ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד מכריזים על החלטתם לפזר את הכנסת, 20 ביוני 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

כולם ידעו שמגיע הסוף. אף אחד לא חזה שבנט יהיה זה שיכבה את האור

את ההחלטה לפרק את הממשלה קיבל בנט בבדידות פוליטית מזהרת - ודבר מהתנהלותו במהלך יום אתמול לא הסגיר את לבטיו ● בסופו של דבר, בנט ולפיד בחרו לעמוד מול הציבור ולהראות שפוליטיקה יכולה להיראות גם אחרת ● כעת מכונת התעמולה שפעלה ברעש נגד בנט כל השנה מפנה את חיציה אל לפיד - שעשוי להישאר בלשכת ראש הממשלה הרבה יותר מארבעה חודשים ● פרשנות

אתמול בשעות הצהריים קיים ראש הממשלה נפתלי בנט תדרוך מדיני לכתבים. התדרוך התקיים בחדר ישיבות הממשלה במשרדו בירושלים ונמשך מעל לשעתיים. בנט סקר את פעילות הממשלה, את הישגיה בשנה החולפת וענה לשאלות רבות. דבר במראה פניו ובתוכן הדברים לא רמז על הכוונות הפוליטיות שלו.

מרבית התדרוך הוקדש, למעשה, לנושאים מדיניים – אך בנט התייחס גם לנושאים הפוליטיים וחזר על דברים שנשמעו ממנו בשבועות האחרונים: הממשלה טובה, הקואליציה עליה היא נשענת אינה מספקת את הסחורה. הניסוי (עם סיעת רע"ם) לא נכשל. שמונה הסיעות הפוליטיות המגוונות הוכיחו לציבור הישראלי, שאנשים עם דעות שונות יכולים לעבוד יחדיו.

בנט לא הסגיר דבר מן הדרמה הפוליטית שעמדה לפרוץ והתבשלה אצלו כבר בשעות האלה. ההזמנה לתדרוך המדיני הזה, בו ראש הממשלה רצה לסקור את הישגיו, יצאה יום קודם לכן, בראשון, בשש בערב. אולם יש להניח שההחלטה ללכת על מהלך פיזור הכנסת התבשלה אצלו עוד קודם לכן.

בנט גם לא חלק את המידע עם אף אחד משותפיו הבכירים. שר החוץ יאיר לפיד אולי הבין שזה עשוי להיות הכיוון הכללי, אך לא נערך לאפשרות שביום שני בשעה שש בערב הוא כבר יהיה כמעט-ראש-ממשלה.

איך יודעים שלפיד לא נערך? אם המהלך היה ידוע לו, הטקסט שלו בישיבת סיעת יש עתיד, אתמול בשעות הצהריים, היה נשמע אחרת. "מי שלא עומד במתח – שיתפטר", אמר לפיד בשעה שתיים בצהריים. "מול מכונת הרעל של ביבי ובן-גביר צריך להחזיק ולחזק את הממשלה הזאת בכל דרך".

יאיר לפיד בישיבת סיעת יש עתיד בכנסת, שעות ספורות לפני שנפתלי בנט הודיע לו על החלטתו לפרק את הקואליציה. 20 ביוני2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יאיר לפיד בישיבת סיעת יש עתיד בכנסת, שעות ספורות לפני שנפתלי בנט הודיע לו על החלטתו לפרק את הקואליציה. 20 ביוני2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

סביב השעה חמש, בנט ולפיד הצביעו במליאה על הצעות אי אמון שבועיות ורק לאחר מכן, לקראת השעה שש, בנט הפיל על לפיד את הפצצה. ב-18:40, אחרי שבנט זימן אליו ללשכה את כל שאר ראשי סיעות הקואליציה, יצאה כבר ההודעה לכל העיתונאים והדבר הפך לפומבי.

כמו לפיד, גם שאר ראשי המפלגות המרכיבים את הקואליציה לא ידעו על המהלך מראש. השר גדעון סער, יו"ר תקווה חדשה, שהה באותה העת במסיבת הסיום של בית הספר של בנו דוד וכך לא קיבל את ההודעה מראש הממשלה. גם שרת הפנים איילת שקד, שותפתו הפוליטית הוותיקה של בנט ששהתה באותו זמן במרוקו, קיבלה הודעה על ההחלטה כמה דקות לפני פרסומה.

