שלט עם תמונה של עידית סילמן בהפגנת הימין בירושלים, 6 באפריל 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90

סילמן הכניסה אנרגיות בהפגנת הימין, אבל דווקא הליכודניקים לא נהרו בהמוניהם

ביום שבת הגיעה עידית סילמן לבית הכנסת הקבוע שלה ברחובות, שם קיבל אותה בכניסה שלט מחאה ● בתוך עלוני השבת מצאו המתפללים דברי הסתה ואיומים נגדה ● ביום למחרת, אחרי שהשתלחה בשר הבריאות, בנט התקשר ונזף בה קשות ● סילמן נפגעה עד עמקי נשמתה ● אתמול, בהפגנת הימין, שמה נישא בגאון בקרב המתנחלים - אבל דווקא בוחרי הליכוד הפגינו נוכחות דלה ● פרשנות

עד אתמול (רביעי) בבוקר, לא הרבה ידעו על הפגנת הימין בצומת הסינמה סיטי בירושלים. זו הייתה אמורה להיות עוד הפגנת מחאה של המתנחלים נגד הממשלה על נושאים שגרתיים של אובדן הביטחון והקפאת הבנייה.

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו הודיע שלשום שיגיע להפגנה, מה שעורר עניין וסקרנות לא מעטים. נתניהו לא הופיע עשרות שנים בהפגנות של האופוזיציה נגד הממשלה, והנאום שלו בכיכר מרכזית בעיר אמור היה למשוך גם קהל רב.

היום ברור כי נתניהו ידע שההפגנה הזו תהיה מסוג אחר, בעיצומו של משבר פוליטי שמבשר את הפלת הממשלה וחזרה אפשרית שלו לשלטון.

נתניהו ניהל מגעים עם יו"ר הקואליציה עידית סילמן, והגיע איתה להסכם עריקה אתמול לפנות בוקר. את התיווך בין השניים עשה לכל אורך הדרך יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ'. זו הייתה עבודה סיזיפית שנמשכה ימים ושעות.

סמוטריץ' הוא גם הערב של סילמן על קיום ההסכם. אם ההסכם לא יכובד, הציונות הדתית לא תיכנס לממשלה – אם זו תקום. סילמן צריכה לקוות שסמוטריץ' הוא ערב קצת יותר אמין מאריה דרעי, שהיה הערב למילוי ההסכמים בין בנימין נתניהו ובני גנץ.

סמוטריץ' הוא גם הערב של סילמן על קיום ההסכם. אם ההסכם לא יכובד, הציונות הדתית לא תיכנס לממשלה – אם זו תקום. סילמן צריכה לקוות שסמוטריץ' הוא ערב קצת יותר אמין מאריה דרעי

בצלאל סמוטריץ' בכנסת, 6 באפריל 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בצלאל סמוטריץ' בכנסת, 6 באפריל 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

חומר קריאה בבתי  כנסת

אתמול בבוקר הודיעה סילמן כי היא פורשת מהקואליציה והכניסה את המערכת הפוליטית לתזזית עצומה. היום מתגלים עוד פרטים על המהלכים שעמדו מאחורי ההחלטה של סילמן ועל הלחץ הבלתי אנושי שהפעילו עליה גורמים בימין.

ביום שבת הגיעה סילמן לבית הכנסת הקבוע שלה על שם החייל גיל שרעבי ז"ל ברחובות. את פניה קידם שלט גדול שתלו המתנחלים: "יש הקפאה, אין ממשלה", נכתב בו. בתוך עלוני השבת שמופצים בכל שבת מצאו סילמן והמתפללים דברי הסתה ואיום נוספים נגד יו"ר הקואליציה.

"איך את מפקירה את הבטחון?" "איך את מפקירה אה ההתיישבות?" "את פוגעת במדינה היהודית". "תתפטרי מיד". "לא נשכח ולא נסלח" – אלה הן הסיסמאות נגד סילמן שהפכו לחומר קריאה בבתי  כנסת בשבת ברחובות, לצד ביאורים על פרשת השבוע והלכות שבת.

