דגם תלת־ממד וירטואלי של מרכז MANA של חב"ד לפני הצבתו בדסנטרלנד (צילום: באדיבות חב"ד)
באדיבות חב"ד

ללמד אווטאר לחבוש כיפה: חב"ד פותחת מרכז במטאברס

חב"ד ידועה בקרב חסידיה בתור חלוצה טכנולוגית ● מרכז MANA החדש של התנועה דומה במובן מסוים לכל המרכזים האחרים, פרט לדבר אחד – הוא יוקם במטאברס ● המרכז יציע לימודי יהדות ושירותים אחרים במרחב הדסנטרלנד הדיגיטלי ● "אם זה המקום שאנשים מסתובבים בו אז אנחנו צריכים להיות שם"

המרכז היהודי MANA יוקם על פיסת אדמה צנועה וירוקה, מוקף נוף פסטורלי של עצים ופרחים ורודים. ממנו אפשר לצפות ברכס הרי הקראגי, כשמעליהם שטים עננים. לידם מרחפת פירמידה שחורה שאת דפנותיה מאירים פסים של אור כחול.

המרכז החדש של תנועת חב"ד יהיה המרכז היהודי הראשון במטאברס – יקום וירטואלי של מציאות רבודה. הקמת המרכז החדש מסמנת את גיחתה הראשונה של התנועה לשדה הדיגיטלי החדש, זאת כחלק מהאסטרטגיה הוותיקה של התנועה לפנות לקהלים חדשים.

"אנחנו שייכים לעידן החדש אבל לאסכולה הישנה. העקרונות שלנו לא השתנו אבל אנחנו יודעים איך להתאים את עצמנו לזמן המודרני ולהחיל את העקרונות של אתמול על היום"

"אנחנו שייכים לעידן החדש אבל לאסכולה הישנה. העקרונות שלנו לא השתנו אבל אנחנו יודעים איך להתאים את עצמנו לזמן המודרני ולהחיל את העקרונות של אתמול על היום", אומר הרב שמולי נחלאס, שעומד בראש פרויקט המטאברס של חב"ד יחד עם ידידו הוותיק הרב ישראל וילהלם ומומחה הטכנולוגיה אלכס גלברט.

המטאברס הוא עולם וירטואלי תלת־ממדי שבו אנשים יכולים ליצור קשרי עבודה ולשחק באמצעות אווטארים, או ייצוגים דיגיטליים אחרים של עצמם, במעין רשת אינטרנטית שמתעוררת לחיים.

מבקר בוועידת הסלולר העולמית בברצלונה מתנסה במשקפי VR, ספרד, 20 ביוני 2021 (צילום: AP Photo/Bernat Armangue)
מבקר בוועידת הסלולר העולמית בברצלונה מתנסה במשקפי VR, ספרד, 20 ביוני 2021 (צילום: AP Photo/Bernat Armangue)

המטאברס הוא אחד מהפיתוחים הטכנולוגים המדוברים ביותר בשנה האחרונה ונקשר בנושאים טרנדיים אחרים, כמו הבלוקצ'יין, מטבעות קריפטו ודור ווב 3.0. אולם המונח עצמו נטבע ב־1992 על ידי סופר המדע הבדיוני האמריקאי ניל סטיבנסון ברומן "סנוקראש", והוא הלחם של המילים "מטא" ו"יוניברס" (יקום).

ניסיון מוקדם יותר ליצור עולם וירטואלי נעשה בפלטפורמת המולטימדיה סקנד לייף (Second Life), שהושקה ב־2003 ואפשרה למשתמשים לקיים קשרים חברתיים באמצעות אווטארים. כמה ממשחקי המחשב המקוונים הפופולריים, כמו פורטנייט ורובלוקס, יכולים גם הם להיחשב למבשרי המטאברס.

הדבר הגדול הבא

בשנה שעברה פייסבוק הכריזה על עצמה כחברת מטאברס והכניסה את המונח לשיח הציבורי כששינתה את שמה ל"מטא" (דבר שגרר הלצות מצד גולשים ישראלים שהצביעו על הדמיון הצלילי למילה "מתה" בעברית).

"הפלטפורמה והמדיום הבאים יהיו אפילו יותר אימרסיביים (חווית המציאות בעולם המדומה), רשת מוטמעת שבה אתם נמצאים בתוך החוויה, לא רק צופים בה. אנחנו קוראים לזה מטאברס ואתם תוכלו לעשות כמעט כל מה שאתם מדמיינים", אמר מארק צוקרברג באוקטובר. "נוכל להרגיש נוכחים, כאילו אנחנו נמצאים ממש לצד אנשים, לא חשוב כמה אנחנו רחוקים בפועל".

