סטודנטים תומכי חמאס באוניברסטית ביר זית מתפרעים בהתנגשות עם כוחות צה"ל בקמפוס (ארכיון) (צילום: AP Photo/Majdi Mohammed)
AP Photo/Majdi Mohammed
סטודנטים תומכי חמאס באוניברסטית ביר זית מתפרעים בהתנגשות עם כוחות צה"ל בקמפוס (ארכיון)

מביר זית תיפתח הרעה

אבו מאזן עושה הכול כדי למנוע ממתנגדיו בגדה להרים ראש, אלא שהמחאה נגדו מתעוררת דווקא ממקום פחות צפוי: הקמפוסים ● האוניברסיטאות בגדה מתחילות להתעורר והופכות לזירת התגוששות, המאתגרת גם את מקורביו של יו"ר הרשות ● פרשנות

אוניברסיטת ביר זית, הנחשבת לאחת האוניברסיטאות המובילות והגדולות בגדה, מושבתת מלימודים כבר כמה שבועות – ולא בגלל הקורונה.

לכאורה, השיבושים שגרמו להפסקת הלימודים באוניברסיטה עשויים להיראות כמו עוד סכסוך חולף בין הנהגת הסטודנטים להנהלה, אלא שהשביתה היא רק סימפטום לבעיה עמוקה הרבה יותר.

המשבר באוניברסיטת ביר זית פרץ בחודש שעבר לאחר שמנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית פשטו על מעונות הסטודנטים. הם ערכו חיפושים, החרימו חומרים, ועצרו כמה סטודנטים שמזוהים עם "אלכותלה אלאסלאמיה", תא הסטודנטים של חמאס.

"אלכותלה אלאסלאמיה" הוא אח משישה תאי סטודנטים שפועלים באוניברסיטה – בהם פת"ח, החזית העממית, והחזית הדמוקרטית. רשימת "אלכותלה" גברה כמה פעמיים על הרשימות האחרות, וניצחה בבחירות שנערכו לאגודת הסטודנטים באוניברסיטה בעשור האחרון.

סטודנטים תומכי חמאס בעצרת בקמפוס (ארכיון) (צילום: Issam Rimawi/Flash90)
סטודנטים תומכי חמאס בעצרת בקמפוס (ארכיון) (צילום: Issam Rimawi/Flash90)

הפשיטה שערכו מנגנוני הביטחון הפלסטיניים אינה אירוע נדיר, אלא שהפעם היא באה על רקע כוונת הסטודנטים לערוך פעילויות באוניברסיטה לציון יום השנה ה-34 לייסוד ארגון חמאס.

תאי הסטודנטים באוניברסיטה, למעט זה המזוהה עם תנועת פת"ח, פרסמו הודעת גינוי, והאשימו את הנהלת האוניברסיטה כי היא מעודדת את פעילות המעצרים ומשתפת פעולה עם הרשות הפלסטינית וישראל.

המתח בין תומכי פת"ח לשאר תאי הסטודנטים הסלים בהדרגה. מהר מאוד גם התפתחו אירועים אלימים בקמפוס, שבעקבותיהם נאלצה הנהלת האוניברסיטה לסגור את שעריה לכמה ימים. זה לא נעצר שם. עם החזרה ללימודים, הסטודנטים של חמאס החליטו לחדש את הפעילויות לציון הקמת הארגון.

המתח בין תומכי פת"ח לשאר תאי הסטודנטים הסלים בהדרגה. מהר מאוד גם התפתחו אירועים אלימים בקמפוס, שבעקבותיהם נאלצה הנהלת האוניברסיטה לסגור את שעריה לכמה ימים. זה לא נעצר שם

הם ערכו מה שמזכיר מעין פסטיבל צבאי שבו הונפו דגלי חמאס, ופרצו בכוח לתוך אחד האולמות בקמפוס. כמה שעות קודם לכן, פשט צה"ל על האוניברסיטה כדי לערוך חיפושים ולהחרים חומרי הסתה לקראת העצרת המתוכננת.

