לפיד ועבאס סיכמו: רע"ם חוזרת לקואליציה

פרסום ראשון בפגישה ממושכת בין שר החוץ ויו"ר רעם ביום רביעי סיכמו השניים כי רע"ם תחזור ותצביע עם הקואליציה אחרי שהכנסת תחזור מהפגרה בעוד עשרה ימים ● חזרתה של רע"ם מחייבת את הממשלה להאיץ מהלכים, בהם הסדרה מיידית של יישובים לא חוקיים בנגב, תקציבי בינוי, ועוד ● ולמרות זאת, לכל הצדדים ברור שהסלמה משמעותית במצב הביטחוני עשויה להביא את השותפות לסופה ● פרשנות

יושב ראש יש עתיד, יאיר לפיד, ויושב ראש רע"ם, מנסור עבאס, בכנסת, 19 באפריל 2021 (צילום: יש עתיד)
יש עתיד
יושב ראש יש עתיד, יאיר לפיד, ויושב ראש רע"ם, מנסור עבאס, בכנסת, 19 באפריל 2021

איום ההקפאה של סיעת רע"ם הוסר למעשה, והיא תחזור ותצביע עם הקואליציה אחרי שהכנסת תחזור מהפגרה ב-9 במאי. כך נודע לזמן ישראל. את פרטי ההסכם סגרו ראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד ויו"ר רע"ם מנסור עבאס בפגישה ממושכת שקיימו שלשום (רביעי).

החזרה של רע"ם לחיק הקואליציה תחייב את הממשלה להאיץ שורה של מהלכים שאותם דורשים עבאס וחבריו, ביניהם הסדרה מיידית של יישובים לא חוקיים בנגב, תקציבי בינוי ותשתיות גדולים לחברה הערבית ושילוב מוגבר של אזרחים ערבים בשירות הממשלתי.

מועצת השורא של רע"ם החליטה ב-17 באפריל להקפיא את החברות בקואליציה "עד להודעה חדשה". ההחלטה התקבלה "במחאה על התוקפנות הישראלית על מסגד אל אקצא". הימים היו ימי תחילת חודש הרמדאן, האלימות על הר הבית התגברה וגם ליהודים הותר לעלות להר בימי חול המועד של פסח, מה שהגביר את המתח ואת ההסתה.

ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ לפיד לא התרגשו. הם העריכו כי הקפאה ולא פרישה מיידית היא דווקא הדרך המפותלת שבה בחרה רע"ם כדי להישאר בתוך הקואליציה.

מנסור עבאס ויאיר לפיד במליאת הכנסת, 21 ביוני 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
מנסור עבאס ויאיר לפיד במליאת הכנסת, 21 ביוני 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

את רעיון ההקפאה יזם אז מנסור עבאס שהצליח להשתלט היטב על האירועים הנפיצים למרות כל הלחצים הפנימיים. לפיד שהה אז בחו"ל אבל היה בתוך הלופ, ועודכן בזמן אמת.

בנט ולפיד ידעו כי ההחלטה על הקפאה דווקא בימים שבהם הכנסת נמצאת בפגרה מבשרת טובות לקואליציה שעומדת היום על 60 חברי כנסת בלבד. בעשרת הימים האחרונים היו עוד אירועים דרמטיים שכל אחד מהם היה עשוי להביא לסיומה של הקואליציה, אבל רע"ם לא זזה לשום מקום.

החריגה היחידה הייתה ההצבעה בוועדת הכנסת אודות ההכרזה על ח"כ עמיחי שיקלי כפורש. אנשי רע"ם לא הגיעו לדיונים אבל הקואליציה גם לא נזקקה להם.

וכך, אחרי שורת הפיגועים בבאר שבע, בני ברק וחדרה, המהומות על הר הבית, הרקטות מעזה והתגובה הישראלית על הירי, מצעד הדגלים בירושלים וצעדת חומש בשומרון – רע"ם לא פרשה והקואליציה נשארה על כנה. עבאס החליט להרגיע ולא לפרק את הכול. החיבור בין עבאס והתנועה האסלאמית ובין הממשלה בראשות בנט והשרים גדעון סער, אביגדור ליברמן וזאב אלקין – עובד למרות הכול.