דגם תלת־ממד וירטואלי של מרכז MANA של חב"ד לפני הצבתו בדסנטרלנד (צילום: באדיבות חב"ד)
דגם תלת־ממד ושל חדר במרכז MANA (צילום: באדיבות חב"ד)

ענקיות טכנולוגיה אחרות כמו מיקרוסופט, אפל וגוגל – וכמה חברות ישראליות – שמות גם הן את האסימונים שלהן על הפלטפורמה, בתקווה לפדות את הרווחים מהדבר הגדול הבא. גיימרים כבר הוציאו מיליוני דולרים על אביזרים ותלבושות בפורטנייט, חברות נדל"ן וירטואלי מיהרו לרכוש אדמות, ושוק האביזרים, כמו משקפי מציאות דיגיטלית, עשוי להניב עשרות מיליארדים.

חסידי המטאברס מדמיינים אוטופיה דיגיטלית, בה אנשים יוכלו לשוטט חופשיים מכבלים ארציים. מציאות בה המשתמשים יוכלו ליהנות מהופעות מוזיקה, להיפגש עם חברים, להתבונן ביצירות אומנות ולעשות שופינג.

המתנגדים למטאברס טוענים שמדובר בעוד מרחב מקוון שיוכל לשמש אנשים לצורך הטרדות, הפצת דברי שנאה, בריונות וחדירה לפרטיות

המתנגדים למטאברס טוענים שמדובר בעוד מרחב מקוון שיוכל לשמש אנשים לצורך הטרדות, הפצת דברי שנאה, בריונות וחדירה לפרטיות. רומן המדע הבדיוני "שחקן מספר אחת", וסרטו של סטיבן ספילברג המבוסס עליו, מספר על אנשים שבורחים לעולם הווירטואלי המכונה "אואזיס" בשעה שהעולם האמיתי קורס סביבם.

המטאברס יתפתח בהדרגה, ובסופו של דבר עשוי להביא לניתוק רדיקלי מהעולם האמיתי. אי אפשר לשער את ההשלכות לכך. חלוצי האינטרנט הראשונים לא יכלו לחזות את התערבותה של רוסיה בבחירות לנשיאות בארצות הברית או את הקצנת הלאומנים בחדרי הצ'אט שהובילה אותם לבצע פיגועי ירי בבתי כנסת ובמסגדים.

חלקת הנדל"ן של חב"ד בדסנטרלנד (צילום: צילום מסך)
חלקת הנדל"ן של חב"ד בדסנטרלנד (צילום: צילום מסך)

עם זאת, המטאברס עשוי גם להפוך להמשך הישיר של הפעילות היומיומית הדיגיטלית שלנו היום, בה אנחנו כבר מתקשרים עם אנשים באינסטגרם ומקיימים פגישות עבודה בזום. לעת עתה, כמו הבלוקצ'יין או ראשיתו של האינטרנט לפני כמה עשורים, מדובר בטכנולוגיה מבטיחה שעדיין לא קיבלה צורה מוגמרת.

מרכזים בכל מקום

כך או כך, חב"ד תהיה נוכחת במרחב הדיגיטלי. התנועה החסידית, שמרכזה בעיר ניו יורק, ידועה בניסיון שלה לפנות לקהלים יהודים חדשים, ובכלל זאת גם ליהודים חילונים.

אלפי המרכזים שלה ושליחיה מארחים ארוחות שבת בכל מקום שיש בו יהודים, ממדינות קפואות כמו איסלנד ואלסקה ועד לאיים מרוחקים כמו מאוריציוס וטסמניה. התנועה מקדמת את מטרותיה באמצעים טכנולוגיים שנים רבות.

חב"ד היא אחת התנועות החסידיות המובילות בעולם, שהתפתחה במאה ה־18 במזרח אירופה. היא עברה לניו יורק בעקבות מאורעות מלחמת העולם השנייה והשואה, והתמקמה בשכונת קראון הייטס בברוקלין.

