בחמאס חוץ מאיימים על ישראל, אבל לחמאס עזה לא דחוף לממש את האיום

כל צמרת חמאס בקהיר: אסמאעיל הנייה, יחיא סנוואר, ח'אלד משעל, מוסא אבו מרזוק, סאלח אל-עארורי ח'ליל אל-חיה ועוד, 5 באוקטובר 2021 (צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים
כל צמרת חמאס בקהיר: אסמאעיל הנייה, יחיא סנוואר, ח'אלד משעל, מוסא אבו מרזוק, סאלח אל-עארורי ח׳ליל אל-חיה ועוד, 5 באוקטובר 2021

בניגוד לכל ההפחדות והאיומים, חמאס בסופו של דבר לא ירתה ולו רקטה אחת על ישראל בתגובה למצעד הדגלים, והדעת נותנת כי מידע מוקדם על כך איפשר לישראל להחליט לאפשר את המצעד דרך שער שכם.

מדוע נמנע חמאס מלממש את איומיו אפילו במחיר פגיעה ביוקרתו? את התשובה אפשר למצוא על פי מי שאיים ומי ששתק.

בניגוד לכל ההפחדות והאיומים, חמאס בסופו של דבר לא ירתה ולו רקטה אחת על ישראל בתגובה למצעד הדגלים, והדעת נותנת כי מידע מוקדם על כך איפשר לישראל להחליט לאפשר את המצעד דרך שער שכם

מי שאיים היה חמאס חוץ – איסמאעיל הנייה, חאלד משעל וסאלח עארורי. מי ששתק היה חמאס עזה – יחיא סינוואר ואפילו מוחמד דף. מה פירוש הדבר? פירוש הדבר שיש להבחין בין חמאס עזה לחמאס חוץ.

חמאס עזה איננו נלהב ללחוץ על ההדק, כי יש לו הרבה מה להפסיד, בעוד חמאס חוץ – מה אכפת לו? מנהיגיו שאננים במלונות פאר והם אורחים מכובדים בביירות, טהראן וקטר.

אבל לא רק זה. בין סינוואר העזתי לבין עארורי הגדתי יש חלוקת עבודה – עארורי לא מערער על מנהיגותו של סינוואר בעזה, וסינוואר לא מערער על מנהיגותו של עארורי על הגדה. אם כי, על פי מקורות פלסטיניים, בשיחות של סינוואר עם המצרים הוא הציג עצמו כמנהיג הבלתי מעורער לא רק בעזה – אלא גם בגדה, ושל כל הפלסטינים – לא רק חמאס. את זה עוד נראה.

בינתיים עארורי מונה – כביכול נבחר בשורא – למנהיג גזרת הגדה של חמאס, והתפקיד שהוטל עליו הוא להביא לניצחון חמאס בגדה וירושלים. היה לו הישג מרשים בבחירות שנערכו בקרב הסטודנטים באוניברסיטת ביר זית, אבל מעבר לזה חמאס לא מצליחה לתרגם את האהדה הגדולה שיש כלפיה בגדה בקרב הנוער למטבעות מעשיים.

חמאס לא מצליחה להתגבר על שיתוף הפעולה בין צה"ל לבין הביטחון המסכל הפלסטיני. גם במזרח ירושלים, בלי הסיוע המאסיבי של התנועה הצפונית של ראיד סלאח, אין לה שום ביטוי פוליטי ברחוב.

הדברים לא נוגעים ביכולות שלה לבצע פיגועים. היכולות שלה קיימות ועל ישראל להשגיח בשבע עיניים למנוע הפתעות.

חמאס עזה איננו נלהב ללחוץ על ההדק, כי יש לו הרבה מה להפסיד, בעוד חמאס חוץ – מה אכפת לו? מנהיגיו שאננים במלונות פאר והם אורחים מכובדים בביירות, טהראן וקטר

זה מביא אותנו לעוד היבט – לסינוואר ולהנהגת עזה אין עניין אמיתי בהצלחה של עארורי להשתלט על הגדה, כי אז זה יציב תחרות להנהגה בעזה, ואולי אפילו יאפיל עליה. אז אם עארורי הוא ראש מחוז הגדה המערבית  – מבחינת סינוואר הוא יכול לשבור את הראש לבד.

פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 385 מילים
סגירה