הירידה מקפה קארינה אל עמק השלום (צילום: מטה המאבק להצלת עמק השלום)
מטה המאבק להצלת עמק השלום

טיול לחג הירוק היום ירוק מאוד

עכשיו, יותר מתמיד, זה הזמן לטייל בעמק השלום: לפני שבונים שם שכונה חדשה ורגע לפני שהקיץ מגיע והצהוב מחליף את הירוק ● אביב לביא סייר במקום ומגיש המלצות למסלולים שעם קצת מזל יקחו אתכם הרחק מהמון הסואן

יחסית למרחב ירוק שמצטיין בפסטורליות קיצונית, עמק השלום הצליח לייצר בחודשים האחרונים מינון מרשים של סערות תקשורתיות וציבוריות. מבלי להיכנס לקרביו של כל פיתול בעלילה, המאבק על עתיד העמק עדיין לא תם וההכרעה עדיין מונחת לפתחה של שרת הפנים, איילת שקד.

מה שכמעט ודאי זה שפיסה אחת של העמק עומדת להפוך לאתר בנייה: השבוע נתקלו תושבי האזור בפאתי העמק בשלטים מטעם הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, המודיעים על אישור התוכנית לבניית שכונת "נחל השניים" שתשתייך ליקנעם עלית ותמנה 223 יחידות דיור. כמקובל בישראל, קוראים לשכונות חדשות על שם הטבע שנעלם או לפחות סופג מכה קשה כתוצאה מהבנייה.

אושרה התוכנית לבניית שכונת "נחל השניים" שתשתייך ליקנעם עלית ותמנה 223 יחידות דיור. כמקובל בישראל, קוראים לשכונות חדשות על שם הטבע שנעלם או לפחות סופג מכה קשה כתוצאה מהבנייה

לכן עכשיו, יותר מתמיד, זה הזמן לטייל בעמק השלום: ערב הבנייה, ערב ההכרעה, ובמישור המעשי – רגע לפני שהקיץ מגיע והצהוב מחליף את הירוק. כרגע הכול עדיין צבוע בירוק מהמם, אבל זה עניין של שבועות ספורים עד הרוטציה השנתית של הגוונים.

תצפית על עמק השלום (צילום: אביב לביא)
תצפית על עמק השלום (צילום: אביב לביא)

כמו ברוב שכיות הטבע היפות בישראל, הבעיה בעמק השלום היא הצפיפות: עם כמיליון מטיילים בשנה, בשבתות ובחגים – ומותר לשער שגם בחול המועד – הוא הומה אדם ורכב. היתרון: לישראלים יש נטייה להצטופף. רבים מהמגיעים לעמק השלום מכוונים בווייז לחניון חרובים ולנחל השופט, ונשארים בסביבתם הקרובה שמתחפשת לכמה שעות לאלנבי ביום פקוק.

ההצעה שמונחת בפניכם כאן – בסיוע יונתן ניר וימית ארז ממטה המאבק להצלת עמק השלום – היא לטייל בעמק הרחק מן ההמון הסואן. לפחות יחסית. להשאיר את הרכב מחוץ לעמק, ולצעוד לתוכו ברגל בשפע השבילים הנוחים.

ההצעה שמונחת בפניכם כאן היא לטייל בעמק הרחק מן ההמון הסואן. לפחות יחסית. להשאיר את הרכב מחוץ לעמק, ולצעוד לתוכו ברגל בשפע השבילים הנוחים

בבוקר יום חול צעדתי בכל המסלולים האלה בבדידות כמעט מוחלטת. בחול המועד קשה להאמין שתזכו לחסד דומה, אבל בסבירות גבוהה תמצאו מספיק פינות שקטות ופרטיות כדי ליהנות ממה שיש לעמק להציע.

נחל מפעפע בעמק השלום (צילום: יותם יעקבסון, מטה המאבק להצלת עמק השלום)
נחל מפעפע בעמק השלום (צילום: יותם יעקבסון, מטה המאבק להצלת עמק השלום)

השבילים בעמק אינם מסומנים. לא מדובר בהנחיות טיול מדויקות שאסור לסטות מהן. אי אפשר לקחת פנייה לא נכונה – כי כל פנייה תשאיר אתכם בעמק ואולי תביא אתכם לפינה אחרת שלו.

נחל השניים

את עמק השלום חוצים מספר נחלים, כאשר נחל השופט עם השביל המונגש הוא המוכר ביניהם. אבל יש גם אלמוניים יותר, כמו נחל השניים. נחל איתן ונקי – מתברר שעדיין יש חיה כזאת בישראל. לא מדובר באמזונס אבל אפילו בקיץ יש בו זרימה מתונה.

