למרצ נשארה רק הרטוריקה

75 מאחזים יחוברו לחשמל ● המתנחלים עולים לרגל לישיבה בחומש ● אביתר עומדת להיות ההתנחלות הראשונה שתוקם באופן חוקי מזה שנים ● וחוק האזרחות של איילת שקד יעבור בהצבעה חוזרת בעזרת הימין מהאופוזיציה ● הממשלה חותכת ימינה לשמחת אנשי יש"ע ולמרצ אין מה לעשות מלבד להחריף את הטון ● אף אחד במפלגה, גם לא הבוחרים שלה, רוצה להפיל את הממשלה הזו ● פרשנות

ניצן הורוביץ בישיבת סיעת מרצ, 18 באוקטובר 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90
ניצן הורוביץ בישיבת סיעת מרצ, 18 באוקטובר 2021

המכות ניחתות על מרצ ללא הפסקה, לפעמים בקצב של פעמיים בשבוע. אחרי שמחברים כנראה חשמל חוקי ל-75 מאחזים לא חוקיים, ובעצם מתחילים להכשיר אותם; אחרי שגם הישיבה בחומש אינה עומדת להתפנות, ואלפי מתנחלים מגוננים עליה ומפגינים מול בית המשפט העליון שאמור לדון בנושא; אחרי שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מכשיר ביומו האחרון בתפקיד את מאחז אביתר, ובעצם פורץ דרך להקמת התנחלות חדשה ביהודה ושומרון אחרי עשרות שנים.

אחרי כל אלה מגיעה המכה החדשה עם חוק האזרחות. החוק השנוי במחלוקת נפל ביולי האחרון בכנסת, אבל שרת הפנים איילת שקד לא ויתרה. לפני חודש החוק עבר את ועדת השרים לענייני חקיקה. השרה תמר זנדברג ממרצ הצביעה נגד. עכשיו שקד מתכוונת להביא את חוק האזרחות להצבעה חוזרת ולהעבירו בעזרת הימין באופוזיציה, שהפיל את החוק ביולי האחרון.

הדרך היא להעלות את כל הגרסאות של חוקי האזרחות להצבעה, ולתת חופש הצבעה לכולם. שקד מקווה שכך ייווצר רוב עצום לחוק האזרחות שלה. זנדברג ואנשי מרצ זועמים, כמובן.

תמר זנדברג (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
תמר זנדברג (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

"חוקים מעבירים בהסכמות בתוך הקואליציה ולא עם האופוזיציה", אומרת זנדברג, אבל במרצ יודעים שאין להם הרבה מה לעשות. הממשלה הזו חותכת ימינה, מרצ זועמת ומאיימת ואנשיה מחריפים את הרטוריקה, אבל לא מעבר לזה.

מרצ תקועה כי אף אחד, גם לא הבוחרים שלה, אינו רוצה להפיל את הממשלה הזו. "יורקים עלינו, אנחנו אומרים שזה גשם וממשיכים הלאה", כפי שמודה אחד מחברי הכנסת במרצ.

"האדמה של אביתר שייכת לפלסטינים. זה חלק מהגדה המערבית הכבושה", התעצבן ח"כ מוסי רז בראיון לכאן ב'. "אביתר לא תקום. זה מנוגד לאינטרס של מדינת ישראל. ממשלה אחראית לא תעשה את זה. ההתנהגות של שר הביטחון בני גנץ היא בושה וחרפה. זו כניעה לאלימות של המתנחלים במקום להילחם בהם. אנחנו לא ניתן לזרוק אותנו מתחת לגלגלי המשאית".

"אביתר לא תקום. זה מנוגד לאינטרס של מדינת ישראל. ממשלה אחראית לא תעשה את זה. ההתנהגות של שר הביטחון בני גנץ היא בושה וחרפה. זו כניעה לאלימות של המתנחלים במקום להילחם בהם"

"אם חוק האזרחות יעבור בקולות האופוזיציה יהיו לזה השלכות", אומרת ח"כ מיכל רוזין לזמן ישראל. "אנחנו לא נשב בממשלה שמקימה התנחלויות חדשות".

