הסכנה האמיתית בחודש רמדאן

מוסלמים מתפללים בהר הבית במהלך הרמדאן (צילום: עטא אוויסט)
עטא אוויסט
מוסלמים מתפללים בהר הבית במהלך הרמדאן

הסכנה הביטחונית האמיתית בחודש רמדאן היא נוכחות במקביל בהר הבית של מתפללים יהודים ומוסלמים, החוגגים את חג הפסח וחודש רמדאן. ישראל דחתה את בקשת עבדאללה מלך ירדן לבטל את עליית היהודים להר הבית במהלך חג הפסח. הדור הצעיר הפלסטיני הוא שמכתיב את המצב הביטחוני במזרח העיר.

הרמטכ"ל אביב כוכבי הודיע השבוע שצה"ל סיכל לפחות עשרה פיגועים ודאיים שתוכננו לחודש רמדאן. מדובר בהישג חשוב אך הוא איננו מחפה על הכישלון של השב"כ, שלא הצליח למנוע את גל הטרור שפקד את ערי ישראל בבאר שבע, חדרה ובני ברק.

הרמטכ"ל כוכבי הודיע השבוע שצה"ל סיכל לפחות 10 פיגועים ודאיים שתוכננו לחודש רמדאן. מדובר בהישג חשוב, אך הוא איננו מחפה על הכישלון של השב"כ, שלא הצליח למנוע את גל הטרור בערי ישראל

ישראל מציינת השבוע מלאת 20 שנים למבצע "חומת מגן", שהסתיים בניצחון גדול על הטרור הפלסטיני וגירושו של ראש אש"ף יאסר ערפאת משטחי הגדה. אבל הדבר מזכיר לנו בכל זאת כי הטרור הפלסטיני עדיין כאן. נראה ששום דבר לא השתנה והוא יכול לחזור לערי ישראל ולשנות את המציאות הביטחונית, כולל חזרה לפיגועי התאבדות.

ישראל התמכרה לשקט הביטחוני היחסי. יתכן שזו אחת הסיבות לכך שהשב"כ איבד את הערנות שלו ולכן גם הוזנח הטיפול בגדר ההפרדה הפרוצה במקומות רבים ואלפי פלסטינים נכנסים לישראל באופן חופשי ללא היתרי כניסה כדי להתפרנס. כבר הוכח פעמים רבות שדרך הפרצות האלה חדרו לישראל גם גורמי טרור כמו המחבל דיא חמארשה מהעיירה יעבד באזור ג'נין, שעשה את הפיגוע בבני ברק.

צה"ל תגבר את כוחותיו ביהודה ושומרון ב-13 גדודים. המשטרה פרסה אלפי שוטרים בירושלים ובערים נוספות. במקביל ישראל מקיימת מגעים מדיניים אינטנסיביים עם עבדאללה מלך ירדן, עם אבו מאזן יו"ר הרש"פ ועם הגנרל עבאס כאמל ראש המודיעין המצרי, בניסיון להרגיע את השטח ולמנוע הסלמה בחודש רמדאן, שתביא לירי רקטות הרצועה לעבר ישראל ואולי אף לסבב לחימה חדש.

שר הביטחון בני גנץ שוחח עם אבו מאזן והבטיח הקלות לפלסטינים אם היציבות הביטחונית תימשך. ישראל הודיעה על הקלות מזעריות במהלך הימים הקרובים בכניסה להר הבית ולישראל.

המצב הביטחוני נפיץ ביותר ועלול להתדרדר בקלות לתרחיש של עימות כולל בין ישראל לפלסטינים במזרח ירושלים, בשטחי הגדה וברצועת עזה, שיהווה תחילתה של אינתיפאדה שלישית, מאידך גיסא, ייתכן שהמאמצים הישראלים להרגיע את השטח יישאו פרי ויוכתרו בהצלחה חלקית וחודש רמדאן יחלוף ללא הסלמה רבתי אלא בפיגועים ספורדיים של מחבלים בודדים.

