מפלגת העבודה מחדשת את קשריה עם הלייבור

מפלגת העבודה ניתקה קשר עם מפלגת הלייבור הבריטית לפני ארבע שנים, בעקבות ריבוי גילויי האנטישמיות תחת הנהגתו של ג'רמי קורבין ● מאז נכנס לתפקיד קיר סטארמר, תומך נלהב בישראל, והמצב בלייבור השתנה ● עם חידוש היחסים, יצאה משלחת ממפלגת העבודה להיפגש עם אנשי הלייבור וללמוד מההכנות שלהם לקראת הבחירות המקומיות שיתקיימו באנגליה בסוף השבוע

מנהיג הלייבור הבריטי קיר סטארמר (צילום: AP Photo/Alastair Grant)
AP Photo/Alastair Grant
מנהיג הלייבור הבריטי קיר סטארמר

ביום השואה לפני ארבע שנים, ב-2018, הודיע יו"ר מפלגת העבודה דאז אבי גבאי שהוא מנתק את הקשרים בין מפלגת העבודה הישראלית למפלגת הלייבור הבריטית. במכתב לג'רמי קורבין, יו"ר הלייבור באותה עת, כתב גבאי:

"בימים אלו שאנו מציינים בישראל את יום הזיכרון לשואה ולגבורה, אני מוצא לנכון לפנות אליך בדאגה, נוכח ההתבטאויות והפעולות האנטישמיות שהנך מאפשר, כמנהיג מפלגת הלייבור בבריטניה. לא נוכל להסכים לשימור הקשר עמך, מנהיג מפלגת הלייבור, כשאתה אינך ממלא את תפקידך בבלימת תופעות אנטישמיות בסביבתך".

קורבין שימש כיו"ר המפלגה בין השנים 2015 לראשית 2020. אחרי בחירות 2019, בו נחלה מפלתו מפלה בקלפיות, הוא התפטר מתפקידו. אולם בשנים בהן כיהן לא הסתיר את דעותיו השליליות נגד ישראל ואף הלך מספר צעדים מעבר לכך, כשלא הסכים להתנער מדמויות אנטישמיות במפלגתו והשווה בין ישראל לבין דעא"ש.

את נציגי חמאס, חזבאללה והשייח' ראאד סאלח כינה קורבין "חברים שפועלים למען שלום, הבנה ודיאלוג" והתנגד להכללת חזבאללה ברשימת ארגוני הטרור בבריטניה.

האמירות הללו וריבוי הפעילים האנטישמים בשורות הלייבור הרחיקו את הציבור היהודי וגם את הציבור הכללי מן הלייבור. כיום, בחלוף שנתיים מהחלפת יו"ר המפלגה, הדברים השתנו. באפריל 2020 נבחר לעמוד בראשות המפלגה קיר סטארמר, והוא עבד קשה מאז לנקות את המפלגה מהתופעות הפסולות.

ג'רמי קורבין (צילום: Stefan Rousseau/Pool Photo via AP, File)
ג'רמי קורבין (צילום: Stefan Rousseau/Pool Photo via AP, File)

סטארמר, שהיה התובע הראשי בבריטניה, נשוי לעורכת דין יהודייה ויש לו קרובי משפחה בישראל. לפי הפרסומים בתקשורת, שני ילדיו נמצאים במסגרות חינוך יהודיות והוא מוגדר תומך גדול של ישראל.

המפלגה עברה תחת הנהגתו חקירה חיצונית שקבעה כי בלייבור התבצעו תקיפות והטרדות של יהודים. המלצות הגוף הוכנסו לתוך ועידת המפלגה ולתקנון, שהפך למחמיר במיוחד גם כלפי גילויי אנטישמיות ברשתות החברתיות מטעם חברי המפלגה. גם מי שמסמן לייק על סטטוס אנטישמי עשוי להיות מורחק מהמפלגה, לפי הכללים החדשים. הפעילים של קורבין, הסביבה המזהמת, סולקה אחרי התפטרותו.

לפני שבוע יצאו קבוצה של אנשי מפלגת העבודה – לא נבחרי ציבור – לפגישות עם הנהגת הלייבור החדשה. ארבע שנים אחרי הנתק, מנכ"ל המפלגה ניר רוזן ומספר יועצים ודוברים בכירים הגיעו ללונדון למספר פגישות. בכך חודשו הקשרים בין שתי המפלגות.

