כניסתן למדינה של שתי חברות הקונגרס האמריקאי לישראל תאסר

סקר חדשות 13 וקמיל פוקס: הליכוד וכחול לבן היו מקבלות 31 מנדטים כל אחת. מפלגת ימינה 12 מנדטים, ישראל ביתנו 11, הרשימה המשותפת 9 מנדטים, המחנה הדמוקרטי 8 מנדטים, ויהדות התורה 7 מנדטים ● דרעי החליט לאסור את כניסתן של חברות הקונגרס האנטי-ישראליות לארץ: "מדובר במי שמנצלות את הבמה המרכזית ביותר לתמיכה בארגוני bds הקוראים לחרם נגד ישראל" ● במפה השמאלית זועמים על ההחלטה

טראמפ ונתניהו (צילום: צילום: יעל רוטמן)
צילום: יעל רוטמן
טראמפ ונתניהו
07:58 עריכה

בוקר טוב! הקרקס הפוליטי של הבוקר יתנהל תחת כתב האישום נגד שר הרווחה חיים כץ ורכבת ההרים המשפטית סביב ההופעה שהתקיימה אמש בעפולה בהפרדה מגדרית מלאה.

האירוע פתח את מערכת הבחירות של ש"ס, שגם הפגינה את עוצמתה בשטח במופע עצמו וגם הפכה שוב ל"קרבן" של בית המשפט העליון.

עורך הדין ישראל באך, יועצה המשפטי של מפלגת ש"ס, אמר אתמול בסוף הדיון בביהמ"ש העליון כי "בית המשפט השוב הוכיח את גישתו כי השוויון נעצר כאשר מדובר בחרדים ובנימוקי פרוצדורה מחה במחי יד הישג משפטי חשוב שנפסק היום לטובת הציבור החרדי".

עו"ד אליעזר רודין, שמייצג את ח"כ משה ארבל, הגיב בסוף הדיון ואמר כי בית המשפט חזר לאטימותו ואמר לא לזכויות הבסיסיות של הציבור החרדי. בית המשפט מנציח את הקיצוניות החילונית ואת ההתערבות בערכים החשובים לקהילות מיעוט".

ואילו מיכל גרא מרגליות, מנכ"לית שדולת הנשים, חושבת שהיא זאת שניצחה במאבק: "בית המשפט העליון אמר באופן חד וברור שהפסיקה שניתנה אתמול לא הייתה בסמכות ובטלה. אנחנו נמשיך לשמור על המרחב הציבורי פתוח לכולם".

08:38 עריכה

למי שמתבלבל מהשינויים והטלטלות בפרשת המופע הנפרד בעפולה, אנחנו ננסה לעשות מעט סדר ונציג את השתלשלות האירועים:

יום רביעי שעבר, 7.8: שדולת הנשים עתרה נגד עיריית עפולה וביקשה לבטל את ההפרדה המגדרית שתוכננה להתקיים בהופעתם של הזמרים החרדים מוטי שטיינמץ וחיים ישראל במופע שהעירייה הייתה שותפה בארגון ובמימון שלו בפארק עפולה.

יום שני הזה, 12.8: בית המשפט המחוזי לעניינים מנהליים בנצרת קיבל עקרונית את עתירת שדולת הנשים והורה לעירייה ולשדולה להגיע למתווה שיאפשר את קיום ההופעה בלא הפרדה מגדרית. העירייה הודיעה כי היא מוותרת על ההפרדה בין נשים וגברים בהופעה.

החלטת בית המשפט עוררה כותרות גדולות בתקשורת הארצית ותגובות סוערות במערכת הפוליטית בעדה ונגדה, שפורסמה תחת הכותרת המדוייקת-למחצה: "ביהמ"ש אסר על הפרדה מגדרית באירוע בעפולה".

יום שלישי, 13.8: הזמר שטיינמץ הודיע כי לא ישתתף באירוע והביא למעשה לביטולו.

יום שלישי, 13.8: ש"ס עתרה לבית המשפט העליון וליועץ המשפטי לממשלה וערערה על החלטת המחוזי.

אתמול, 13.8, 11:00: היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לביהמ"ש את עמדתו. מדלבליט אמר כי: "ההחלטה שהתקבלה על ידי העירייה במסגרת ההליך המשפטי הקודם היא סבירה ולכן אין עילה משפטית להתערב בה. עם זאת, בבחינה עקרונית, ייתכנו נסיבות מיוחדות בהן תוכל רשות מקומית לקיים אירוע בהפרדה עבור הציבור החרדי".

