המלך עבדאללה במצוקה

עבדאללה מלך ירדן עם אשתו ראניה משמאל, והנסיך חמזה עם אשתו הנסיכה נור (צילום: AP Photo/Yousef Allan)
AP Photo/Yousef Allan
עבדאללה מלך ירדן עם אשתו ראניה משמאל, והנסיך חמזה עם אשתו הנסיכה נור

מלך ירדן נמצא במצוקה מדינית, ביטחונית וכלכלית. הוא החליט להטיל הגבלות חדשות על אחיו למחצה הנסיך חמזה, שאותו הוא מאשים בחתירה נגד השלטון ההאשמי. המלך עבדאללה נקט במהלך מוטעה שמגביר את השנאה אליו ומחזק את מתנגדיו. אלה תומכים בנסיך חמזה, שנהנה מפופולריות גדולה בירדן.

עבדאללה מלך ירדן חזר לממלכה בשבוע שעבר לאחר ביקור בארה"ב, שבמהלכו הצליח להגיע להבנות אסטרטגיות עם הנשיא ביידן ועם משרד ההגנה האמריקאי על חיזוקה הביטחוני של ירדן.

עבדאללה מלך ירדן חזר לממלכה לאחר ביקור בארה"ב, שבמהלכו הגיע להבנות אסטרטגיות עם הנשיא ביידן ועם משרד ההגנה האמריקאי על חיזוקה הביטחוני של ירדן

הוא גם הצליח לשכנע את הנשיא ביידן לתמוך בשמירה על מעמדה של ירדן בירושלים כאפוטרופוס של המקומות הקדושים לאסלאם ולנצרות. הנשיא האמריקאי אמור להעלות את הנושא הזה בפני ראש הממשלה בנט במהלך ביקורו הקרוב בישראל.

אולם למלך עבדאללה המתינו עם חזרתו שורה של בעיות ביטחוניות, כלכליות ובעיות פנימיות של יציבות שלטונו, ובראשן בעיית יחסיו עם אחיו למחצה, הנסיך חמזה, שנתון כבר יותר משנה במעצר בית חלקי לאחר שהואשם ב"קשירת קשר לערער את יציבות הממלכה".

על שני שותפיו למעשה של הנסיך חמזה, ד"ר באסם עוואדאללה והשריף חסן בן זיד, המקורבים ליורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, נגזר עונש מאסר כבד של 15 שנים.

לפני חודשיים הודיע הנסיך חמזה שהוא מוותר על התואר המלכותי שלו כ"נסיך", באקט של מחאה על כך שאחיו המלך "תפר לו תיק" כדי להרחיקו  מהאפשרות להפוך בעתיד למלך.

הנסיך חמזה נהנה מפופולריות גדולה  בירדן. הוא אהוד בעיקר על השבטים הבדואים, בעוד המלך עבדאללה ואשתו הפלסטינית, המלכה ראניה, שנואים  מאוד ונחשבים לנהנתנים ומושחתים, שהקימו אימפריית נדל"ן של מיליארדי דולרים במקומות שונים בחו"ל.

המלך החליט לטפל כצעד ראשון במצב הפנימי ובפרשה שנותרה פתוחה בעקבות הודעת הנסיך חמזה על ויתור על  תוארו המלכותי והודיע לעם הירדני על צעדים חדשים נגד הנסיך חמזה, המגבילים את תנועותיו ויכולתו להתקשר עם העולם החיצוני.

למלך עבדאללה המתינה שורת בעיות ביטחוניות, כלכליות ופנימיות של יציבות שלטונו, ובראשן יחסיו עם אחיו למחצה, הנסיך חמזה, שעצור חלקית מעל שנה בביתו באשמת "קשירת קשר לערעור יציבות הממלכה"

המלך עבדאללה פירסם מכתב פתוח לאזרחי ירדן, שבו טען שהנסיך חמזה לא הפסיק עם "הפעילות הבלתי אחראית" שלו" ומסיבה זו הורה להגביל את חופש התנועה שלו, ואת השיחות שהוא מקיים.

בהצהרה חריפה וארוכה טען המלך עבדאללה שאחיו למחצה הוא אדם "בלתי יציב" ש"חי באשליות", ושבשנה האחרונה הוא הכשיל את כל הניסיונות לחזור לדרך הישר.

המלך עבדאללה השתמש בביטויים קשים נגד אחיו למחצה:

"אחי הצעיר נמצא במצב נפשי שגרם לו להפסיק להבחין בין מציאות לדמיון. קשה להתמודד עם אדם שרואה עצמו גיבור וקורבן בו זמנית. נפגשתי עמו בתיווך של נסיכים אחרים בניסיון לבנות מחדש את האמון, אבל הוא חזר לשחק את תפקיד הקורבן. הוא לא יוצא מהארמון שלו כבר חודש ולא משתמש בהקלות שהענקתי לו".

הוא חשף במכתב את נסיונותיו להתמודד עם המצב:

"כאשר נחשפו פרטי פרשיית מלחמת האחים בשנה שעברה בחרתי להתמודד עם אחי הנסיך חמזה בתוך המסגרת המשפחתית, מתוך תקווה שהוא יבין ששגה. אולם הוא לא שינה את דרכו. הוא ממשיך לשחק בעובדות לשם חיזוק גרסתו, ולמרבה הצער גם מאמין לטענותיו.

"בשנים שחלפו נהגתי באיפוק ובסבלנות כלפי אחי, אך הוא החליט לפעול בניגוד לדרכה של משפחתנו. אני ובני משפחת המלוכה ניסינו שהוא יהיה חלק פעיל במשפחתנו, וישוב לשרת את ירדן ואזרחיה".

