שר החוץ יאיר לפיד, שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן (צילום: פלא90, מונטז')
פלא90, מונטז'

בכסות המלחמה באוקראינה, לפיד דוחק הצידה את השגריר ארדן

מדינות העולם הדמוקרטי מחילות סנקציות חסרות תקדים על רוסיה, כולל שוייץ הניטרלית מזה מאות שנים, ורק בישראל המקסימום שניתן לשמוע הוא גינוי רפה של שר החוץ לפיד ● שר בכיר אומר לזמן ישראל שאם הרוסים יכבשו את קייב, "תחול אסקלציה משמעותית בתגובה שלנו ונצטרך ליישר קו עם העולם" ● אולם בינתיים, ישראל רושמת שיאים דיפלומטיים שליליים בדיוני האו"ם ● פרשנות

בתוקף הנסיבות המיוחדות, ישראל מצאה את עצמה בצד האפל בכל מה שקשור במלחמה באוקראינה. ישראל הרשמית הודיעה על אי-מעורבות בסכסוך, למעט תגובות פושרות עד חיוורות נגד הפלישה הרוסית. מדינות העולם הדמוקרטי התקדמו לעבר גינויים וסנקציות חסרות תקדים ואפילו שווייץ, מדינה  ניטרלית מאות בשנים, גינתה את רוסיה התוקפת.

שר בכיר אמר לזמן ישראל אתמול שאם הרוסים יכבשו את קייב, "תחול אסקלציה משמעותית בתגובה שלנו ונצטרך ליישר קו עם העולם". בינתיים רושמת ישראל שיאים דיפלומטיים שליליים בדיוני האו"ם סביב המשבר.

שר בכיר אמר לזמן ישראל אתמול שאם הרוסים יכבשו את קייב, "תחול אסקלציה משמעותית בתגובה שלנו ונצטרך ליישר קו עם העולם". בינתיים רושמת ישראל שיאים דיפלומטיים שליליים בדיוני האו"ם

בהצבעה החשובה ביום שישי האחרון על הצעת החלטה אמריקאית שתגנה את רוסיה במועצת הביטחון, ישראל גלגלה עיניים וסירבה להשתתף – בניגוד לעמדתו של השגריר גלעד ארדן. 81 מדינות הצביעו בעד. סין נמנעה בהצבעה הזו. רוסיה כמובן הייתה מטילה וטו על ההצעה, אבל חלוקת הכוחות כבר נרשמה.

מי כמונו בישראל מבין כמה קשה ההרגשה שהבית שלך נמצא תחת מתקפה. חברי, שגריר אוקראינה לאו"ם סרגיי קיסליציה עובר ימים קשים….

Posted by ‎גלעד ארדן | Gilad Erdan‎ on Monday, February 28, 2022

שר החוץ יאיר לפיד – שמציג קו מעט יותר קשוח מול רוסיה מאשר ראש הממשלה נפתלי בנט, אולי בתיאום בין השניים – הבין שאנחנו הולכים להיות שותפים אידיאולוגים של איראן וסוריה.

בהצבעה הפורמלית החשובה אבל חסרת השיניים בעצרת האו"ם, יחד עם 150 מדינות נוספות, ישראל צפויה לגנות את הפלישה הרוסית וכך תצטרף איכשהו למשפחת העמים. זהו חצי-צעד קדימה של שר החוץ, אבל מייד הוא גם נסוג ממנו.

בהצבעה הפורמלית החשובה אבל חסרת השיניים בעצרת האו"ם, ישראל צפויה לגנות את הפלישה הרוסית וכך תצטרף איכשהו למשפחת העמים. זהו חצי-צעד קדימה של שר החוץ, אבל מייד הוא גם נסוג ממנו

כדי למזער את הנזק מול מוסקבה, לפיד הוריד את הדרג הנואם. השגריר באו"ם גלעד ארדן לא נאם אמש (שלישי) בדיון החירום של עצרת האו"ם אלא סגניתו נעה פורמן, שקראה את הטקסט שחיברו לפיד ואנשי משרד החוץ.

"אנו מגנים את המתקפה וקוראים לרוסיה להישמע לקהילה הבינלאומית ולכבד את ריבונותה של אוקראינה", אמרה פורמן בעצרת.

