הדרך למלחמה בעזה עוברת בשייח' ג'ראח

ההתלקחות החדשה בשייח' ג'ראח החלה כשבקבוק תבערה הושלך לביתו של טל יושבייב ושרף את מיטת התינוקת, הבגדים, הספרים ● בנס לא נפגע איש ● אחר כך הגיע למקום איתמר בן-גביר ופתח "לשכה פרלמנטרית" ● בפעם הקודמת שבן-גביר התמקם בשייח' ג'ראח, פרצה מלחמה בעזה ● מאז שייח' ג'ראח הפכה לסמל עבור שני הצדדים - והיא אחת הסיבות שלא יהיה פתרון מדיני בירושלים

עימותים בין ערבים ליהודים בשכונת שייח' ג'ראח, 13 בפברואר 2022 (צילום: Jamal Awad/Flash90)
Jamal Awad/Flash90
עימותים בין ערבים ליהודים בשכונת שייח' ג'ראח, 13 בפברואר 2022

שכונת שייח' ג'ראח, אחת היוקרתיות והעשירות אבל גם העניות והמוזנחות בירושלים, נמצאת ברובה סביב מערת שמעון הצדיק במזרח העיר. כל המהומות עד כה, שהובילו גם למלחמת "שומר החומות" במאי 2021, היו בין תושבי השכונה היהודים והערבים שליד המערה.

ההתלקחות החדשה פחות הגיונית. זה קורה בשלוחה הצרה של השכונה לכיוון מרכז העיר, חצי מטר מרחוב חיל ההנדסה, בתי המלון הגדולים ומבני הציבור של הביטוח הלאומי וקופת חולים כללית.

בשלוחה הצרה הזו, ברחוב קונדאר, גר טל יושבייב עם אשתו ושני ילדיו הקטנים, ומסביבו בתים של משפחות ערביות. הבית של יושבייב הוא בעצם חירבה של חדר וחצי, מבוצרים מכל כיוון.

בחדר הקטן גרים הילדים. בקבוק תבערה שהושלך פנימה בליל שבת שרף שם את מיטת התינוקת, הבגדים, הספרים, תנור החימום, הכול. אפשר להבין את יושבייב כשהוא מספר ש"יש לי עד עכשיו צמרמורת בלב רק מהמחשבה על מה שהיה יכול לקרות".

בקבוק תבערה שהושלך פנימה בליל שבת שרף שם את מיטת התינוקת, הבגדים, הספרים, תנור החימום, הכול. אפשר להבין את יושבייב כשהוא מספר ש"יש לי עד עכשיו צמרמורת בלב רק מהמחשבה על מה שהיה יכול לקרות"

יושבייב עבר לגור במקום לפני פחות משנה. מאז שרפו לו תשע פעמים את המכונית. הוא בחור גדול, פאותיו ארוכות וכיפה ענקית על ראשו. קולו קצת רועד גם אם הוא מנסה להישמע נחוש ולהבטיח שהוא לא יזוז לעולם עם משפחתו משייח' ג'ראח.

אתמול הוא כבר הרגיש יותר בטוח. ח"כ איתמר בן-גביר מהציונות הדתית הגיע למקום והקים ליד ביתו של יושבייב אוהל תחת הכותרת "לשכה פרלמנטרית". בן גביר הביא איתו לשכונה, כמו תמיד, צבא שלם.

מאות לוחמי מג"ב ומשטרה כחולה נמצאים בכל פינה, דרוכים כמו קפיץ ומסתערים על כל אירוע. ובשייח' ג'ראח כל הזמן יש אירועים. קבוצות של מתנחלים זורמות למקום יחד עם התושבים הערבים ופעילים פלסטינים. כל שיח בין הצדדים, כל הנפת דגל, כל תזוזה יכול להצית בעירה שלמה. רימוני הלם, גז מדמיע, פיצוצים ומעצרים הם שגרת המקום.