המלך עבדאללה השתמש בביטויים קשים נגד אחיו למחצה: "אחי הצעיר נמצא במצב נפשי שגרם לו להפסיק להבחין בין מציאות לדמיון. קשה להתמודד עם אדם שרואה עצמו גיבור וקורבן בו זמנית"

ועוד כתב המלך עבדאללה על אחיו למחצה:

"הוא פועל נגד המסורת של משפחתנו ונגד הערכים של ירדן ונגד המוסר, והוא אינו מכבד את המסגרות שלנו. לא קרה מעולם שנסיך מבית המלוכה בירדן או בעולם בכלל שלח מסרים מצולמים לתקשורת הזרה, ותקף בהם את מוסדות מולדתו. הצגתי לו מפת דרכים לחידוש האמון בינינו, אך למרבה הצער הוא הוכיח כי כוונותיו חמורות. נספק לחמזה כל מה שהוא צריך כדי לחיות בכבוד, אך הוא לא יזכה לתשתית שאותה ינצל לשם פגיעה במולדת, במוסדותיה ובמשפחת המלוכה, מה שיסכן את היציבות של ירדן. ירדן גדולה יותר מכולנו יחדיו".

חולשה פוליטית ושלטונית

הודעתו החריפה של המלך עבדאללה מעידה על המצוקה שבה הוא נתון, הנסיך חמזה ממשיך למלכד אותו מבחינה פוליטית, למרות חולשתו, ולמרות העובדה שהוא נתון במעצר בית.

המלך עבדאללה חידש למעשה בהודעתו את ההגבלות על הנסיך חמזה ואף החמיר אותן.

כדי להצדיק את צעדיו נגד הנסיך חמזה טען המלך עבדאללה כי הוא מסתמך על החלטת "מועצת המשפחה המלכותית" בירדן, שהוקמה בשנת 1937 ושהתכנסה לדון, בפעם הראשונה מאז שהוקמה, במעשיו של הנסיך חמזה.

"הוא פועל נגד מסורת משפחתנו, ערכי ירדן והמוסר. לא קרה מעולם שנסיך מבית המלוכה בירדן או בעולם שלח מסרים מצולמים לתקשורת הזרה, ותקף בהם את מוסדות מולדתו"

מדובר בגוף שהינו "חותמת גומי" של המלך עבדאללה. הנסיך חסן בן טלאל, דודם של המלך עבדאללה ושל הנסיך חמזה, סירב לעמוד בראש המועצה הזו ומי שהחליף אותו הוא הנסיך עלי בן חוסיין, גם הוא אח למחצה של הנסיך חמזה. עוד חברים במועצה ראש הממשלה בשר אלחצאוונה וכמה שרי ממשלה, כולם נאמניו של המלך עבדאללה.

המלך עבדאללה מודע לחולשתו הפוליטית בקרב השבטים הבדואים בממלכה שתומכים בנסיך חמזה, והוא מנסה לפנות אליהם באמצעות המכתב כדי לשכנעם כי עשה את המקסימום כדי ליישר את ההדורים עם אחיו, הנסיך חמזה.

ספק רב אם הוא יצליח לשכנע אותם, השבטים הבדואים כועסים עליו בגלל מצבם הכלכלי ובגלל התקרבותו לפלסטינים בירדן, על חשבונם, שמהווים יותר מ-70 אחוזים מתושבי הממלכה.

הם מאשימים את המלכה ראניה, שמוצא משפחתה מטול כרם, בכך שהרחיקה מהם את המלך עבדאללה וכי היא מעורבת במעשי שחיתות באמצעות קרוביה הפלסטינים.

המהלך של המלך עבדאללה סותם את הגולל על האפשרות שהנסיך חמזה ושני שותפיו האסורים בכלא, ד"ר באסם עוואדאללה והשריף חסן בן זיד, יקבלו חנינה מלכותית, המלך עבדאללה הולך מולם "ראש בראש" עד הסוף. ספק אם מדובר במהלך חכם מצידו לאור קשריהם ההדוקים עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן.

פרשנים בעולם הערבי מעריכים כי המלך עבדאללה טועה וכי הוא מסבך עוד יותר את מצבו הפנימי ומגביר את שנאת מתנגדיו.

לדבריהם הוא היה צריך להפגין נדיבות, לשחרר את אחיו למחצה הנסיך חמזה ממעצר הבית ולהעניק חנינה לד"ר באסם עוואדללה ולשריף חסן בן זאיד, ואחר כך להודיע על שורה של רפורמות שלטוניות וכלכליות שישפרו את תדמיתו בתוך ירדן.

המהלך של המלך עבדאללה סותם את הגולל על האפשרות שהנסיך חמזה ושני שותפיו האסורים בכלא, ד"ר עוואדאללה והשריף בן זיד, יקבלו חנינה מלכותית. המלך עבדאללה הולך מולם "ראש בראש" עד הסוף

ירדן נמצאת במצב קשה עם ביקורת פנימית גוברת על בית המלוכה ההאשמי בגלל הסכם השלום שלו עם ישראל וחולשתו מול האירועים האחרונים בהר הבית במהלך חודש רמדאן בנוסף למצב הכלכלי המתדרדר.

המלך עבדאללה עצמו הביע באחרונה דאגה מההתפתחויות בגבול סוריה ירדן והתגברות ההשפעה האיראנית.

הוא טען שכוחות איראניים נכנסו לעמדות שפינה צבא רוסיה בסוריה בגלל המלחמה באוקראינה וכי איראן מנסה להשפיע על הנעשה בתוך ירדן עצמה.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,042 מילים
סגירה