אלים אחים?

תבליט קיר מצרי המתאר את שני מרגלי השסו שנשבו על ידי צבאו של רעמסס השני בדרכו לסוריה מוכים על ידי חיילים מצרים במהלך קרב קדש. (צילום: ויקיפדיה)
ויקיפדיה
תבליט קיר מצרי המתאר את שני מרגלי השסו שנשבו על ידי צבאו של רעמסס השני בדרכו לסוריה מוכים על ידי חיילים מצרים במהלך קרב קדש.

לארץ ישראל יש היסטוריה ארוכה ומסורות קדומות. גם כאלה שקודמות לבית ראשון ובית שני, למסורות של הרבנים, של החסידים והחרדים של מזרח אירופה, של הכיפות הסרוגות והחרדליות הארץ-ישראליות, וקודמות גם למסורת תורת משה שניתנה בהר סיני או במדיין (ערב הסעודית של היום) מולדתו של האל קנא – יהו.

לארץ ישראל יש היסטוריה ארוכה ומסורות קדומות. גם כאלה שקודמות בהרבה למסורות הרבנים, לחצרות החסידים והחרדים של מזרח אירופה, למסורת הכיפות הסרוגות והחרדליות הארץ-ישראליות וגם למסורת תורת משה

מסורת שלושת האבות אברהם יצחק ויעקב קדמה לתורה שניתנה למשה בסיני, כפי שמתאר חוקר המקרא פרופ' ישראל קנוהל בספרו מאין באנו, וגם בשיחה המרתקת על מוצאו של השם יהוה. איך נולדה הדת הישראלית – יהוה, בצאתך משעיר בצעדך משדה אדום שסו יהו, מדיין.

שסו הייתה קבוצה אתנית שהתקיימה, על פי מקורות מצריים ואכדיים, במזרח הקדום החל מתקופת הברונזה המאוחרת באמצע האלף השני עד אמצע האלף הראשון לפנה"ס בתקופת הברזל. זהותם האתנית של השסו אינה ברורה, אך יש המזהים אותם עם שבטי העברים ובכללם עם ישראל.

נטען כי השם "ארץ יהו" מצביע על כך ששבטים בחבל ארץ זה עבדו את יהוה. יש המשערים שמקומה של ארץ "יהו" הוא בדרום כנען. כמו כן מוזכרים ה"שסו של יהו" גם ברשימות עמים כבושים במבנה מימי רעמסס השני מאמארה המערבית, שגם היא בנוביה.

על פי פרופ' קנוהל, שם האל הישראלי הקודם ליהוה היה "אל", והוא היה – לא פחות ולא יותר – מאשר ראש פנתיאון האלים הכנעני. קנוהל מסתמך על מחקר של ההיסטוריון וחוקר האיסלאם פרופ' שלמה דב גויטיין על משמעות השם המפורש. גויטיין כתב במאמר משמעותו של השם יהוה, שמשמעות השם בשפה המדיינית, בדיאלקט ערבי קדום, הוא אל קנא, אל שאוהב ועוזר למאמינים בו בתשוקה ודורש מהם מסירות מוחלטת ובלעדיות. מאמיני האל קנא – יהו המדיינים התנגדו ליצירת כל פסל או תמונה של האל. נשמע מוכר?

כלומר יתכן שהשם יהו שמופיע במקורות חיצוניים לתנ"ך הקדים את השם המפורש יהוה והיה המקור הקדום שהיווה השראה לאל היהודים, יהוה, וגם לאל המדיינים ואחר כך המוסלמים, אללה. כלומר, היה אב קדום משותף לשני האלים – האל קנא, יהו, אל מדיין מתקופת הנביאים משה ויתרו. ואם כך המצב – הרי שיהוה ואללה הם אלים אחים.

אז מי המקור של האל שאין לו צלם, פסל או תמונה – האל שלנו (יהוה) או האל שלהם (אללה)? אולי צריך להכיר באב המשותף של האלים האחים – קנא?

אז מי המקור של האל שאין לו צלם, פסל או תמונה – האל שלנו (יהוה) או האל שלהם (אללה)? ואולי צריך להכיר באב המשותף של האלים האחים – קנא?

אבל מאחר שהאל קנא – יהו הוא אל המדבר המדייני, אולי בארץ ישראל אנחנו צריכים לדבוק במסורת האבות אברהם יצחק ויעקב ולהשתחרר קצת מהקנאות הדתית של אלי המדבר.

ד"ר רמי רום הוא דוקטור לכימיה פיזיקלית, עורך פטנטים וחוקר עצמאי של מלחמת יום כיפור.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 416 מילים
סגירה