סגנית שגריר ישראל באו"ם נעה פורמן נואמת באספה הכללית של האו"ם בנושא המלחמה באוקראינה, 1 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Seth Wenig)
סגנית שגריר ישראל באו"ם נעה פורמן נואמת באספה הכללית של האו"ם בנושא המלחמה באוקראינה, 1 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Seth Wenig)

במהלך הדיפלומטי הזה מנסה לפיד להשיג שתי מטרות: הוא משדר לרוסים שאנחנו עדיין על הגדר, והוא משדר לשגריר ארדן שהוא כבר מחוץ לגדר.

במהלך הדיפלומטי הזה, שר החוץ לפיד מנסה להשיג שתי מטרות: הוא משדר לרוסים שאנחנו עדיין על הגדר, והוא משדר לשגריר ארדן שהוא כבר מחוץ לגדר

אם ננקוט בשפה לא דיפלומטית, לפיד בעצם אומר לארדן, איש הליכוד: "אדוני, הדחנו אותך מהשגרירות בוושינגטון אבל אתה עדיין לא מבין את הרמז. קום, תתפטר ותחזור לארץ לפני שנדיח אותך גם מהאו"ם".

הבכירים במשרד החוץ, שמלכלכים תקופה ארוכה על ארדן, טענו כי אם היה עומד מול המיקרופון "היה עף על עצמו ועלול לגרום נזק מול הרוסים". כלפי חוץ, הסיבה הייתה "רגישות מדינית מול רוסיה".

זה נשמע אבסורד. ארדן הוא שגריר מצוין שכבר הוכיח את עצמו במאבקים דיפלומטיים באו"ם ובזירות אחרות. הוא איש שקורא את נאומיו מהכתב ומקפיד על כל אות. יש בו גם את הניסיון והתבונה שלא לעשות פדיחות דווקא במעמד החשוב הזה בעצרת האו"ם. חבל שהפוליטיקה כאן מנצחת.

גלעד ארדן עם ג'ו ביידן בחדר הסגלגל בבית הלבן, 29 ביוני 2021 (צילום: חיים צח / לע"מ)
גלעד ארדן עם ג'ו ביידן בחדר הסגלגל בבית הלבן, 29 ביוני 2021 (צילום: חיים צח / לע"מ)

ארדן, כזכור, הגיע לארצות הברית כשגריר בוושינגטון ובאו"ם גם יחד. בנט ולפיד הראו לו את הדרך החוצה מוושינגטון לפני נובמבר האחרון. ארדן אמור להישאר באו"ם עד יולי 2023 לפחות, בתוקף החלטת הממשלה הקודמת. ארדן הוא איש הליכוד הנושא היום במשרה הלאומית הבכירה ביותר.

בביקור האחרון שלו בניו יורק שיבח ראש הממשלה בנט את ארדן והודיע שהוא עושה "עבודה פנומנלית". ארדן הרגיש אי-נוחות מול המחמאות וההערכות על היחסים הטובים בין השניים. בליכוד לא אוהבים לראות ולשמוע על קשר טוב עם הממשלה נוכחית, בעיקר עם בנט ולפיד, גם אם מדובר על טובת המדינה.

ארדן הרגיש אי-נוחות מול המחמאות וההערכות על היחסים הטובים בינו לבין בנט. בליכוד לא אוהבים לראות ולשמוע על קשר טוב עם הממשלה נוכחית, בעיקר עם בנט ולפיד, גם אם מדובר על טובת המדינה

מהבחינה הזו, לפיד עשה אתמול שירות טוב לארדן. העימות רק יכול לעזור לשגריר, שיתמודד בבוא היום על ראשות הליכוד.

ההחלטה להדיח את ארדן מהנאום עוררה כבר אתמול סימפטיה כלפיו בליכוד. בכנסת אתמול, ח"כ דוד אמסלם אמר על הדוכן, "לפיד, אתה לא מגיע ל-5% מהקרסוליים של ארדן… אתה פוגע בו, אתה פוגע במדינת ישראל". לא פחות.

עוד 622 מילים ו-1 תגובות
סגירה