אתמול, 13.9, 16:00: בית המשפט המחוזי הפך את החלטתו בעקבות הרמזים העבים שקיבל ממנדלבליט והחליט להשאיר לעיריית עפולה את ההחלטה בנוגע להפרדה. השופט עאטף עיילבוני הציע פשרה שבה האירוע יופרד לשלושה מתחמים – לגברים, לנשים ומתחם מעורב – אך בש"ס דחו את הפשרה.

כמה דקות אחרי פרסום החלטת בית המשפט החליטה העירייה לקיים בהופעה הפרדה מלאה.

שדולת הנשים הגישה ערעור דחוף לבג"ץ כדי לנסות לשנות את ההחלטה.

כמו ביום שני, ההחלטה ההפוכה עוררה גל של תגובות נזעמות של פוליטיקאים חילונים ותגובות שמחה וקריאות ניצחון של פוליטיקאים דתיים וחרדים.

אתמול, 13.8, 20:00: ההופעה מתקיימת מול פארק גדוש בגברים ונשים חרדים בהפרדה מגדרית מלאה. אריה דרעי שהגיע לאירוע באופן בלתי צפוי עולה על הבמה ונואם נאום ניצחון.

אתמול, 13.8, 22:00, תוך כדי ההופעה: בית המשפט העליון מקבל את עתירת שדולת הנשים ומודיע כי ההפרדה המגדרית באירוע אינה חוקית.

אריה דרעי במופע בעפולה (צילום: מאיר ועקנין, פלאש 90)
אריה דרעי במופע בעפולה (צילום: מאיר ועקנין, פלאש 90)

 

09:26 עריכה

גדעון סער נחלץ להגנתו של חברו חיים כץ, שיועמ"ש מנדלבליט המליץ אתמול להעמידו לדין בעבירות של מרמה והפרת אמונים. בראיון בגלי צה"ל אמר סער הבוקר: "הסיכון המשפטי לחיים כץ הוא קטן. עברתי על החומר המשפטי ולא ראיתי שם סיכון גדול. העונש שכץ קיבל הוא ההליך עצמו שנמשך כבר שנים".

חיים כץ (צילום: פלאש 90)
חיים כץ (צילום: פלאש 90)
09:34 עריכה

ברק לא חוזר בו: "המבקר סמרטוט".

ח"כ עיסאווי פריג' ממרצ, שצורף בעל כרחו לרשימת "ישראל דמוקרטית" עם אהוד ברק, תקף אתמול את ברק על התבטאויותיו נגד מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, באומרו: "אפשר לבקר את מעשי המבקר, אבל לא לרדת לרמה אישית", אבל ברק שהתראיין הבוקר בתוכנית של אפי טריגר בגלי צה"ל לא מקבל את הביקורת של פריג'.

"אני מסרב לחזור בי", אמר ברק, והסביר: "מה שחשוב זה התוכן, לא המלים שאנחנו משתמשים בהם", אבל באותה נשימה חזר על אבחנותיו הטכניות בתחום הסניטרי בנוגע לאנגלמן: "אנגלמן הוא סמרטוט של נתניהו", קבע ברק, "זה דומה דמיון מחריד לפרשת בר-און חברון. אנגלמן מחסל במו ידיו את הדברים שעליהם מופקדת אחריותו".

בליכוד מסרו את התגובה הקבועה לברק, התוקפת אותו על קשריו עם "הפדופיל ג'פרי אפשטיין", אבל אולי מאחר ואפשטיין כבר אינו בין החיים, הזכירו גם כי: "ברק הסתבך עוד לפני פרשת אפשטיין בפרשות מסמרות שיער ומוטב שיעסוק בהן ולא בהתקפות מכוערות על מבקר המדינה".

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, בראייתו של אהוד ברק (צילום: גטי אימג')
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, בראייתו של אהוד ברק (צילום: גטי אימג')

 

09:50 עריכה

גיבור מקומי נולד. ראש עיריית עפולה אבי אלקבץ התראיין הבוקר בגלי צה"ל על פרשת המופע בהפרדה מגדרית ואמר: "המופע של אתמול מסמל אחדות. אנחנו מקיימים בעפולה עשרות אירועים שונים לכל המגזרים וגם לציבור הזה (החרדי) מגיע לראות מופע באופן שהוא רוצה. מדובר בציבור שמשלם מסים והוא חלק מהעיר".

