ארנון בר-דוד, עופר עיני (צילום: פלאש90, מונטז')
פלאש90, מונטז'

השטח רותח - והבחירות להסתדרות סוערות מתמיד

מתחת לרדאר התקשורתי מתקיים מרוץ יצרי ורווי השמצות ואיומים בין ארנון בר-דוד לעופר עיני על ראשות ההסדרות ● מקורבי בר-דוד טוענים שעיני מתמודד בגלל שכשל בעסקים ● מקורבי עיני טוענים שהוא מוצף בפניות של עובדים ממורמרים שזועמים על בר-דוד ● ושני הצדדים נלחמים על כל ועד וכל עובד

הבחירות בהסתדרות העובדים, המתקיימות בעוד כשבועיים, ב-24 במאי, מעוררות עניין ציבורי ותקשורתי דל. וזאת, למרות שהן נוגעות לפרנסתם של מאות אלפי אזרחים, ובעקיפין – למיליונים.

במקביל, הבחירות מעוררות עניין רב, ויכוחים סוערים, מריבות אישיות לוהטות ואף איומים בשטח, בקרב הוועדים ובמסדרונות מקומות עבודה מאוגדים.

הבחירות להסתדרות מתקיימות במאי מדי חמש שנים. בעבר, היו מערכות בחירות מנומנמות וצפויות שבהן אושרה בקלות כהונת יו"ר מכהן בלי אופוזיציה רצינית. זה לא היה המצב במערכת הבחירות הקודמת, הסוערת, של 2017, אז התמודדה יו"ר מפלגת העבודה לשעבר שלי יחימוביץ', מול היו"ר דאז, אבי ניסנקורן, והבטיחה רפורמות ודמוקרטיזציה בארגון. וזה גם לא המצב כיום, כאשר היו"ר המכהן, ארנון בר-דוד, מתמודד מול היו"ר לשעבר, עופר עיני.

ההסתדרות בבחירות 2022 היא ארגון מפולג. בין עיני לבר-דוד יש יריבות עניינית, אידיאולוגית ואישית. הקמפיינים רוויים בהשמצות אישיות. שני הצדדים מתייחסים זה לזה כאיום קיומי על המנגנון כולו.

השניים לא היו תמיד יריבים. בר-דוד צמח בתקופה בה עיני היה היו"ר. עם מינוי עיני ליו"ר ב-2006 התמנה בר-דוד ליו"ר הסתדרות המעו"ף (הפקידים).

עיני, שהחליף את עמיר פרץ הלוחמני, קידם מדיניות של שיתוף פעולה עם המעסיקים – כולל חברות קרובה עם יו"ר התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, שהפך אחר כך לשותפו העסקי, והידברות עם הממשלה במטרה להגיע להסכמים. עיני טבע את הביטוי "השביתה המוצלחת ביותר היא זאת שלא פרצה בכלל". בר-דוד תמך במדיניות עיני ולכאורה ממשיך אותה.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד נואם בכנס בחירות להסתדרות, אפריל 2022
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד נואם בכנס בחירות להסתדרות, אפריל 2022

אבל בר-דוד לקח את הפרגמטיזם צעד גדול קדימה. עם כניסתו לתפקיד הצהיר ש"תם עידן השביתות". במשבר הקורונה ובמו"מ עם הממשלה על חוק ההסדרים ועסקת החבילה במשק בר-דוד התגלה כפרטנר נוח ביותר.

בר-דוד הסכים, כמעט בלא מאבק, להחלטה לשלוח כשני מיליון עובדים מהמגזר הפרטי לקבל דמי אבטלה בחל"ת, במקום להישאר מועסקים במימון ממשלתי כפי שנעשה במדינות אחרות. לעובדים קרא "להיכנס מתחת לאלונקה" – משפט שהפך למטבע לשון.

בעסקת החבילה ויתר על כל המנגנון המתגמל של תשלום שעות נוספות והסכים להעברת כל העובדים להעסקה בשכר חודשי גלובלי. בתמורה, קיבל העלאה קטנה של שכר המינימום מ-5,300 ל-6,000 שקל בחודש עד 2025. דווקא שרי הממשלה ממפלגת העבודה ומרצ הצביעו נגד העסקה בשל הפגיעה בעובדים.

