יומן מנאמה בדרך לבחריין, בנט מתגרש סופית מהימין

בנט התקבל אתמול בכבוד והדר בבחריין, בביקור הראשון של ראש ממשלת ישראל במדינה המפרצית ● אל בנט התלווה צוות מצומצם מהרגיל של יועצים, ומספר גדול מהרגיל של עיתונאים ● ההצלחה הגדולה של לשכת רה"מ הייתה גיוס התקשורת הזרה למסע ההיסטורי ● אבל רגע לפני שהמריא, שחרר בנט הצהרה שהשלימה את תהליך הפרידה שלו מהימין ● טל שניידר מדווחת מפמליית ראש הממשלה

ראש הממשלה נפתלי בנט בנמל התעופה בן-גוריון לפני המראתו לבחריין, 14 בפברואר 2022 (צילום: חיים צח, לע"מ)
חיים צח, לע"מ
ראש הממשלה נפתלי בנט בנמל התעופה בן-גוריון לפני המראתו לבחריין, 14 בפברואר 2022

ראש הממשלה נפתלי בנט התקבל אתמול (שני) בכבוד והדר בשדה התעופה הבינלאומי של בחריין, בעיר הבירה מנאמה. במורד המטוס חיכו המכובדים עוטי הגלאביות ומייד אחריהם משמר כבוד חמוש. לשדה התעופה הגיע שר החוץ של בחריין עבד א-לאטיף א-זיאני, אותו הבכיר שחתם על הסכמי אברהם על מדשאות הבית הלבן לפני שנה וחצי, וגם מי שקיים את מרבית המגעים עם ישראל עד היום.

בנט ישהה בעיר הבירה של בחריין כ-24 שעות ולוח הזמנים עמוס: פגישה עם הקהילה היהודית, פגישה אישית עם המלך חמד בן עיסא אל ח'ליפה בארמונו הפרטי, ועוד לפניכן – פגישה עם יורש העצר (המשמש גם כראש ממשלה) סלמאן בן חמד אל ח'ליפה.

היום (שלישי) אחר הצהריים בנט יישא נאום בפני סטודנטים מצטיינים ויזמים מקומיים. הנאום יתקיים במלון "ארבע העונות" בו מתארח בנט, וכל ההפקה של הנאום הוכנה על ידי לשכת ראש הממשלה.

שמונה חודשים לתוך התפקיד וניכר שלשכת ראש הממשלה יצאה לנסיעה הזו כשאנשיה מפוקסים ומאורגנים יותר מאשר בעבר. הצוות הצמוד שמלווה את בנט מורכב מקבוצה קטנה יחסית – יותר קטנה מהפמליה שהקיפה את ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו.

ראש הממשלה נפתלי בנט מתקבל בשדה התעופה במנאמה על ידי שר החוץ הבחרייני עבד א-לטיף א-זיאני, 14 בפברואר 2022 (צילום: טל שניידר)
ראש הממשלה נפתלי בנט מתקבל בשדה התעופה במנאמה על ידי שר החוץ הבחרייני עבד א-לטיף א-זיאני, 14 בפברואר 2022 (צילום: טל שניידר)

והיו גם קצרים בתקשורת בין בכירי הקבוצה בחודשים האחרונים; לא הכול עבר חלק. העיתונות קיבלה מספר הדלפות של בכירי בנט שיצאו נגד הקרבה הגדולה שלו ליועצת המדינית שמרית מאיר. בינתיים נראה שהבכירים הסתגלו: היא נותרה קרובה מאוד וההדלפות נגדה פסקו.

גודל הפמליה ניכר אתמול גם בתוך מטוס ראש הממשלה. אם בנסיעות עבר, מספר אנשי הצוות שהקיפו את הזוג נתניהו היה גדול ומספר העיתונאים מוגבל – הפעם השתנה היחס. צוות מוגבל ישב בחזית המטוס לצדו שלראש הממשלה, ומאחור מספר עיתונאים גדול במיוחד.

