המטרה: סעודיה

כמו טראמפ לפניו, גם ביידן יחבר את ביקורו בישראל עם ביקור בערב הסעודית, כשיגיע לאזור בחודש הבא ● לא מדובר בצירוף מקרים אלא בהצהרה מדינית - וזאת למרות שביידן עצמו כינה את סעודיה ויורש העצר שלה "מצורעים" ● ביידן מתמודד עם אינפלציה גואה - וזה הזמן עבורו להיות ריאלי ● בישראל אופטימיים אבל מזהירים: "לא תהיה קפיצה נחשונית לקראת הסכם אלא צעדים קטנים" ● פרשנות

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, 13 ביוני 2022 (צילום: AP Photo/Patrick Semansky)
AP Photo/Patrick Semansky
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, 13 ביוני 2022

בעוד פחות מחודש, ב-13 ביולי, יגיע ג'ו ביידן לביקור ראשון בישראל כנשיא ארצות הברית – קרוב ל-49 שנה אחרי הפעם הראשונה שביקר כאן.

ביקורו הראשון בישראל, ב-1973, התקיים כארבעים ימים לפני מלחמת יום הכיפורים. אז הוא כיהן כסנאטור צעיר ולא מוכר, וביקר בקהיר וירושלים. על פגישתו עם ראשת הממשלה גולדה מאיר, ביידן הרבה לספר במהלך השנים ואף האדיר והגזים בחלק מהפרטים – כפי שהתברר כשהעיתונאי נדב איל חשף לפני כשנתיים את המזכר הסודי הישראלי לסיכום הביקור.

מירושלים צפוי ביידן להמריא בחודש הבא לעיר ג'דה בערב הסעודית ולהיפגש שם עם צמרת השלטון. זו הפעם השנייה שנשיא אמריקאי מחבר בין ביקור בישראל לביקור בערב הסעודית: גם הנשיא הקודם דונלד טראמפ חיבר בין המדינות בדילוגיו במזרח התיכון, כשערך את ביקורו הראשון מחוץ לארה"ב במאי 2017. טראמפ הגיע קודם לסעודיה ומשם המריא לירושלים.

זו הפעם השנייה שנשיא אמריקאי מחבר בין ביקור בישראל לביקור בערב הסעודית: גם הנשיא הקודם דונלד טראמפ חיבר בין המדינות בדילוגיו במזרח התיכון

לא מדובר בצימוד מקרי אלא יותר בהצהרת מדיניות, הן באג'נדה הרפובליקאית והן באג'נדה הנוכחית, הדמוקרטית. כל נשיא אמריקאי היה רוצה להיות חתום על פריצת דרך בין ישראל וסעודיה. ועל אף שהסכמי אברהם חתומים על שמו של טראמפ, עבור ביידן יהיה זה הישג אדיר להרחיב את המעגל המזרח תיכוני.

יועצו של הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר, בפגישה עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, בריאד, 1 בספטמבר 2020 (צילום: Saudi Press Agency via AP)
יועצו של הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר, בפגישה עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, בריאד, 1 בספטמבר 2020 (צילום: Saudi Press Agency via AP)

בישראל מייחלים לפריצת דרך לכיוון נורמליזציה עם ערב הסעודית. היטיב לבטא זאת שר החוץ יאיר לפיד בתדרוך לעיתונות שקיים אתמול (רביעי). "יש סדרה של מדינות יעד שישראל מייחלת להסכמי שלום איתם", אמר לפיד, "סעודיה, אינדונזיה. אם כי, אינני צופה שתהיה קפיצה נחשונית בהתקדמות עמם אלא עבודה על צעדים קטנים וקידומים ושיפורים עד שיגיע השלום המיוחל עם כל מדינות האזור".

"יש סדרה של מדינות שישראל מייחלת להסכמי שלום איתם. אינני צופה שתהיה קפיצה נחשונית בהתקדמות עמם אלא עבודה על צעדים קטנים וקידומים עד שיגיע השלום המיוחל עם כל מדינות האזור"

בישראל מייחסים לחיבור בין שתי המדינות משמעות שהיא מעבר לחניכת קו תעופה בין שני המקומות, ומקווים שעם ביקור הנשיא אפשר יהיה לדבר על צעדים נוספים: מתן היתרים למספר גדול יותר של אנשי עסקים להגיע לערב הסעודית או קבלת אישור ישראלי להעברת האיים סנפיר וטיראן מריבונות מצרית לריבונות סעודית.

