הזמן הירוק
הזמן הירוק
סיכום השבוע בסביבה

ואנחנו לא לומדים

הרע: שנה חלפה מאז זיהום הזפת הגדול בחופי ישראל, והמדינה עדיין לא מוכנה לאירוע הזיהום הגדול הבא ● הטוב: חברת החשמל ורט"ג הגיעו להסכמות לפיהן ימוגנו לא פחות מ-6,000 עמודי חשמל בחמש השנים הקרובות, כדי למנוע התחשמלות עופות ● והטיפ: הגן הלאומי מגדל צדק, בפאתי ראש העין, נפתח מחדש - והוא מרהיב ממש

חתיכות זפת על החוף במכמורת, 1 במרץ 2021 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
AP Photo/Ariel Schalit
חתיכות זפת על החוף במכמורת, 1 במרץ 2021

*הגלובוס השחור: מזהם השבוע

קלישאה ישראלית אומרת שצריך לקרות אסון כדי שכולם יתעוררו ויטפלו במה שצריך היה להיות מטופל מזמן. קבלו עדכון: גם אחרי אסון זה לא קורה.

לפני שנה פקד זיהום זפת גדול את חופי ישראל. על אף כל מאמצי הניקוי וההתנדבות מעוררת ההשראה של אלפי אנשים, הזפת והזיהום עדיין כאן, בעיקר ברצועת החוף היפה והרגישה שבין חוף הבונים לחיפה.

ברגעים הקשים ביותר, כשחופי ישראל היו מכוסים בעיסה שחורה צמיגית, שוחרי הסביבה והים ניחמו את עצמם שאין רע בלי טוב ושלפחות כעת, אחרי שהתברר מה שפך של מכלית סוררת אחת יכול לעשות למדינה שלמה, המדינה הזו תיקח את עצמה בידיים ותדאג למה שהייתה אמורה לדאוג מזמן – להכין את עצמה כראוי לאירוע גדול של זיהום ים.

בימים שאחרי היה נדמה שזה אכן עומד לקרות: הבטחות התעופפו לכל עבר, ועדת מנכ"לים ממשלתית הוקמה כדי לבדוק ולוודא ביצוע. אז מה. שנה אחרי, מערכות ההגנה הימיות של ישראל דורכות כמעט באותו מקום.

חיילים אוספים זפת בחוף פלמחים, 22 בפברואר 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
חיילים אוספים זפת בחוף פלמחים, 22 בפברואר 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

חוק התלמ"ת (תכנית לאומית למוכנות ותגובה לאירועי זיהום ים ושמן) שמונח על שולחן הממשלה כבר 15 שנה עדיין לא חוקק; החלטות ממשלה על הקצאת תקנים לטובת כוח אדם מקצועי לטיפול בזיהום ים לא קוימו.

חוק התכנית הלאומית למוכנות ותגובה לאירועי זיהום ים ושמן שמונח על שולחן הממשלה כבר 15 שנה עדיין לא חוקק; החלטות ממשלה על הקצאת תקנים לטובת כוח אדם מקצועי לטיפול בזיהום ים לא קוימו

בנמל חיפה יש מתחם שהיה אמור להפוך לעמדת כוננות מאוישת בשתי ספינות תגובה של המשרד להגנת הסביבה, שיוכלו לצאת לים במהירות במקרה של זיהום. חברת נמלי ישראל הסכימה להקצות את השטח למשרד להגנת הסביבה – אבל בגלל הביורוקרטיה הממשלתית זה עדיין לא קרה.

בשעת חירום, אגב, המשרד להגנת הסביבה צריך לפנות למזהמים הגדולים ולבקש שיואילו בטובם לסייע עם ציוד וספינות. הם נענים, אבל למישהו זה נשמע הגיוני?

אלה רק חלק מהחורים ברשת ההגנה שנמתחת לאורך קו החוף.

יש דברים שבכל זאת נלמדו: לפני חודש, כשישראל קיבלה התראה חמה על כתם נפט שמתקרב לחופיה, ההיערכות של המשרד להגנת הסביבה והתיאום עם כל הגופים הרלוונטיים היו מהירים ויעילים. כולם הוקפצו אל העמדות רק כדי לגלות שזו הייתה אזעקת שווא.

מתנדבים מנקה בחוף בעקבות דליפת הנפט שגרמה לזיהום בחופי הארץ, 20 בפברואר 2021 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
מתנדבים מנקה בחוף בעקבות דליפת הנפט שגרמה לזיהום בחופי הארץ, 20 בפברואר 2021 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)

היו שקיוו שאולי האזעקה הזו תזיז משהו, אבל זו כבר ממש נאיביות: אם אירוע האמת מלפני שנה לא הביא לשינוי המתבקש, אז למה שמישהו יתרגש מעוד צלצול בפעמון האזעקה.

היו שקיוו שאולי האזעקה הזו תזיז משהו, אבל זו כבר ממש נאיביות: אם אירוע האמת מלפני שנה לא הביא לשינוי המתבקש, אז למה שמישהו יתרגש מעוד צלצול בפעמון האזעקה

*הגלובוס הירוק: אביר הסביבה של השבוע

אוהד הצופה, אקולוג העופות של רשות הטבע והגנים, הוא צפר קשוח ומודאג. לנוכח מלחמת הקיום של הדורסים הגדולים בשמי ישראל, בראשם הנשרים והעיטים הניציים שהם קורבנות סדרתיים להרעלות והתחשמלויות, לחלץ ממנו גילויים של נחת זו משימה לא קלה.