הכניסה למרכז חב"ד העולמי באיסטרן פארקווי 770 בברוקלין, ניו יורק (צילום: לוק טרס, Times of Israel)
הכניסה למרכז חב"ד העולמי באיסטרן פארקווי 770 בברוקלין, ניו יורק (צילום: לוק טרס, Times of Israel)

הרב מנחם מנדל שניאורסון, המכונה בפי חסידיו הרֶבֶּה, או הרבה מלובביץ', החל לעמוד בראש התנועה ב־1951. המנהיג הרוחני הכריזמטי הנהיג מדיניות של פנייה החוצה להפצת ערכי החסידות, זאת בניגוד לדרך שבה פועלת חסידות סאטמר, שגם היא מצאה מקלט בברוקלין אך הפכה את הפינה שלה בוויליאמסבורג למבצר של אדיקות דתית מבודד מסביבתה, ובכלל זאת מיהודים רבים אחרים.

שניאורסון תמך בשימוש בטכנולוגיה להפצת הבשורה של חב"ד והיה אחד הראשונים שעודדו את הפנייה החוצה דרך הרדיו

שניאורסון תמך בשימוש בטכנולוגיה להפצת הבשורה של חב"ד והיה אחד הראשונים שעודדו את הפנייה החוצה דרך הרדיו. המבנה האייקוני של מרכז חב"ד העולמי באיסטרן פארקווי 770 (המכונה בקיצור "770"), שבו התגורר שניאורסון, כולל חדר שידורים שבו תלוי דיוקנו של הרב על הקיר מעל שורות של שפופרות טלפון.

הרצאותיו הוקלטו בווידיאו החל משנות ה־70 ושודרו בלוויין בשנות ה־80. רב חב"ד יוסף יצחק קייזן החל בדיגיטציה של טקסטים יהודיים ובניהול שיחות בפורומים המקוונים המוקדמים בסוף שנות ה־80, לפני קיומו של האינטרנט, והקים את מה שהוא כינה "חב"ד־לובביץ' במרחב הווירטואלי".

בשנות ה־90 הוא ראה את הפוטנציאל של השימוש ברשת לצורך לימוד יהדות ופנייה לקהל. הוא החל ללמוד תכנות וב־1993 הקים את האתר Chabad.org באישורו של שניאורסון. התנועה הנציחה את זכרו של קייזן כ"אבי האינטרנט היהודי" עם פטירתו ב־1998.

חדר תקשורת במרכז חב"ד העולמי בברוקלי (צילום: לוק טרס, Times of Israel)
חדר תקשורת במרכז חב"ד העולמי בברוקלין (צילום: לוק טרס, Times of Israel)

שניאורסון נפטר ב־1994 והותיר את חב"ד ללא מנהיג, אך הוא וחזונו נותרו נוכחים מאוד בתנועה והיא המשיכה לצמוח ולסלול דרכים אל הזרם המרכזי של החיים היהודיים בעשורים שחלפו מאז מותו.

מעודכנים טכנולוגית

מרכז MANA יהיה המדיום החדש ביותר של התנועה למשיכת קהל. "אנחנו תמיד מעודכנים ותמיד ממהרים להתאים את עצמנו לטכנולוגיה ולכל מה שקורה, ומנסים לראות – האם זה משהו שאנחנו יכולים להשתמש בו כדי להימצא שם ולפנות לבני נוער", אומר נחלאס, שמנהל מרכז נוער בטורונטו.

נחלאס אומר כי הוא היה בין משתמשי הפייסבוק המוקדמים, אף שהיה מי שהטיל ספק בהתאמתה של הרשת החברתית לשימושן של קבוצות דתיות. אולם לא כל הפלטפורמות מתאימות לשימוש – לדבריו, התנועה החליטה כי הרשת החברתית סנאפצ'ט, לדוגמה, לא שווה מאמץ מצידה.

"תסתכל על פייסבוק ועל יוטיוב והרבה מהפלטפורמות האלה. יש מספר עצום של הזדמנויות חיוביות. זה לא אומר שאין שם הרבה זבל, אבל זה העולם שאנחנו מכירים. הכול נמצא באיזון טוב, אז העבודה שלנו היא להפיץ אור", אומר נחלאס.