ביום ראשון בבוקר הגיעה סילמן לוועדת הבריאות, ופצחה במתקפה שתכננה מראש על שר הבריאות ניצן הורוביץ, אחרי שזה שלח מכתב לבתי החולים וביקש לקיים את החלטת בג"ץ ולא למנוע הכנסת חמץ פנימה.

סילמן נשמעה כועסת וטעונה ממש, אחרי כל החוויות ודברי התוכחה ששמעה בשבת, ואיימה שהורוביץ לא יהיה יותר שר בממשלה. בשיחה ממושכת שקיימתי איתה ביום ראשון בערב היא דיברה בהתרגשות רבה בנושאים של דת ומדינה.

שלט שקידם את פניהם של עידית סילמן ובני משפחתה בכניסה לבית הכנסת ברחובות, אפריל 2022
שלט שקידם את פניהם של עידית סילמן ובני משפחתה בכניסה לבית הכנסת ברחובות, אפריל 2022

"אם מכניסים חמץ לבתי חולים אז בואו נכניס חמץ גם לכנסת", זעמה סילמן. "אם רוצים מלחמת אחים, אז עד הסוף".

בשיחה איתי הכחישה סילמן שהיא עומדת לפרוש מהקואליציה, למרות שידעה שזה בדיוק המהלך הבא שלה. היה לה מה לומר גם על סגן השר אביר קארה, שאתמול היא ניסתה לשכנע אותו לערוק מימינה יחד איתה. "כל הזמן מנסים לפתות אותו בליכוד. זה לא יעזור להם. הוא לא יעזוב", הבטיחה סילמן ביום ראשון.

אחרי ישיבת ועדת הבריאות הלכה סילמן לקפה דניה בבית הכרם, וישבה שם במשך שעות עם מקורביה. כאן החלו הדרמות האמיתית שגרמו לה להחליט ולפרוש מייד, ולא אחרי חג הפסח ופגרת הכנסת, כפי שחשבה לעשות בהתחלה.

במהלך הפגישה טלפן אליה ראש הממשלה נפתלי בנט. סילמן סיפרה לי כי בנט הזדהה עם הדברים שאמרה על הורוביץ אבל לא דייקה בלשון המעטה.

בפועל, במהלך השיחה נזף בה בנט קשות, והשיחה בבית הקפה טיפסה לטונים גבוהים. סילמן נפגעה עד עמקי נשמתה והאיצה את המגעים עם סמוטריץ' והליכוד שנמשכו במהלך כל יום שני.

בפועל, במהלך השיחה נזף בה בנט קשות, והשיחה בבית הקפה טיפסה לטונים גבוהים. סילמן נפגעה עד עמקי נשמתה והאיצה את המגעים עם סמוטריץ' והליכוד שנמשכו במהלך כל יום שני

עדית סילמן ונפתלי בנט במליאת הכנסת, 5 בינואר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
עדית סילמן ונפתלי בנט במליאת הכנסת, 5 בינואר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

ביום שלישי באה עוד פגיעה ישירה של בנט בסילמן. ראש הממשלה ביקר באוגדת איו"ש וכאשר עמד בין ראש שב"כ ואלוף הפיקוד מצא זמן לנזוף באולטימטום של סילמן כלפי הורוביץ. סילמן נעלבה מכך שבנט מעניק לה ולהורוביץ משקל שווה, אחרי ששר הבריאות היה זה שפגע לדבריה בערכי הדת הקדושים של העם היהודי.

"מצוות ביעור החמץ בפסח מחייבות כרת מן התורה. אי אפשר לזלזל בהן ככה", אמרה סילמן. כאן באמת נפלה ההחלטה לפרוש, שהובילה למכתב הפרישה שניסח סמוטריץ' ולחתימת ההסכם עם נתניהו ביום רביעי לפנות בוקר.

אגב, בשעות האלה נכנס לפעולה טל גן צבי, ראש הסגל של בנט, שאיים על סילמן. "אנחנו נהפוך אותך לפורשת. לא תגיעי לשום מקום", הוא אמר לה. אבל זה כבר היה מעט מדי מאוחר מדי.

