צריך להיות תתרן ועיוור כדי לא להבין שהעסק מסריח כמו חיתולים מאתמול.

אלא שמה שקורה פה הוא אחר לגמרי. הרי גישתה של הגב' כרייף משקפת זלזול מוחלט בנורמות מחייבות, בהליכי מינוי ראויים, בבחינות התאמה, בקריטריונים אובייקטיביים ובתהליכים מוסדיים.

הבוז הזה, שהוא בגדר "בון טון" בקרב קבוצות פוליטיות מסוימות בישראל, אומנם פוסל אותה כליל מלשמש בתפקיד שיפוטי כלשהו, אך סולל את דרכה, על גבי שטיח אדום, לארץ האגדות של הפוליטיקה הישראלית. חושבים שאני ממציא גם את זה? סימן שאתם לא בעניינים. זה הסיפור, וכל היתר קצפת וקישוטים.

וכך הצלחתי לתת את השנקל שלי על הפרשה מבלי לומר מילה על חלקו המוזר עד מאד של השר כחלון בה ועל הביזיון הרובץ לפתחם של חברי הוועדה למינוי שופטים שהצביעו בעד המינוי, ברוב גורף, משיקולים שקשה מאד לראות אותם כענייניים, ודאי נוכח עדות השופטת נד"ב.

הבוז הזה, שהוא בגדר "בון טון" בקרב קבוצות פוליטיות מסוימות בישראל, אומנם פוסל אותה כליל מלשמש בתפקיד שיפוטי כלשהו, אך סולל את דרכה, על גבי שטיח אדום, לארץ האגדות של הפוליטיקה הישראלית

ובפרפרזה על דברים שנוהג בן כספית לומר, את הרוב המכריע של מה שאני יודע – שהוא פרומיל ממה שאחרים יודעים על הפרשה – אני בכלל לא יכול לספר.

עו''ד חגי אפרתי הוא עו''ד עצמאי בתחום הליטיגציה האזרחית במקצועו, אך מקפיד להעשיר את עצמו בידע מכל תחומי החיים. נשוי באושר ואב לתאומות מקסימות בנות 3.5 שנים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,006 מילים
סגירה