תמונת המצב אחרי מצעד ה-9 במאי

ולדימיר פוטין בחגיגות הניצחון של ה-9 במאי 2022 (צילום: Mikhail Metzel, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
Mikhail Metzel, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP
ולדימיר פוטין בחגיגות הניצחון של ה-9 במאי 2022

בני אדם לא אוהבים חוסר ודאות, מה שגורם לציפייה דרוכה לכך שהתמונה תתבהר בכל אירוע סימבולי קרוב. דבר מזה לא קרה שלשום בנאומו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. הוא לא הכריז על מלחמה כוללת, גם לא על גיוס כללי וגם לא דיבר על שימוש בנשק גרעיני. מדבריו לא ניתן היה להבין שרוסיה מתכוננת לשלב חדש במלחמה.

דבר לא התבהר בנאומו של פוטין שלשום. הוא לא הכריז על מלחמה כוללת, גם לא על גיוס כללי וגם לא דיבר על שימוש בנשק גרעיני. מדבריו לא ניתן היה להבין שרוסיה מתכוננת לשלב חדש במלחמה

בשונה מהציפייה שנבנתה לכך שהוא יכריז על הישג או ניצחון כלשהו, איני סבור שניתן היה להתרשם מכך שהרוסים מנסים להשיג כזה בשדה הקרב. אחרי הנסיגה ממרחב קייב היה רושם לפיו לפני כשלושה שבועות נפתח שלב חדש במלחמה, שמטרתו השלמת הכיבוש של דונבאס ולוהנסק והרחבתו מערבה לאודסה. אבל בשטח לא היה שינוי דרמטי, למעט המשך קרבות שחיקה והתקדמות קטנה של צד אחד כאן, ושל הצד האחר שם.

מצעד הניצחון של ה-9 במאי הפך בתקופת פוטין למפגן של עוצמה והצלחה. בחגיגות הספונטניות של הניצחון ב-9 במאי 1945 במוסקבה התגודדו מוסקבאים רבים ליד שגרירות ארה"ב וחיבקו את החיילים ששומרים עליה.

חגיגות אלה הפחידו את סטאלין, שחשש מכל ביטוי רגשות שעלול להתפרש כפוליטי. תחת סטאלין המצעד הצבאי הגדול נערך ב-7 בנובמבר, יום המהפכה הבולשביקית. מצעד הניצחון של מלה"ע הורד בדרגה, וצויין שוב רק ביום ה-20 שנה לניצחון, ב-1965, תחת ליאוניד ברז'נייב.

הפעם הבאה שזה קרה הייתה 1985, ורק מ-1995 הוא מתקיים בכל שנה. עד 2008 המצעד כלל רק חיילים ולא ציוד צבאי, אבל החל משנת הפלישה לגיאורגיה המצעד מציג גם את כלי הנשק החדישים של מוסקבה. אבל השנה המצעד היה קטן יותר, וגם המטס האווירי בוטל בגלל מזג אוויר, שהיה דרך אגב בהיר ואביבי.

מפת המלחמה באוקראינה ב-9 במאי
מפת המלחמה באוקראינה ב-9 במאי

מה כן היה בנאום של פוטין? נרטיב הצדקה ליציאה למבצע המיוחד, שמתובל בשקרים רבים וחדשים לעומת ההצדקות עד עכשיו.

לראשונה הוא טען שזאת מלחמת מנע לאור ריכוז כוחות של נאט"ו וכוונות פלישה לרוסיה. כך גם הטענה שקייב חתרה להשגת נשק גרעיני, שמחליפה את הניסיון לספר על מעבדות לנשק ביולוגי וכימי של ארה"ב באוקראינה.

פוטין טען לראשונה שזו מלחמת מנע לאור ריכוז כוחות נאט"ו וכוונות פלישה לרוסיה. כך גם הטענה שקייב חתרה להשגת נשק גרעיני, טענה שמחליפה את הסיפור על מעבדות לנשק ביולוגי וכימי של ארה"ב באוקראינה

לאור הסטטוס קוו היחסי מאז נפתח השלב החדש במלחמה, המשמעות, בראייתי, היא ששני הצדדים לא יהיו מסוגלים להכריע את המלחמה בשבועות הקרובים, ככל הנראה גם לא בחודשים הקרובים וספק אם בכלל.

יתר החלופות האסטרטגיות הן: קריסת הצבא הרוסי והפיכה נגד פוטין – שהסיכוי להן נמוך מאוד, וקריסת הצבא האוקראיני – חלופה שסיכוייה נמוכים עוד יותר.

בזהירות הראויה להערכות מסוג זה, נכון לעכשיו ירד לדעתי הסיכון לשימוש רוסי בנשק גרעיני משני טעמים עיקריים: ראשית, אם הרוסים לא עשו שימוש בנשק גרעיני כשהחליטו לסגת מקייב, זה מחזק את ההערכה שעבור הישג מבצעי הם לא יעשו בזה שימוש; שנית, כיוון שאיני סבור שזה שיקול ריאליסטי לקחת סיכון גדול כל כך עבור כיבוש עיר קטנה כלשהי בדרום/מזרח אוקראינה".

