צילום לווין מ-2004 של הבסיס הצבאי בפרצ'ין, איראן (צילום: DigitalGlobe-Institute for Science and International Security)
DigitalGlobe-Institute for Science and International Security

כל הדרכים מובילות לפרצ'ין

לצד המאמץ המודיעיני הישראלי לבלום את פיגועי הנקמה האיראניים, פתחה ישראל בבליץ משולב על פרויקט הגרעין ● זה התחיל בהדלפה על המסמכים הסודיים שאיראן גנבה לכאורה מסבא"א, המשיך בנאום ראש הממשלה בנט בנושא, ונגמר בחיסול שני מדענים בבסיס הצבאי בפרצ'ין ● וכאן נסגר המעגל: מישהו מנסה לכוון את תשומת הלב של סבא"א למתקן בפרצ'ין ● פרשנות

מפקד משמרות המהפכה חוסיין סלאמי בחר בקפידה את הבמה ממנה ישגר את איומיו לעבר ישראל. זה קרה שלשום (שני) במהלך ביקור תנחומים שלו אצל משפחתו של חסן סיאד ח'ודאיארי, קצין משמרות המהפכה שחוסל בשבוע שעבר ליד ביתו בלב טהרן.

שעות אחדות קודם לכן הוציא המטה ללוחמה בטרור אזהרת מסע מעודכנת לגבי טורקיה, ובה אזהרה על פיגוע נקמה איראני שאמור להתרחש בשטחה בטווח הזמן המיידי. לאזהרה הזו קדם לילה של חילופי מסרים עם אנקרה. ישראל סיפקה את המודיעין המדויק על תשתית איראנית לפיגוע נגד תיירים ישראלים.

הטורקים לא אהבו את הצעד הישראלי, אבל כנראה שלא הייתה להם ברירה, לנוכח המידע המדויק. הודעה כזו מעמידה את טורקיה באור בעייתי מאד בעיני העולם ובעיני הציבור הטורקי. המסר הוא שאיראן פועלת על אדמת טורקיה באין מפריע, וישראל היא זו שערנית ומודיעה לשרותי הביטחון הטורקים על כך.

זהו אירוע בעייתי מאד מבחינת רג'פ טאיפ ארדואן, שריבונות, משילות וכבוד לאומי הם בסיס האידיאולוגיה שלו. זו כנראה גם הסיבה שאין תגובה רשמית של טורקיה על אזהרת המסע הישראלית.

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן (צילום: Vladimir Smirnov, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן (צילום: Vladimir Smirnov, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)

לצד המאמץ המודיעיני הישראלי לבלום את פיגועי הנקמה האיראניים, פתחה ישראל בשבוע שעבר בבליץ משולב – הצהרתית ומדינית – על פרויקט הגרעין. ברגע שהתברר שוושינגטון לא התקפלה מול טהרן ולא הוציאה את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור, ישראל העלתה הילוך.

ישראל פתחה בשבוע שעבר בבליץ משולב – הצהרתית ומדינית – על פרויקט הגרעין. ברגע שהתברר שוושינגטון לא התקפלה מול טהרן ולא הוציאה את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור, ישראל העלתה הילוך

התיאור של שלושת האירועים הבאים הוא תקציר של יממה אחת, יום רביעי ה-25 במאי.

זה התחיל בהדלפה עסיסית ל"וול סטריט ג'ורנל", עיתון שלא חשוד באהדה לישראל ונחשב לאמין, על כך שאיראן הצליחה להשיג מסמכים סודיים של הסוכנות לאנרגיה אטומית, ובעזרת המסמכים הללו היא התכוננה לסדרת דרישות שהציבה בפניה הסוכנות לגבי אתרים וממצאים חשודים. אחד האתרים הוא הבסיס בפרצ'ין.

מקור המסמכים שהודלפו לעיתון הוא ארכיון הגרעין שישראל הביאה מלב טהרן וחלקו עדיין לא נחשף.