"עובדים מתקשרים לעופר, מבקשים עזרה"

פעילים חברתיים רבים טוענים שבר-דוד פשוט הפקיר את העובדים. מקורביו של עיני טוענים שגם הוא חש כך, ושזה מה שגרם לו לעזוב את חייו הנוחים כאיש עסקים ולחזור לפוליטיקה ההסתדרותית.

"עופר מוצף בהודעות מעובדים פשוטים, פועלי ניקיון, מזכירות, חברי ועדים קטנים, אנשים מתוסכלים שמרגישים שארנון זרק אותם לכלבים. הוא קורא את ההודעות עם דמעות בעיניים ולא מסוגל לעמוד מנגד", מספר אחד ממקורבי עיני, "הוא מרגיש שההתנהלות של ארנון היא איום קיומי על העבודה המאורגנת". במטה עיני סירבו לחשוף את ההודעות כדי לא לפגוע בעובדים.

"עופר מוצף בהודעות מעובדים פשוטים, פועלי ניקיון, מזכירות, אנשים מתוסכלים שמרגישים שארנון זרק אותם לכלבים. הוא קורא עם דמעות בעיניים"

עופר עיני בסיור בין מקומות עבודה במהלך מערכת הבחירות להסתדרות, אפריל 2022 (צילום: מטה עופר עיני בבחירות להסתדרות)
עופר עיני בסיור בין מקומות עבודה במהלך מערכת הבחירות להסתדרות, אפריל 2022 (צילום: מטה עופר עיני בבחירות להסתדרות)

כמי שמתפרנס היטב מעסקים, ובין השאר מייעץ לחברות בהתנהלותן מול עובדיהן, מה אכפת לעיני של היום מההסתדרות?
"לכאורה לא אמור להיות לו אכפת. הוא לא העלה על דעתו שיחזור להסתדרות. ואם ההסתדרות הייתה נשארת בידיים טובות, הוא לא היה מתמודד".

עיני עבד עם בר-דוד. למה הוא מופתע מההתנהלות שלו?
"מסתבר שעופר היה עיוור בקטע הזה. הוא מספר שארנון לא דיווח לו בכלל על מה שקרה בהסתדרות המעו"ף, ועופר חשב שזה בגלל שארנון מנהל הכול למופת ולא צריך להתייעץ. מסתבר שהוא פשוט לא עשה שם כלום".

מקורבי בר-דוד מציגים את הדברים אחרת. "ארנון הוביל את ההסתדרות והעובדים לחוף מבטחים במשבר הקשה של הפלונטר הפוליטי והקורונה", אומר אחד ממקורביו, "הקו האחראי והממלכתי שלו עזר להוציא את המשק מהבוץ, ועכשיו גם העובדים ייהנו מהפירות".

עיני, לפי מקורבי בר-דוד, אינו מתמודד מתוך דאגה לעובדים, אלא בגלל שלטענתם הוא כשל בעסקיו וצריך כסף להחזיר הלוואות וחובות בשל "מיזמים כושלים" שהיה מעורב בהם ולטענתם "גם הימורים". עיני סירב להגיב לטענות הללו.

עיני, לפי מקורבי בר-דוד, לא מתמודד מתוך דאגה לעובדים, אלא בגלל ש"כשל בעסקיו וצריך כסף להחזיר הלוואות וחובות". עיני סירב להגיב לטענות

יו"ר ההסתדרות לשעבר עופר עיני בהפגנה נגד העסקת עובדי קבלן, 2012 (צילום: קובי גדעון, פלאש 90)
יו"ר ההסתדרות לשעבר עופר עיני בהפגנה נגד העסקת עובדי קבלן, 2012 (צילום: קובי גדעון, פלאש 90)

מקורבי עיני מגיבים בצחוק פרוע. "מצד אחד, אומרים שעופר עושה כסף מייעוץ ומשותפות בחברה מצליחה וכביכול זה ניגוד אינטרסים. מצד שני, אומרים שהוא מתמודד כי הוא נכשל בעסקים וצריך כסף. לגבי הביזנס – עופר שם הכול בנאמנות עיוורת מהרגע שהתחיל להתמודד עד שיסיים את התפקיד, אם ייבחר. לגבי החובות – בולשיט. הוא מממן את הקמפיין מכיסו, ואם ינצח, יחזור להיות שכיר. נגיד שהיו לו חובות, ככה הוא מחזיר אותם?"

