איילת שקד. התיקון לתמ"א 38 מעניק תוספת בנייה של 400% לבעלי הדירות וליזמים, אך לא כולל אף מילה על דיור בר השגה (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90

שקד מגשימה חלום ובונה קואליציה של 100 ח"כים ימנים

ההצבעה היום על חוקי האזרחות בכנסת מסמנת נקודת מפנה בתולדות הקואליציה הנוכחית ● הממשלה, בהובלת איילת שקד, אישרה חופש הצבעה - ולמעשה ניטרלה את התנגדות מפלגות השמאל, ומרצ ורע"ם בפרט ● החוק יעבור בשיתוף פעולה עם מפלגות הימין והחרדים באופוזיציה, ולמרצ אין מה לעשות עם זה, למרות האיומים שמושמעים מפי בכירי המפלגה ● פרשנות

אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון, ההצבעה היום (שני) על חוקי האזרחות בכנסת תסמן נקודת מפנה דרמטית בקואליציה ובממשלה.

אם חוק האזרחות הממשלתי והחוק המחמיר של ח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית יעברו בעקבות חופש ההצבעה שאישרה אתמול הממשלה – אפשר להכריז על מרצ, וגם עם רע"ם, כסיעות מיותרות בממשלה ובקואליציה.

אם חוק האזרחות הממשלתי והחוק המחמיר של ח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית יעברו בעקבות חופש ההצבעה שאישרה אתמול הממשלה – אפשר להכריז על מרצ, וגם עם רע"ם, כסיעות מיותרות בקואליציה

מעבר לזה, הממשלה הזו תקבל גושפנקה ימנית שנתמכת בהצעות שלה על ידי הליכוד, הציונות הדתית והחרדים באופוזיציה, ובעצם יכולה להעביר כל חוק ימני בלי שום בעיה "עם רוב של 100 חברי כנסת", כפי שאומרת שרת הפנים איילת שקד. או במלים אחרות: האופוזיציה משתלטת על הממשלה.

האופוזיציה חוגגת את נפילת חוק האזרחות בהצבעה במליאת הכנסת, 6 ביולי 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
האופוזיציה חוגגת את נפילת חוק האזרחות בהצבעה במליאת הכנסת, 6 ביולי 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

וזו כמובן לא מהותה של הממשלה הזו. בנט התגאה תמיד בשבת האחים גם יחד בקואליציה שבה יושבים חברי כנסת מהימין, שמאל והמרכז, יהודים וערבים. שמונה חודשים השותפות הזו עבדה תחת קושי אמיתי, ועכשיו זורקים את השמאל הצידה והולכים לחפש ישועה אצל רוטמן, אחד מאנשי הימין הדוגמטיים והקיצוניים בכנסת. את הצעת החוק של רוטמן, שגם בה תתמוך רוב הקואליציה, מציג היום בגאווה חברו לסיעה איתמר בן-גביר.

שמונה חודשים השותפות הזו עבדה תחת קושי אמיתי, ועכשיו זורקים את השמאל הצידה והולכים לחפש ישועה אצל רוטמן, אחד מאנשי הימין הדוגמטיים והקיצוניים בכנסת

חוק האזרחות, שנועד למנוע מעמד בישראל מבני זוג פלסטינים הנשואים לישראלים, נפל ביולי האחרון בכנסת, אבל שקד לא ויתרה. לפני חודש החוק עבר את ועדת השרים לענייני חקיקה. השרה תמר זנדברג ממרצ הצביעה נגד. אתמול החליטה הממשלה על חופש הצבעה על החוק הממשלתי של שקד (מרצ ורע"ם מתנגדים לו) שיעלה היום בקריאה ראשונה, ועל החוק של רוטמן, שיעלה בקריאה טרומית.

בישיבת הממשלה אתמול שקד ניהלה את המאבק דרך הזום, אחרי שנדבקה בקורונה. הוויכוח בין הצדדים היה קשה. שקד טענה שהיא נמצאת תחת לחץ של בג"ץ שמחייב להעביר את החוק. במרצ טענו כי שקד לא עשתה את ההתאמות בחוק שמרצ תובעת (מרצ תמכה בחוק בתחילת הדרך בהצבעה הראשונה). שרי השמאל מהעבודה ומרצ הצביעו נגד ההצעה להעניק חופש הצבעה (השר עמר בר-לב נמנע).

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג וראש הממשלה נפתלי בנט במליאת הכנסת, 12 ביולי 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג וראש הממשלה נפתלי בנט במליאת הכנסת, 12 ביולי 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

שקד תנסה היום לאחד בין הצעת החוק הממשלתית וההצעה של רוטמן. היא לא מוצאת הבדלים גדולים ביניהם. אתמול אמרה שקד לזמן ישראל כי "החוק הכרחי לשמירה על ביטחונה של מדינת ישראל, על חיי אזרחיה ועל צביונה כמדינה יהודית. מעל ל-100 חברי כנסת תומכים בחוק והוא יעבור ברוב גדול. זהו חוק שאסור שיהיה בן ערובה של תרגילים פוליטיים".

אתמול אמרה שקד לזמן ישראל כי "החוק הכרחי לשמירה על ביטחונה של מדינת ישראל, על חיי אזרחיה ועל צביונה כמדינה יהודית. מעל ל-100 חברי כנסת תומכים בחוק והוא יעבור ברוב גדול"

בדרך להצבעה אתמול בממשלה בוטלו עררים שהגישו שרי מרצ נגד ההצעה של שקד ושל יאיר לפיד (נגד חוק רוטמן). לפיד, שנחשב לאיש המפשר בממשלה ובקואליציה, תומך כמעט בהתלהבות בחוק האזרחות של שקד, מה שמשאיר את מרצ בעמדת מיעוט לצד רע"ם, אובדת עצות מול התקדים הפוליטי שנרקם מול עיניה.

"חוקים מעבירים בהסכמות בתוך הקואליציה ולא עם האופוזיציה. הם הקימו איתנו את הקואליציה ולא עם הליכוד והציונות הדתית", התלוננה השרה זנדברג.  יו"ר מרצ, השר ניצן הורוביץ, החריף אתמול את הרטוריקה ועבר לשפת איומים. "זהו חוק גזעני. זוהי שבירת כלים שיהיו לה השלכות בעתיד", צייץ הורוביץ בטוויטר.

התגובה הזו מבטאת תסכול מר.  קשה להניח כי מרצ תפיל את הממשלה הזו אי-פעם. "זה לא מה שהבוחרים שלנו רוצים", מודה יו"ר סיעת מרצ, מיכל רוזין. למען האמת, זה גם לא מה שהשרים של מרצ רוצים אחרי שנים ארוכות של התנועה הזו מחוץ לממשלה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
אני לא ימנית אבל הלו מרצ יהיו 2 דקות בממשלה ואז לעולם לא. מוטב שיתיישרו. דעות כאלה נגד ביטחון המדינה הם בדיוק מה שמשניא אותם על העם. בואו, שיוויון זה נחמד אבל אנחנו פה מול מנגנון טרור ע... המשך קריאה

אני לא ימנית אבל הלו מרצ יהיו 2 דקות בממשלה ואז לעולם לא. מוטב שיתיישרו. דעות כאלה נגד ביטחון המדינה הם בדיוק מה שמשניא אותם על העם. בואו, שיוויון זה נחמד אבל אנחנו פה מול מנגנון טרור עשיר ומשומן היטיב. מאוד עשיר. לא איזה מסכנים.

עוד 550 מילים ו-1 תגובות
סגירה