בשיחה עם זמן ישראל, רוזן מספר על הפגישה עם סטארמר. "היה להם חשוב לחדש את הקשרים איתנו. כשמרב מיכאלי נבחרה לראשות העבודה, הוא היה הראשון ששלח ברכה. בהדרגה היחסים החלו להתחמם".

"היה להם חשוב לחדש את הקשרים איתנו. כשמרב מיכאלי נבחרה לראשות העבודה, הוא היה הראשון ששלח ברכה. בהדרגה היחסים החלו להתחמם"

בריטניה תקיים בחירות מקומיות בעוד יומיים (חמישי). סטארמר מוביל בסקרים על פני ראש הממשלה המכהן בוריס ג'ונסון בפער של 6%-9%, אם כי הדבר לא מעיד על יכולת להצליח בבחירות הכלליות, כפי שהוכח בשנת 2019. בנוסף, הבחירות הכלליות לא צפויות להתקיים בשנים הקרובות.

משלחת מפלגת העבודה עם אנשי הלייבור הבריטי. קיר סטארמר במרכז. אפריל 2022 (צילום: דניאל ספייסר, מפלגת העבודה)
משלחת מפלגת העבודה עם אנשי הלייבור הבריטי. קיר סטארמר במרכז. אפריל 2022 (צילום: דניאל ספייסר, מפלגת העבודה)

אולם הבחירות המקומיות עשויות להוות אינדיקציה לתסכול ציבורי רחב מהתנהלות המפלגה השמרנית, מהאופן בו ג'ונסון הסתיר מסיבות שעשה תוך כדי סגרי הקורונה, ומאירועים אחרים במפלגה – האחרון שבהם התפטרותו של חבר הפרלמנט ניל פאריש, אחרי שנחשף כי צפה בפורנוגרפיה תוך כדי עבודת המליאה.

"בלייבור סבורים שאם ג'ונסון ימשיך לכהן כיו"ר המפלגה השמרנית, דווקא יהיה להם סיכוי טוב להביס אותו במערכת הבחירות הבאות, ולכן הם מעדיפים שהוא יישאר ושהבחירות לא יתרחשו מוקדם מדי. הוא סוס מת מבחינתם", מספר רוזן, על הנושאים והתכנים שעלו בפגישות עם בכירי המפלגה בלונדון.

"בלייבור סבורים שאם ג'ונסון ימשיך לכהן כיו"ר המפלגה השמרנית, יהיה להם סיכוי טוב להביס אותו במערכת הבחירות הבאות, ולכן הם מעדיפים שהוא יישאר ושהבחירות לא יתרחשו מוקדם מדי. הוא סוס מת מבחינתם"

הקבוצה של עובדי מפלגת העבודה שיצאה לבריטניה כללה, מלבד רוזן, את דובר המפלגה דניאל ספייסר, ראש המטה הפוליטי דניאלה לבנסארט, האחראי על הקשרים הבינלאומיים של מפלגת העבודה ג'ונתן קאמינגס, הדוברת של השרה מיכאלי גל בז'רנו וראש מחלקת הסברה הלה שגב. לקבוצה הצטרפה גם סגנית ראש עירית תל-אביב וחברת מפלגת העבודה חן אריאלי.

החלק העיקרי של הפגישות שקיימו אנשי העבודה עם מקביליהם בלייבור הוקדש להצגת רעיונות ושיטות לעבודת שטח בבחירות מקומיות ובבחירות בכלל. כך, למשל, אנשי העבודה יצאו עם אנשי הלייבור לספירת קולות פוטנציאליים בשטח.

השיטות הפוליטיות בבריטניה לא בהכרח מתאימות לישראל, אבל לפי רוזן, הם קיבלו אינפורמציה רבה. כך, למשל, בבריטניה בבחירות מקומיות יש זיהוי בין המועמדים המקומיים למפלגות הגדולות.

משלחת מפלגת העבודה בפגישה עם יו"ר הלייבור קיר סטארמר במרכז. אפריל 2022 (צילום: דניאל ספייסר, מפלגת העבודה)
משלחת מפלגת העבודה בפגישה עם יו"ר הלייבור קיר סטארמר במרכז. אפריל 2022 (צילום: דניאל ספייסר, מפלגת העבודה)

בישראל, במערכה על הרשויות המקומיות (שתתקיים באוקטובר 2023), המועמדים מעדיפים לשמור ריחוק מזיהוי עם מותגים מפלגתיים כמו יש עתיד, העבודה, הליכוד או מרצ. המועמדים היחידים שמזדהים לחלוטין עם המפלגות הן בערים החרדיות.

