לא משנה מה תבחר ישראל, ההשלכות יהדהדו זמן רב

למרות המלצת המומחית במשרד החוץ, ישראל החליטה, בצעד חריג, לפנות דיפלומטים מקייב בשל החשש לסגירת השמיים ● במקרה של מלחמה, ישראלים יצטרכו לנוס דרך מעברי הגבול היבשתיים ● בתוך כך, המשבר מציב את ישראל במצב קשה – מצד אחד היא זקוקה לרוסיה כדי לבלום פעילות איראנית בסוריה, מצד שני, היא זקוקה לארה"ב כדי לשפר את הסכם הגרעין ● פרשנות

חייל אוקראיני ליד מבנה שספג פגיעת פגז מרגמה במזרח אוקראינה, 19 בפברואר 2022 (צילום: AP Photo/Vadim Ghirda)
AP Photo/Vadim Ghirda
חייל אוקראיני ליד מבנה שספג פגיעת פגז מרגמה במזרח אוקראינה, 19 בפברואר 2022

בשבועות האחרונים חשבו במשרד החוץ, על פי הערכת אחת המומחיות המובילות במשרד, שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין לא יפלוש לאוקראינה. ההערכה הזו נמסרה בישיבות רבות משתתפים ולמרות זאת שר החוץ יאיר לפיד לא פעל על פיה.

מצד אחד, הוא סבר שהמומחית הנ"ל מדייקת והתרשם מאוד מהדרך בה ניתחה את המפה הגיאופוליטית. מצד שני, לפיד לא לקח צ'אנס במישור המעשי והעדיף להיות זהיר. אף אחד, ככל הנראה, לא מסוגל לנתח את נשיא רוסיה.

המומחית הנ"ל עברה בינתיים לתפקיד אחר באגף שונה בממשלה (בלי קשר להערכות וניתוחים) ואף שלפיד חשב שניתוחיה מבריקים – הוא הורה אתמול על פינוי השגרירות הישראלית בקייב והעברתה לעיר לביב. העברת השגרירות היא צעד מרחיק לכת. לא זכור כי ישראל עשתה מהלך דומה מתישהו בעשורים האחרונים.

ב־2016, הקונסוליה במיאמי אומנם הועתקה לאטלנטה אך זה נעשה לפי הנחיית הרשויות המקומיות לכל תושבי דרום פלורידה

קונסוליות ישראליות (למשל במיאמי) פונו בעבר בשל חשש מאסון טבע, כמו הוריקן. ב־2016, הקונסוליה במיאמי אומנם הועתקה לאטלנטה אך זה נעשה לפי הנחיית הרשויות המקומיות לכל תושבי דרום פלורידה.

השר יאיר לפיד ובכירי משרד החוץ בחדר המצב, 13 בפברואר 2022 (צילום: יוגב כהן משרד החוץ)
השר יאיר לפיד ובכירי משרד החוץ בחדר המצב, 13 בפברואר 2022 (צילום: יוגב כהן משרד החוץ)

גם משפחות הדיפלומטים הישראלים בסין פונו מהמדינה עם פרוץ מגפת הקורונה לפני שנתיים. אך למרות פינוי המשפחות – הדיפלומטים הישראלים לא עזבו בשום שלב, גם בזמן שהיה רב הנסתר על הגלוי.

העברת השגרירות מעיר בירה למקום בטוח אחר – זה לא קרה, לא בדור האחרון. גורמים במשרד החוץ הסתמכו אתמול, בין היתר, על הערכות מודיעין גרמניות, צרפתיות ואמריקאיות. המידע התקבל בשעות אחר־הצוהריים וההחלטה נפלה.

המשמעות, כאמור, מרחיקת לכת. דלתות השגרירות ננעלו והבניין יעמוד ריק עד להחלטה חדשה. לא נשארו דיפלומטים ישראליים בקייב וכל השירותים לישראלים החיים באוקראינה יינתנו בלביב.

אגב, ביום ראשון האחרון, באופן חריג, שגרירות ישראל בקייב נותרה פתוחה כדי לסייע לישראלים המעוניינים לצאת מהמדינה. באירופה הכול סגור בימי ראשון, אך הפעם משרד החוץ פתח את המשרדים. באותו יום, רק עשרה אנשים התדפקו על הדלת כדי להסדיר את יציאתם.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בשוחה בדונצק, אוקראינה, 6 בדצמבר 2021 (צילום: Ukrainian Presidential Press Office via AP, File)
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בשוחה בדונצק, אוקראינה, 6 בדצמבר 2021 (צילום: Ukrainian Presidential Press Office via AP, File)

המשמעות המיידית הנוספת של המעבר ללביב היא שישראל מעריכה כי האפשרות לצאת מקייב בטיסות תיחסם בימים הקרובים

המשמעות המיידית הנוספת של המעבר ללביב היא שישראל מעריכה כי האפשרות לצאת מקייב בטיסות תיחסם בימים הקרובים. ישראלים שירצו להימלט מהמדינה וחיים באזור קייב, יצטרכו לעבור מרחק של כשבע שעות בתחבורה כדי לצאת ממעברי הגבול היבשתיים להונגריה, פולין, סלובקיה, רומניה ומולדובה.

עד אז, הכבישים המהירים עשויים להיות מלאים וצפופים. מה שגוגל מפות מעריך כשבע שעות נסיעה יכול לקחת בפועל פי שניים ויותר. סידורי הנסיעה אל לביב ומשם למעברי הגבול – כל זה הולך להיות הרבה יותר מסובך.