מאות לוחמי מג"ב ומשטרה כחולה נמצאים בכל פינה, דרוכים כמו קפיץ ומסתערים על כל אירוע. ובשייח' ג'ראח כל הזמן יש אירועים

לפני העימות הלילי עם השוטרים, בעקבותיו פונה לבית החלים הדסה, בן-גביר נראה מרוצה מההמולה הזו סביבו. הוא סיפר שהוא מבקש בסך הכול אבטחה על בתי היהודים, והיה שמח לנטוש את המקום לכנסת או ללשכה הפרלמנטרית הנוחה שלו בגבעת שאול, אבל איפה הוא היה זוכה לתקשורת בסדר גודל כזה, עם כל הרשתות כמעט מהארץ ומחו"ל.

 איתמר בן-גביר בשייח' ג'ראח, 13 בפברואר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
איתמר בן-גביר בשייח' ג'ראח, 13 בפברואר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

בן-גביר יודע כי שייח' ג'ראח, דקה וחצי מקו הרכבת הקלה, הפכה להיות סמל ישראלי ופלסטיני, שכונה שבה מתנקז הנרטיב ההיסטורי של כל עם. פליטים פלסטינים מ-1948 הגיעו לשייח' ג'ראח וחלקם ישבו בבתים שהיו שייכים אז ליהודים, שדורשים עכשיו את רכושם. הפלסטינים אומרים שהם לא יגורשו שוב ולא יעברו נכבה נוספת, ויש כאלה שמבקשים את הבתים שלהם בירושלים המערבית.

וכל זה קורה בירושלים, שגם כך היא נפיצה ברמות גבוהות. לא מפליא ששייח' ג'ראח, יחד עם האירועים בהר הבית, גררו את כולנו למלחמה גדולה בעזה לפני תשעה חודשים. אף אחד לא יכול כאן לוותר.

אתמול (ראשון) זה נראה שאנחנו בדרך למלחמה נוספת. משרד החוץ הפלסטיני פרסם הודעה על "המשך הפשעים של ישראל במזרח ירושלים" וחמאס בעזה כבר איים בשיגור בלוני תבערה. גם העין הבינלאומית לא זזה משייח' ג'ראח.

אתמול זה נראה שאנחנו בדרך למלחמה נוספת. משרד החוץ הפלסטיני פרסם הודעה על "המשך הפשעים של ישראל במזרח ירושלים" וחמאס כבר איים בשיגור בלוני תבערה. גם העין הבינלאומית לא זזה משם

שאלתי את בן-גביר אם הוא לא תורם בעצם לעוד מלחמה. "קודם פגעו במכונית, אחרי זה ניסו לרצוח אנשים וילדים, אז שיחפשו אשם באיזו מלחמה שהם רוצים", ענה בן-גביר, והלך לשבת באוהל ליד חברו הטוב בנצי גופשטיין, ראש ארגון להב"ה.

בן-גביר מושך אליו בינתיים את כל הזרקורים. האשפוז אתמול, אחרי שהשוטרים ביקשו לפנות את חבריו שישבו בתוך הבית השרוף, מעורר כבר סערה גדולה שרק תתגבר היום בשכונה עם בן-גביר או בלעדיו.

בסיבוב הקודם, ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ביקש מבן-גביר לצאת מהשכונה והבטיח לשמור על התושבים היהודים. בינתיים לא הגיעה פנייה כזו מנפתלי בנט. מי שמנסה לתווך הוא ראש עיריית ירושלים משה ליאון, שהבטיח להתקין מצלמות בשכונה.

בסיבוב הקודם, ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ביקש מבן-גביר לצאת מהשכונה והבטיח לשמור על התושבים היהודים. בינתיים לא הגיעה פנייה כזו מנפתלי בנט

היריבים הפוליטיים החליטו אתמול שהם לא מגיעים לשייח' ג'ראח, כדי שלא להיגרר לפרובוקציה של בן-גביר. השרה קארין אלהרר טענה כי בן-גביר עושה פוליטיקה זולה. "הוא לא חושב על המשפחה שביתה נשרף, מצדו שיישרף הכול", כך צייצה.