אם בנסיעות עבר, מספר אנשי הצוות שהקיפו את הזוג נתניהו היה גדול ומספר העיתונאים מוגבל – הפעם השתנה היחס. צוות מוגבל ישב בחזית המטוס לצדו שלראש הממשלה, ומאחור מספר עיתונאים גדול במיוחד

זה לא שמספר העיתונאים בישראל צמח באופן מפתיע, אלא שהצוות של בנט פנה גם לכלי תקשורת זרים והוסיף לטיסה כ-12 עיתונאים מכלי תקשורת בינלאומיים שונים והם נענו להזמנה להצטרף לביקור.

להרחבת נציגי התקשורת הייתה תמורה מיידית: עם הנחיתה במנאמה, נשלח פוש מ"הניו יורק טיימס" כי "ראש ממשלת ישראל הגיע לבחריין לביקור היסטורי ראשון, הממחיש את הקשרים המתהדקים בין ישראל ומספר ממשלות ערביות". זה לא עניין של מה בכך, במהלכה של יממה בה חדשות החוץ בארה"ב ובעולם כולן ממוקדות בנעשה בגבול רוסיה-אוקראינה.

קבלת הפנים לראש הממשלה נפתלי בנט בשדה התעופה במנאמה, בחריין, 14 בפברואר 2022 (וידיאו: לע"מ)

זו לא הפעם הראשונה שכתבים זרים המוצבים בישראל מתלווים לראש ממשלה ישראלי, אבל לרוב זה קרה בנסיעות לוושינגטון או לאו"ם – למשל בנסיעתו של נתניהו לנאום בפני שני בתי הקונגרס נגד הנשיא ברק אובמה ונגד הסכם הגרעין ב-2015 – אך גם אז היה מדובר בכתב זר אחד או שניים.

מתברר שראש מחלקת תקשורת זרה קרן הג'יוף ועמה שאר צוותי התקשורת, ראש מערך ההסברה אלעד טנא והדובר הצמוד מתן סידי, עבדו בשבוע האחרון בלפנות ולשכנע כלי תקשורת זרים לשלוח את נציגיהם לנסיעה הראשונה של בנט לבחריין.

"ניו יורק טיימס", "האקונומיסט", סוכנויות הידיעות איי-פי ואיי-אף-פי, סי-אן-אן, בי-בי-סי – כולם שלחו כתבים וצלמים המוצבים בישראל לסקר את בנט מבקר בבחריין.

ראש מחלקת תקשורת זרה קרן הג'יוף, ראש מערך ההסברה אלעד טנא והדובר הצמוד מתן סידי עבדו בשבוע האחרון בלפנות ולשכנע כלי תקשורת זרים לשלוח את נציגיהים לנסיעה הראשונה של ראש הממשלה בנט לבחריין

היחסים עם בחריין מעלים הילוך בחודשים האחרונים: שלושה ביקורים חשובים תוך פחות מחצי שנה. ראשון הגיע למנאמה שר החוץ יאיר לפיד והשיק את השגרירות הישראלית בעיר הבירה. לפני כשבועיים הגיע שר הביטחון בני גנץ לביקור חשוב שמשמעותו הבטחונית חורגת מעבר ליחסים הבילטרליים בין ישראל לבחריין.

זו הייתה, כמובן, הצהרת כוונות מול איראן. אל גנץ התלווה מפקד חיל הים דוד סלמה וגנץ ערך ביקור בבסיס הצי החמישי האמריקאי, ממנו מתנהל התרגיל הימי הגדול בו משתתפות 60 מדינות, כולל ישראל.

ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ של בחריין עבד א-לטיף א-זיאני במנאמה, 14 בפברואר 2022 (צילום: חיים צח, לע"מ)
ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ של בחריין עבד א-לטיף א-זיאני במנאמה, 14 בפברואר 2022 (צילום: חיים צח, לע"מ)

וכעת ביקור רשמי ממלכתי של בנט.

