מרכבות הטריגר

המדינה ביטלה את זיקוקי יום העצמאות מתוך התחשבות בהלומי קרב, אבל ביומיים האחרונים הפעילה אזעקות בכל הארץ במסגרת תרגיל "מרכבות האש" ● פיקוד העורף אמנם פעל להביא את הדבר לידיעת הציבור, אבל מה לעשות שלא כל אזרח עוקב באדיקות אחר החדשות או הטוויטר של צה"ל ● במקרה קשה במיוחד, קשישה שרצה לממ"ד נפצעה קשה ואושפזה ● דובר צה"ל: "אנו מצרים על המקרה"

אילוסטרציה: תרגיל של פיקוד העורף בבית ספר בתל אביב. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: אורי לנץ/פלאש90)
אורי לנץ/פלאש90
תרגיל של פיקוד העורף בבית ספר בתל אביב

שבוע וחצי אחרי חגיגות יום העצמאות, שלוו בדיון ציבורי ער סביב השאלה האם הפעלת זיקוקים היא פגיעה בלתי סבירה בנפגעי הלם קרב ופוסט טראומה, והשאלה הנגדית – האם ביטול המנהג הזה הוא פגיעה בלתי סבירה בשמחת החג – החליטה מדינת ישראל לערוך ניסוי חברתי מקיף באפקט הפסיכולוגי של הטריגר האולטימטיבי: הצפירה העולה ויורדת.

שבוע וחצי אחרי חגיגות יום העצמאות, החליטה מדינת ישראל לערוך ניסוי חברתי מקיף באפקט הפסיכולוגי של הטריגר האולטימטיבי: הצפירה העולה ויורדת

זה קרה במסגרת התרגיל הצה"לי הגדול שזכה לכינוי ההוליוודי "מרכבות האש" ומטרתו (זהירות! אזהרת טריגר למי שרגישים לניסוחים צבאיים בומבסטיים): הגברת מוכנות צה"ל ובדיקת כשירות הכוחות למערכה עצימה וממושכת בתרגיל שמוגדר כרב-מדרגי ורב-מערכתי.

בדיקה פשוטה בגוגל מעלה כי צה"ל אכן פעל להביא לידיעת הציבור את העובדה שבימי ראשון ושני יופעלו אזעקות חירום בישובים שונים בארץ. ידיעות מפורטות על כך הופיעו בכל העיתונים ואתרי האינטרנט. אנשי הסברה ותיקים גויסו למילואים ונשלחו לאולפני הטלוויזיה והרדיו, כדי להסביר מה עומד לקרות ולמה.

אבל אם להסתמך על המעגלים המשפחתיים והחברתיים סביבי, ועל אינספור דיווחי בהלה ברשתות החברתיות, ישראלים רבים רצו ביומיים האחרונים למקלטים, לממ"ד, יצאו לחדר המדרגות בתחתונים, והמתינו בחרדה לקולות נפץ. הם תיארו התקפי חרדה בואכה התקפי לב.

המקרה הכי קשה שבו נתקלתי היה בפוסט של השחקן שרון אלכסנדר בפייסבוק, בו סיפר על אימו בת ה-82 שנתקפה אימה כששמעה את האזעקה, רצה במורד המדרגות כדי להספיק להגיע לממ"ד, החליקה, נפלה מגובה של כמעט שני מטרים, נחבלה בראש ואיבדה את ההכרה. היא מאושפזת עכשיו בבילינסון עם 30 תפרים בראש וממתינה לניתוח.

"למה אני כותב את סיפור הזוועה הזה?", כתב אלכסנדר, "מסתבר שאף אחד מכל מי שהיה באזור לא ידע על האזעקה המחורבנת הזאת". מגיבים רבים שהזדעזעו מהסיפור הוסיפו שגם להם לא היה מושג שהתרגיל הזה מתקיים.