חלק מהוועדים תומכים בבר-דוד. מה יעשו השאר?

בבחירות להסתדרות זכאים להשתתף כ-600 אלף חברי הארגון. הם בוחרים יו"ר בבחירה אישית, ומפלגה שתייצג אותם בבית נבחרי ההסתדרות. נשים בוחרות גם ביו"ר נעמ"ת. עד 2017 התקיימו בחירות בפתקים, השנה ההצבעה דיגיטלית.

בר-דוד רץ בסיעת עוגנים שהקים עיני כששימש כיו"ר. הסיעה מאחדת את רוב המפלגות בפוליטיקה הארצית, ממרצ ועד ש"ס. עיני מתמודד בסיעה שהקים, סלע-כולנו. סיעת הבית החברתי, שבה התמודדה יחימוביץ', אינה מתמודדת; מנהיג הסיעה, חנוך ליבנה, תומך בעיני מבחוץ.

את הקמפיין של בר-דוד מנהל רמי יהודיחה שניהל את קמפיין הבחירות של נתניהו ב-2015 וקמפיינים של יש עתיד וכחול לבן. את הדוברות בקמפיין בו-דוד מנהל יהונתן משעל, שותף במשרד היח"צ משעל-ורניק. את הקמפיין של עיני מנהל מאור אביגל, ואת הדוברות שלו – גלי גבאי, השותפה הבכירה במשרד היח"צ לגאיה שמתמחה בדברור ועדי עובדים.

הקמפיין מתנהל בקבוצות וואטספ של עובדים ובכנסים וביקורים של המועמדים במקומות עבודה. ראשי הוועדים מקפידים להצטלם מחובקים עם בר-דוד, ולא עם עיני. "עופר לא דורש או מבקש מהעובדים להצטלם אתו", מסבירה גבאי.

המועמדים מבקרים במקומות עבודה. ראשי הוועדים מקפידים להצטלם מחובקים עם בר-דוד, ולא עם עיני. "עופר לא מבקש להצטלם אתו", מסבירה הדוברת של עיני

ארנון בר-דוד, יו"ר ההסתדרות, בביקור בתע"ש במהלך מערכת הבחירות להסתדרות, אפריל 2022 (צילום: יח"צ)
ארנון בר-דוד, יו"ר ההסתדרות, בביקור בתע"ש במהלך מערכת הבחירות להסתדרות, אפריל 2022 (צילום: יח"צ)

לפי מקורבי בר-דוד, הניצחון בכיסו. סקר שערך עבורם הסוקר מנו גבע צופה לבר-דוד רוב של 70%.

"עופר רצה להקים סיעה משלו בשם 'סלע' ובשביל זה היה צריך להביא 5,000 חתימות של תומכים, אבל לא הצליח, לכן הקים רשימה שמבוססת על 'כולנו' של כחלון", מספר אחד ממקורבי בר-דוד, "עופר עיני הגדול לא הביא 5,000 חתימות מתוך 600 אלף איש! איפה כל הממורמרים שכביכול תומכים בו?"

אולי הם מפחדים לחתום בגלוי ולהיות מזוהים אתו?
"אין 5,000 שמוכנים להיות מזוהים אתו, ויהיו 300 אלף שיצביעו לו?"

"עופר רצה להקים סיעה משלו והיה צריך להביא 5,000 חתימות של תומכים, מתוך 600 אלף חברים, אבל לא הצליח. איפה כל הממורמרים שכביכול תומכים בו?"

לטענת מקורבי בר-דוד, כל ועדי העובדים תומכים בו, מלבד דואר ישראל, סלקום ומספר ועדים קטנים. אחד ממקורביו אמר לי ש"כל הוועדים שלחו לארנון מכתבי תמיכה". כראייה, הוא העביר לי את כל מכתבי התמיכה שבר-דוד קיבל. אבל בפועל היו שם מכתבים רק מחלק מהוועדים.

