העימות בין ליברמן לחרדים משרת את שני הצדדים היטב

שר האוצר הגיע אתמול לוועדת הכלכלה של הכנסת לדיון על יוקר המחיה ● הוא ישב רגוע ושתה תה מכוס חרסינה, בזמן שמסביבו בכי וצעקות וגידופים מכל כיוון ● אבל היו רגעים בהם ליברמן בכל זאת נתפס עם חיוך של סיפוק: כשחברי הכנסת החרדים פתחו במתקפה חזיתית נגדו אישית ● פרשנות

שר האוצר אביגדור ליברמן בוועדת הכלכלה של הכנסת, 15 בפברואר 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שר האוצר אביגדור ליברמן בוועדת הכלכלה של הכנסת, 15 בפברואר 2022

שעתיים וחצי ישב שר האוצר אביגדור ליברמן אתמול (שלישי) בוועדת הכלכלה של הכנסת באחד הדיונים הסוערים שזכורים לי. ליברמן לא נע ולא זע ולא קם ממקומו במשך כל הזמן הזה.

ליברמן שמע את קול הבכי והזעקות של בעלי עסקים קטנים שנפגעו מגל הקורונה החמישי מאמצע דצמבר (אחת מהן לחשה לי בדיון ש"יש כאלה שבאו לעשות כאן הצגות"); הוא האזין לתיאורים מסמרי שיער וצפי להתאבדויות ו"גוויות ברחובות"; הוא ראה את  יו"ר הועדה ח"כ מיכאל ביטון יוצא מדעתו, צורח ומתחנן, מסלק חברי כנסת ואת נציגי העצמאים מהאולם.

לא תמיד הסתכל ליברמן על כל האירועים. סביר להניח שידע מה כאן אמיתי ומה מזויף. על הטענות הקשות נגדו הוא לא הגיב בקריאת ביניים אפילו פעם אחת.

אביגדור ליברמן בוועדת הכלכלה של הכנסת, 15 בפברואר 2022 (צילום: מתוך שידורי ערוץ הכנסת)
אביגדור ליברמן בוועדת הכלכלה של הכנסת, 15 בפברואר 2022 (צילום: מתוך שידורי ערוץ הכנסת)

אבל היו רגעים שבהם שר האוצר נתפס בכל זאת עם איזה חיוך של סיפוק. זה קרה בעיקר מול המתקפות הקשות של חברי הכנסת החרדים, שזכו גם לתגובה קשה לא פחות מצד החיילים של ליברמן בוועדה.

ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) אמר כי "אנחנו הגחלים של ליברמן" וח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) קרא בקול תחנונים לעברו: "רצית לזרוק אותנו למזבלה. מה עשינו לך? אנחנו לא שווי זכויות במדינה הזו?"

מבחינת החרדים, ליברמן הוא אנטישמי מודרני, שבא להרוס את חייהם. "אתה רודף אותנו מתוך נקמה אישית", טען בדיון ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס), שלא משלים משפט בלי מחמאה למנהיג אריה דרעי "שיודע לדאוג לחלשים".

מבחינת החרדים, ליברמן הוא אנטישמי מודרני, שבא להרוס את חייהם. "אתה רודף אותנו מתוך נקמה אישית", טען בדיון ח"כ מלכיאלי, שלא משלים משפט בלי מחמאה לדרעי "שיודע לדאוג לחלשים"

ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו), יו"ר ועדת הכספים שהגיע לדיון, הגיב בארסיות. "מי שמונע מהציבור שלו לימודי ליבה ומחזיק אותו עני ומסכן – הוא האנטישמי". דברים דומים יאמר ליברמן עצמו בסיכום הדיון וינסה להסביר שהוא בעצם דואג לחרדים ומציל אותם מציפורני הפוליטיקאים שלהם.

ח"כ יעקב אשר בוועדת הכלכלה של הכנסת, 15 בפברואר 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ח"כ יעקב אשר בוועדת הכלכלה של הכנסת, 15 בפברואר 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

יעקב אשר צודק. העימות הזה טוב לליברמן, והוא ישמור אותו על אש קטנה או גדולה נגד החרדים עד לבחירות הבאות. העימות הזה טוב גם לחרדים, אבל הם באופוזיציה ולכן זה עולה להם בינתיים בכסף רב ותקציבים.

לפעמים זה נראה שליברמן מנהל את המלחמה שלו בחרדים בדבקות הרבה יותר גדולה מזו שבה הוא מנהל כלכלת המדינה. כל מהלך שלו עובד ומתוקשר בכיוון האנטי-חרדי הזה: השינויים בסבסוד המעונות, המיסים על כלים חד-פעמיים, המשקאות הממותקים, צמצום הנחות בארנונה למי שלא עובד. זה כבר נראה ממוקד ולא פרופורציונלי.