בשעות האלה נכנס לפעולה טל גן צבי, ראש הסגל של בנט, שאיים על סילמן. "אנחנו נהפוך אותך לפורשת. לא תגיעי לשום מקום", הוא אמר לה. אבל זה כבר היה מאוחר מדי

קהל ליכודניקי מצומצם

הפרישה של סילמן הכניסה אנרגיות גדולות להפגנת הימין אמש בירושלים. הקהל קרא בשמה והניף כרזות מחמיאות על הצעד האמיץ שנקטה בו, אבל בעיני רבים היא הייתה ונשארה חפץ חשוד.

ברוך מרזל, איש תנועת כ"ך לשעבר ואחד ממארגני ההפגנה, טען אתמול כי סילמן היא אופורטוניסטית לשמה, כמו כל אנשי ימינה, "ואם מנסור עבאס היה מציע לה את תפקיד שרת החוץ ומקום שני ברשימה המשותפת, היא הייתה חותמת איתו".

להפגנה הגיע קהל גדול של מתנחלים הארד-קור, ובין שני המינים מיהרו לחצוץ באמצעות ברזנט עבה וארוך. למרבה ההפתעה, הקהל הליכודניקי שהגיע היה מצומצם, למרות הנוכחות המובטחת של נתניהו.

להפגנה הגיע קהל גדול של מתנחלים הארד-קור, ובין שני המינים מיהרו לחצוץ באמצעות ברזנט עבה וארוך. למרבה ההפתעה, הקהל הליכודניקי שהגיע היה מצומצם, למרות הנוכחות המובטחת של נתניהו

מי שהיו שם, היו הביביסטים והפריימריסטים. תומכי נתניהו השרופים שמגיעים אחריו לכל מקום ומלווים את נאומיו בזעקות שבר לא תמיד ברורות. אחת מהן התעלפה אמש ליד הגדר ונזקקה לטיפול של כוחות ההצלה במקום.

הפריימריסטים הם חברי הכנסת של הליכוד שמריחים בחירות וחייבים להתחיל ולהגיע לאירועים, גם בקור ירושלמי מקפיא. ראינו שם את יואב קיש, שרקד מול הבמה והקהל כמו בחתונה הראשונה שלו.

היו שם גם חברי הכנסת ישראל כ"ץ, ניר ברקת, יואב גלנט, קרן ברק, גילה גמליאל בהופעת אורח נדירה ואחרים. הייתה גם ח"כ אורלי לוי-אבקסיס, שיכולה להשיא עצות לסילמן אחרי שעברה בעצמה את כל תהליך העריקה והשיריון בליכוד. הייתה שם גם ח"כ קטי שטרית שהתכתבה ללא הרף עם עידית סילמן וניסתה לחזק אותה בדברי עידוד ופסוקים מהמקורות.

גם אריה דרעי היה שם. בין נתניהו ודרעי מתקיים מאצ'-אפ מעניין במיוחד. דרעי נצמד לנתניהו דרך קבע, גם במהלך הקמפיינים של ש"ס, כי הוא יודע שהנוכחות המשותפת תורמת לש"ס. מצד שני, דרעי יודע שהצלחה פנומנלית של נתניהו והליכוד בבחירות תביא לירידה בכוחה של ש"ס בקלפי כמו בכלים שלובים. כאשר זו עולה השנייה יורדת.

זו הסיבה שדרעי לא רוצה עכשיו בחירות, בימים שנתניהו נראה ממריא לגבהים. בנאום הנרגש שלו אמש בהפגנה קרא דרעי לאנשי ימינה ותקווה חדשה להפיל את הממשלה ולהמליך את נתניהו. דרעי יודע שמהלך כזה לא יקרה, אבל מה אכפת לו לנסות.

אבל מי שקובע ברגע זה את המהלכים הוא נתניהו עצמו. נתניהו רוצה בחירות כדי לנצח בגדול ולנסות להפוך את המשפט שלו באמצעות חקיקה. אין בזה חדש. עכשיו כולם חיילים על לוח השחמט שלו, כולל סילמן.

