סגן ראש הממשלה ושר הביטחון בני גנץ, 19 באוקטובר 2021 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יונתן זינדל, פלאש 90

בעוד הקואליציה נאבקת על יציבותה, מקורות מזהירים מהמחלוקות עם גנץ

יו"ר כחול-לבן מצהיר כי הוא פועל לשימור הממשלה, אבל הוא מסוכסך עם ראשי המפלגות בקואליציה ומואשם בעיכוב הבנייה בהתנחלויות ● גורם בקואליציה אומר לזמן ישראל: "החוליה החלשה מעולם לא הייתה מנסור עבאס אלא גנץ" ● פרשנות

ראש הממשלה נפתלי בנט מאמין כי הצליח להחזיר לידיו את השליטה במפלגת ימינה לאחר הודעת הפרישה של יו"ר הקואליציה עידית סילמן. כך אומר גורם בסיעת ימינה לזמן ישראל.

"עצרנו את הדימום לעת עתה", אמר הגורם לאחר שבנט קיים במשך כל היומיים האחרונים פגישות עם כל אחד משבעת ראשי המפלגות האחרות בקואליציה, וכן עם כל אחד מחברי מפלגתו – למעט עידית סילמן ועמיחי שיקלי.

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו עדיין שואף לפתות לפחות עוד חבר כנסת אחד מימינה שיחצה את הקווים, אך כרגע, כאמור, ניכר שבנט הצליח לעצור את הדימום במפלגתו. עם זאת, מקור בקואליציה, שהעדיף להישאר בעילום שם, אומר כי עריקים יכולים לצאת גם משורותיהן של תקווה חדשה או כחול לבן.

אף על פי שאובדן הרוב מציב את הקואליציה הרגישה ממילא על קרקע רעועה, עדיין יש לה יתרון על פני גוש האופוזיציה הימני-דתי של נתניהו, המונה 54 חברי כנסת בלבד, ובכללם המורדים מימינה, עידית סילמן ועמיחי שיקלי, שסירב להצטרף לקואליציה עם הקמתה.

אף על פי שאובדן הרוב מציב את הקואליציה הרגישה ממילא על קרקע רעועה, עדיין יש לה יתרון על פני גוש האופוזיציה הימני-דתי של נתניהו, המונה 54 חברי כנסת בלבד, כולל המורדים מימינה

ששת חברי הכנסת של הרשימה המשותפת, אף על פי שאינם משתייכים לקואליציה, מתנגדים גם הם לנתניהו.

שלט עם תמונה של עידית סילמן בהפגנת הימין בירושלים, 6 באפריל 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
שלט עם תמונה של עידית סילמן בהפגנת הימין בירושלים, 6 באפריל 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

"התרחיש הסביר ביותר הוא שנמשיך עם קואליציה של 60 חברי כנסת לפחות עוד שנה", אומר הגורם מימינה. במשך הזמן הזה, הוא מוסיף, הקואליציה תתמקד ב"משחק הגנה במקום התקפה" בכנסת, שפעילותה הפרלמנטרית כמעט תיעצר.

התפטרותה של סילמן, במחאה על צעדים של הממשלה שלטענתה פוגעים בצביונה היהודי של המדינה, העניקה זריקת עידוד עצומה לנתניהו במסעו חזרה אל כיסא ראש הממשלה לאחר פחות מעשרה חודשים.

על פי הדיווחים, הוא שידל את סילמן לפרוש מהקואליציה בתמורה לשריון מקום ברשימת הליכוד והבטחה למנותה לשרת הבריאות אם מפלגת הליכוד היא שתרכיב את הממשלה הבאה. סילמן עצמה מכחישה את הדברים.

אולם שני מקורות מהקואליציה אומרים כי לחוסר היציבות של הממשלה ישנם גורמים נוספים, הרבה מעבר לפרישתה של סילמן, ומסמנים את יושב ראש כחול-לבן בני גנץ כקוץ באליית הקואליציה.

שני מקורות מהקואליציה אומרים כי לחוסר היציבות של הממשלה ישנם גורמים נוספים, הרבה מעבר לפרישתה של סילמן, ומסמנים את גנץ כקוץ באליית הקואליציה

המקורות מאשימים את שר הביטחון בסירוב לקיים סדרה של התחייבויות והסכמים כתובים, בפרט בנושאים הקשורים בגדה המערבית ובהתנחלויות. לדבריהם, התנהגותו של גנץ מילאה תפקיד בהחלטתה של סילמן לפרוש ועורר מורת רוח גם בקרב חברי כנסת אחרים.

ראש הממשלה נפתלי בנט, שר החוץ יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ במליאת הכנסת, ספטמבר 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
ראש הממשלה נפתלי בנט, שר החוץ יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ במליאת הכנסת, ספטמבר 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

המקורות ציינו את התחייבויותיה של הממשלה להסדיר את מעמדו של מאחז אביתר לאחר שנמצא כי הוא נבנה ברובו על קרקע שישראל מחשיבה לציבורית – אדמות מדינה בצפון הגדה המערבית; להסדיר את מעמדה של ישיבה במאחז חומש לאחר שהייתה מטרה לפיגוע ירי מוקדם יותר השנה; ולקדם את הרחבת ההתנחלויות, לאחר שמועצת התכנון העליונה – הגוף במשרד הביטחון שאחראי על אישורי הבנייה – לא התכנסה מזה חמישה חודשים. חברי כנסת מאשימים את גנץ בכישלונה של הממשלה למלא את שלוש ההתחייבויות הללו.

גנץ לא נתפס בעבר כמתנגד חריף במיוחד למפעל ההתנחלויות. במהלך השנים הוא שינה את השקפותיו ועבר מהתנגדות לבנייה בעומק הגדה המערבית להתבטאויות שלפיהן לכל היישובים היהודיים בשטחים יש "זכות קיום".

