האם ח"כ עידית סילמן פעלה לבד, משיקולים ערכיים טהורים?

שלט עם תמונה של עידית סילמן בהפגנת הימין בירושלים, 6 באפריל 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90
שלט עם תמונה של עידית סילמן בהפגנת הימין בירושלים, 6 באפריל 2022

האם ח"כ עידית סילמן פעלה לבדה, משיקולים ערכיים טהורים, בהחלטתה לפרוש מהקואליציה? ואז בהחלטתה להודיע שזו אינה פרישה מימינה? ואז בהחלטתה להודיע שפרישתה מהקואליציה ערכית ולכן סופית?

אנחנו זוכרים ניחוחות של בשמים מחברת כנסת אחרת בימינה, והפעם ניחוח חריף של חוסר אמינות עולה מהמהלך של סילמן. בראיון עם שלום ירושלמי בזמן ישראל היא מתעקשת שפעלה לבד. אך האם לאנשים הדומיננטיים סביבה לא הייתה יד ורגל במהלך, על השלכותיו הדרמטיות?

יום לאחר פרישתה, למשל, נצפתה סילמן מבקרת ל"שיחת חיזוק" אצל הרב יהושע שפירא וזכתה, אחרי תקופה לא מבוטלת של הכפשות, נאצות, איומים עליה ועל בני משפחתה מכיוון אותו ציבור ממש – לקבלת פנים שירה, ריקודים, תשבוחות ותגובות עידוד.

גם בעלה, שמוליק סילמן, נפגש מצידו עם הרב אלי סדן, בחש בקונסטלציות הפוליטיות האפשריות, ו"העביר מסרים" בחברת "רבנים בכירים שמזוהים מאוד עם הבית היהודי", שהיו "בסוד העניינים של המהלך".

על פי הכותרת באתר "סרוגים": "המאמצים לפירוק ימינה נמשכים: הרב אלי סדן שוחח עם מקורביה של סילמן במטרה לבחון אפשרות לעבור חזרה לבית היהודי".

עמית סגל התחיל את דיווחו על פרישת ח"כ סילמן במילה "בום", אולם
על פי הדברים שנחשפו בדיעבד זה היה מהלך מתוכנן והפעלה מאסיבית וממושכת של לחצים כלפי סילמן.

ההודעה של ח"כ סילמן על החמץ, הפגנת הימין בירושלים, ובמקביל הפעלת לחצים על חבריה לסיעה של סילמן אביר קארה ואורי אורבך (אשר מרגע פרישתה של סילמן נערכו שלוש הפגנות מול ביתו ) להשלים את המהלך לפירוק ימינה. בהפגנה האחרונה הפעילים נשארו לעשות את השבת מול ביתו.

ככל שעובר הזמן מתחזקת ההבנה, כי מי שסבור שח"כ סילמן פרשה בגלל החמץ מחמיץ את הסיפור. הסיבה להחלטת סילמן, כך נראה, אינה נובעת מהחורבן המוסרי והייסורים האידיאולוגים שהיא חווה לנוכח החלטת בג"ץ על הכנסת החמץ לבתי חולים.

בעלה אמנם נימק את הפרישה במילים הנחושות:

"לכל אחד יש קווים אדומים…עידית לא תמכור את העולם הבא שלה תמורת שום דבר"

אך בימים שחלפו מאז היא כבר תועדה סועדת עם חברה בבית קפה ללא תעודת כשרות, כך שהממונה על העולם הבא כנראה כבר מרים גבה ספקנית באשר לנימוק.

נשמע שדווקא ההתפלקות האחרת של בעלה באותו ראיון נשמעת אמינה יותר:

"אם עידית תחזור הביתה היא תתפוס אחלה ג'וב במשרד הבריאות. הכל טוב, לא קרה כלום וזה לא סוף העולם".

האמירה הזו, שבבסיסה אופורטוניזם פוליטי מחד, ונאיביות של מתן אמון בהבטחות נתניהו מאידך – מתיישבת הרבה יותר עם הפרישה מאשר האדיקות היתרה שסילמן אימצה לעצמה פתאום.

גם בפרסומים בתקשורת אחרי הפרישה לא הועלתה על נס אדיקותה המופלגת של סילמן אלא הטענה שנתניהו הבטיח לה שיריון במקום 10 בליכוד ותפקיד שרת הבריאות. טיפיקל נתניהו.

ונראה שגם התקשורת לא נשארת אדישה, וגם לה מתפלקות פה ושם קריאות עידוד תת-מודעות למהלך, שמוסגר כ"התפוררות הקואליציה" ו"הבהרה של החכ"ית האמיצה שאין דרך חזרה". בינתיים, אגב, לקואליציה שלום.