בר-דוד קיבל מכתבי תמיכה מהסתדרות האחיות ומוועדים בחברת חשמל, אל על, חברות האוטובוסים דן, אגד ומטרופולין, עובדי המנהל והמשק ברוב בתי החולים.

ארנון בר-דוד (צילום: רן מלמד)
ארנון בר-דוד (צילום: רן מלמד)

בולטים בהיעדרם מערימת מכתבי התמיכה ועדי ראשות שדות התעופה, הרכבת, הדואר, מפעלי ים המלח, התעשייה הצבאית – תע"ש, אלביט, והתעשייה האווירית, והסייעות בגני הילדים.

במספר מקומות עבודה גדולים חלק מהוועדים שלחו מכתבי תמיכה וחלק לא. מבין הוועדים הרבים של עובדי הנמלים, רק ועד עובדי הציוד המכני בנמל אשדוד – הוועד החזק ביותר בנמל, אבל לא היחיד – שלח מכתב; שאר הוועדים בשלושת הנמלים לא שלחו. ועדי העובדים בחלק מלשכות התעסוקה שלחו מכתבים, ואחרים לא, וכך גם בבתי המשפט. ועדי משרד הדתות, האוצר, האנרגיה והחינוך שלחו, משרדי ממשלה אחרים לא.

הוועדים בכמה עשרות עיריות ורשויות מקומיות, כולל בשלושת הערים הגדולות, שלחו מכתבים, אבל ברוב הרשויות לא. הוועד בבנק לאומי שלח – בבנקים ובמוסדות הפיננסיים האחרים לא. בקופת חולים כללית ומאוחדת שלחו – בלאומית ובמכבי לא. ועדי קוקה-קולה ומספר חברות מזון נוספות שלחו, השאר לא. בהוט ופלאפון שלחו, בחברות תקשורת אחרות לא.

רוב הוועדים שלא שלחו מכתבים לא הצהירו גם על תמיכה בעיני – אבל מקורביו טוענים שהעובדה שלא הצהירו אמונים לבר-דוד מראה במי הם כן תומכים.

"הרבה מהעובדים לא מקשיבים להודעות של הוועד שלהם, אלא מחליטים בעצמם", אומר אחד ממקורבי עיני, "בבחירות 2017, שלי נחשבה לאיום על המנגנון ו-90% מהוועדים תמכו באבי ניסנקורן, ובכל זאת אבי קיבל רק 60% ושלי 40%. בבחירות עכשיו, אם בקושי חצי מהוועדים תומכים בבר-דוד, למרות כל הלחץ שמופעל עליהם, כמה מהעובדים יצביעו לו? עשינו סקר אצל הסייעות בגנים, למשל: 82% בעד עופר, 6% מתלבטות, רק 11% עם ארנון".

"ב-2017, שלי 90% מהוועדים תמכו באבי ניסנקורן, ובכל זאת אבי קיבל רק 60% ושלי 40%. בבחירות עכשיו, אם בקושי חצי מהוועדים תומכים בבר-דוד, למרות כל הלחץ שמופעל עליהם, כמה מהעובדים יצביעו לו?"

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, מבקר במוקד טלפוני בסיור במסגרת מערכת הבחירות להסתדרות, אפריל 2022 (צילום: יח"צ)
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, מבקר במוקד טלפוני בסיור במסגרת מערכת הבחירות להסתדרות, אפריל 2022 (צילום: יח"צ)

בדקתם כמה תומכים בעיני במקומות שבהם הוועד כן הביע תמיכה בבר-דוד?
"יהיו עובדים שיתמכו בארנון. בהסכם הקיבוצי החדש יש סעיף שאומר שההסתדרות מקבלת חצי מיליארד שקל לחלק כתוספות שכר במקומות ספצפיים, לבחירתה. ארנון משתמש בזה לקנות תמיכה מעובדים. אבל זה לא מספיק לו. בסקר שהזמין מטה עופר ל-6,000 חברי הסתדרות, מתוך כ-2,220 שענו, 1,005 יצביעו לעופר, 407 לארנון, 837 מתלבטים".

