פלסטינים מפגינים באל-אקצא בעקבות החלטת בית המשפט לאפשר תפילות של יהודים בהר הבית, 8 באוקטובר 2021 (צילום: Jamal Awad/Flash90)
Jamal Awad/Flash90

ישראל לא יכולה לצפות מהרשות הפלסטינית למנוע הסלמה בירושלים

הפיגוע הקשה בבאר שבע מגביר את החששות מפני הסלמה לקראת הרמדאן ● ישראל מדברת עם הרשות הפלסטינית להרגעת השטח, בייחוד סביב ירושלים ואל-אקצא ● אלא שלרשות אין באמת שליטה על הנעשה בירושלים - והיא בעצמה ממשיכה ללבות את הרוחות ● פרשנות

החשש מתבערה ביטחונית בעקבות הפיגוע הרצחני בנגב השבוע הביא לשורה של מאמצים ישראליים במטרה לעצור את גל הטרור המסלים. במסגרת מאמצים אלה, ישנם חילופי מסרים והתייעצויות שמתקיימות בין ישראל לגורמים ערביים ופלסטיניים. למי שתולה תקוות ביכולתה של הרשות הפלסטינית להשליט רגיעה בירושלים ולעצור את גל הפיגועים בה, כדאי לעיין שוב בהיסטוריה הלא רחוקה.

ערב ביקורו של אריאל שרון בהר הבית בספטמבר 2000, קיים השר לביטחון הפנים דאז שלמה בן-עמי שיחה עם בכיר פתח ג'בריל רג'וב. "אם הוא (שרון) לא ייכנס למסגדים, זה יעבור בשלום", אמר רג'וב לבן-עמי, כך סיפר מי שהיה אז מפקד מחוז ירושלים במשטרה, ניצב יאיר יצחקי.

"ג'בריל רג'וב לא יכול לשלוט בהמונים שנמצאים שם", אמר יצחקי והזהיר מפני השלכות עלייתו של שרון להר הבית. הוא סבר כי זה יוליד מהומות קשות ואלימות בירושלים ומחוצה לה. מקבלי ההחלטות בישראל לא הקשיבו, התעלמו. היו מי שבחרו להישען על המסרים "המרגיעים" לכאורה שטופטפו מהצד הפלסטיני בשיחות סגורות עם המקבילים הישראלים.

מי שחשב אז שיהיה אפשר לסמוך על הרשות הפלסטינית בהרגעת המצב התבדה תוך זמן קצר מאוד. האינתיפאדה התלקחה, פיגועים רצחניים שטפו את ערי ישראל, מאות אזרחים נרצחו.

אריאל שרון עולה להר הבית, 28 בספטמבר 2000 (צילום: פלאש90)
אריאל שרון עולה להר הבית, 28 בספטמבר 2000 (צילום: פלאש90)

הרשות הפלסטינית הוכחה כמשענת קנה רצוץ. בדיעבד היו גם מי שהעריכו כי יאסר ערפאת, המנהיג הפלסטיני באותם הימים, הוביל את ההתפרצות האלימה. השאלה האם ערפאת הכווין את האינתיפאדה – עדיין נותרה פתוחה. אבל על דבר אחד אפשר להסכים: גם אם לא הוביל, ערפאת הסית ועודד לפיגועים.

אבו מאזן זה לא ערפאת. הדמות שונה, התפיסות אחרות. יו"ר הרשות הפלסטיני הנוכחי אינו תומך בדרך הטרור כתפיסת עולם. עם זאת, יש קו משיק למה שהיה בתקופתו של ערפאת, לפחות בהיבט אחד. גם היום, כמו אז, אימצו ברשות הפלסטינית טקטיקה של שליחת מסרים מרגיעים למקבילים בישראל, בעוד שברמת הרטוריקה הפומבית, ההשתלחות בישראל נמשכת.

גם היום, כמו אז, אימצו ברשות הפלסטינית טקטיקה של שליחת מסרים מרגיעים למקבילים בישראל, בעוד שברמת הרטוריקה הפומבית, ההשתלחות בישראל נמשכת

כשהם אומרים לאמריקאים ולישראלים כי הרשות איננה מעוניינת בהסלמה, אפשר להאמין להם. אך באותה נשימה גם אפשר להטיל ספק ביכולתם לממש זאת, ככל שמדובר בירושלים.

גם היום אין מי שיכול ברשות הפלסטינית לפעול למניעת הסלמה בירושלים ובאל-אקצא. הרשות איבדה את הסמכות שלה שם, מה שאומר שיכולתה לתרום להרגעת הרוחות באזור הזה מוגבלת מאוד.

גם אם מתקיימים מגעים שקטים בערוצים דו צדדיים בין ישראל לפלסטינים כדי להפחית את הפוטנציאל להתלקחות בירושלים, לא בטוח כלל שזה יניב פרי.

מהומות בהר הבית, 21 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Mahmoud Illean)
מהומות בהר הבית, 21 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Mahmoud Illean)

לרשות הפלסטינית אין באמת שליטה על הנעשה במזרח ירושלים. ישראל פועלת בשיטתיות להצר את צעדיה של הרשות, ולא מאפשרת לה להתבסס באזור הזה, וזאת כדי למנוע ממנה לנגוס בריבונות הישראלית בעיר.