גם עמית סגל, מי שנשא את בשורת העריקה של סילמן לשורות נתניהו והציג את הסיפור כמפץ פוליטי שאחריו נקום בלי ממשלה, לא התקשה להסתיר את הנחת שהשאיר אותו ער מהתרגשות, ומוסגר כ"פירוק הממשלה", חד וחלק. כמו הנבואה הנחרצת "זה או נתניהו או בחירות חמישיות", גם כאן, בפועל, לא נחזתה קריסה מיידית של הממשלה, ונראה שגם אם תתפרק – האיש שיעמוד בראשות ממשלת המעבר יהיה יאיר לפיד ולא נתניהו, חרף כל תעלוליו הפוליטיים. לנתניהו, וזו העובדה הכי ברורה כרגע – לא היתה ממשלה חלופית ועדיין אין.

סילמן אוהבת לדבר על ערכים, אבל נשאלת השאלה באילו ערכים עסקינן. האם הפרת הסכמים זה ערכים? האם מדובר בערכי הימין? הרי ההבטחה של בנט בבחירות הייתה מורכבת משני נדבכים:

  1. הקמת ממשלה חלופית.
  2. שיפעל ככל יכולתו לכך שזו תהיה ממשלת ימין.

ממשלה חלופית אכן הוקמה, כנגד כל הסיכויים, והממשלה היא אכן ממשלת ימין-מרכז, כשגוש גדול בה הוא גוש של 3 מפלגות ימין מובהקות: ימינה, ישראל ביתנו ותקווה חדשה.

ולגבי המדיניות? זו ממשלה שלא מתקדמת במו"מ מול הפלסטינים, שהעומד בראשה מסרב להיפגש עם יו"ר הרש"פ אבו מאזן, ממשלה שבונה ביהודה ושומרון, שעוצמת עין מול מקרי אלימות מתנחלים, שלא מפנה מאחזים – היא ממשלת ימין.

סילמן חייבת הסברים הן לשותפיה בקואליציה והן לציבור, לכן ברצוני להפנות אליה מספר שאלות:

  1. סילמן מדברת על להתחשב ולכבד את הציבור הדתי והמסורתי, מה עם התחשבות וכיבוד הציבור החילוני? והציבור הערבי?
  2. את אומרת שאת מצפה מהורוביץ לכבד את הציבור, לחטט בתיקים ולעשות סלקציה למזון של אנשים שבאים לבקר את יקיריהם בשעותיהם הקשות ביותר – זה מכבד?
  3. האם כחלק מממשלה יהודית ודמוקרטית את קוראת להפר פסיקת בג"ץ?
  4. אם רופא ערבי ישראלי או רופא דובר רוסית או כל שפה אחרת, או רופא חילוני, העסוקים יומם וליל בהצלת חיים אך אינם שומרים על כשרות ויחפצו להכניס לבית החולים חמץ, מה תגידי להם – אל תאכלו? תבצעו את עבודתכם הרפואית ואת משמרותיכם האינסופיות, אבל תישארו רעבים?
  5. את אוהבת לדבר על ערכים, על אילו ערכים את מדברת? האם להפר הסכמה ושותפות קואליציונית זה ערך? האם לקבל החלטה ולסגת ממנה אחרי שנה זה ערך? האם חוסר לויאליות להחלטה שקיבלה הסיעה וראש המפלגה שבת את חברה זה ערכים?
  6. שנה שלמה דיברת בזכות הממשלה וכעת את רוצה להפיל אותה. האם לאורך השנה הונית את הציבור? יתכן שלמדת את השיעור הלא נכון מח"כ אורלי לוי? רק שהיא הונתה את הציבור במהלך מערכת בחירות ואת כאמור במשך שנה.

7. את באמת סומכת על נתניהו שיממש את הבטחותיו לגבייך? לאורך השנים הבטיח נתניהו הבטחות רבות לשלל גורמים פוליטיים, הן לגבי מהלכים והן לגבי תפקידים שהציע לגנץ, לפייגלין, לברקת ולרבים נוספים).

8. מי יהיה ערב לעסקה, דרעי?

9. איך היית רוצה שיזכרו אותך, כמי שפעלה בשל לחצים או למען האינטרס של כלל הציבור?

עיתונאי, בעל תואר B.A בממשל ודיפלומטיה ותואר MA במדיניות ציבורית מאוניברסיטת ת"א. עוסק בקידום נושאי סביבה וקיימות וממשל פתוח, שקיפות, ממשל מקוון ושיתוף ציבור. מאמין בהשפעת התקשורת על חיזוק הדמוקרטיה וחקר האמת

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 834 מילים ו-1 תגובות
סגירה