גם הרשימה המשותפת לא הגיעה. רק בערב הם הבינו שטעו והפקירו את השטח לימין. אחמד טיבי בא לשייח' ג'ראח ושם התעמת עם אריה קינג, סגן ראש עיריית ירושלים.

סגן ראש עיריית ירושלים אריה קינג (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)
סגן ראש עיריית ירושלים אריה קינג (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)

קינג הוא האיש הכי חשוב בעלילה. עשרות שנים הוא מקים ומפרק עמותות, יחד עם חברו מתי דן, מנכ"ל עמותת עטרת כוהנים. השניים, ולא רק הם, מגייסים תורמים, מחפשים פרצות משפטיות ורוכשים בתים מפלסטינים בכל מקום ובכל דרך אפשרית.

יושבייב, שביתו הוצת, סיפר לי אתמול שהוא משלם דמי שכירות זולים יחסית לעמותה בשם "יושבי ההר" שהקים קינג, והיא שרכשה את הבית שלו בשייח' ג'ראח.

יושבייב, שביתו הוצת, סיפר לי אתמול שהוא משלם דמי שכירות זולים יחסית לעמותה בשם "יושבי ההר" שהקים קינג, והיא שרכשה את הבית שלו בשייח' ג'ראח

קינג וחבריו יכולים לרשום ניצחון גדול, שיש בו גם סכנה עצומה. הם הצליחו להקים שכונות יהודיות בלב שכונות ערביות במזרח העיר. ככה זה בסילואן (עיר דוד), ג'בל מוכבר (קדמת ציון), ראס אל עמוד (מעלה זיתים), א-טור על הר הצופים וכמובן הרובע המוסלמי ומקומות אחרים. יהודים שנכנסו לגור בשכונות מעורבות כבר לא ייצאו משם. כך יקרה גם בשייח' ג'ראח (שכונת שמעון הצדיק).

בשלב הבא קינג ישיג את הבית השכן לזה של יושבייב, ואחר כך עוד אחד, ועם אחיזה כזו איש לא יחשוב לעזוב.

בשכונות המעורבות האחרות, העימותים דעכו במהלך השנים וההתפרצויות הן בעיקר בימים של מתח דתי ולאומי. בשייח' ג'ראח זה ייקח עוד הרבה זמן כי קינג צריך עוד הרבה בתים, וכפי שראינו, מדובר במקום שהופך לסוג של מיתוס ישראלי ופלסטיני שיעלה לנו בעוד מהומות אלימות, פיגועים קשים ואולי עוד מלחמה אחת או שתיים.

והכי חשוב, השכונות המעורבות מונעות כל אפשרות לפתרון מדיני בירושלים. אין היום שום אפשרות, אפילו תיאורטית, לחלק את העיר לשתי בירות ולהעביר בתוכה גבול בינלאומי. אף אחד לא יכול להוציא מאות מתיישבים יהודיים מראס אל עמוד, סילואן, או שייח' ג'ראח. הכיוון הפוך. יותר עירוב אוכלוסיות ויותר עימותים.

השכונות המעורבות מונעות כל אפשרות לפתרון מדיני בירושלים. אין היום שום אפשרות, אפילו תיאורטית, לחלק את העיר לשתי בירות ולהעביר בתוכה גבול בינלאומי

יש עדיין אמנם כמה שכונות קצה פלסטיניות ענקיות שיהודים לא הגיעו אליהן – כמו עיסאוויה, שועפט  או צור באהר, אבל אין משא ומתן מדיני ישראלי-פלסטיני, וגם אם רוצים, אין למי להחזיר אותן.

עוד 1,018 מילים
סגירה