אך השאלה היא האם הסעודים ירצו להשתתף במשחק הזה, ולרצות את הנשיא האמריקאי שכינה את יורש העוצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ואת בית המלוכה הסעודי "מצורעים" בשל המעורבות האישית של הנסיך ברצח העיתונאי האמריקאי-סעודי ג'מאל ח'אשוקג'י ב-2018.

בוושינגטון נערך אתמול תדרוך של גורם ממשל בכיר ונאמר בו לכתבים שההזמנה הרשמית לביקורו של ביידן הגיע מהמלך בן ה-86, סלמאן בן עבד אל-עזיז אאל סעוד.

שר החוץ יאיר לפיד (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר החוץ יאיר לפיד (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אולם את סעודיה מנהל בשנים האחרונות בנו יורש העצר, ואין ביקור בממלכה בלי מפגש אישי איתו. בן סלמאן רוצה לצאת עם הכרה בינלאומית וניקוי שמו – ואכן, אותו גורם ממשל בכיר שתדרך עיתונאים ציין כי מעבר לפגישה עם המלך, תתקיימנה גם פגישות עם אחרים בהנהגה הסעודית, "ככל הנראה גם עם יורש העצר".

ב"וושינגטון פוסט", שם פרסם ח'אשוקג'י מאמרי דעה ביקורתיים נגד סעודיה, הצביעו בימים האחרונים על הצביעות הגדולה של ממשל ביידן. במאמר מערכת, הם קראו לביידן לומר את האמת בפנים לבית המלוכה הסעודי.

בטור אחר, העוסק בסקירת חדשות החוץ, הצביעו על הפערים הגדולים בין הצהרות הקמפיין לבין החלטתו של ביידן לרענן את היחסים עם הממלכה הסעודית, במלאות 80 שנים ליחסים בין המדינות:

"בתחילת כהונתו הקפיא ביידן את היחסים עם הסעודים, הקפיא את עסקאות הנשק (עליהן חתם טראמפ – ט"ש) והפנה כתף קרה ליורש העצר מוחמד בן סלמאן, אחרי הקביעה של המודיעין האמריקאי שהוא היה קשור ישירות לחטיפה ולרצח המחריד של מתנגד המשטר הסעודי ח'אשוקג'י.

"אבל מאז עסקת הנשק אושרה, סנאטורים רבים ביקרו בריאד בחודשים האחרונים ובעוד נתוני התמיכה בנשיא צונחים מטה בשל אינפלציה ומחירי שיא של דלק – הנשיא יגיע לערב הסעודית ויפגוש את יורש העצר".

מחאה ליד שגרירות ערב הסעודית בוושינגטון, ארה"ב, הקוראת לג'ו ביידן לא לחמם את היחסים עם סעודיה, 15 ביוני 2022 (צילום: AP Photo/Gemunu Amarasinghe)
מחאה ליד שגרירות ערב הסעודית בוושינגטון, ארה"ב, הקוראת לג'ו ביידן לא לחמם את היחסים עם סעודיה, 15 ביוני 2022 (צילום: AP Photo/Gemunu Amarasinghe)

גורם הממשל הבכיר שתדרך עיתונאים נשאל על הסטנדרט הכפול הזה והשיב שארה"ב ממשיכה להיות מחויבת לנושא הפרות זכויות האדם בסעודיה וכי הדברים יעלו בשיחות פרטיות. הוא ציין גם כי "בסעודיה חיים 70 אלף אמריקאים וגם הם מאוימים באיום הטילים והרקטות (מארגוני טרור בתימן -ט"ש), שלא לדבר על מחירי האנרגיה וביטחון אנרגטי, שזה כמובן נושא בוער ויהיה בלב הדיונים שם".

ביידן, אם כן, נזקק לריאל פוליטיק. הבטחות קמפיין ומאבקים למען זכויות אדם לחוד – ומחירי הדלק המזנקים בכל העולם כתוצאה ממלחמת רוסיה באוקראינה לחוד.