ממטה בר-דוד נמסר בתגובה לטענה על שימוש בכספי ההסכם "לקנות" עובדים, כביכול: "מדובר בכספים שתועלו בידי המדינה ונותבו בידי ההסתדרות לטובת הסכמים עם העובדים המוחלשים ביותר כמו עובדות ועובדי מנהל המשק בשירות המדינה, המקצועות הפרא-רפואיים, וכמובן הסייעות בגני הילדים. צעדים מבורכים וחשובים שסייעו לעובדים ישירות ואנו גאים בכך מאוד".

"יצאתי נגד בר-דוד והודחתי מראשות הוועד"

התומך הפומבי החזק ביותר בעיני הוא יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, אריאל יעקובי, המשמש בתפקיד מאז שהחליף בו את עיני ב-2006. תומכים פומביים נוספים הם יו"ר ועד עובדי הדואר, שמעון פרג'ון, ויו"ר ועד סלקום, מיה יניב.

"אני לא מסוגלת לעמוד מהצד שההסתדרות עושה פייד אאוט למטרות קיומה", אומרת יניב, "במשבר הקורונה ראיתי חוסר נוכחות מוחלט, אפס הגנה על העובדים, החזקים והחלשים. אנשים נזרקו לחל"ת, והגיעו לסף רעב. נחתמו הסכמים מוזרים עם מעסיקים שייצרו ניגוד עניינים להסתדרות שאמורה לנהל איתם מו"מ על זכויות העובדים".

איך ההסתדרות הייתה אמורה לפעול באותה תקופה, לדעתך?
"הייתי מצפה שהארגון העוצמתי שלנו ימציא הסכמי חירום קיבוציים מורחבים, שיעזרו גם לעובדים חלשים, ללא-מאוגדים ולעצמאים. שהכספים לחל"ת יועברו לעובדים דרך המעסיקים, לשמור על התעסוקה והביטחון של העובדים".

"במשבר הקורונה ראיתי חוסר נוכחות מוחלט, אפס הגנה על העובדים, החזקים והחלשים. אנשים נזרקו לחל"ת. נחתמו הסכמים מוזרים עם מעסיקים שייצרו ניגוד עניינים להסתדרות"

יו"ר ועד עובדי סלקום, מיה יניב (צילום: חיים כהן)
יו"ר ועד עובדי סלקום, מיה יניב (צילום: חיים כהן)

עיני היה פועל כך, לדעתך?
"עופר בא מהלב, הוא איש מוכשר ואוהב אדם, מאסטר במו"מ שחתום על כמה מההסכמים המרשימים ביותר שנראו כאן".

את חוששת שאם עיני ינצח, יהיו שביתות שיפגעו בחברה עסקית כמו סלקום?
"אני אחת מראשי הוועדים הכי אחראיים. הגעתי לשביתה רק פעם אחת בשמונה שנים בתפקידי, כשלא היה מנוס, אחרי שההנהלה הפרה ארבעה הסכמים שחתמה אתנו ברציפות. אבל בסוף כלי השביתה הוא חשוב מאין כמוהו. לעובדים חייבת להיות יכולת הרתעה. עופר אחראי ולמאבקים שלו יש תכלית, אבל הוא משיג הרתעה, ותמיד ישיג יותר".

האם לוחצים עלייך לתמוך בבר-דוד?
"כן, בהחלט הייתה דרישה לתמוך בארנון, כולל בדרגים הגבוהים ביותר. אני לא אדם שאנשים מרשים לעצמם לאיים עליו בדרך כלל, ולא הגענו לזה לשמחתי. זה בטח לא היה גורם לי לשנות את עמדתי.

את חוששת מתרחיש שבר-דוד ינצח והתמיכה שלך בעיני תיפגע בך?
"אני מבינה את השאלה, אני שומעת מקרים של אנשים שנפגעו כי הם תומכים בעופר. זו התנהגות שלא מתאימה לבית שאמור להגן על העובדים".