כמו לפיד, גם שאר ראשי מפלגות הקואליציה לא ידעו על המהלך מראש. גדעון סער היה במסיבת הסיום של בית הספר של בנו דוד. איילת שקד, שותפתו הוותיקה של בנט, קיבלה הודעה על ההחלטה דקות לפני פרסומה

כך גם השרים בני גנץ, מרב מיכאלי, אביגדור ליברמן וניצן הורביץ שמעו על המהלך בפעם הראשונה בלשכתו של בנט, דקות ספורות לפני שיצאה ההודעה לתקשורת.

וכך ארע, שכל הזירה הפוליטית ידעה שהולכים לבחירות ויחד עם זאת כל הזירה הפוליטית חטפה הלם קרב.

משפט שלום שלמה

בצוות הקרוב של לפיד נערכים לשלב הבא. אחת ההחלטות הראשונות שתתקבל היא להשאיר את מזכיר המדינה שלום שלמה בתפקידו. שלמה מקורב לרבים מן המנהיגים. בעבר שימש כיועצו של בנימין נתניהו (בתקופתו כשר אוצר) ושם הכיר לראשונה את בנט ושקד. במערכות הבחירות המרובות של 2019-2021 עבד שלמה עם כחול-לבן וכך גם הכיר את לפיד.

מזכיר הממשלה שלום שלמה (מימין), ראש הממשלה נפתלי בנט, ראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד ושר האוצר אביגדור ליברמן בישיבת הממשלה, 8 במאי 2022 (צילום: AP Photo/Maya Alleruzzo, Pool)
מזכיר הממשלה שלום שלמה (מימין), ראש הממשלה נפתלי בנט, ראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד ושר האוצר אביגדור ליברמן בישיבת הממשלה, 8 במאי 2022 (צילום: AP Photo/Maya Alleruzzo, Pool)

אחרי מערכת הבחירות הרביעית, מונה שלמה למזכיר הממשלה ה-36 וכעת מסתמן שיישאר בתפקיד גם תחת לפיד. מי שמכיר את ההתרוצצויות במסדרונות הכנסת בין הלשכות יודע ששלמה היה נכנס ויוצא מחדרו של לפיד, לחדרו של מנסור עבאס, לחדרו של ראש הממשלה.

בחודש האחרון עזבו את לשכתו של בנט מרבית יועציו, החל מהיועצת המדינית שמרית מאיר, דרך ראש הסגל טל גן צבי והדובר המסור מתן סידי. יום ראשון השבוע היה יומו האחרון של סידי בתפקיד. שלמה הוא בכיר היועצים שנשאר עם בנט וכעת, עם המשך מינויו תחת לפיד, אפשר אולי להתחיל להבין את הפאזל המורכב הזה ואת החלקים שמילאו אותו.

החל קמפיין הליכוד נגד לפיד

ביממה האחרונה החלו בליכוד להפנות את הקמפיין שלהם לעבר לפיד. בין ראש הממשלה לשעבר נתניהו לבין ראש הממשלה לעתיד לפיד התחולל קרב ציוצים בנושא מדיניות הגז של המדינה. האפשרות שבנט יממש את הרוטציה מוקדם מן המתוכנן ויעביר מיוזמתו את ראשות הממשלה ללפיד אולי לא עלתה על דעתם, אך ההבנה שלפיד יהיה שחקן משמעותי בבחירות הייתה ידועה.

האפשרות שבנט יממש את הרוטציה מוקדם מן המתוכנן ויעביר מיוזמתו את ראשות הממשלה ללפיד אולי לא עלתה על דעתם, אך ההבנה שלפיד יהיה שחקן משמעותי בבחירות כבר הייתה ידועה

בשבועות האחרונים התרוצץ בזירה הפוליטית ספין לפיו נתניהו דווקא מעוניין שהשלטון יעבור ללפיד, מכיוון שקמפיין בחירות כאשר לפיד עומד בראש מחנה השמאל-מרכז וגם בראשות הממשלה עשוי להזריק אנרגיה רבה לתוך מחנה הימין. דברים מפורשים כאלה לא נאמרו מטעם הליכוד, אך זו הייתה התחושה בקרב רבים בזירה הפוליטית.

האם הליכוד אכן יכול להתחזק מול לפיד במערכת בחירות? זו תזה שעוד לא נבדקה. על כל פנים, אחרי שנה בה בכירי הליכוד והימין כילו את כל זעמם על בנט, השפילו אותו עד עפר וכיסחו אותו מילולית, נדמה שאין להם יותר לאן לדחוף את בנט והגיע הזמן לתקוף מישהו אחר.