אלקבץ נשאל אם המופע אינו מדיר נשים וענה: "מבחינת הנשים החרדיות שהגיעו אתמול זאת לא הייתה הדרת נשים אלא האדרת נשים".

הופעת הזמר שטיינמץ בעפולה בהפרדה מגדרית (צילום: מאיר ועקנין, פלאש 90)
הופעת הזמר שטיינמץ בעפולה בהפרדה מגדרית (צילום: מאיר ועקנין, פלאש 90)
10:30 עריכה

המפלגה הדמוקרטית מתגייסת למערכת הבחירות של הליכוד וש"ס – ולהיפך.

כלי התקשורת בארה"ב ובישראל, וביניהם גם העיתון וושינגטון פוסט, מצטטים הבוקר "גורמים מדיניים" עלומי שם שסיפרו כי ראש הממשלה נתניהו שר הפנים דרעי, שר החוץ ישראל כ"ץ, ראש הבט"פ, ראש המל"ל והיועמ"ש מנדלבליט שוקלים למנוע מחר את כניסתן המתוכננת לישראל של חברות הקונגרס הדמוקרטיות אילהאן עומאר ורשידה טאליב, הידועות כתומכות בתנועת ה-BDS.

ההחלטה שנתניהו שוקל לקבל מנוגדת להצהרות שאמר בעבר אמר שגריר ישראל בארה"ב, רון דרמר, לפיהן יותר להן להיכנס.

במפלגה הדמוקרטית האמריקנית, שבה מתקיימים השנה פריימריז ומתנהלת תחרות על אמירות ביקורתיות וחריפות כלפי ישראל, לא נשארו חייבים. המועמדים בפריימריז ו"גורמים במפלגה הדמוקרטית" אמרו לוושינגטון פוסט ולכלי תקשורת נוספים ש"צעד כזה אינו מתאים למדינה שמתגאה בהיותה דמוקרטיה סובלנית" ואיימו כי "ההחלטה למנוע את כניסתן תחריף את הקרע בין ישראל למפלגה".

אילהאן עומאר (צילום: J. Scott Applewhite / AP)
אילהאן עומאר (צילום: J. Scott Applewhite / AP)
11:02 עריכה

ראש הממשלה נתניהו מברך את הודו ביום עצמאותה ואפילו מפגין את כישוריו בקידת קידות:

11:06 עריכה

גבי אשכנזי מרפרש את איומיו של בני גנץ להסלים את התגובות לירי מעזה:

11:18 עריכה

אהוד ברק, יו"ר משותף של המחנה הדמוקרטי, מפרסם הבוקר תוכנית מדינית שכוללת סיפוח של גושי ההתיישבות. 

בתוכנית קורא ברק לקביעת קו גבול שיאפשר רוב יהודי מוצק ולהצהרה של ישראל על כך ש"אין לה תביעות טריטוריאליות" בשטח שבו "תוכל לקום המדינה הפלסטינית אם וכאשר התנאים יבשילו במשא ומתן אם וכאשר ייפתח". בתוך קו הגבול קורא ברק להשאיר את גושי ההתנחלויות.

בנוסף לקביעת הגבול, קורא ברק במלים מפורשות לסיפוח של גושי ההתיישבות. הגושים צריכים לכלול לדעתו אץ גוש עציון, מעלה אדומים, גוש אריאל-קדומים והשכונות היהודיות של ירושלים, "ובסך הכול 83% מתושבי ההתנחלויות", וקורא במלים מפורשות לסיפוח השטח שבתוך הגבול שייקבע, "בגיבוי אמריקני".  

עוד אומר ברק שישראל "תשמר בידיה בכל מקרה את האחריות הביטחונית על כל השטח שממערב לנהר הירדן".

11:46 עריכה

טל שלו, הפרשנית הפוליטית של אתר וואלה!, מפרסמת היום שראש הממשלה בנימין נתניהו כבר סימן את יורשיו בעתיד – והם אינם באים מקרב בכירי הליכוד כיום.

לפי שלו, נתניהו סימן כיורשים פוטנציאליים את שגריר ישראל בארצות הברית וראש המוסד הנוכחי: "יש שני אנשים שאני רואה בהם מתאימים להנהיג את מדינת ישראל – יוסי כהן ורון דרמר", שלו מצטטת את נתניהו כאומר בשיחות סגורות באחרונה.