"בהחלט הייתה דרישה לתמוך בארנון, כולל בדרגים הגבוהים ביותר. לא הגענו לזה לשמחתי. זה בטח לא היה גורם לי לשנות את עמדתי. אני שומעת מקרים של אנשים שנפגעו כי הם תומכים בעופר"

על תומכיו הפומביים של עיני נמנים מספר בעלי תפקידים במנגנון שהודחו מתפקידם, לטענתם, בגלל שהתעמתו עם בר-דוד. שלום הלוי שימש כראש אגף רווחה בהסתדרות ופוטר בינואר. הלוי חבר בסיעת כולנו, שתומכת בעיני. בריאיון ל"גלובס" הצהיר שפוטר בשל כך.

יו"ר ההסתדרות לשעבר עופר עיני, בסיור במקומות עבודה במערכת הבחירות להסתדרות, אפריל 2022 (צילום: מטה עופר עיני בבחירות להסתדרות)
יו"ר ההסתדרות לשעבר עופר עיני, בסיור במקומות עבודה במערכת הבחירות להסתדרות, אפריל 2022 (צילום: מטה עופר עיני בבחירות להסתדרות)

שלומי שוורץ, ראש סיעת "תמורה" בהסתדרות ששימש כיו"ר האגף לקידום מורשת ההסתדרות, פוטר בינואר והגיש עתירה נגד פיטוריו שבה טען שפוטר כי "צירף לסיעתו חברים שלא הצהירו אמונים לבר-דוד". מקורבי בר-דוד כינו את האשמות הלוי ושוורץ "קשקוש מקושקש".

תומכת נלהבת נוספת בעיני היא שני שבתוב, ששימשה כיו"ר מועצת העובדים של בקרי הגבולות ברשות האוכלוסין והושעתה לפני חצי שנה מהתפקיד לאחר שיצאה נגד בר-דוד.

בקרי הגבולות מנהלים מאבק ארוך בדרישה לשלם להם רטרואקטיבית שעות נוספות בהיקף של עשרות אלפי שקלים לעובד, שלטענתם לא שולמו להם בגלל החלטות לקויות המשרד האוצר. עבור הבקרים, עסקת החבילה שחתם בר-דוד, שכללה ויתור על מנגנון השעות הנוספות, פגעה בסיכוי שלהם לקבל את הכספים שלשיטתם המדינה חייבת להם. לכן, אחרי שנחתמה העסקה, שבתוב כתבה מכתב תלונה לבר-דוד.

"ארנון בכלל לא הגיב למכתב שלי", היא מספרת, "כתבתי על זה לשר האוצר ליברמן ולפקידי האוצר. אמרתי לאוצר שעסקת החבילה שפוגעת בנו לא עברה אישור של בית נבחרי ההסתדרות ולכן לא מחייבת אותנו, ואנחנו לא מקבלים אותה. המכתב שלי עבר אישור של משפטנים. שיתפתי גם עצומות נגד העסקה".

"כמה ימים אחרי ששלחתי את המכתב לאוצר קיבלתי מכתב מההסתדרות, הודיעו לי שמדיחים אותי מתפקידי בוועד בגלל המכתב לשר האוצר. ארנון כנראה חושב שאני מקבלת משכורת כראשת ועד ושאם הוא מעיף אותי מהוועד הוא פוגע לי בפרנסה, הוא לא מבין שאני פעילה בוועד בהתנדבות ומקבלת משכורת רק על העבודה שלי כבקרית שבה אני ממשיכה כרגיל. ועדיין, העיפו אותי מהוועד בגלל שאמרתי משהו נכון נגד מהלך של יו"ר ההסתדרות, זה חמור".

"כתבתי לליברמן שעסקת החבילה שפוגעת בנו לא עברה אישור של בית נבחרי ההסתדרות ולכן לא מחייבת אותנו. כמה ימים אחרי קיבלתי מכתב מההסתדרות, הודיעו לי שמדיחים אותי מתפקידי בוועד"

שני שבתוב, יו"ר מועצת העובדים של בקרי הגבולות שבהשעיה (צילום: ועד עובדי רשות האוכלוסין וההגירה)
שני שבתוב, יו"ר מועצת העובדים של בקרי הגבולות שבהשעיה (צילום: ועד עובדי רשות האוכלוסין וההגירה)

"עתרתי לבית הדין לעבודה נגד ההדחה, ובית הדין קבע שהיא לא מידתית, אז הם ירדו מהדחה והלכו על השעיה זמנית לחצי שנה. זה אמור להסתיים השבוע, ב-4 למאי. אבל לפני שבוע היה כנס בחירות של עופר בראשל"צ. עליתי לנאום, ושמו על הבמה שלט שאני יו"ר מועצת העובדים שלנו. בנאום שלי אמרתי שאני בהשעיה ולכן אני כרגע לא היו"ר. אבל הם מעלים אותי עכשיו לוועדת משמעת בגלל שאני כביכול 'מתחזה ליו"ר מועצת עובדים'".