בבסיס ההערכה הזאת עומדת ההנחה שפוטין הוא ריאליסט, והשגיאות שעשה עד עכשיו היו שגיאות לגיטימיות בהערכת המצב ולא מנותקות מהמציאות:

  • ראשית, לגבי עצם הפלישה, רוב ההערכות במערב היו שפוטין ינצח במהירות. ארה"ב אפילו הציעה לזלנסקי חילוץ לפני המלחמה והוא סירב.
  • שנית, הנסיגה מקייב, במקום התעקשות היטלראית כמו בסטלינגרד, מעידה על שיקול דעת מפוכח וקיום של הערכת מצב ריאליסטית, לפיה ההתקפה לא יכולה להצליח.
  • שלישית, כדאי לזכור שכמחצית מהאוקראינים הצביעו מאז העצמאות שלה למנהיגים שהקו שלהם היה לכיוון מוסקבה ופחות למערב. ככה שזה לא מופרך לחשוב שלא תהיה התנגדות כל כך חריפה לפלישה רוסית, בעיקר אם זה המידע שאתה מעוניין לשמוע.

לאור הסטטוס קוו היחסי מאז נפתח השלב החדש במלחמה, המשמעות, בראייתי, היא ששני הצדדים לא יהיו מסוגלים להכריע את המלחמה בשבועות הקרובים, ככל הנראה גם לא בחודשים הקרובים, וספק אם בכלל

בשבועות האחרונים האספקה של המערב שינתה את צורתה בהתאם לשינוי בסטטוס המלחמה. כעת היא כוללת הרבה יותר כלים התקפיים והרבה מאוד ארטילריה מערבית, שהאוקראינים כבר התחילו להפעיל. ארה"ב עשתה מאמץ לוגיסטי אדיר והעבירה עשרות תותחי הוביצר והכשירה כ-200 אוקראינים להפעיל אותם.

כפי שקרה במלחמות רבות בעבר, ככל שחולף הזמן יש פחות תפניות והחלטות אסטרטגיות חדשות, והשלבים הופכים לארוכים יותר.

בזמן שהצדדים עצמם מקיזים דם, נשחקים ומוגבלים מאוד ביכולתם להשפיע על הזירה העולמית, יתר השחקנים בזירה הבינ"ל מנסים לנצל את המציאות החדשה שנוצרת כדי לשפר את מצבם האסטרטגי.

מבחינה אסטרטגית רוסיה נמצאת בצד המפסיד, בשבועות הקרובים סביר שפינלנד ושבדיה יבקשו להצטרף לנאט"ו. 3/4 מהציבור הפיני תומך במהלך, אחרי שלאורך שנים רבות מחצית מהציבור התנגד ופחות מרבע תמך.

לדברי שר החוץ הפיני, בראיון ל-Foreign Policy, שלושה גורמים מרכזיים השתנו בהערכת המצב של פינלנד:

  1. הנכונות של רוסיה לקחת סיכונים.
  2. היכולת שלה לגייס 100K חיילים בלי גיוס כללי.
  3. הרטוריקה בנוגע להפעלת נשק גרעיני.

המשמעות היא שהגבול של רוסיה עם נאט"ו יוכפל כעת, ואם רוסיה יצאה למלחמה כדי להרחיק את נאט"ו מגבולותיה, היא מקבלת יותר נאט"ו בגבול.

ממשל ביידן מחויב כעת באופן מלא להצלחתה של אוקראינה במלחמה, ופועל לחיזוק מעמדה של ארה"ב כמובילת המערב. לא עוד הובלה מאחור. עושה רושם שארה"ב מנסה למנף את המלחמה לעיצוב מחדש של הסדר העולמי הליברלי, כדי להשיג יתרון על סין ע"י הצבת חזית אחידה לכאורה של הדמוקרטיות מולה.

מבחינה אסטרטגית רוסיה נמצאת בצד המפסיד, בשבועות הקרובים סביר שפינלנד ושבדיה יבקשו להצטרף לנאט"ו. 3/4 מהציבור הפיני תומך במהלך, אחרי שלאורך שנים רבות מחצית מהציבור התנגד ופחות מרבע תמך

זה גרם לסין להסתייג בצורה זהירה מהמלחמה באוקראינה ולהימנע מתמיכה ברוסיה, אבל ספק אם סין תתכופף לנוכח המהלך האמריקאי, שמנסה להדיר אותה מעיצוב הסדר הגלובלי הזה. מעניין יהיה לראות מה יהיו המהלכים הסיניים להפחתה האפקט של המהלך האמריקאי.

המלחמה עברה לשלב סטטי, שבו צריך להמתין ולחפש האם יש סימנים לשינוי במבוי הסתום. כך גם לגבי המהלכים המשמעותיים במערכת הבינ"ל.

עמר דנק הוא סא"ל במיל', נווט בחיל האוויר, שירת בחטיבה האסטרטגית באג"ת. מהנדס מערכות מידע, תואר שני ביחסים בינ"ל בניהול מו"מ וקבלת החלטות ומרתוניסט. הבלוג של עמר, "שאלה אסטרטגית" עוסק בניתוח גיאו אסטרטגי, בטחון לאומי, קבלת החלטות ודמוקרטיה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 890 מילים
סגירה