הכול טוב ויפה, אבל בינתיים הממשלה הזו, שנפתלי בנט הבטיח שתהיה בעשרה אחוזים ימנית יותר מהממשלה הקודמת – הופכת לממשלת ימין על מלא ומי שמוביל את הקו הוא דווקא שר הביטחון גנץ.

דוד אלחייני, ראש מועצת יש"ע, אמר אתמול (חמישי) לזמן ישראל כי הממשלה הנוכחית היא הטובה ביותר להתיישבות מזה שנים ארוכות, בעיקר אחרי ההחלטה של מנדלביט להכשיר את ההתנחלות באביתר.

יו"ר מועצת יש"ע דוד אלחייני (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יו"ר מועצת יש"ע דוד אלחייני (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"הממשלה הזו לא מקפיאה את התכנון בהתיישבות, כפי שעשו ממשלות קודמות", מתמוגג אלחייני. "באריאל, במעלה אפרים, בגבעת האולפנא בבית אל ובמקומות אחרים יש אישורים לבנייה ולשיווק של מאות יחידות דיור, שעד היום התעכבו. גם התקציבים הם פי שניים ממה שקיבלנו אצל נתניהו. הכול משתנה לטובה.

"באריאל, במעלה אפרים, בגבעת האולפנא בבית אל ובמקומות אחרים יש אישורים לבנייה ולשיווק של מאות יחידות דיור, שעד היום התעכבו. גם התקציבים הם פי שניים ממה שקיבלנו אצל נתניהו"

"אני שומע היום ש-43 חברי כנסת בראשות נתניהו חותמים על חוק ביטול ההתנתקות. אבל איפה נתניהו היה עד היום? מי פינה את הישיבה בחומש מאתיים פעם?"

ביום שלישי שעבר היה גנץ בסיור בשומרון. ההתרשמות של האנשים שפגש שם הייתה כי גנץ יעמוד במילתו ויממש את מתווה אביתר.

ההחלטה של היועץ המשפטי רק מזרזת את התהליך, ועכשיו גנץ צריך להכריז, באמצעות אלוף פיקוד מרכז, על השטח כאדמות מדינה, מה שיאפשר את תחילת תכנון הבנייה בהתנחלות החדשה. בתקופה הזו תחזור לשם הישיבה שפעלה לפני הפינוי (הזמני) של ההתנחלות ביולי האחרון.

שר הביטחון בני גנץ בסיור בשומרון, 1 בפברואר 2022 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
שר הביטחון בני גנץ בסיור בשומרון, 1 בפברואר 2022 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

במרצ בינתיים מיואשים מהחיים, אבל בעיקר מגנץ. הם יכולים להפיל הכול, כאמור, אבל הם לא רוצים לגרור את המדינה לבחירות חמישיות בסופן יעמדו כולם אולי במצב הרבה יותר גרוע. בתוך המלכוד הזה השרים ניצן הורוביץ וזנדברג וחברי הכנסת של מרצ תולים את כל התקוות באדם אחד, ראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד.

בתוך המלכוד הזה השרים ניצן הורוביץ וזנדברג וחברי הכנסת של מרצ תולים את כל התקוות באדם אחד, ראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד

במרצ בטוחים שלפיד לא יסייע להם עם חוק האזרחות, כי הוא בעצם תומך בו. בעניין אביתר זה קצת שונה. לפיד שיגר שלשום מכתב חריף לראש הממשלה בנט וטען כי "יישום המתווה באביתר יפגע ביחסים עם ארה"ב והקהילייה הבינלאומית".

לפיד לא יעצור בכוח את גנץ ולא יגרור את כולם למשבר קואליציוני בגלל אביתר, אבל הוא ינסה לעכב את התהליך כמה שיותר. הוא גם לא מסכים בשום פנים להמשך קיום הישיבה בחומש. מבחינתו זהו איום על חוק ההתנתקות.

ללפיד יש הרבה יותר כוח מאשר לשרי מרצ, אבל גם הוא מחויב, לדבריו, "לשלמות הקואליציה".

עוד 696 מילים
סגירה