אחרי שנה בה בכירי הליכוד והימין כילו את כל זעמם על בנט, השפילו אותו עד עפר וכיסחו אותו מילולית, נדמה שאין להם יותר לאן לדחוף את בנט והגיע הזמן לתקוף מישהו אחר

יחד עם זאת, המהלך של ח"כ עידית סילמן – לנטוש את הקואליציה ולהצטרף לליכוד – הוא זה שהוביל לכניסתו של לפיד לתפקיד הבכיר ביותר במדינת ישראל. כך יצא שחברת הכנסת שנתלתה בנושא של חסימת הכנסת חמץ לבתי החולים במהלך חג הפסח כעילה לעזיבה שלה את הקואליציה, היא זו שהביאה בסופו של דבר את הפוליטיקאי החילוני והליברלי ביותר לתפקיד ראש הממשלה.

אמנם מדובר בממשלת מעבר לתקופה של כארבעה חודשים, אך המציאות בין השנים 2019-2021 לימדה אותנו שגם הדבר הזמני ביותר עשוי להיות כמעט קבוע. לפי כל התחזיות, מערכת הבחירות החמישית לא תפתור את המשבר הפוליטי במדינה והיא עשויה להוביל למערכות בחירות נוספות.

שר החוץ יאיר לפיד (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר החוץ יאיר לפיד (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בנט ולפיד הוכיחו שפוליטיקה יכולה להיראות אחרת

נאום פיזור הכנסת שנשא אתמול בנט, כשלצידו עומד ראש הממשלה הבא לפיד, הוכיח שבפוליטיקה יכולים להתקיים גם רגעים של רעות. עשרות שנים התרגלנו לראות צמדי פוליטיקאים מתנכלים זה לזה, מלכלכים אחד על השני לפני המצלמה וגם מאחוריה. יצחק רבין ושמעון פרס, בנימין נתניהו ואריאל שרון, נתניהו ושאול מופז, נתניהו וליברמן, נתניהו וגנץ, ציפי לבני ומופז, לבני ואבי גבאי, יצחק הרצוג ושלי יחימוביץ'. זו מנת חלקה של הפוליטיקה ובציבור הרחב קיבלו זאת במשיכת כתף.

אבל אתמול התרחש אירוע חריג. אפשר היה לראות שלפיד נרגש מאוד מהמעמד. באופן מודע הוא החליט לקצר בדבריו ולתת לבנט את הבמה. בנט הרחיב בדברים וחזר על אמירות מוכרות. הוא ידע שהממשלה שלו בעייתית ובכל זאת נאחז בה וניסה לקיימה מתוך הבנה שבחירות חמישיות (לפני שנה) היו האופציה הרעה עבור המדינה. הוא ידע שישלם מחיר אישי כבד על הפרת הבטחות הבחירות, על הישיבה עם סיעה ערבית ואתמול אמר: "אני מבין את הכעס. עשיתי זאת לשם שמיים".

אפשר היה לראות שלפיד נרגש מאוד מהמעמד. באופן מודע הוא החליט לקצר בדבריו ולתת לבנט את הבמה. בנט הרחיב בדברים וחזר על אמירות מוכרות

כדי להמחיש את ההבדל בינו לבין קודמו בתפקיד נתניהו, בנט הדגיש שהוא יעשה חפיפה מסודרת במשרד ראש הממשלה. העמידה של בנט ולפיד, זה לצד זה, ברגע ההודעה על הליכה לבחירות נועדה גם להראות לציבור הישראלי, שבניגוד לנתניהו הם מסוגלים לעבוד ביחד, הם עומדים בהתחייבות הפוליטית שכרתו לפני שנה.

ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד מכריזים על החלטתם לפזר את הכנסת, 20 ביוני 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד מכריזים על החלטתם לפזר את הכנסת, 20 ביוני 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

המוניטין של נתניהו, כמפר התחייבויות, כאדם שלא ניתן לסמוך עליו, מקובע היטב בקרב הציבור הישראלי. אולם לא בטוח שאיכויות אישיות של אמינות ונאמנות, הן משהו שהציבור הישראלי יעריך בקלפיות.

ולסיום היום הפוליטי המפתיע אתמול: בנט לא היה חייב להכריז על הליכה לבחירות ובוודאי שלא היה חייב להעביר את השרביט ללפיד. הוא יכול היה להיאחז בכוח במשרה ובמעמד המדיני עד לרגע האחרון ולתת ללפיד להזיע. הצהרת השניים אתמול הייתה אירוע יוצא דופן בדברי ימי הפוליטיקה הישראלית והוכיחה שברמה הבין-אישית, פוליטיקה לפעמים יכולה להיראות אחרת.

עוד 1,160 מילים
סגירה