דגם תלת־ממד וירטואלי של מרכז MANA של חב"ד לפני הצבתו בדסנטרלנד (צילום: באדיבות חב"ד)
דגם תלת־ממד וירטואלי של חדר במרכז MANA (צילום: באדיבות חב"ד)

המרכז הראשון של החסידות במטאברס ימוקם בדסנטרלנד, עולם וירטואלי שנפתח לשימוש הציבור ב־2020 ועדיין ריק ברובו. כל משתמש בדסנטרלנד יכול לעצב לעצמו אווטאר ולהיכנס כ"אורח" לעולם

המרכז הראשון של החסידות במטאברס ימוקם בדסנטרלנד, עולם וירטואלי שנפתח לשימוש הציבור ב־2020 ועדיין ריק ברובו. כל משתמש בדסנטרלנד יכול לעצב לעצמו אווטאר ולהיכנס כ"אורח" לעולם.

המשתמשים יכולים לנוע ממקום למקום באמצעות לחיצה על מפה, באופן קל לתפעול. האתר מתאר את עצמו כ"עולם הווירטואלי הראשון המבוזר במלואו" ונשלט על ידי הקהילה הרשומה שלו.

אולם מדובר עדיין פרויקט בהתהוות. הגרפיקה לא מרשימה במיוחד והממשק לעתים סובל מתקלות. השטח זרוע במבנים נטושים מאנשים ובשלטי חוצות ריקים, כמו שכונה שעדיין נמצאת בבנייה. ייעודם של מבנים רבים אינו ברור, גם לאחר שנכנסים פנימה, לפחות עבור המשתמש המזדמן. מספר מועט יחסית של משתמשים פעילים באתר בו בזמן, ונדיר למצוא משתמשים מאותו אזור.

סרטון של מסיבה שנערכה בדסנטרלנד נעשה ויראלי לאחרונה מהסיבות הלא נכונות, היות שאווטארים עדיין לא מסוגלים לרקוד הרייב נראה משונה.

עם זאת, נראה שדסנטרלנד היא עדיין הדבר הקרוב ביותר למטאברס על פי חזונם של אנשים כמו צוקרברג (פייסבוק עדיין לא שחררה את המטאברס שלה). יש שם אזורי אופנה, שופינג ואומנות. גלריות מציגות יצירות אומנות דיגיטליות על קירותיהן, ומשחקי בלאק ג'ק מתקיימים בקזינו שמוצגות בו פרסומת לקרבות אגרוף. מוזיאונים מציגים אומנות וקליגרפיה סינית והרחבות מרשימות. כיף שם.

המטבע המקומי הוא מטבע דיגיטלי בשם מאנה (MANA), שעובר מיד ליד באמצעות הבלוקצ'יין של אתריום. נחלאס ושותפיו רכשו את המטבע לפני כשנה כשהוא היה הרבה יותר זול. חלקת האדמה שהם קנו עבור המרכז שלהם לפני כחודש עלתה 6,000 מאנה או כ־11,750 דולר נכון להיום.

הם בנו דגם תלת־ממד של המרכז, המבוסס על מטה חב"ד העולמי בניו יורק, ואמורים להעלות אותו לדסנטרלנד בימים הקרובים. קיימים העתקים נוספים של המבנה בישראל, אוסטרליה, ארגנטינה ובמקומות אחרים. כדי למצוא את המבנה, המשתמשים צריכים להגיע לקואורדינטות -57, -136 במפת דסנטרלנד.

מרכז MANA של חב"ד קרוי על שם המטבע הדיגיטלי של דסנטרלנד ועל שם המן שהוריד אלוהים לבני ישראל בעת מסעם במדבר. "יש לזה איזשהו קשר יהודי רוחני, אלוהי, לא ארצי", אומר נחלאס. "יש לזה איזשהו גוון תנ"כי וחשבנו שזה מגניב".

דגם תלת־ממד וירטואלי של מרכז MANA של חב"ד לפני הצבתו בדסנטרלנד (צילום: באדיבות חב"ד)
דגם תלת־ממד וירטואלי של מרכז MANA (צילום: באדיבות חב"ד)

מרכז MANA של חב"ד קרוי על שם המטבע הדיגיטלי של דסנטרלנד ועל שם המן שהוריד אלוהים לבני ישראל בעת מסעם במדבר

נשארים על הקרקע

נחלאס מודה כי יש לו רגשות מעורבים לגבי המטאברס. אחרי שמגפת הקורונה כבר בודדה אנשים במובנים רבים, עולמות וירטואליים עלולים להעצים את המגמה הזאת. "יש הרבה, הייתי אומר, 'נזקי בידוד', יש הרבה בעיות", הוא אומר.