הבקרים בשטח תומכים בך? ואם כן, הם מעזים לומר את זה בגלוי?
"כן, לגמרי. כולם. כולל יו"ר הוועד שמחליפה אותי בזמן ההשעיה, מירה אסרף".

האירוע משפיע על ההצבעה שלהם בבחירות להסתדרות?
"למיטב ידיעתי, כל עובדי רשות האוכלוסין יצביעו לעופר. האנשים של ארנון הלכו ועד-ועד בתוך הרשות וחיפשו מישהו שיחתום שהוא בעדו, ולא מצאו".

"כל הבקרים תומכים בי כולל יו"ר הוועד שמחליפה אותי בזמן ההשעיה. למיטב ידיעתי, כל עובדי רשות האוכלוסין יצביעו לעופר. האנשים של ארנון הלכו ועד-ועד ברשות וחיפשו מישהו שיחתום שהוא בעדו, ולא מצאו"

לצד פרסונות כמו שבתוב, נמצאים בין תומכי עיני מנהיגי עובדים מודחים אחרים שנסיבות ההדחה שלהם נשמעות פחות הרואיות. ביניהם אלון חסן, ששימש בעבר כיו"ר העוצמתי של ועד עובדי הציוד המכני בנמל אשדוד,  ופוטר מתפקידו בנמל לאחר שהורשע בעבירת מרמה והפרת אמונים בפרשת שחיתות בנמל.

בפוסט שפרסם בפייסבוק כתב חסן: "שואלים אותי, אלון, למה אתה תומך בעופר עיני? מה הבטיח לך? מה יש לך נגד ארנון? אני עונה: עופר עיני לא הבטיח לי ואני לא צריך שום תפקיד, אני תומך בו כי אני חושב שהוא הכי מתאים, בטח פי מיליון מבר-דוד. בזמן שעיני היה יו"ר קיבלתי את כל הגיבוי ממנו עבור העובדים, חתמתי על ההסכמים הכי טובים, גם כשהפעלנו צעדים ארגוניים למורת רוחו של עופר הוא תמיד נתן גיבוי".

אלון חסן (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אלון חסן (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

"אבל הכי חשוב, אני זוכר את האירוע האישי שקרה לי. עת פורסמה כתבת תחקיר בערוץ 12, שם הואשמתי בשחיתויות ודברים קשים ביותר. עיני לא נטש אותי, לא בגד בי, כמו ראשי ההסתדרות החלשים שהחליפו אותו. עופר גיבה אותי גיבוי מוחלט, לא האמין למה שאומרים עלי, עמד כחומה בצורה מול הצונאמי והחליט להחזיר אותי, לא כמו חבורת הזבל שאחריו".

אלון חסן: "עת הואשמתי בשחיתויות ודברים קשים, עיני לא נטש אותי, לא בגד בי,  גיבה אותי גיבוי מוחלט, לא האמין למה שאומרים עלי, עמד כחומה בצורה מול הצונאמי והחליט להחזיר אותי, לא כמו חבורת הזבל שאחריו"

תמיכה מאלון חסן לא תחזק את יוקרתו ותדמיתו הנקייה של עיני, אך בהחלט עשויה לחזק אותו בקרב עובדים פרגמטיים בשטח.

"נילחם על העלאת שכר חדשה"

כך או כך, בשני הצדדים מסכימים שמה שיכריע את ההצבעה, יותר מהבריתות והיריבויות האישיות, הם שיקולי הפרנסה. וכאן יש לשני המועמדים בעיה: בר-דוד לא יבטל את ההסכמים השנויים במחלוקת שחתם עליהם עם הממשלה, וגם עיני אינו מצהיר שיבטל אותם, ומקורביו מודים שכבר לא יוכל לעשות זאת לאחר שנחתמו ואושרו בכנסת.