במסגרת היחסים הכלכליים-אזרחיים בין המדינות , מעניין לשים לב לכמה נקודות:

ראשית, נושא הטיסות המסחריות של חברות התעופה הישראליות טרם נפתר. נכון להיום, דרישות הביטחון של חברות התעופה הישראליות לא מאושרות על ידי ממשלת בחריין. ישראייר נאלצה לבטל את תוכנית השקת הקו וגם אל-על וארקיע לא מפעילות עדיין טיסות ישירות למנאמה.

נכון להיום, דרישות הביטחון של חברות התעופה הישראליות לא מאושרות על ידי ממשלת בחריין. ישראייר נאלצה לבטל את תוכנית השקת הקו וגם אל-על וארקיע לא מפעילות עדיין טיסות ישירות למנאמה

הדרישה הישראלית היא לאפשר מתחמים מאובטחים בשדה התעופה, אך זה לא מאושר. כתוצאה מכך, רק חברת Gulf Air טסה הלוך ושוב בין מנאמה ותל אביב, ואין יישום הדדי של הסכמי התעופה בין המדינות.

שנית, בחודש הבא יפתח בטיילת בתל אביב מלון היוקרה "קמפינסקי", אחד מתוך 80 המלונות של הרשת הוותיקה הפועלת ברחבי העולם מאז 1897. "קמפינסקי" מגייסת עובדים רבים למלון בעל ה-250 חדרים ב-34 קומות.

מלון קמפינסקי בתל אביב (צילום: רשת מלונות קמפינסקי)
מלון קמפינסקי בתל אביב (צילום: רשת מלונות קמפינסקי)

מה שאולי לא ידוע לציבור הרחב, היא העובדה ששני בעלי מניות מרכזיים של הרשת הם ממשפחת המלוכה בבחריין. זו אולי ההשקעה הכספית הפומבית המרכזית והבולטת ביותר בישראל של בחריין מאז נחתמו הסכמי אברהם לפני שנה וחצי.

שני בעלי מניות מרכזיים של קמפינסקי הם ממשפחת המלוכה בבחריין. זו אולי ההשקעה הכספית הפומבית המרכזית והבולטת ביותר בישראל של בחריין מאז נחתמו הסכמי אברהם

ואי אפשר ללא צרות ישראליות מקומיות. בצאתו של בנט מנתב"ג, הוא היה על קו הטלפון עם עדכונים מהמשרד לביטחון פנים, המשטרה וכוחות אחרים לגבי ההתפתחויות בשייח' ג'ראח.

בסביבת ראש הממשלה לא רצו לצאת בקריאה אישית לח"כ איתמר בן-גביר לפנות את ה"לשכה" שהוא הקים בשכונה. מבחינתם, פניה אישית אליו הייתה מרוממת את מעמדו. הם העדיפו לתייג אותו כפרובוקטור, יחד עם הפרובוקטורים מצד התושבים הערבים בשכונה.

"אנחנו לא צריכים לא את עופר כסיף, לא את איתמר בן-גביר ולא את אחמד טיבי שינהלו לנו את ירושלים", אמר בנט לעיתונאים לפני שהמריא. את ח"כ בן-גביר מהציונות הדתית הוא כלל בכוונה עם כסיף וטיבי, חברי הרשימה המשותפת, ובכך הדליק במודע את הימין הישראלי.

המשטמה נגד בנט במעוזי הימין היא כבר עובדה מוגמרת וכנראה בלתי הפיכה. גם בנט עצמו, כך נראה, לא מעוניין לסובב את הגלגל אחורנית. טקס הגירושין שלו מאגפים שלמים בימין, ובימין הדתי, הושלם.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
עוד 923 מילים ו-3 תגובות
סגירה