"האינטרנט ככלל, המדיה החברתית, הדימוי העצמי שהנוער צריך להתמודד איתו, זה לא קל. אז המחשבה שלי היא שאם יש זמן כלשהו שבו אנחנו צריכים להיות שם בשביל אנשים, לשמש להם מעין עוגן, בסיס, מקום לחזור הביתה, מקום להתחבר בו שוב למציאות הזאת, לקבל הדרכה, לקבל עזרה, לקבל השראה, בין אם הם סובלים מבעיות או לא, אנחנו צריכים להיות שם".

בשלביו הראשונים של המרכז, אנשים יוכלו לצפות בסרטים לימודיים בתוך המבנה ולתקשר עם חברי הצוות, שבסופו של דבר יאיישו את המקום כל הזמן. מאוחר יותר הם מתכוונים לקיים במרכז אירועים שונים, כגון הופעות של מוזיקה יהודית, שיעורים ומפגשים חברתיים והצגת אומנות יהודית.

התהליך יהיה הדרגתי, שכן מרכז MANA יצמח יחד עם דסנטרלנד, אומר נחלאס. לדבריו, אנשים רבים כבר פנו למרכז והביעו רצון להשתתף בפעילותו.

דגם תלת־ממד וירטואלי של מרכז MANA של חב"ד לפני הצבתו בדסנטרלנד (צילום: באדיבות חב"ד)
דגם תלת־ממד וירטואלי של מרכז MANA (צילום: באדיבות חב"ד)

"המטרות שלנו זהות למרכזי חב"ד טיפוסיים במנהטן או בכל מקום אחר – אנחנו רוצים למשוך אנשים ואנחנו רוצים לתת השראה לאנשים להיות בני אדם טובים יותר, יהודים טובים יותר, להפוך את העולם למקום טוב יותר, ואם זה המקום שאנשים מסתובבים בו אז אנחנו צריכים להיות שם", הוא אומר.

"בינתיים, אני חושב שמה שחשוב זה שאנחנו שם ושאנחנו מתחילים. זאת חוויית למידה במידה רבה, כאילו, 'בואו נצלול פנימה ונראה איך זה עובד'".

הפרקטיקה הדתית, עם זאת, תצטרך להישאר על הקרקע. שלא כמו התנועה הרפורמית, חב"ד ותנועות חסידיות אחרות לא מספקות שירותי סטרימינג בשידור חי לשבתות ולחגים. אי אפשר באמת לנענע לולב במרחב המדומה.

דגם תלת־ממד וירטואלי של מרכז MANA של חב"ד לפני הצבתו בדסנטרלנד (צילום: באדיבות חב"ד)
דגם תלת־ממד וירטואלי של מרכז MANA (צילום: באדיבות חב"ד)

"פעולות כמו אכילת מצה והנחת תפילין, תפילה משותפת במניין או מה שזה לא יהיה, כולן צריכות להיעשות כאן [בעולם הגשמי], מפני שזה מה שהתורה אומרת לנו"

"פעולות כמו אכילת מצה והנחת תפילין, תפילה משותפת במניין או מה שזה לא יהיה, כולן צריכות להיעשות כאן [בעולם הגשמי], מפני שזה מה שהתורה אומרת לנו, וזה נכון לכולם ללא יוצא מהכלל, גברים, נשים וילדים", אומר נחלאס. "אנחנו יכולים להשתמש במדיומים האלה כדי לעודד, לעורר השראה וללמד, אבל לעולם לא נספק במטאברס שירותי דת ממשיים, כמו טקסי תפילה ביום כיפור".

הוא חוזה "אזור, או מרחב, דתי" שיצמח סביב המרכז, עם משאבים שונים ללימוד ולמטרות אחרות, היות שהמטאברס מגשר על מרחקים בדרכים שאינן אפשריות על כדור הארץ. המרכז צפוי להצטרף, אם כך, לאלפי בתי חב"ד האחרים הפזורים ברחבי העולם, אף על פי שיהיה מוגבל יותר בדרכים מסוימות, אך מגוון יותר בדרכים אחרות, כמו המציאות המדומה בכללותה.

בינתיים, יש כמה בעיות קטנות שצריך לפתור, כמו איך לצייד את האווטאר בלבוש דתי. "עדיין לא הצלחתי להבין איך לשים כיפה על הראש שלי. זה קצת מאתגר", אומר נחלאס. "לחבוש כיפה בדסנטרלנד זה לא פשוט כמו בברוקלין".

עוד 1,752 מילים ו-1 תגובות
סגירה