וכך, אחרי שורת הפיגועים בבאר שבע, בני ברק וחדרה, המהומות על הר הבית, הרקטות מעזה והתגובה הישראלית על הירי, מצעד הדגלים בירושלים וצעדת חומש בשומרון – רע"ם לא פרשה והקואליציה נשארה על כנה

יו"ר רע"ם מנסור עבאס במליאת הכנסת (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
יו"ר רע"ם מנסור עבאס במליאת הכנסת (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

בעתיד ינתחו לעומק את הקונסטלציה הבלתי אפשרית הזו. אפשר היום להצביע בקצרה על שלושה אלמנטים שמדריכים את עבאס.

ראשית, החיבור לממשלה היא הדרך שלו להיפרד מהרשימה המשותפת השנואה עליו, ולהפוך למנהיג הערבי המוכר והמשפיע ביותר היום בישראל. איש הרי לא הכיר את קודמו בתפקיד, איברהים צרצור.

ראשית, החיבור לממשלה היא הדרך של עבאס להיפרד מהרשימה המשותפת השנואה עליו, ולהפוך למנהיג הערבי המוכר והמשפיע ביותר היום בישראל. איש הרי לא הכיר את קודמו בתפקיד, איברהים צרצור

שנית, עבאס יודע כי החברות בקואליציה מרעיפה על החברה הערבית הטבות במיליארדים, והמעמד שלו כלשון מאזניים פוליטית היא חלון הזדמנויות שצריך להישאר פתוח כמה שיותר.

שלישית, עבאס למד וחקר את דרכי ההתנהלות של החברה החרדית. החרדים היו חברים רק בממשלה הראשונה, אבל עד 1977 העניקו לממשלת מפא"י רשת ביטחון פרלמנטרית והשיגו כל מה שהם רוצים. בהמשך הם השתלבו בקואליציה וגם בממשלה. "אנחנו צריכים להתנהג באותה הדרך. יש לנו אצבעות בכנסת, למה שנחתוך אותן", כפי שאומר אחד מאנשי רע"ם.

מנסור עבאס ויאיר לפיד במליאת הכנסת, 1 ביולי 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מנסור עבאס ויאיר לפיד במליאת הכנסת, 1 ביולי 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בפגישה בין לפיד ועבאס ביום רביעי הם שרטטו את קווי הנסיגה האפשריים של כל אחד, ודנו גם על  ההצבעות בכנסת שבהן יידרש רוב בסיוע של רע"ם.

עבאס, כאמור, חזר ואמר כי הוא צריך לנופף בקבלות בשטח והעלה את נושא הסדרת היישובים בנגב, תקציבי בינוי מיידים ושילוב צעירים ערבים בשירות הממשלתי ובמגזר הציבורי. זו תהיה הדרך שלו להתמודד מול הטענות של היריבים מהרשימה המשותפת.

ועם כל זאת, לכל הצדדים ברור כי אירוע ביטחוני רציני ברמה הלאומית או עימות עם החברה הערבית בארץ לא יכול להשאיר את רע"ם בפנים לאורך זמן. זו כנראה הסיבה שאיש לא יפוצץ את בתי המחבלים הישראלים שביצעו את הפיגועים בבאר שבע ובחדרה.

לכל הצדדים ברור כי אירוע ביטחוני רציני או עימות עם החברה הערבית בארץ לא יכול להשאיר את רע"ם בפנים לאורך זמן. זו כנראה הסיבה שאיש לא יפוצץ את בתי המחבלים שביצעו את הפיגועים בבאר שבע ובחדרה

סביר להניח כי גם לפיד וגם עבאס מסתכלים היום בחרדה לעבר האירועים בהר הבית במהלך התפילה של יום השישי האחרון של חודש הרמדאן, שבה ישתתפו רבבות מתפללים. שניהם היו רוצים להיות כבר אחרי האירוע הזה, שיש בו פוטנציאל להתלקחות גדולה בירושלים ובכלל.

עוד 665 מילים
סגירה