המצב הביטחוני נפיץ ועלול להתדרדר בקלות לעימות כולל במזרח ירושלים, הגדה והרצועה, ולאינתיפאדה שלישית. אך ייתכן שהמאמצים הישראלים להרגיע את השטח יישאו פרי

הסכנה העיקרית ברמדאן

להערכת גורמי הביטחון בישראל וגם ברש"פ, הסכנה העיקרית להסלמה טמונה בשבוע השלישי של חודש רמדאן שבו חל גם חג הפסח היהודי.

מתפללים יהודים ומוסלמים יחגגו במקביל את חגיהם, חג הפסח ימשך שבוע ימים וצפויה נוכחות גדולה של מתפללים מוסלמים במסגד אלאקצא לקראת סוף חודש רמדאן. פוטנציאל הנפיצות בהר הבית הוא גדול בגלל החיכוך האפשרי ברחבת המסגדים, ולכן ביקש המלך עבדאללה משר החוץ לפיד למנוע עליית יהודים להר הבית במהלך חג הפסח.

במקביל עוסקות ירדן והרש"פ בקמפיין בינלאומי בנושא ומדינות רבות בעולם דורשות מישראל לכבד את הסטטוס קוו במסגד אלאקצא "ולמנוע את פעולות המתנחלים".

ישראל תענה רק חלקית לבקשה הירדנית ותצמצם את עליית היהודים להר הבית במהלך חג הפסח. היא תקיים הערכת מצב שוטפת, ואם יהיה חשש ממשי לחייהם של המתפללים היהודים, הנושא יבחן פעם נוספת. כך טוענים גורמים מדיניים בכירים בירושלים.

לקראת חג הפסח יגדילו צה"ל והמשטרה את תגבור הכוחות בירושלים ובשטחי הגדה. גורמי המודיעין בישראל אומרים כי "בסופו של דבר הכל יתחיל ויסתיים באירועים סביב הר הבית ומסגד אלאקצא".

בכיר חמאס אוסאמה חמדאן הזהיר ב-4 באפריל ואמר כי "ירושלים יכולה להיות הניצוץ להסלמה. ארגון חמאס אינו מעוניין בהסלמה אך אם ישראל תמשיך במעשיה, הארגון ערוך ומוכן".

להערכת גורמי הביטחון בישראל וגם ברש"פ, הסכנה העיקרית להסלמה טמונה בשבוע השלישי של חודש רמדאן שבו חל גם חג הפסח היהודי. מתפללים יהודים ומוסלמים יחגגו במקביל את חגיהם

כפי שהדברים נראים כעת, הערכת המצב בחמאס היא שהצעדים שנוקטת ישראל במזרח ירושלים ובשטחי הגדה רק מובילים להסלמה ולא להרגעת המצב במהלך חודש רמדאן.

ממשלת בנט-גנץ לפיד נמצאת בפני דילמה גדולה, היא איננה יכולה להתקפל בפני הדרישה הירדנית, שמא הדבר יתפרש כחולשה וכניעה ביטחונית, בעוד שהאופוזיציה בישראל מאשימה אותה בכישלון ביטחוני גדול.

לרש"פ אין שום השפעה על המתרחש במזרח ירושלים וגם לא לירדן. הדור הצעיר הפלסטיני במזרח העיר הוא עצמאי בדעותיו, הוא שונא את ישראל, את ירדן ואת הרש"פ.

לכן, המפתח להסלמה נמצא בפני ערב רב של צעירים פלסטינים במזרח ירושלים ללא שום הנהגה.

תושבים במזרח ירושלים נמנעים מלעבור בשעות הערב באזור שער שכם בעקבות התפרעויות הצעירים לאחר ארוחת שבירת הצום וחוששים גם מלהיכנס לסמטאות העיר העתיקה.

לרש"פ אין שום השפעה על המתרחש במזרח ירושלים וגם לא לירדן. הדור הצעיר הפלסטיני במזרח העיר הוא עצמאי בדעותיו, הוא שונא את ישראל, את ירדן ואת הרש"פ

ערביי ישראל נמנעים מאותה הסיבה לבקר במקום כמו בכל שנה.

אחד הסוחרים אמר לי: "הם פוגעים בפרנסה שלנו, ככה לא משחררים את פלסטין".

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 747 מילים
סגירה