ברק רביד, הקולגה של שלו מחדשות 13, פירגן על הסקופ – אבל הזכיר גם, כי דרמר לא ניחן סיפור חיים טיפוסי למנהיגים בישראל:

12:05 עריכה

דוד ביטן וסתיו שפיר ממשיכים את המריבה שלהם מאתמול בדיון על פסילת מפלגות בוועדת הבחירות והופכים אותה למלחמת ציוצים:

12:22 עריכה

עיתון "הארץ" פרסם הבוקר תחקיר גדול על אי-סדרים בקלפיות בבחירות לכנסת באפריל, תחת הכותרת: "בלי פיקוח, עם טעויות של אלפי קולות וחשד לזיופים".

בנוסף לקיומו של דיל מפוקפק בין יהדות התורה למפלגות הערביות שנועד לסייע להגדלת מספר המשקיפים שלהן שפורסם כ"פרומו" לתחקיר, חשף תחקיר הארץ הבוקר כי:

"הפיקוח על הקלפיות רופף, ובעשרות קלפיות אותרו אי-סדרים וחריגות שאיש אינו בודק; נציגי הקלפי מילאו מאות רבות של טפסים בניגוד להוראות, מה שעשוי להסתיר זיופים; ביותר מאלף קלפיות לא נכח נציג של האופוזיציה; בשל העומס, שופטים חתמו על מאות פרוטוקולים בתוך חמש שעות כמעט ללא בדיקה;

בוועדת הבחירות טעו בהקלדת אלפי קולות בין המפלגות; אחוזי הצבעה חריגים ואנומליות בקלפיות ביישובים כלל לא נבדקו; מתוך מאות קלפיות מעוררות סימני שאלה ועשרות ראיות לחשד לזיוף – רק חמש חקירות משטרה נפתחו; בוועדת הבחירות המרכזית מודים שהשיטות שלהם לאיתור זיופים אינן מספיק טובות".

קלפי (צילום: Hadas Parush/Flash90)
קלפי (צילום: Hadas Parush/Flash90)
12:43 עריכה

האם תוקם אחרי הבחירות ממשלת האחדות שנתניהו יצא לבחירות כדי למנוע?

השר צחי הנגבי ניסה לענות על כך בראיון לרדיו 103FM. לפי הנגבי: "לא סביר שזה יקרה עכשיו מכיוון שהמפלגה הראשית באופוזיציה פוסלת את מנהיג הימין ואת מנהיג הליכוד באופן קטגורי, ואני לא רואה איך הם כמפלגה יכולים לחזור בהם. יש גם המון מטענים שם – בעיקר למשה (בוגי) יעלון וליאיר לפיד".

"לכן מה שאולי יכול להיות הוא שאם לליכוד ולימין תהיה אפשרות לכונן ממשלה רחבה יחסית יותר מממשלת ימין צרה, עם רכיב אחד כזה או אחר מתוך המפלגות האחרות האלה", אמר הנגבי.

אם בודקים בשיטת האלימינציה מי הוא ה"רכיב כזה או אחר" בכחול לבן שלפי הנגבי "יכול להיות" שיצטרף לממשלת אחדות, נראה שהוא מדבר על בני גנץ, או, כפי שניסחו זאת מקורבי נתניהו לא מזמן, "גנץ מוקטן".

13:21 עריכה

יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, מברך על היעדרותו של נציג מפלגת העבודה בוועדת הבחירות המרכזית סמי שושן מהדיון על פסילתה של רשימתו, שמנע את הפסילה.

בראיון לגלי צה"ל אמר בן גביר: "אני מבין שהייתה להם שם תקלה ואני שמח על כך". כשנשאל אם לא מדובר על עסקה עם מפלגת העבודה על מניעת הפסילה אמר בן גביר: "אני לא מכיר שום עסקה כזאת. אדרבה, הייתה התגייסות של השמאל כדי לפסול אותנו, כי השמאל מבין שבלעדינו תהיה ממשלה ימנית".

איתמר בן גביר (צילום: פלאש 90)
איתמר בן גביר (צילום: פלאש 90)

 

13:38 עריכה

ראש הממשלה נתניהו תוקף בסרטון חדש את יריביו ב"כחול לבן" ומבהיר מנסיונו כמה חשוב שראש הממשלה ייקח את תפקידו בבגרות ובאחריות..