ביידן נזקק לריאל פוליטיק. הבטחות קמפיין ומאבקים למען זכויות אדם לחוד – ומחירי הדלק המזנקים בכל העולם כתוצאה ממלחמת רוסיה באוקראינה לחוד

לביידן יש צורך מיידי לצלוח את בחירות אמצע הקדנציה בעוד פחות מחצי שנה ועליו לבלום את התרסקות המפלגה הדמוקרטית. לאינפלציה הדוהרת – ובתוכה המרכיב המשמעותי ביותר של זינוק מחירי הדלק – יש תפקיד מרכזי ביכולתם של הדמוקרטים לטעון שיש להמשיך ולהצביע להם. הדלק חצה את מחירי השיא של כל הזמנים, 5 דולר לגלון בממוצע, וזה הדבר המרכזי בקמפיין.

ויש את איראן. במרכז היחסים בין ארה"ב וסעודיה נמצא גם הנושא האיראני, שמעניין את הישראלים מעל לכל. שותפות האינטרסים בנושא היא מזמן גלויה וידועה לאזור כולו.

נשיא איראן אבראהים ראיסי, ספטמבר 2021 (צילום: Iranian Presidency Office via AP)
נשיא איראן אבראהים ראיסי, ספטמבר 2021 (צילום: Iranian Presidency Office via AP)

בזמן שהנשיא ביידן ישהה בג'דה, הוא ייפגש גם עם מדינות המפרץ המרכיבות את ה-GCC – איחוד האמירויות, בחריין, קטאר, עומאן, כווית ואליהן יצטרפו מצרים, ירדן ועיראק. ה-GCC – Gulf Cooperation Council – מוטרדת מאוד מירי הטילים באמצעות ארגוני טרור מתוך תימן לכיוון מדינות המפרץ.

חלק מהמדינות נסמכות בשנים האחרונות על מערכות הגנה מטילים מתוצרת ישראל. העמידה המאוחדת שלהן, עם נשיא ארה"ב, אמורה להעביר מסר נחרץ לטהרן – אם כי לא בטוח שיש מי שמקשיב שם.

חלק מהמדינות נסמכות בשנים האחרונות על מערכות הגנה מטילים מתוצרת ישראל. העמידה המאוחדת שלהן, עם נשיא ארה"ב, אמורה להעביר מסר נחרץ לטהרן – אם כי לא בטוח שיש מי שמקשיב שם

גורם הממשל הבכיר שתדרך כתבים אתמול תיאר את הדברים כך: "30 מדינות בחבר הנאמנים של הסוכנות לאנרגיה אטומית גינו את העדר המענה מצידה של איראן בנוגע לשאלות על תכנית הגרעין שלהם. זו הצבעה מהדהדת אשר מביאה לבידודה של איראן, בשונה מהמצב לפני שנה וחצי בו ארה"ב מצאה את עצמה מבודדת בזירה הבינלאומית".

לארה"ב של ביידן חשוב להיראות כמובילה בתוך קבוצה. בחודש הבא זו תהיה קבוצת מדינות המזרח התיכון, ובנסיעות קודמות של ביידן הוא קיים מפגשי קבוצות מקבילות – יפן, קוריאה, אוסטרליה וכן מדינות דרום אמריקה בשבוע שעבר.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בקמפ דייוויד, 12 בפברואר 2022 (צילום: The White House via AP)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בקמפ דייוויד, 12 בפברואר 2022 (צילום: The White House via AP)

ובחזרה לחיבור בין ישראל לערב הסעודית בביקורי נשיא: טראמפ עשה זאת. ביידן עושה זאת. במהלך השנים שבין 2017 ל-2022, ערב הסעודית רכשה והשתמשה בתוכנות סייבר התקפיות ישראליות (פגסוס של NSO) ושיתוף הפעולה הסמוי מהעין בין המדינות הולך ומתקדם.

בין 2017 ל-2022, ערב הסעודית רכשה והשתמשה בתוכנות סייבר התקפיות ישראליות (פגסוס של NSO) ושיתוף הפעולה הסמוי מהעין בין המדינות הולך ומתקדם

ארה"ב החליטה לכלול את NSO ברשימת החברות האסורות למסחר של הממשל האמריקאי, וכך המשולש הזה – ארה"ב, סעודיה, ישראל – הוא דבר מסובך למדי. האם מסע דילוגים בין שתי המדינות יהפוך כבר למסורת אמריקאית וגם נשיאים עתידיים יחברו בין שני היעדים?

כך או כך, לביידן יש צורך לקדם ולהקל על משולש היחסים הזה – והשאלה היא עד מתי יחכו בישראל לבשורה מג'דה (או ריאד).

עוד 1,060 מילים
סגירה