ביום שלישי בבוקר נשמעה אזעקה ברחבי רמת השרון.זאת לא הייתה אזעקה אמת אלא רק לצורך תרגול.אמא שלי, בת 82, ששכבה בקומה…

Posted by Sharon Alexander on Sunday, May 15, 2022

אם פיצוץ של זיקוקים ביום העצמאות מסכן את בריאותם הנפשית של נפגעי פוסט טראומה, מה הם מרגישים כשהם שומעים את הצפירה העולה ויורדת? האם הגברת מוכנות צה"ל ובדיקת כשירות הכוחות למערכה עצימה מחייבות הפעלת הצופרים האלו במרחב האזרחי?

האם אין דרך שקטה לבצע את הבדיקות החיוניות הללו, כמו שהתברר ביום העצמאות שיש "זיקוקים שקטים"? ואם זו בכל זאת הדרך היחידה, שאי אפשר להימנע ממנה, האם ננקטו כל הצעדים להביא את הדבר לידיעת הציבור?

האם אין דרך שקטה לבצע את הבדיקות הללו, כמו שהתברר ביום העצמאות שיש "זיקוקים שקטים"? ואם זו בכל זאת הדרך היחידה, שאי אפשר להימנע ממנה, האם ננקטו כל הצעדים להביא את הדבר לידיעת הציבור?

האם מישהו טרח לוודא, שלפחות הלומי הקרב שמוכרים ומטופלים על ידי צה"ל הוזהרו מראש? ומה לגבי קשישים? ואזרחים פגועי נפש? וגני ילדים? כן, לפיקוד העורף יש אפליקציה, וחשבונות פעילים בכל הרשתות החברתיות, ומסבירנים במילואים שנשלחו לאולפני הרדיו והטלוויזיה.

ובכל זאת – מתברר שהמסר לא עבר ולא הגיע אפילו לאנשים שצורכים תקשורת לפרנסתם. מה זה אומר על "המוכנות לאירוע רב-מדרגי ורב-מערכתי"?

חיילים של פיקוד העורף בבני ברק, 5 באפריל 2020 (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
חיילים של פיקוד העורף בבני ברק, 5 באפריל 2020 (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

קיוויתי לקבל תשובות לשאלות האלה ממי שמוסמך להשיב עליהן מטעם פיקוד העורף, אבל אחרי שעות הלוך ושוב עם נציגים שונים של דובר צה"ל, התברר שאנשי ההסברה לא מוסמכים להשיב על שאלות אלא רק להסביר מה קורה – ומי שמוסמכים להשיב על שאלות, עסוקים כרגע בתרגיל הרב-מערכתי עצמו. אז לעת עתה השאלות יישארו ללא מענה. אם תגיע תשובה מתקבלת על הדעת – נעדכן.

בינתיים: אתם יכולים לצאת מהממ"ד ולחזור לנשום כרגיל. הכול בסדר. לעת עתה.

* * *

עדכון, 17 במאי 2022. מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "במהלך חודש מאי מתקיים בצה"ל תרגיל מוכנות רחב בו מפעיל פיקוד העורף התרעות על מגוון איומים, כחלק מיכולות ההתרעה החדשות לשיפור מוכנות הציבור לשעת חירום.

"במסגרת התרגיל מופעלות התרעות ביישומון פיקוד העורף ובצופרים על ירי רקטות וטילים, רעידת אדמה, חדירת מחבלים ואירוע חומרים מסוכנים. צה"ל מפיץ ומפרסם את כלל ההתרעות מבעוד מועד בצורה רחבה באמצעי התקשורת, בפורטל וביישומון פיקוד העורף, כמו גם במקרה זה.

"אנו מצרים על המקרה ובעקבותיו בוצע שיח עם אגף הרווחה על מנת לשפר את הנגשת המידע לכלל האזרחים ברשויות, בדגש על הגיל השלישי ואוכלוסיות בסיכון".

עוד 600 מילים
סגירה