כוחות צה"ל מתעמתים עם סטודנטים באוניברסיטת ביר זית (ארכיון) (צילום: פלאש90)
כוחות צה"ל מתעמתים עם סטודנטים באוניברסיטת ביר זית (ארכיון) (צילום: פלאש90)

ואז באה ההתבטאות של סגן נשיא האוניברסיטה, רסאן ח'טיב, שקוממה עליו רבים, כאשר צוטט אומר בכלי התקשורת, "הפריצה של חמאס לתוך האולם לא שונה מהפשיטה של כוחות הכיבוש על הקמפוס". הדרישה להעבירו מתפקידו לא איחרה לבוא.

בתחילת החודש, נרשמה פשיטה ישראלית נוספת שבמהלכה עצרו מסתערבים וכוחות מיוחדים חמישה סטודנטים מהאוניברסיטה, פעילים מרכזיים ב"אלכותלה" של חמאס.

העניינים הסתבכו. ההנהלה הפכה למטרה. סטודנטים המזוהים עם חמאס ועם שני ארגוני השמאל הפלסטיניים – החזית העממית והחזית הדמוקרטית – חברו יחד וחסמו בשלשלאות את הכניסה לאוניברסיטה בפני נציגי ההנהלה.

סטודנטים המזוהים עם חמאס ועם שני ארגוני השמאל הפלסטיניים – החזית העממית והחזית הדמוקרטית – חברו יחד וחסמו בשלשלאות את הכניסה לאוניברסיטה בפני נציגי ההנהלה

רשימה של תנאים באה מיד אחר כך. הם תבעו מההנהלה להתנצל על צעדיה נגד הסטודנטים ודרשו לפטר את סגן הנשיא, וכן את דיקנית הסטודנטים. הראשון בשל אמירתו, השנייה בשל תמונות שבהן נראתה לכאורה עם נציגי המנהל האזרחי של צה"ל, במה שהתפרש כ"נורמליזציה עם האויב".

מבט אוויר על הקמפוס של אוניברסיטת ביר זית ברמאללה (צילום: אוניברסיטת ביר זית)
מבט אוויר על הקמפוס של אוניברסיטת ביר זית ברמאללה (צילום: אוניברסיטת ביר זית)

אוניברסיטת ביר זית הפכה ברבות השנים לחממה לפעילות לאומית פלסטינית מיליטנטית, ושימשה מעוז לפעילות עוינת. ממנה יצא המחבל יחיא עיאש, "המהנדס" של חמאס שעמד מאחורי שורת פיגועי תופת נגד ישראל ושחוסל על ידה בשנות ה-90.

מה שפעם הדיר שינה מבכירים במערכת הביטחון הישראלית הופך כעת לכאב ראש גדול עבור בכירי הרשות הפלסטינית.

מה שקורה בקמפוס בביר זית משקף את המשך הסכסוך בין פת"ח לחמאס. החשש הגדול של הרשות הפלסטינית הוא מפני התעצמות כוחו של חמאס בגדה. ההבנה ברמאללה היא שאסור לאפשר לזרוע הסטודנטים של חמאס בביר זית, או בכל אוניברסיטה אחרת בגדה, להרים את הראש.

החשש הגדול של הרשות הפלסטינית הוא מפני התעצמות כוחו של חמאס בגדה. ההבנה ברמאללה היא שאסור לאפשר לזרוע הסטודנטים של חמאס בביר זית, או בכל אוניברסיטה אחרת בגדה, להרים את הראש

חלק מהסטודנטים אינם מעורבים בפעילות טרור, אך ידועים כדמויות בולטות שמזוהות עם חמאס או עם ארגוני אופוזיציה אחרים, ומעצרם נעשה בשל ניסיונותיהם לחתור תחת יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) ופת"ח. מתנגדי הרשות מכנים זאת מעצרים פוליטיים.

כוחות צה"ל מחרימים דגלי חמאס בעת פשיטה על אוניברסיטת ביר זית (ארכיון) (צילום: Issam Rimawi/Flash 90)
כוחות צה"ל מחרימים דגלי חמאס בעת פשיטה על אוניברסיטת ביר זית (ארכיון) (צילום: Issam Rimawi/Flash 90)

הסכסוכים והתקריות האלימות לא מצטמצמות רק לביר זית. אלה התפשטו לקמפוסים אחרים בגדה, וכללו תגרות גם בין פעילי פת"ח עצמם, המשתייכים למחנות יריבים בתוך התנועה המפולגת.