זה נעשה, בין היתר, באמצעות מעצרים, הרחקות ופשיטות על כינוסים של בכירי פת"ח. רק בשבוע שעבר שוב נעצר מושל ירושלים מטעם פת"ח, עדנאן רית', בידי כוחות הביטחון הישראליים, במה שכבר הפך לרוטינה קבועה.

ישראל מצד אחד נאבקת ברשות הפלסטינית, ומצד שני מצפה ממנה כעת לפעול להרגעת השטח. מי שחושב שהרשות תצליח להביא לרגיעה ביטחונית במצב שבו תהיה התפרצות ביטחונית אפשרית בירושלים לקראת תקופת הרמדאן – טועה.

ישראל מצד אחד נאבקת ברשות הפלסטינית, ומצד שני מצפה ממנה כעת לפעול להרגעת השטח. מי שחושב שהרשות תצליח להביא לרגיעה ביטחונית במצב שבו תהיה התפרצות ביטחונית אפשרית בירושלים – טועה

בפועל, לרשות אין השפעה על מה שקורה בשכונות במזרח ירושלים, בהר הבית ובשער שכם. הרשות והעומד בראשה מעולם לא יצאו פומבית נגד מוחים פוטנציאליים, ויורו להם שלא להפגין. מה גם שחלק מהמחאות שנרשמו באזור זה בשנים האחרונות אף התעצמו דווקא בגלל חולשתה של הרשות הפלסטינית.

ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) מגיב לארועים בעזה, 12 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Majdi Mohammed)
ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) מגיב לארועים בעזה, 12 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Majdi Mohammed)

זאת במקביל לכוח הגובר של חמאס ותומכיו. לצידם אנשי חזב א-תחריר, וכן גורמים מקומיים אחרים, בהם ניתן למנות גם פעילי פת"ח שאינם מרוצים מתפקודה של הרשות הפלסטינית. הם אלה ששולטים בהר וסביבתו. הנפת דגלי חמאס וקריאות בשבחו של מפקד הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף, נראו ונשמעו לא אחת בהפגנות שאורגנו שם.

גם כאשר ביקרו בכירי הרשות הפלסטינית בהר הבית בשנים האחרונות, הם גורשו משם בקללות ובושת פנים.

בינתיים, עדיין לא פרץ הטריגר הדתי סביב אל-אקצא. עם זאת, מי שמנסים להלהיט את האווירה לקראת הרמדאן הם דווקא אנשיו של אבו מאזן. הצהרות מתלהמות נשמעו רק אמש מכיוונו של אחד מיועציו. "ישראל מתכוננת לבצע פשע חדש במסגד אל-אקצא במהלך הרמדאן", אמר מחמוד אלהבאש, יועצו של אבו מאזן לענייני דת.

והוא לא לבד. למקהלת האיומים הצטרפו בכירים ואנשי דת פלסטינים נוספים שהזהירו כי "אם ישראל תיתן ליהודים לפרוץ לאל-אקצא, זה יוביל למלחמת דת באזור".

למקהלת האיומים הצטרפו בכירים ואנשי דת פלסטינים נוספים שהזהירו כי "אם ישראל תיתן ליהודים לפרוץ לאל-אקצא, זה יוביל למלחמת דת באזור"

זו אותה רשות פלסטינית שבאותו זמן ממש, מדברת עם ישראל בחדרים סגורים על הצורך לשמור על השקט הביטחוני. אין קריאה לצאת ולפגע, אבל כן ליבוי אווירה. ברשתות החברתיות יש מי שרואים ושומעים, ובסוף גם כאלה שמחליטים לעשות מעשה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
הפלסטינים זה היהודים של תחילת קום המדינה, זה הכל אותה גברת בשינויים של עניינים כאלה ואחרים - זה הכל תבניות, מודלים, נוסחאות - המשתנים משתנים. בקיצור, צריך ראש חדש באנושות, תדר רענן, טרי... המשך קריאה

הפלסטינים זה היהודים של תחילת קום המדינה, זה הכל אותה גברת בשינויים של עניינים כאלה ואחרים – זה הכל תבניות, מודלים, נוסחאות – המשתנים משתנים. בקיצור, צריך ראש חדש באנושות, תדר רענן, טרי, שנולד יש מאין. על כל פנים, היות ובמרחבי הקוסמוס והחורים השחורים אנחנו סתם חסרי משמעות – אולי כדאי לא לסגור אף דלת: אם פעם היינו חברים טובים של איראן, ואורי זוהר המגה-מופרע נהייה ככה – אז הכל עוד אפשרי, בטח ובטח כשהאפשרות שפעם היו פה דינוזאורוסים ועידני-עידנים של קרח ובכלל הכוכב הזה נוצר מגזים מעצבנים כלשהם אי שם במרחבי הג'יימס עוו'אד…

עוד 726 מילים ו-1 תגובות
סגירה