השליחים הישראלים יעבדו בינתיים מהמשרדים הזמניים ששכר משרד החוץ בלביב כבר לפני כשבוע. לישראל אין מבנה רשמי או קונסוליה אחרת בעיר המונה כ־700 אלף תושבים. גם ארה"ב, בריטניה ומדינות רבות אחרות עברו לשם. בתי המלון מתמלאים באנשים שנמלטו מקייב.

הדיפלומטים הישראליים, אנשי הסוכנות היהודית ונתיב – כ־20 איש בערך – יצאו לדרך במהלך הלילה, לוקחים איתם את החפצים שנכנסים ברכביהם.

בדלן רוסי בודק את מכונת הירייה שלו במחסה בשטח במזרח אוקראינה, 27 בינואר 2022 (צילום: AP Photo/Alexei Alexandrov, File)
בדלן רוסי בודק את מכונת הירייה שלו במחסה במזרח אוקראינה, 27 בינואר 2022 (צילום: AP Photo/Alexei Alexandrov, File)

בשבועות האחרונים קראה ממשלת ישראל כמה פעמים לישראלים באוקראינה לצאת מהמדינה. כ־7,000 איש החיים באוקראינה נרשמו באתר של משרד החוץ ומסרו את מספרי הטלפון שלהם. המשרד פנה אליהם באמצעות קמפיין ממומן ברשתות החברתיות ומשלוח מסורנים.

כ־4,000 מסרונים נשלחו מדי יום בעשרת הימים האחרונים. בשל שיעור הסטודנטים הערבים הגדול המפוזר בכשבע אוניברסיטאות ברחבי אוקראינה – המסרונים נשלחו גם בערבית. לפי נתוני הטיסות והמידע שבידי משרד החוץ כ־3,800 ישראלים חזרו לישראל מאז שהחל הקמפיין.

לחוץ כפול

המשבר בין אוקראינה לרוסיה שם על ישראל לחץ ממספר כיוונים מנוגדים.

מצד אחד, רוסיה היא הריבון האווירי מעל שמי סוריה וישראל צריכה לשתף איתה פעולה כדי להיאבק בתאי טרור איראניים השוהים בשטח סוריה. הדבר האחרון שמנהיגי ישראל רוצים זה לעצבן את פוטין.

ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בסוצ'י, רוסיה, 22.10.2021 (צילום: קובי גדעון /לע"מ)
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בסוצ'י, רוסיה, 22.10.2021 (צילום: קובי גדעון /לע"מ)

מצד שני, ישראל מזוהה עם גוש המדינות המערביות, נאט"ו וארה"ב. יחסי ישראל עם אוקראינה, עד היום, היו מצוינים. לפני כמה ימים השר לפיד התייחס לנושא בריאיון לזמן ישראל: "אנחנו מתנגדים בתוקף לכך שכל מדינה תפלוש למדינה אחרת ותנסה להשתלט לא רק על שטחים אלא גם על הפתרונות לבעיות שצריך לדון בהן בדרכי שלום".

באוקראינה חיים יהודים וישראלים רבים. כ־3,800 ישראלים כבר עזבו את המדינה, אך לפי ההערכות לפחות עוד 10 אלף עדיין גרים שם. האוכלוסייה היהודית באוקראינה מונה מאות אלפים

מצד שלישי, באוקראינה חיים יהודים וישראלים רבים. כאמור, כ־3,800 ישראלים כבר עזבו את המדינה, אך לפי ההערכות לפחות עוד 10 אלף עדיין גרים שם. האוכלוסייה היהודית באוקראינה מונה מאות אלפים. הדאגה הישראלית לצרכיהם מעסיקה מאוד את הרשויות.

מצד רביעי, בכל הנוגע לאיראן, ישראל מאוכזבת מארה"ב בשל כוונתה לחתום על הסכם הגרעין. בהיבט הזה, ישראל לא חייבת להוכיח לארה"ב שהיא נאמנה לה במסגרת קמפיין האיומים על רוסיה כדי להרוויח הישגים שישנו את סעיפי ההסכם.

ככל הידוע, מצד האמריקאים אין קשר בין הדברים. "אנחנו לא יודעים אם יש זיקה בין האירוע באוקראינה לבין ההסכם המתגבש בווינה", אמר לפני כמה ימים גורם מדיני.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נפגש עם ראש הממשלה נפתלי בנט, 27 באוגוסט 2021 (צילום: GPO)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וראש הממשלה נפתלי בנט, 27 באוגוסט 2021 (צילום: GPO)

הריחוק היבשתי היה אמור להשאיר אותנו מחוץ לעסק. אבל ההשלכות של כל מהלך, לכאן או לכאן, יהדהדו כאן עוד זמן רב

העדר הזיקה, לכאורה, בין שני האירועים העצומים לא מקל על ישראל. ישראל לא עומדת בלב האירוע. היא דומה במקצת לשחקן משנה בפק־מן שנכנס לתוך מבוך אלקטרוני מהבהב, ובכל פנייה שהוא מבצע ממתינה לו דמות חזקה וגדולה, מעצמה, שעשויה לנגוס בו.

אחרי הכול, זו לא המלחמה של ישראל. הריחוק היבשתי היה אמור להשאיר אותנו מחוץ לעסק. אבל ההשלכות של כל מהלך, לכאן או לכאן, יהדהדו כאן עוד זמן רב.

עוד 806 מילים
סגירה