הסכסוכים והתקריות האלימות לא מצטמצמות רק לביר זית. אלה התפשטו לקמפוסים אחרים בגדה, וכללו תגרות גם בין פעילי פת"ח עצמם, המשתייכים למחנות יריבים בתוך התנועה המפולגת

באוניברסיטה האמריקאית-ערבית בג'נין, שבה לומדים גם מאות סטודנטים ערבים ישראלים, נדקר למוות סטודנט בן 21. הנרצח והרוצח שניהם מתומכי פת"ח. הלימודים שם הושבתו לכמה ימים.

סטודנטים ומורים שם טענו שהרשות הפלסטינית לא שולטת במצב, והיו גם מי שדרשו להציב נוכחות קבועה של מנגנוני הביטחון בקמפוס בגלל המתיחות בין הפלגים.

הרצח בא על רקע המתח שכבר קיים בשטח באזור ג'נין בין חמאס והג'יהאד אסלאמי לבין הפת"ח, וכן בין נאמני אבו מאזן לבין גורמים אחרים מתוך פת"ח שלא סרים למרותו.

סטודנטים תומכי פת"ח בעצרת בחירות באוניברסיטת ביר זית (ארכיון) (צילום: Issam Rimawi/Flash90)
סטודנטים תומכי פת"ח בעצרת בחירות באוניברסיטת ביר זית (ארכיון) (צילום: Issam Rimawi/Flash90)

תקריות חמורות שיבשו את השגרה גם באוניברסיטת אלקודס הנמצאת בעיירה אבו-דיס, ליד ירושלים. חמושים מהכפר א-סוואחרה א-שרקייה ירו במשך כמה ימים על מתחם האוניברסיטה ומכוניות של באי הקמפוס. ביקורת הופנתה לרשות הפלסטינית על אי מעצרם של היורים, אשר לפי דיווחים מזוהים עם פת"ח, תנועתו של אבו מאזן.

מאז אמנם הלימודים חזרו למסלולם והושגה "שביתת נשק" בתיווכם של נכבדי פת"ח ונציגיו, אך הפוטנציאל להתלקחות מחודשת לא נעלם.

באוניברסיטת חברון פרצו עשרות חמושים לקמפוס במסגרת הסכסוך המדמם בין משפחת ג'עברי למשפחת עוויווי. הקמפוס הזה ידוע כמעוז של חמאס, מה שאומר שהיד הארוכה של הרשות הפלסטינית מגיעה גם לשם.

באוניברסיטת חברון פרצו עשרות חמושים לקמפוס במסגרת הסכסוך המדמם בין משפחת ג'עברי למשפחת עוויווי. הקמפוס הזה ידוע כמעוז של חמאס, מה שאומר שהיד הארוכה של הרשות מגיעה גם לשם

האלימות לא פסחה על אוניברסיטת א-נג'אח בשכם, הכוללת בית ספר לרפואה שאליו מגיעים ללמוד ערביי ישראל. על אף שהטריגר לתגרות הוא לעיתים על רקע אישי וטריוויאלי, בסוף הן בדרך כלל יצטיירו כמריבות שנגרמו ממחנאות פוליטית.

סטודנטיות תומכות חמאס עומדות בתור להצביע בבחירות למועצת הסטודנטים באוניברסיטת א-נג'אח בשכם (ארכיון) (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)
סטודנטיות תומכות חמאס עומדות בתור להצביע בבחירות למועצת הסטודנטים באוניברסיטת א-נג'אח בשכם (ארכיון) (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)

הרשות הפלסטינית מנהלת קמפיין שיטתי נגד סטודנטים ופעילים מחמאס והג'יהאד. עשרות נעצרו בשנה האחרונה, הן על ידי המנגנונים הפלסטיניים והן על ידי ישראל.

"מדובר בדלת מסתובבת. ישראל והרשות פועלות במשותף ובנפרד. ישראל לפעמים עוצרת מישהו ומשחררת אותו, ואז הרשות ממשיכה את העבודה ועוצרת אותו מחדש, ולהיפך", זו אחת הטענות שמשמיעים הפלסטינים.