13:59 עריכה

בצלאל סמוטריץ' מרבה לאחרונה להשתלח בראש הממשלה בנימין נתניהו וספג על כך ביקורת רבה גם בתוך מפלגתו. אבל לשר התחבורה ישראל כץ מהליכוד הוא דווקא מפרגן, במיוחד כשכץ חונך כביש גישה לעיר עמנואל בשטחים:

14:03 עריכה

שרת התרבות מירי רגב השתתפה הבוקר בפתיחת ספר תורה הבוקר והצטלמה נואמת נאום נרגש מהמקום הקדוש. חבל רק שהסרטון פספס את הרגע שבו רגב התפללה וכך לא נדע אם היא עמדה בעזרת הנשים, בחלקת התפילה המעורבת או שבכלל הצטרפה לנשות הכותל:

14:13 עריכה

ערוץ 12 מדווח כי רשידה טלאיב ואילהן עומר, שתי חברות הקונגרס הדמוקרטיות המוסלמיות התומכות ב-BDS, לא יורשו להיכנס לישראל. כך החליט, לפי הפרסום, שר הפנים אריה דרעי, אף כי לפי אותו פרסום "ההחלטה עוברת לאישור הגורמים הרשמיים לפני פרסומה הרשמי".

ההחלטה, שמן הסתם תככב במערכת הבחירות בישראל ולפריימריז של המפלגה הדמוקרטית כאחד, כבר מעוררת תגובות חריפות.

גורם דיפלומטי עלום שם מסר לחדשות 12: "מניעת כניסתן של 2 חברות הקונגרס תוביל לנזק תדמיתי, דיפלומטי והסברתי חמור‎ לישראל". יעל פתיר, מנהלת ג'יי סטריט ישראל, מסרה: "מניעת כניסתן לישראל תהיה בבחינת הכרזת מלחמה על המפלגה הדמוקרטית, אשר לאורך השנים מהווה את בסיס התמיכה האיתן ביותר של מדינת ישראל בארצות הברית".

14:18 עריכה

חבר הכנסת אבי דיכטר (ליכוד) הצהיר היום בראיון ברדיו ירושלים כי "בפריימריז הבאים בליכוד יהיה לפחות מתמודד אחד מול נתניהו על ראשות המפלגה. כל אחד במפלגה יודע זאת. נתניהו נבחר, למעשה, כמתמודד יחיד, וזה לא היה מסובך. בפריימריז הבאים זה יהיה אחרת".

14:30 עריכה

מצעד התמיכה החל: ח"כ דודי אמסלם מהליכוד מצהיר בראיון ל-ynet כי "חיים כץ צריך להתפטר מתפקידו כשר, אבל לא לוותר על חסינותו. אני מאמין בחפותו של כץ. אם היועץ המשפטי לממשלה סבור שעליו להסיר את חסינותו, שיגיע לכנסת ויסביר מדוע".

אמסלם התייחס גם להחלטת בית המשפט העליון לאסור את ההפרדה המגדרית בהופעה בעפולה (בזמן שההופעה כבר התקיימה) וכינה את החלטת ביהמ"ש: "החלטה הזויה".

.חיים כץ (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
.חיים כץ (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
14:45 עריכה

סערת ההפרדה המגדרית ממשיכה. הזמר מוטי שטיינמץ, שהופיע אתמול בעפולה בפני קהל שהופרד במחיצה בין שני המינים בזמן זמן קצר לפני שבית המשפט החליט שהיה אסור לו לעשות זאת, עומד להופיע בסוף החודש גם בחיפה, ובשדולת הנשים מתכוונים לעתור גם נגד הופעתו שם.

על רקע זה, ראשת עיריית חיפה עינת קאליש רותם ממפלגת העבודה מפתיעה ומצהירה על תמיכה מסוייגת בקיום האירוע.

קאליש רותם אמרה בראיון לרדיו 104FM: "קשה לקבל את הליברליות שלי, במיוחד בחיפה שהיא עיר מגוונת שרוצים לחיות את החיים שלהם אחרת. מי אני שאגיד להם? אני כ"כ ליברלית שאני לא מוכנה להתערב באורח החיים שלהם. הייתי באירועים בהפרדה בחיפה ומי שרוצה לשנות שיפנה אליי. גם לנשים יש אירועים משלהן. גם חוג פילטיס בכרמליה זה סוג של הדרה לא?".