באותו ערב פרסם ראש הממשלה נפתלי בנט הודעה ארוכה בה קרא לסוכנות לאנרגיה אטומית לדרוש מאיראן תשובות לגבי הממצאים החשודים. "מלבד ההונאה, המסמכים מעידים על פעילות גרעינית אסורה ומתמשכת, המציפה סוגיות חדשות אשר דורשות חקירה", הצהיר בנט.

למחרת דיווחה סוכנות הידיעות האיראנית IRNA כי שני מדענים שלה נהרגו מפיצוץ בבסיס בפרצ'ין. יממה אחר כך התברר כי סיבת הפיצוץ היו רחפני נפץ.

וכאן נסגר המעגל. מישהו ניסה לכוון את תשומת הלב של סבא"א למתקן בפרצ'ין. ב-2012 אירע בו פיצוץ עצום שהחריב חלק מהמתקנים שלו. האירוע לא נעלם ממצלמות לוויני הריגול. סבא"א זיהתה את זה, דרשה הסברים מטהרן ולא נענתה.

פרצ'ין מוגדר על ידי האיראנים כבסיס צבאי עם מתקן מחקר אזרחי, ולכן אין מבחינתם צידוק לכניסה של פקחים. רק ב-2015, לקראת חתימת הסכם הגרעין ואחרי לחץ כבד של המעצמות, הורשו פקחי האו"ם להגיע לאזור. אלא שהאיראנים התחכמו. הם טענו שהפקחים הורשו להגיע לאזור ולא למתקן עצמו.

פרצ'ין מוגדר על ידי האיראנים כבסיס צבאי עם מתקן מחקר אזרחי, ולכן אין מבחינתם צידוק לכניסה של פקחים. רק ב-2015, לקראת חתימת הסכם הגרעין ואחרי לחץ כבד של המעצמות, הורשו פקחי האו"ם להגיע לאזור

וכך מצאו עצמם הפקחים עומדים ליד גדר המתקן החיצונית ומשם הם לקחו דגימות קרקע. האיראנים ראו את הדברים ולא הגיבו, הם היו בטוחים מאד בעצמם. במשך שנה שלמה הם  גילחו את הקרקע מסביב למתקן, יצקו משטחי בטון גדולים וסללו כבישים על האזור כולו.

אלא שלמרבה ההפתעה, למרות כל המאמץ, התגלו בדגימות הקרקע שלקחו הפקחים שאריות אורניום מועשר. עד היום האיראנים לא הגיבו לדרישת סבא"א להסברים. זו הסיבה שלקראת כינוס מועצת הנגידים של הארגון ב-6 ביוני, מישהו רוצה להציף את פרצ'ין ואת שאר ההפרות האיראניות.

בדוח הסוכנות שפורסם שלשום, "התיקים הפתוחים" – שם הקוד לאתרים בהם נמצא אורניום מועשר – מוזכרים יחד עם הערה כי איראן מסרבת לספק תשובות לגביהם.

בדוח הקודם, מלפני שלושה חודשים, הסעיף הזה הושמט לאחר שיחה בארבע עיניים בין ראש הסוכנות רפאל גרוסי עם מקבילו האיראני מוחמד אסלאמי. בשיחה ההיא בטהרן, אסלאמי הבטיח לספק תשובות בקרוב, אך זה עדיין לא קרה.

אולי פנייה של מועצת הנגידים לאו"ם – עם אמירה ברורה שאיראן מסתירה פעולות הנחשדות להיות חלק מהמסלול לפצצה – תאלץ את האיראנים לענות. אך אם זה יקרה, סביר להניח שהתשובה תהיה סתומה, כזו שתאפשר לאיראן להמשיך ולפעול בשני מסלולים מקבילים: הראשון, תחת האמנה לאי-הפצת נשק גרעיני – והשני, לצידה.

עוד 658 מילים
סגירה