אלי אבידר מודיע על התפטרותו מהממשלה במסיבת עיתונאים בכנסת, 22 בפברואר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

אבידר לא יפיל את הממשלה, אבל הוא ימרר לקואליציה את החיים

התפטרותו של אלי אבידר הייתה צפויה מרגע שאלעזר שטרן נשאר בממשלה - ובכל זאת, המהלך הפתיע את ראשי הקואליציה ● כעת אבידר יהפוך לח"כ בודד במשכן, חופשי ומאושר לעשות כל מה שהוא רוצה ● הוא יהפוך לכותרת מהלכת, מפלגה בפני עצמה, התשיעית בקואליציה; בממשלה יביטו בו בחשש לפני כל הצבעה ● והכל בגלל שליברמן, סרב לתת לו את התיק לפיתוח הנגב והגליל ● פרשנות

אלי אבידר היה אמור להיות תורן הממשלה במליאת הכנסת אתמול בערב. השר המתפטר – שחושב כי הממשלה הנוכחית כמעט מחזירה אותנו לימי החושך של בנימין נתניהו; שבטוח כי נפתלי בנט הוא חיקוי זול של ראש הממשלה הקודם ושאין בממשלה הזו אף שר מוכשר באמת, אולי חוץ מזאב אלקין – האיש הזה, אבידר, היה צריך לשמוע אתמול את הנאומים של דוברי האופוזיציה נגד הממשלה, שעם חלקם הוא מזדהה, ואז לענות בשם הממשלה על כל טענה.

אחרי הצהריים, זמן קצר אחרי מסיבת העיתונאים שבה הודיע אבידר כי הוא מתפטר מתפקידו כשר בממשלה, הוחלט לבטל גם את דיוני המליאה, למרות שההתפטרות שלו תיכנס לתוקף רק מחר. מישהו לא רצה כנראה להוסיף את הפדיחה הזו לאירועי הקואליציה המביכים האחרונים, שמגיעים אלינו בקצב יומיומי.

אבידר התפטר וכולם הופתעו, למרות שהוא הודיע מראש לכל העולם ואשתו כי הוא יעזוב. ברגע שבו השר אלעזר שטרן נשאר בממשלה בגלל פדיחה אחרת ולא הלך לסוכנות היהודית (שטרן הודה כי גרס מסמכי תלונה כאשר שימש כראש אכ"א בצבא), לא היה לאבידר מה לעשות שם.

אבידר התפטר וכולם הופתעו, למרות שהוא הודיע מראש לכל העולם ואשתו כי הוא יעזוב. ברגע שבו השר אלעזר שטרן נשאר בממשלה בגלל פדיחה אחרת ולא הלך לסוכנות היהודית, לא היה לאבידר מה לעשות שם

אבידר רצה להיות השר לענייני מודיעין במקום שטרן, אבל נשאר שר לענייני כלום, ואת זה הוא לא יכול היה לסבול. תוסיפו לזה גם את היחס המזלזל כלפי אבידר מצדו של ראש הממשלה: בנט ראה בו מטרד, וגם את היוזמות שאבידר הציע, בנט בדרך כלל ביטל.

אלי אבידר מכנס מסיבת עיתונאים להודיע על התפטרותו מהממשלה, 22 בפברואר 2022 (וידיאו: ערוץ הכנסת)

אבידר עצמו לא הבין איך בנט וראשי הקואליציה הזו, שמתרוצצים יום ולילה כדי לרצות כל גחמה של כחול-לבן, מרצ או רע"ם, לא מנסים לפרק את המוקש שיושב באפס מעשה במשרד ראש הממשלה. רק אתמול, כאשר כולם הבינו איזה קאדר מתכנן להם אבידר בכנסת, הם החלו להאשים זה את זה בערעור הקואליציה.

אנשי בנט ושר החוץ יאיר לפיד האשימו אלה את אלה בדחיינות וכולם האשימו את אביגדור ליברמן על החטא הקדמון – על שסירב לתת לאבידר, איש מפלגתו לשעבר, את המשרד לפיתוח הנגב והגליל, והשאיר את התיק הזה בידי שר החקלאות עודד פורר.

אנשי בנט ושר החוץ יאיר לפיד האשימו אלה את אלה בדחיינות וכולם האשימו את אביגדור ליברמן על החטא הקדמון – על שסירב לתת לאבידר, איש מפלגתו לשעבר, את המשרד לפיתוח הנגב והגליל

הקשר בין ליברמן ואבידר נידון מראש לכישלון. ליברמן, שגייס את אבידר לישראל ביתנו, לא הבין כי  מדובר באיש דעתן ועיקש. אבידר לא הפנים שליברמן הוא גנרל ופוליטרוק שלא סובל חריקות וחריגות.