לכן, אם הצופה מגדיר את ההתפתחות האחרונה כ"דרמטית ומשמחת מאוד", זה אומר משהו.

מדובר בהסכמות אליהן הגיעה חברת החשמל עם רשות הטבע והגנים והחברה להגנת הטבע, לפיהן בחמש השנים הקרובות ימוגנו לא פחות מ-6,000 עמודי חשמל כדי למנוע התחשמלות עופות.

מכסה פלסטיק על עמוד חשמל מגן על הציפורים מהתחשמלות. אילוסטציה
מכסה פלסטיק על עמוד חשמל מגן על הציפורים מהתחשמלות. אילוסטציה

בקיץ כתבתי כאן על התחשמלות המונית של חסידות בבקעת הירדן. במהלך הנדידה הן מתיישבות לנוח על עמודי מתח גבוה, סוגרות מעגל עם הכנפיים, מתפחמות ועל הדרך גם מפילות את הרשת וגורמות להפסקות חשמל אזוריות.

בשנים האחרונות חברת החשמל הסתפקה במיגון עמודים בקצב של 80 בשנה (מתוך מאות אלפים בסך הכול) וסירבה להגדיל את תקציב הפרויקט. נוצר מצב אבסורדי: ביד אחת (רשות הטבע והגנים), מדינת ישראל עושה מאמצים אדירים להרבות, לשמר ולהחזיר לטבע מיני עופות בסכנת הכחדה; וביד השנייה אותה מדינה מסרבת לתקצב הוצאה מינימלית כדי להגן על העופות מפני התחשמלות.

אלא שהביקורת הציבורית וקצב התחשמלות העופות (רק בשנה האחרונה קיפדו כך את חייהם 15 עיטים ניציים, דורס בסכנת הכחדה) גרמו לתפנית בעלילה. הצפרים המומחים ימפו את האזורים הרגישים והמועדים ביותר להתחשמלות – מטבע הדברים צירי הנדידה יככבו בהם – וחברת החשמל תמגן.

הביקורת הציבורית וקצב התחשמלות העופות גרמו לתפנית בעלילה. הצפרים המומחים ימפו את האזורים הרגישים והמועדים ביותר להתחשמלות – מטבע הדברים צירי הנדידה יככבו בהם – וחברת החשמל תמגן

הפרויקט, אגב, ייקרא על שמה של נחמה ריבלין, אשתו המנוחה של הנשיא לשעבר שהייתה חובבת טבע וסביבה.

להק חסידות נודדות מעל עמק בית שאן ב-2019 (צילום: ענת חרמוני/פלאש90)
להק חסידות נודדות מעל עמק בית שאן ב-2019 (צילום: ענת חרמוני/פלאש90)

אורן הלמן, סמנכ"ל חברת החשמל, אומר שבמקביל גם מתקיים פיילוט לביצוע המיגון באמצעות רחפנים, שעשוי לזרז מאוד את התקנת המיגונים. אם זה יעבוד, הרגע שבו רחפנים יצילו ציפורים עשוי להירשם כרגע סמלי של הרמוניה בין טכנולוגיה לזואולוגיה.

*טיפ ירוק לשבת

קשה להאמין שנוף כזה נמצא ממש במרכז הארץ, בפאתי ראש העין.

בפעם האחרונה שביקרתי בגן הלאומי מגדל צדק (המכונה גם מגדל אפק), בתחילת העשור הקודם, זה היה מקום מוזנח, קסום, עם פוטנציאל ענק וברובו לא ממומש. מאז הוא נסגר לכמה שנים לטובת שיקום ושיפוץ, וצריך לומר שברשות הטבע והגנים עשו כאן חתיכת עבודת נמלים.

מיראבל, המצודה הצלבנית היפהפייה שניצבת בראש הגבעה (ובמהלך הדורות, כמקובל במקומותינו, הפכה לבית שייח' ועוד שימושים), שוקמה ושופצה; על מדרונות הגבעה ולמרגלותיה סומנה רשת שבילים שמאפשרת הליכה, ריצה, רכיבה וגם תנועה בכיסאות גלגלים.

המצודה הצלבנית היפהפייה שניצבת בראש הגבעה שוקמה ושופצה; על מדרונות הגבעה ולמרגלותיה סומנו שבילים שמאפשרים הליכה, ריצה, רכיבה וגם תנועה בכיסאות גלגלים

מקבץ המחצבות הסמוכות, שהפכו בשנים של הזנחה והתעמרות למזבלות ענק, נוקו והוסבו לבריכות חורף. עכשיו, לקראת סוף עונת הגשמים, הבריכה מלאות, והמראה מרחיב לב.

הגן פתוח בשבת, אבל בשבתות שטופות שמש לא תהיו שם לבד; בימי חול, לעומת זאת, האתר יעמוד לרשותכם. ואם בצאתכם תהיו רעבים, חומוס-פול "חמזה" ברחוב הראשי של כפר קאסם הוא אופציה נהדרת, כולל כדורי פלאפל משובחים במיוחד.

עוד 834 מילים
סגירה