אתמול יצא ליברמן מהדיון הראשון של הקבינט הכלכלי-חברתי עם כותרת נוספת בתחום החרדי: "נוריד את שעות החובה ללימודים בכולל מ-40 ל-20 בלי לפגוע במלגה".

אתמול יצא ליברמן מהדיון הראשון של הקבינט הכלכלי-חברתי עם כותרת נוספת בתחום החרדי: "נוריד את שעות החובה ללימודים בכולל מ-40 ל-20 בלי לפגוע במלגה"

גם את יוקר המחיה – שאתמול נראה כמו מכת אינפלציה אחרי פרסום הנתונים על מדד תשומות הבנייה – ניסה ליברמן להדביק בין היתר לחרדים שאינם עובדים. מחצית מבין החרדים אכן לא עובדים, אבל שיעור הנשים המועסקות דווקא גבוה למדי (73%).

ח"כ מיכאל ביטון, שר האוצר אביגדור ליברמן וח"כ אלכס קושניר בוועדת הכלכלה של הכנסת, 15 בפברואר 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ח"כ מיכאל ביטון, שר האוצר אביגדור ליברמן וח"כ אלכס קושניר בוועדת הכלכלה של הכנסת, 15 בפברואר 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

ח"כ אשר טען כי זו הטקטיקה החדשה של ליברמן: הוא בורח מהכישלון במלחמה על יוקר המחיה באמצעות כותרות מאולצות שהוא יוצר נגד החרדים, כפי שעשה אתמול בהכרזה על צמצום הלימודים בכולל. ליברמן הסביר כי כך יוכלו החרדים לצאת לעבודה. החרדים חזרו ואמרו שאנטיוכוס-ליברמן רוצה להוציא אותם לשמד מתוך מהישיבות.

במאבק הזה אין פסק זמן, אין אפשרות ואין אינטרס להגיע לפשרה. החרדים לא יכולים להסביר לעולם שמחוץ לקהילה שלהם מדוע הם לא לומדים לימודי ליבה בגילאים צעירים ולמה הם לא מתגייסים לצבא. זו כבר אקסיומה שגורמת להם נזק הסברתי גדול. ליברמן מנצל את החולשה הזו עד הסוף.

החרדים לא יכולים להסביר מדוע הם לא לומדים לימודי ליבה בגילאים צעירים ולמה הם לא מתגייסים לצבא. זו כבר אקסיומה שגורמת להם נזק הסברתי גדול. ליברמן מנצל את החולשה הזו עד הסוף

הפוליטיקאים החרדים מנסים מצדם להיבנות מתוך האיבה לליברמן. הוא מכה בהם, טוען שהוא מציל אותם מפני עצמם והם הופכים אותו לסמל קמפיין שיביא להם מנדטים, כפי שראינו בסרט של ש"ס על הכרטיסים של דרעי.

ביום שני יצא ליברמן ממסעדה בשוק מחנה יהודה. עוברי אורח קראו לעברו קריאות גנאי. זה לא קרה בעבר. ליברמן נחשב תמיד לאנדרדוג, וזכה לפופולריות עצומה בקרב מצביעי הימין. "אני ימני, מתנחל, עולה מרוסיה, כל הסיבות לשנוא אותי", הוא אהב לאפיין את עצמו.

שלט חוצות של אביגדור ליברמן וישראל ביתנו בתל אביב, 14 במרץ 2021 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
שלט חוצות של אביגדור ליברמן וישראל ביתנו בתל אביב, 14 במרץ 2021 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

אתמול, בישיבת הוועדה, אולי בגלל התקרית הזו, הביא ליברמן ציטוטים של בנימין נתניהו מימיו כשר אוצר נגד ההורים "שמביאים ילדים רק כדי לקבל קצבאות ילדים, וכך הם ימוטטו את המשק". החרדים לא התרשמו. הם לא יחליפו עכשיו את האויב ליברמן. שני הצדדים כרוכים בגורל משותף, והמלחמה רק תחריף.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
ח"כ אורי מקלב: "אנחנו לא שווי זכויות במדינה הזו?" לא! יש לכם זכויות יתר! הדם שלכם טהור משל ילדי שמשרתים בצה"ל? וזה שאתם חיים על חשבון כספי המיסים במקום להשתתף בשוק ולהוסיף לקופה? אתם ל... המשך קריאה

ח"כ אורי מקלב: "אנחנו לא שווי זכויות במדינה הזו?"
לא! יש לכם זכויות יתר!
הדם שלכם טהור משל ילדי שמשרתים בצה"ל?
וזה שאתם חיים על חשבון כספי המיסים במקום להשתתף בשוק ולהוסיף לקופה? אתם לוקחים אבל מה אתם נותנים?
החרדים זכו לשוחד בחירות קבוע מביבי, בערת השם, החגיגה הזאת נגמרה.

עוד 691 מילים ו-1 תגובות
סגירה