כך או כך, במפלגת העבודה ניצלו את הימים בלונדון להבנת השטח של הלייבור, אזורים של פועלים שאמורים להיות בכיס של המפלגה לעומת אזורים אחרים.

רוזן: "ישבנו עם המטה המוניציפלי שלהם, למרות שלא כל השיטות שלהם מתאימות לישראל. זה היה מעניין לראות את המתודה המאורגנת שלהם. יצאנו איתם לשכונה יהודית, ראינו איך הם עוברים מדלת לדלת כשהבחירות שם מאוד לוקאליות, אפילו ברמת ועד השכונה, ועד הרובע, עד לנציגים שמרכיבים את העירייה.

"אחרי הקריסה הגדולה של הלייבור ב-2019, המטרה שלהם עכשיו היא להחזיר אמון במותג המפלגתי ולהביע אמון בהנהגה ולכן הזיהוי בין המועמדים המקומיים לבין ראשות המפלגה מתאים להם. אנחנו לא בטוחים עד כמה זה בר-יישום בישראל".

"המטרה שלהם עכשיו היא להחזיר אמון במותג המפלגתי ולהביע אמון בהנהגה ולכן הזיהוי בין המועמדים המקומיים לבין ראשות המפלגה מתאים להם. אנחנו לא בטוחים עד כמה זה בר-יישום בישראל"

איך התרשמת מסטארמר? בארץ בקושי מכירים אותו.
"הוא מאוד אנרגטי ונמרץ. איש חד ומרשים בבקיאות הפוליטית שלו בנעשה בישראל. בשיטה שלהם, הוא עומד כיום בראש ממשלת צללים, וכך מספר שרי צללים הגיעו להיפגש איתנו, כולל שר הצללים לענייני חוץ דיוויד לאמי.

משלחמת מפלגת העבודה במפגש עם אנשי הלייבור הבריטי, אפריל 2022 (צילום: דניאל ספייסר, מפלגת העבודה)
משלחמת מפלגת העבודה במפגש עם אנשי הלייבור הבריטי, אפריל 2022 (צילום: דניאל ספייסר, מפלגת העבודה)

"אני מניח שסטארמר יגיע לארץ לביקור בחודשים הקרובים. התהליך שהוא מעביר את המפלגה מרשים. עושים תיקון מאסיבי. זה מעניין לראות התהליך ניקוי שלהם".

למה אתה מתכוון שהם בקיאים בנעשה בארץ? עד איזה רמה?
"הם יודעים המון. נכנסים הבכירים ואומרים לנו, 'אז מה, יש למיכאלי בעיות גם בני גנץ? ולמה המפלגה שלכם לא מצליחה להגיע לבוחרים המרוקאים הישראלים?' ישראל תופסת אצלם מקום הרבה יותר מרכזי ממה שנדמה לנו".

"הם יודעים המון. נכנסים הבכירים ואומרים לנו, 'אז מה, יש למיכאלי בעיות גם בני גנץ? ולמה המפלגה שלכם לא מצליחה להגיע לבוחרים המרוקאים הישראלים?'"

זה לא משונה בעיניך, שמנהיג האופוזיציה סטארמר טורח לקיים פגישות עם דרג של מנכ"לים ודוברים של מפלגת העבודה, שזה דרג נמוך ממנו בהרבה?
"לא חושב שזה כה מוזר. גם אצלנו כשמגיעות משלחות של יועצים או פעילים בארגון פוליטי כלשהו ועושים סיור בכנסת, הם מוזמנים לפגישות ולחיצת ידיים עם פוליטיקאים בכירים ישראלים. זה נהוג ומקובל".

מה למדתם מהמקבילים שלכם במפלגת הלייבור?
"הם פתחו בפנינו את מטה הבחירות. ראינו חומרים רגישים של מטה יום הבחירות, נפגשנו עם האסטרטג, למדנו על הפוליטיקה הפנימית של הלייבור".

ומעבר לבריטניה, איך אתם נערכים למושב הקיץ של הכנסת, שמתחיל בשבוע הבא?
"חברי הכנסת של העבודה שהו יומיים בערבה בהכנה. היועצים הפרלמנטריים שלנו עברו במקביל יום עיון בתל אביב. אני חושש שיהיה הרבה בלגן במושב הקיץ, אבל אני עדיין מקווה שהקואליציה תשרוד את זה. אצלנו במפלגה יש הרבה נכונות שזה יצליח. אני מניח שיהיה מושב מאתגר".

עוד 1,038 מילים
סגירה