מה שעיני כן מבטיח בכנסי הבחירות שלו הוא: "להיאבק בכל הכוח בשביל העובדים החלשים. להעלות את שכר המינימום ל-7,000 שקל לפחות. לדאוג לעובדות חלשות כמו הסייעות בגנים. להעלות שכר לעובדי המגזר הציבורי, שכבר חמש שנים לא קיבלו תוספת. לדרוש ולקבל תוספת יוקר מול האינפלציה. כמו שהיה פעם, לכל העובדים במשק, לא רק מי שמאוגד".

ב-31 לדצמבר השנה מסתיימים הסכמי השקט התעשייתי שעליהם חתם בר-דוד עם הממשלה. מקורבי עיני אומרים ש"אם ייבחר, הוא לא יבזבז את הזמן הזה. בשנייה שיחזור להיות יו"ר ההסתדרות הוא יפתח מו"מ עם הממשלה על הסכם שכר חדש, תוספת יוקר והעלאת שכר המינימום. יחתמו הסכמים? יופי. לא יחתמו? נחזור להילחם".

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, נואם בכנס בחירות להסתדרות, אפריל 2022
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, נואם בכנס בחירות להסתדרות, אפריל 2022

גם בר-דוד מנסה באלגנטיות ליישר קו עם ההבטחות של עיני. לפי מקורביו: "בימים אלה ממש, עם חזרת הכנסת לפעילות, ייכנסו צוותי מו"מ של האוצר וההסתדרות וידונו בהסכם מסגרת חדש שייכנס לתוקף ב-1.1.23 ובמסגרתו יזכו העובדים לפיצוי, גם רטרואקטיבית על מה שהפסידו בקורונה".

"עם חזרת הכנסת לפעילות, ייכנסו צוותי מו"מ של האוצר וההסתדרות וידונו בהסכם מסגרת חדש ובמסגרתו יזכו העובדים לפיצוי, גם רטרואקטיבית על מה שהפסידו בקורונה"

האם העובדים יאמינו להבטחות הללו וייבחרו בבר-דוד שוב, גם אחרי הדרך שבה  התנהל, או שיעדיפו לחזור לעיני? בערפל הקרב השורר כרגע, שני המועמדים אינם יכולים להיות בטוחים בכך.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
5
תסתכלו על הפנים של שני הברנשים ותבינו מיד על איזה מאפיה מדובר. אנשים שעסוקים בלהרוג זה את זה בדרך לפסגה והסיפורים על חברי ועדים שמפטרים חברי ועדים אחרים שלא יכולו להיות מועסקים באף מקום... המשך קריאה

תסתכלו על הפנים של שני הברנשים ותבינו מיד על איזה מאפיה מדובר. אנשים שעסוקים בלהרוג זה את זה בדרך לפסגה והסיפורים על חברי ועדים שמפטרים חברי ועדים אחרים שלא יכולו להיות מועסקים באף מקום אחר (כי חבר ועד הוא אדם שהפסיק מזמן לעבוד) לא יאחרו להמשיך לבוא. ההסתדרות היא כר שחיתות לניהול משאבי אנוש ושחיתויות ללא שקיפות או כל סוג של פיקוח ערכי אלא שחיתות נטו. ארגון שיש לפרק ולבנות מאפס מחדש.

הדבר הטוב היחיד שאפשר לומר על בר דויד זה שהיריב שלו זה עיני והדבר הטוב היחיד שאפשר להגיד על עיני זה שהיריב שלו הוא בר דויד. לראשונה מאז שאני חבר הסתדרות אני לא חושב שאצביע בעד מישהו וזה... המשך קריאה

הדבר הטוב היחיד שאפשר לומר על בר דויד זה שהיריב שלו זה עיני והדבר הטוב היחיד שאפשר להגיד על עיני זה שהיריב שלו הוא בר דויד. לראשונה מאז שאני חבר הסתדרות אני לא חושב שאצביע בעד מישהו וזה עצוב לי מאוד.

עוד 2,610 מילים ו-5 תגובות
סגירה