שר האוצר רצה לתת לאבידר את תפקיד השר חסר הסמכויות במשרד האוצר. אבידר סירב וליברמן הבין עם מי יש לו עסק. הוא ניסה להיפטר ממנו כבר אז ולסדר לו בתמורה את אחד התפקידים המפתים ביותר שאפשר להציע לבכירים ישראלים בחו"ל, אבל אבידר סירב גם לזה.

בכלל, שתי פרקטיקות מושחתות למדי נחשפו אתמול בצל פרשת אבידר. הראשונה היא המתנות הנפלאות בחו"ל שבהן זוכים פוליטיקאים סוררים. אתמול שמענו על מינוי פוליטי חדש, ח"כ ג'ידא רינאוי זועבי מונתה לתפקיד קונסולית ישראל בשנגחאי. את כרטיס הטיסה לסין לפיד קנה לרינאוי זועבי ביום שבו היא הצביעה נגד חוק הגיוס בכנסת.

ג'ידא רינאוי-זועבי בכינוס של מרצ בתל אביב, 4 בינואר 2021 (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
ג'ידא רינאוי-זועבי בכינוס של מרצ בתל אביב, 4 בינואר 2021 (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

אבידר קיבל במהלך החודשים האחרונים הצעה לכל תפקיד דיפלומטי או אחר שבו יחפוץ. הוא לא רצה לשמוע, כי כבר מילא כמעט כל שליחות דיפלומטית במשרד החוץ.

"אותי לא קונים, מצטער", אמר אתמול אבידר לזמן ישראל. "הייתי 16 שנה במשרד החוץ. הייתי ראש נציגות בקטאר כבר לפני 23 שנה. אף אחד לא ימכור לי תפקידים".

"אותי לא קונים, מצטער", אמר אתמול אבידר לזמן ישראל. "הייתי 16 שנה במשרד החוץ. הייתי ראש נציגות בקטאר כבר לפני 23 שנה. אף אחד לא ימכור לי תפקידים"

השערורייה השנייה היא החוק הנורווגי שהתרחב בממשלה ובקואליציה הזו לממדים מפלצתיים. שרים וסגני שרים מתפטרים מהכנסת כדי לפנות מקום לחבריהם מתחתית הרשימה, והמדינה מבזבזת עשרות מיליונים בכל שנה על תפקידים, משכורות ותנאים נלווים.

אתמול בבוקר, למשל, התעוררה חברת הכנסת הנורווגית של ישראל ביתנו שרון רופא-אופיר ליום עבודה רגיל בכנסת. אך במקום לגשת לוועדות הכנסת, היא התחילה לארוז חפצים ולמלא טופס טיולים. לפי החוק הנורווגי, אבידר חוזר לכנסת והיא הולכת הביתה אחרי חצי שנה בלבד.

חברת הכנסת שרון רופא אופיר בנאום הבכורה במליאת הכנסת, 7 בדצמבר 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
חברת הכנסת שרון רופא אופיר בנאום הבכורה במליאת הכנסת, 7 בדצמבר 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

אבידר לא חוזר כמובן לישראל ביתנו. הוא יהיה חבר כנסת בודד במשכן, חופשי ומאושר לעשות כל מה שהוא רוצה. הוא יהפוך לכותרת מהלכת, מפלגה בפני עצמה, התשיעית בקואליציה הזו. בממשלה יביטו בו בחשש לפני כל הצבעה.

אבידר לא חוזר כמובן לישראל ביתנו. הוא יהיה ח"כ בודד, חופשי לעשות כל מה שהוא רוצה. הוא יהפוך לכותרת מהלכת, מפלגה בפני עצמה, התשיעית בקואליציה הזו. בממשלה יביטו בו בחשש לפני כל הצבעה

סביר להניח שאבידר לא יחזור לוועדת חוץ וביטחון, שם כיהן בתחילת הדרך באחת מוועדות המשנה החשאיות והיוקרתיות. ליברמן לא ייתן לו את התענוג הזה ואבידר יפנה להילחם נגד חוקי הסמכויות ובעד חוקי נתניהו.

אבידר לא ימהר להפיל את הממשלה הזו, בדיוק כמו שאף אחד מהשותפים האחרים לא יעשה זאת. השנאה שלו לנתניהו עדיין גוברת על האיבה לבנט, אבל הוא יהיה קוץ בבשרה של הקואליציה, מאוכזב יותר, ביקורתי יותר ומסוכן פי כמה.

עוד 784 מילים
סגירה