15:11 עריכה

ליברמן דורש לבטל אירוע בהפרדה שיערך בנהריה, בטענה שמדובר באירוע פוליטי של ש"ס שמנוגד לחוק תעמולת בחירות. כך פירסמה כתבת חדשות 12, דפנה ליאל. לטענת ליברמן האירוע מסובסד על ידי העירייה ושר הפנים אריה דרעי מנצל את כוחו כשר הפנים כדי לנאום בו. על הפוסטר של האירוע מצוין שמו של השר, אך לא כתוב כי הוא דובר.

גם באירוע הזה יופיע הזמר מוטי שטיינמץ, שאירועי השבוע האחרונים עשו לו יחסי ציבור שלא היה זוכה להם אף פעם. לפחות לא בקרב המגזר החילוני.

16:57 עריכה

פתאום/השר דודי אמסלם
הו פתאום
התעוררנו היום
מנדלבליט
פתאום
התעורר היום
פתאום נזכר
פתאום
היה צריך לקבל החלטה

17:48 עריכה

החלטת ישראל שלא לאפשר את כניסת שתי חברות הקונגרס האמריקאי הדמוקרטיות למדינה.

נשיא ארצות הברית דונלנד טראמפ העביר מסר לראש הממשלה בנימין נתניהו בחשבון הטוויטר שלו: "מתן כניסה לחברות הקונגרס הדמוקרטיות יעיד על חולשה גדולה של ישראל, הם שונאים את ישראל והעם היהודי. שום דבר לא ישנה את דעתם".

שתי חברות הקונגרס הן רשידה טאליב ואילהאן עומאר, שהביעו בעבר תמיכה ב-BDS. לאחר שבשעות האחרונות לא הוציאה הממשלה הודעה רשמית אודות ההחלטה, כאן חדשות מדווחים כי ציפי חוטובולי אישרה את הדיווח.

בצד השמאלי של המפה הפוליטית, גינו את ההחלטה וכינו אותה "לא דמוקרטית". 

יו"ר המחנה הדמוקרטי, ניצן הורוביץ: "זה עניין מהותי – ישראל מדינה חופשית ודמוקרטית ובמדינה כזו לא מתמודדים עם ביקורת על ידי מניעת כניסה או יציאה מהארץ"

ח"כ מהמחנה הדמוקרטי, מיכל רוזין, אמרה: "נתניהו מפחד לא לציית לטראמפ ומפחד מגורמים חיצוניים שיחשפו את המציאות של הכיבוש"

ח"כ איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת, עקץ את מפלגת השלטון: "כל חברי הליכוד חתמו על הצהרת נאמנות לטראמפ"

ח"כ עיסאווי פריג' מהמחנה הדמוקרטי: "מי שחושב שניתן להתמודד עם ביקורת באמצעות חסימת הכניסה לישראל, יגלה שהצעד הזה רק מחזק את המבקרים ומערער עוד יותר את מעמדה המעורער ממילא של הדמוקרטיה הישראלית"

17:59 עריכה

שר החוץ ישראל כץ בדיונים הביע תמיכה בהחלטה למנוע את כניסת שתי חברות הקונגרס הדמוקרטיות. בהודעת משרד החוץ נכתב כי יש לעצור את כניסת המחוקקות "האנטי ישראליות וזאת בשל תמיכתן הבוטה בחרם על מדינת ישראל, בטרור נגד ישראל ובזילות השואה".

18:21 עריכה

הגיעה ההודעה הרשמית: שר הפנים אריה דרעי החליט למנוע את כניסתן לישראל שתי חברות הקונגרס האמריקאי – אילהן עומר וראשידה טלאיב – מהמפלגה הדמוקרטית.

לפי ההודעה מטעמו, "ההחלטה התקבלה על דעת ראש הממשלה, שר החוץ והשר לעניינים אסטרטגיים". דרעי "נוכח כי מדובר בפעילות חרם נגד ישראל שיש למנוע את כניסתן ארצה".

עוד נכתב: "מדינת ישראל מכבדת את הקונגרס האמריקאי, במסגרת הברית ההדוקה בין המדינות, אך לא יעלה על הדעת כי תותר כניסה ארצה של מי שמבקשים לפגוע במדינת ישראל, אף תוך כדי הביקור".