אולם הוא גם נמנה עם חברי הממשלה הרגישים ביותר לעמדותיו של ממשל ביידן, שהתבטא בחריפות נגד קידום תוכניות הבנייה של כאלפיים יחידות דיור בהתנחלויות באוקטובר האחרון. בעיני גנץ, תמיכתה של ארצות הברית חיונית להגנת האינטרסים הביטחוניים של ישראל והוא טוען כי הוא מנסה לפעול בהתאם.

גנץ נמנה עם חברי הממשלה הרגישים ביותר לעמדותיו של ממשל ביידן. בעיני גנץ, תמיכת ארה"ב חיונית לאינטרסים הביטחוניים של ישראל והוא טוען כי הוא מנסה לפעול בהתאם

במהלך השנה האחרונה הוא דיבר על החשיבות שבקידום הבנייה בהתנחלויות "בצורה אחראית". הוא שב וחזר על העמדה הזאת ביום ראשון, על רקע הקריאות הגוברות כלפיו לכנס את ועדת המשנה של מועצת התכנון העליונה של המנהל האזרחי כדי לקדם את המקבץ הבא של תוכניות הבנייה.

מזכיר ההגנה מארק אספר ושר הביטחון בני גנץ בוושינגטון, 22 בספטמבר2020 (צילום: שמוליק אלמני/משרד הביטחון)
מזכיר ההגנה מארק אספר ושר הביטחון בני גנץ בוושינגטון, 22 בספטמבר2020 (צילום: שמוליק אלמני/משרד הביטחון)

כשחברי קואליציה מהימין נתקלו בזעם מצד הבוחרים שלהם על כישלונה של הממשלה לנקוט מהלכים התואמים את מדיניות הימין, הם הפנו את הכעס הזה כלפי גנץ, והפכו אותו לכתובת העיקרית.

"הסיבה שלא רצינו לשבת עם ביבי היא שהוא לא מכבד הסכמים, אבל עכשיו אנחנו מקבלים את אותו יחס מגנץ", אומר אחד המקורות מהקואליציה.

גנץ ושאר חברי כחול-לבן גם התכתשו עם שר האוצר אביגדור ליברמן, בעיקר סביב מאמציו של שר הביטחון להגדלת קצבאות הפנסיה של קציני צה"ל.

גם הקשרים הרופפים עם שותפו לשעבר, שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, החלו להיחשף לאחרונה. גנץ נתפס כמי שנושא מרירות בעקבות הפרת התחייבותו של נתניהו להעביר את ראשות הממשלה לכחול-לבן, דבר שהוביל לבחירות חדשות ולהסכם רוטציה חדש בין בנט ולפיד, שותפו לשעבר.

גנץ נתפס כמי שנושא מרירות בעקבות הפרת התחייבותו של נתניהו להעביר את ראשות הממשלה לכחול-לבן, דבר שהוביל לבחירות חדשות ולהסכם רוטציה חדש בין בנט ולפיד, שותפו לשעבר

יחסיו עם בנט ידעו גם הם אתגרים – האחרון שבהם היה הוויכוח סביב עיתוי ביקוריהם הנפרדים של השניים בהודו.

ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הביטחון בני גנץ במליאת הכנסת, יולי 2021 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הביטחון בני גנץ במליאת הכנסת, יולי 2021 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"החוליה החלשה מעולם לא הייתה [יושב ראש רע"מ מנסור] עבאס או אף אחד אחר. היא הייתה גנץ", אומר המקור מהקואליציה.

ביום רביעי, בשיא הדרמה אחרי הודעתה של סילמן, גנץ ניסה לשדר אווירת עסקים כרגיל וקיים עם לפיד תדרוך משותף של שגרירים זרים. הוא גם פרסם הודעה לפיה הוא פועל לייצוב הממשלה הנוכחית בעקבות עריקתה של סילמן.

בשיא הדרמה אחרי הודעתה של סילמן, גנץ ניסה לשדר אווירת עסקים כרגיל וקיים עם לפיד תדרוך משותף של שגרירים זרים. הוא גם פרסם הודעה לפיה הוא פועל לייצוב הממשלה הנוכחית בעקבות עריקתה של סילמן

"שוחחתי עם ראש הממשלה היום, ואנחנו נפעל כדי לנסות ולשמר את הממשלה", אמר גנץ לאחר ישיבה שקיים עם סיעתו. "כחול-לבן הייתה ותמשיך להיות הסיעה הממושמעת והמרכזית ביותר בקואליציה". הוא הוסיף כי מפלגתו רוצה בהמשך קיומה של הממשלה, "ובמובן הזה לא השתנה דבר".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
לא משנה אם אתה בעד או נגד ההתנחלויות, איש ימין או שמאל - אי אפשר להאמין למילה של גנץ. הוא הוכיח מזמן שאין לו ערכים, הוא משנה אותם בהתאם לצרכיו הפוליטים, הוא יפרק שותפויות ויבגוד בשותפיו... המשך קריאה

לא משנה אם אתה בעד או נגד ההתנחלויות, איש ימין או שמאל – אי אפשר להאמין למילה של גנץ. הוא הוכיח מזמן שאין לו ערכים, הוא משנה אותם בהתאם לצרכיו הפוליטים, הוא יפרק שותפויות ויבגוד בשותפיו בלי בעיה, הוא יעצור התנחלויות או יציל את עורו של נתניהו – הכל כשר אצלו למען התפקיד. אני נדהם שלחסר החוליות הזה יש כל כך הרבה מנדטים. פשוט נדהם.

עוד 874 מילים ו-1 תגובות
סגירה