את עמק השלום חוצים מספר נחלים, כאשר נחל השופט עם השביל המונגש הוא המוכר ביניהם. אבל יש גם אלמוניים יותר, כמו נחל השניים. נחל איתן ונקי – מתברר שעדיין יש חיה כזאת בישראל

בצומת אליקים פונים ימינה (אם הגעתם מהמרכז), ובצומת הראשונה שמאלה ביקנעם מערב. אחרי מעגל התנועה הראשון יש מצד שמאל חנייה שבה אפשר להשאיר את הרכב. חוצים את הכביש חזרה אל הגדה הימנית, ושם נכנסים בטיילת סלולה לתוך הפארק האקולוגי העירוני על שם אריאל שרון.

נחל השניים (צילום: מטה המאבק להצלת עמק השלום)
נחל השניים (צילום: מטה המאבק להצלת עמק השלום)

הפארק הזה מהווה נקודת חיבור נעימה וירוקה בין פאתי העיר למרחבי הטבע. הטיילת מובילה אל מחוץ לעיר, ואחרי כקילומטר היא מסתיימת והופכת לדרך עפר נוחה. שם גם חוצים את אפיק הנחל, שזורם כעת לשמאלנו בתוך חורשת אולמוסים (עץ אירופאי שנפוץ באזורים הצפוניים של כדור הארץ).

מכאן יש מגוון אפשרויות: יש שבילים שמובילים אל לב חורשת האולמוסים, שם אפשר למצוא פינות שקטות ליד הנחל; השביל עצמו ממשיך עוד כחצי קילומטר דרומה ושם פוגש שוב את הנחל.

יש שבילים שמובילים אל לב חורשת האולמוסים, שם אפשר למצוא פינות שקטות ליד הנחל; השביל עצמו ממשיך עוד כחצי קילומטר דרומה ושם פוגש שוב את הנחל

אפשר לחצות את הנחל ולטפס על הרכס שמחזיר ליקנעם עלית, עם תצפית נהדרת על כל המרחב ועל עמק יזרעאל, או להמשיך פנימה לתוך העמק לכיוון חוות עמק השלום שבה יושבת עמותת "לטם" שמעצימה ילדים ובוגרים עם מוגבלויות.

אנשים עם מוגבלויות בחוות לטם בעמק השלום (צילום: מטה המאבק להצלת עמק השלום)
אנשים עם מוגבלויות בחוות לטם בעמק השלום (צילום: מטה המאבק להצלת עמק השלום)

נחל סנין

נחל סנין זורם מכיוון יקנעם עלית לעבר נחל השופט, המרחק עד חניון חרובים הוא כקילומטר וחצי. חונים בחנייה האחורית של "ביג" יקנעם. יש כאן עמדת תצפית יפה שהוקמה על ידי העירייה ושתי דרכי עפר שיורדות לכיוון העמק.

כשיורדים באחת מדרכי העפר, מגיעים למפלון קטן (בקיץ הנחל יבש אבל כעת עדיין יש פכפוך של מים) ומנקודה זו אפשר לשוטט לאורך השביל עד חניון חרובים וחזרה.

כשיורדים באחת מדרכי העפר, מגיעים למפלון קטן (בקיץ הנחל יבש אבל כעת עדיין יש פכפוך של מים) ומנקודה זו אפשר לשוטט לאורך השביל עד חניון חרובים וחזרה

למסלול מעגלי אפשר לפנות ימינה מיד אחרי המפלון, לעלות לרכס עם האנטנה הגבוהה, ולעבור שני מגדלי שמירה ישנים. במגדל השני פונים שמאלה ליד חוות הכבשים ויורדים לדרך המובילה לחניון חרובים. משם פונים שמאלה חזרה לנחל סנין עד ה"ביג". אורך המסלול המעגלי כ-3 קילומטר.

נוף לנחל השניים (צילום: מטה המאבק להצלת עמק השלום)
נוף לנחל השניים (צילום: מטה המאבק להצלת עמק השלום)

קפה קארינה – טיול ומאפה

עגלות קפה על שפת הטבע הן אחת התופעות המרעננות של השנים האחרונות. ב"קארינה עגלת קפה" (זה גם מה שרושמים בווייז) הנמצאת ליד הכניסה לקיבוץ רמת השופט יש קפה, שייקים, מאפים, סנדוויצ'ים וגם נוף נהדר לעמק.

המקום הוקם על ידי קארין מילרוד, בת רמת השופט שנפטרה לפני כחודשיים מסרטן והיא בת 33 בלבד, אם לשני ילדים קטנים. עכשיו דמותה מונצחת בציור יפה ועצוב על הקיר האחורי.

המקום הוקם על ידי קארין מילרוד, בת רמת השופט שנפטרה לפני כחודשיים מסרטן והיא בת 33 בלבד, אם לשני ילדים קטנים. עכשיו דמותה מונצחת בציור יפה ועצוב על הקיר

אחרי שמצטיידים אפשר לרדת – ברגל או ברכב – בדרך העפר הגדולה שמובילה אל תוך העמק, ושם לשוטט ולהיבלע היכן שרוצים.

קפה קארינה (צילום: אביב לביא)
קפה קארינה (צילום: אביב לביא)
עוד 830 מילים
סגירה