"זו דלת מסתובבת. ישראל והרשות פועלות במשותף ובנפרד. ישראל לפעמים עוצרת מישהו ומשחררת אותו, ואז הרשות ממשיכה את העבודה ועוצרת אותו מחדש, ולהיפך"

האנרכיה ו"הכאוס של הנשק" עוברים מהרחוב לקמפוסים. תגרות הרחוב, סכסוכי המשפחות, והמאבקים בין הפלגים ובתוכם, חודרים לאוניברסיטאות ויוצרים אווירה של פחד. גם מרצים מרגישים מאוימים.

האירועים החמורים שפקדו באחרונה את האוניברסיטאות בערים הפלסטיניות בגדה מעלים את השאלה האם אבו מאזן מתחיל לאבד את השליטה באחת הזירות החשובות ביותר, ושממנה עלולה לצמוח תסיסה נגד שלטונו.

סטודנטים תומכי פת"ח בעצרת בחירות באוניברסיטת ביר זית (ארכיון) (צילום: Issam Rimawi/Flash90)
סטודנטים תומכי פת"ח בעצרת בחירות באוניברסיטת ביר זית (ארכיון) (צילום: Issam Rimawi/Flash90)

אבו מאזן לוקח ברצינות כל ניסיון להלך אימים על הנהגתו. הוא הצליח לדכא בכוח את הפגנות המחאה שהחלו להציף את הרחוב הפלסטיני לפני כחצי שנה בעקבות מותו של הפעיל הפלסטיני ניזאר בנאת, שמת בעת מעצרו בידי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים.

אבל את המוטיבציה ורוח המחאה, אבו מאזן לא הצליח לשבור. ההפגנות בשעתו הובלו בעיקר על ידי ארגוני החזית העממית והחזית הדמוקרטית, והשתתפו בהן אנשי מקצועות חופשיים ועורכי דין, לצד משכילים ואקדמאים. האנשים האלה עדיין לא ויתרו. הם מנסים לחפש דרכים חלופיות כדי להצית מחדש את המחאה. הקמפוסים היא זירה אפשרית.

סטודנטים חשים ממורמרים. הם יודעים שהסיכויים שלהם למצוא עבודה בעתיד אינם גבוהים. מי שלא מקורב לצלחת ולאנשיו של הראיס עלול למצוא את עצמו מצטרף למעגל האבטלה, או במקרה הפחות גרוע, להיות פועל בישראל ולשכוח מעבודה בתחום התמחותו.

האוניברסיטאות מילאו תפקיד חשוב בשתי האינתיפאדות הגדולות בעשורים האחרונים, ושימשו חממה לתכנון וביצוע פעולות טרור נגד ישראל. עכשיו יש סיכוי שהאנרכיה וההתנגשויות בקמפוסים בגדה יופנו דווקא כלפי אבו מאזן עצמו. החשש הוא גם מפני עריקה של סטודנטים מתאים של פת"ח לתאים סטודנטיאליים מארגונים אחרים בקמפוסים.

האוניברסיטאות מילאו תפקיד חשוב בשתי האינתיפאדות הגדולות ושימשו חממה לתכנון וביצוע פעולות טרור נגד ישראל. עכשיו יש סיכוי שההסלמה בקמפוסים תופנה דווקא כלפי אבו מאזן עצמו

סטודנטים חוגגים את סיום הלימודים באוניברסיטת א-נג'אח בשכם (ארכיון) (צילום: סטודנטים חוגגים את סיום הלימודים באוניברסיטת א-נג'אח בשכם (ארכיון))
סטודנטים חוגגים את סיום הלימודים באוניברסיטת א-נג'אח בשכם (ארכיון) (צילום: סטודנטים חוגגים את סיום הלימודים באוניברסיטת א-נג'אח בשכם (ארכיון))

אבו מאזן מהלך על חבל דק. מצד אחד הוא צריך לשמור על כסאו. מצד שני, הוא לא רוצה להצטייר בעולם כמי שמגביל את חופש הביטוי ומדכא פעילות של סטודנטים. האוניברסיטה בביר זית היא סמל, ויש לה גם הסכמים לשיתופי פעולה עם אוניברסיטאות בחו"ל.

כך או כך, נראה שהוא בצרות. התסיסה בקמפוסים גוברת. המעצרים שהוא מבצע מספקים עוד דלק למחאה, והטרויקה אבו מאזן-חוסיין א-שייח'-מאג'ד פרג' מאותגרת כיום יותר מתמיד.

עוד 1,228 מילים
סגירה