מי שקובע ברגע זה את המהלכים הוא נתניהו עצמו. נתניהו רוצה בחירות כדי לנצח בגדול ולנסות להפוך את המשפט שלו באמצעות חקיקה. אין בזה חדש. עכשיו כולם חיילים על לוח השחמט שלו, כולל סילמן

אתמול נתניהו הרעיף עליה שבחים ודברי שירה בהפגנה ("אנשים קמו הבוקר עם שמחה ואור בעיניים, עידית שבה הביתה"). נתניהו שכח לרגע איך ירד לחייה ולגלג עליה כאשר התלוננה כי הותקפה בתחנת הדלק במודיעין.

עכשיו יש לו גם משימות בשבילה, לארגן עוד עריקים בימינה שיפילו את הממשלה. סילמן יצאה אתמול לדרך ולפי הדיווח של עמית סגל בחדשות 12 נפגשה עם אביר קארה ועמיחי שיקלי לטובת פרישה משותפת.

בנימין נתניהו נואם בהפגנת הימין בירושלים, 6 באפריל 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
בנימין נתניהו נואם בהפגנת הימין בירושלים, 6 באפריל 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

נתניהו חזר אתמול לקדמת הבמה עם כל המניירות. הידיים המורמות, המחוות לקהל, המשפטים החדים ומשחקי המילים. משרד ראש הממשלה נראה קרוב מצומת הסינמה סיטי, אבל הדרך לשם עוד ארוכה, כפי שהראו גם הסקרים אתמול. חסד נוסף עשו עמו המארגנים, והציבו אותו מאחורי זכוכית משוריינת, ללמדנו כי מדובר בראש ממשלה מכהן לכל דבר.

נתניהו התחיל מאחורי הזכוכית את נאומו, אבל עבר מהר מאד למיקרופון השני. משם היה לו הרבה יותר נוח להתחבר לקהל הדתי ולהבטיח לו כי "בקרוב, בקרוב מאד במאמץ משותף ובאמונה גדולה, בעזרת השם ובעזרתכם – נחזיר את ישראל למסלול של הצלחה ושגשוג, ביטחון ועוצמה".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
בנט המסכן עומד מול להקת הביביסטים שעובדים 24/7 בללכלך עליו (מי משלם להם? במה הם עובדים? כדאי לחקור עליהם קצת), מנגנון הרבנים והחרדים. כוחות מאוד גדולים. בעזרת השם נזכה לראות את ביבי שחו... המשך קריאה

בנט המסכן עומד מול להקת הביביסטים שעובדים 24/7 בללכלך עליו (מי משלם להם? במה הם עובדים? כדאי לחקור עליהם קצת), מנגנון הרבנים והחרדים. כוחות מאוד גדולים. בעזרת השם נזכה לראות את ביבי שחושב שהמדינה של אבא שלו מאחוריי סורג ובריח. לא סולחת לו שלא העביר תקציב לצבא במשך שנתיים. הקפיא פרוייקטים בטחוניים חשובים ביותר. חבל שכוכבי לא פותח עליו. הוא יודע כמה נזק זה עשה.

הגברת סילמן דבוקת מטרה לשבת בממשלה בכול מחיר אישי ומוסרי. והנה הגיע הרגע עליו עבדה מספר שנים. היא תהיה שרת הכריאות לא סתם זה משרד עם המון ג'ובים בכל הארץ. כך תיצור חבר נאמנים ותהיה ראש... המשך קריאה

הגברת סילמן דבוקת מטרה לשבת בממשלה בכול מחיר אישי ומוסרי. והנה הגיע הרגע עליו עבדה מספר שנים. היא תהיה שרת הכריאות לא סתם זה משרד עם המון ג'ובים בכל הארץ. כך תיצור חבר נאמנים ותהיה ראש ממשלה. אוי איך הפשפש עלה למעלה.

עוד 1,255 מילים ו-2 תגובות
סגירה