18:40 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו נתניהו מגיב על ההחלטה שלא לאפשר את כניסתן של חברות הקונגרס. "אין מדינה בעולם שמכבדת את ארה"ב ואת הקונגרס האמריקני יותר ממדינת ישראל. תוכנית הביקור של שתי חברות הקונגרס מראה שכל כוונתן היא לפגוע בישראל ולהגביר את ההתססה נגדה. כמו כן, הארגון שמממן את הביקור הוא ארגון "מיפתאח", שהוא תומך נלהב ב-BDS ועל אנשיו נמנים כאלה שתמכו בטרור נגד ישראל".

19:57 עריכה

שגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן, פרסם הצהרה בה הביע תמיכה החלטתה של ישראל למנוע את הכניסה של משלחתן של חברות הקונגרס עומאר וטאליב לשטחי המדינה.

20:03 עריכה

תגובות מעורבות במערכת הפוליטית להחלטה של נתניהו לאסור את כניסת חברות הקונגרס האמריקניות.

השר בצלאל סמוטריץ' מתגאה בחוק שהוא עצמו יזם בכנסת הקודם

ח"כ אחמד טיבי אומר כי נתניהו נכנע לטראמפ

אהוד ברק: "קידום חינם ל-BDS על חשבון ממשלת ישראל"

שר החוץ ישראל כץ: "תוכנית הביקור שהכינו מכוונת לפרובוקציה ולהסתה"

ח"כ סתיו שפיר: "ביבי נותן מתנה ל-BDS"

השר אלי כהן: "גם לדמוקרטיה יש את גבולות ההיגיון שלה"

20:05 עריכה

פרקליט המדינה, שי ניצן, ממליץ להעמיד לדין את השר אריה דרעי בגין עבירות של מרמה והפרת אמונים, עבירות מיסים, הלבנת הון ושיבוש הליכי משפט, כך פורסם בחדשות 13. לפי הדיווח, בימים האחרונים העביר ניצן ליועמ"ש מנדלבליט את חוות דעתו בה המליץ להעמיד לדין את דרעי. חלטת היועץ תתקבל רק לאחר הבחירות וגורמים המעורים בתיק הבהירו כי מדובר בכמה פרשיות ובתיק מורכב.

20:29 עריכה

סקר חדשות 13 וקמיל פוקס מהערב. לו הבחירות היו נערכות היום, הליכוד וכחול לבן היו מקבלות 31 מנדטים כל אחת. מפלגת ימינה הייתה מקבלת 12 מנדטים, ישראל ביתנו 11, הרשימה המשותפת הייתה מקבלת 9 מנדטים, המחנה הדמוקרטי 8 מנדטים, יהדות התורה 7 מנדטים, מפלגת ש"ס 6 מנדטים ומפלגת העבודה-גשר 5 מנדטים. מפלגת עוצמה יהודית ומפלגת זהות לא היו עוברות את אחוז החסימה.

21:07 עריכה

על אף התנגדות חבריו למפלגה, שר הרווחה חיים כץ צפוי להתפטר מחר, עקבות כתב האישום שהוגש נגדו היום בפרשת המניות, כך פורסם ב-ynet.

אתמול הודיע היועמ"ש, אביחי מנדלבליט, לעורכות דינו של כץ כי השר יואשם בעבירות מרמה והפרת אמונים.

חיים כץ (צילום: פלאש 90)
חיים כץ (צילום: פלאש 90)

 

21:14 עריכה

חברת הקונגרס הדמוקרטית, אילהאן עומאר, שנאסר עליה להיכנס לישראל, אמרה כי ההחלטה היא "עלבון לערכי הדמוקרטיה ותגובה מצננת. ההחלטה מגבילה את יכולתה ללמוד על המדינה".

21:47 עריכה

הליכוד תוקפים את לפיד לאחר שצייץ נגד ההחלטה לאסור את כניסת חברות הקונגרס: "המועמד לראשות ממשלה ברוטציה המגוחכת עם גנץ, מעז לבקר את ראש הממשלה נתניהו על שמנע משתי חברות קונגרס שונאות ישראל מלהיכנס לארץ. איזו צביעות. הרי חברי מפלגתו של לפיד חתמו על עצומה למנוע מהמועמד לנשיאות דונלד טראמפ מלהיכנס לישראל. למה לפיד לא צייץ אז"

סגירה