הרפורמה לדחיקת המקצועות ההומניסטיים

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון ושר החינוך היוצא יואב גלנט בטקס חילופי השרים (צילום: Olivier Fitoussi/FLASH90)
Olivier Fitoussi/FLASH90
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון ושר החינוך היוצא יואב גלנט בטקס חילופי השרים

הייתי רוצה להאמין שביטול מבחני הבגרות באזרחות, היסטוריה, ספרות ותנ"ך, יוליד למידה מעמיקה, חשיבה ביקורתית, יכולת ניתוח ופיתוח רגישות הומניסטית בקרב ילדינו וילדותינו.

הייתי רוצה.

הייתי רוצה להאמין שביטול מבחני הבגרות באזרחות, היסטוריה, ספרות ותנ"ך, יוליד למידה מעמיקה, חשיבה ביקורתית, יכולת ניתוח ופיתוח רגישות הומניסטית בקרב ילדינו וילדותינו. הייתי רוצה

אבל במציאות, מישהו באמת מאמין שתלמידי האזרחות יפתחו לפתע חשיבה דמוקרטית והכרה בחשיבותן העצומה של זכויות האדם והאזרח? יבינו לפתע את הצורך העמוק בהפרדת רשויות? יכירו בפער בין הרטוריקה הדמוקרטית לבין המציאות האתנוצנטרית בישראל?

מישהי באמת חושבת שתלמידות ההיסטוריה יפתחו לפתע חשיבה ביקורתית ונועזת? יבינו היטב את התפתחות החשיבה הליברל-דמוקרטית והסוציאל-דמוקרטית? יקלטו את סכנת הדיקטטורה הטוטליטרית? יפנימו את תולדות המאבק נגד גזענות, אנטישמיות, עבדות, תפיסת הנשים כרכוש הגברים, לאומנות, ניצול כלכלי ומלחמות שווא? יקלטו את עוצמת העיוות שטמונה במבנה הכלכלי בישראל?

מישהו באמת סבור שתלמידות הספרות יחושו לפתע את היופי העצום והמורכב של הקיום האנושי? יתאהבו באמנות הרומן? יצללו בתשוקה לקריאת שירה? ישתאו מול אמנות הסיפור הקצר, מול גאונותם של מחזאים, מול יופיו העצום של הקולנוע ומול העונג האדיר שטמון בקריאת נובלות?

מישהי באמת מסוגלת לדמיין את תלמידי התנ"ך נדהמים לפתע מיופיה רב הרבדים של השפה העברית?

מהמתח העצום בין האל היהוויסטי הקנאי והאכזר לבין אלוהים המגן והעוטף?

מהפער הקבוע בין שורשי היהדות האוניברסליסטית והמכילה לבין שורשי היהדות הקנאית, הפרטיקולרית והאכזרית?

מהשאלות המטרידות על מיתוס מול היסטוריה? על המתח בין המלך לבין הנביא?

חלק מה"רפורמה" המדוברת מתמקד ביצירת עבודות מחקר במסגרת קבוצות למידה קטנות. אנחנו מכירים זאת היטב: תלמיד אחד ישקיע באמת. ושני חבריו יסמכו עליו וישרבטו שני משפטים וחצי.

חלק מה"רפורמה" המדוברת מתמקד ביצירת עבודות מחקר במסגרת קבוצות למידה קטנות. אנחנו מכירים זאת היטב: תלמיד אחד ישקיע באמת. ושני חבריו יסמכו עליו וישרבטו שני משפטים וחצי

מדובר כנראה בקבורת חמור של המקצועות ההומניים, לאחר שנים רבות של זלזול בחשיבותם, של הפלת שיממון על התלמידים והתלמידות באופן בו מלמדים אותן, של בוז שקט למורות שמלמדות את המקצועות הללו, של משכורות מעליבות במדינת יוקר המחייה (מה שנכון גם למורות במקצועות אחרים) ושל בריחת מורות מעולות מהמערכת הבלתי אפשרית הזו.

הלוואי שאתבדה.

אבל השמרנות צרת האופקים, החרדה מפני חשיבה ביקורתית (תראו את תגובתם של שני שרי החינוך האחרונים לעמדתו הביקורתית של פרופסור עודד גולדרייך לדיקטטורה הצבאית בגדה, לקיומן של 2 מערכות חוק נפרדות בגדה, להעמקתן של ההתנחלויות ולכינונה של אוניברסיטה ישראלית באמצעות צו מושל צבאי בגדה המערבית), מינויים של אישים עילגים ושטוחים לתפקיד שר החינוך (כן, אני מתכוון אליך, יואב גלנט), ההשקעה המעליבה במקצועות ההומניים לאורך עשרות שנים, החרדה העצומה מפני חשיבה דמוקרטית של ממש, חוסר ההבנה הבסיסי בדבר החשיבות האדירה של ההיסטוריה, מדע המדינה, הסוציולוגיה, הפילוסופיה, הספרות, התיאטרון, הקולנוע, והאמנות בכלל, וגם ההימנעות מהיכרות ראשונית עם ארכיטיפים של תרבויות שונות (החל מהמיתולוגיה היהודית דרך מיתולוגיות קדומות אחרות במזרח התיכון, עבור במיתולוגיה ההודית והסינית והיפנית וכלה במיתולוגיה הפרסית, היוונית והנורדית) –

כל אלו לא מבשרים טובות עם השקת ה"רפורמה" בלמידת המקצועות ההומניים.

להפך:

כל אלו מלמדים אותנו שתחומי ההומניזם עומדים להידחק עוד יותר לקרן זווית.

לא נורא. העיקר שהאנושות מתקדמת. העיקר שסוחרי נשק עשירים ישלמו 55 מיליון דולר כדי לטייל בחלל החיצון באדיבותו של בעלי הטוויטר החדש.

השקת ה"רפורמה" בלמידת המקצועות ההומניים מלמדת אותנו שתחומי ההומניזם עומדים להידחק עוד יותר לקרן זווית. לא נורא. העיקר שסוחרי נשק עשירים ישלמו 55 מיליון דולר לטיול בחלל החיצון

כולה 44 מיליארד דולר. בקטנה. הרי בטוויטר אפשר להתבטא. אפשר אפילו לכתוב כמה מילים על הטבח שמבצעים הרוסים באוקראינה. לגנות אותו. לגנות אותו בתוקף. בשם ההומניזם, כמובן.

עורך דין דניאל חקלאי הוא בעל משרד עריכת דין שמתמחה בייצוג בתחומי המשפט הפלילי, עבירות הצווארון הלבן, ועדות החקירה, הדין המשמעתי ולשון הרע. בן 46. נשוי ואב לשני בנים. פרסם מאמרים וכן סיפורים קצרים בכתבי עת דיגיטליים. אוהב מאד ספרות, קולנוע ומוזיקה. מוטרד מאד מהסכנות העצומות למשטר הדמוקרטי ולזכויות האדם והאזרח. מנסה לחשוב כיצד למקם את המשפט החוקתי ואת המשפט הפלילי בהקשרים סוציולוגיים, תרבותיים, פוליטיים, היסטוריים ופסיכולוגיים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 530 מילים
סגירה