רוב חברי הכנסת תומכים בקיום הבחירות ב-1 בנובמבר; בליכוד מתעקשים על 25 באוקטובר

חמאס פרסם סרטון שבו נראה, לדבריו, השבוי הישראלי השאם אל סייד ● הורדה לבינונית רמתה של אזהרת המסע לאיסטנבול ● בוטל עונש המוות שנגזר על הישראלית שהורשעה באמירויות בסחר בסמים ● אחרי מינויו לראש הממשלה יגור לפיד בווילה הסמוכה לבית ראש הממשלה ● השגריר האמריקאי בארץ קורא להמשיך בחקיקה, שתאפשר מתן הקלות לישראלים בקבלת ויזה לארצות הברית

מליאת הכנסת, 22 ביוני 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
מליאת הכנסת, 22 ביוני 2022

מליאת הכנסת אישרה אמש בקריאה ראשונה את הצעות החוק לפיזור הכנסת
העשרים וארבע. זאת, לאחר הסכם בין הקואליציה והאופוזיציה שאפשר את העברתה ללא התנגדות. קודם לכן עברה אמש ההצעה גם בוועדה.

הצעת החוק עברה בתמיכת 53 חברי כנסת ללא מתנגדים וללא נמנעים. החוק עדיין אינו קובע את מועד הבחירות. הקואליציה והאופוזיציה טרם החליטו על התאריך. התאריכים האפשריים הם ה-25 לאוקטובר וה-1 בנובמבר.

על הצעת החוק חתום ח"כ יריב לוין מהליכוד, ואליה הוצמדו בהתאם להסכם הצעות של ח"כ סמי אבו שחאדה, יצחק פינדרוס, מיכאל מלכיאלי, איימן עודה, אלי כהן, גילה גמליאל, שלמה קרעי ויואב קיש, בועז טופורובסקי, שרן השכל ומוסי רז.
.
בדברי ההסבר להצעה של ח"כ יריב לוין נכתב: "מאחר ואין ביכולתה של ממשלת ישראל להנהיג את מדינת ישראל, מוצע לפזר את הכנסת העשרים וארבע ולהכריז על קיום בחירות לכנסת העשרים וחמש".

בהסכם בין הקואליציה והאופוזיציה שנחתם אתמול בערב נכתב כי:

"נאשר את מסמך פיזור הכנסת מחר בהתאם למסמך שהיה עד היום משנת 2019. נקבעו שתי התחייבויות – לא תהיה חקיקה והממשלה לא תביא להצבעה חקיקה הנוגעת לבחירות. לא תעלה חקיקה ישנה שלא נכללה במסגרת ההסכמות.

"תאריכי הבחירות – במסגרת חוק פיזור הכנסת נקבעו 2 תאריכים אפשריים לבחירות – ה – 25 לאוקטובר וה – 1 לנובמבר. בנוסף הוסכם כי לא יהיו יותר הצבעות של חקיקה פרטית לקריאה טרומית בכנסת כאשר האופוזיציה הסכימה להוריד את כל ההסתייגויות מחוקים שהגענו אליהן להסכמה".

בעקבות ההסכמות הוסרו הרביזיות שהגישו חברי הכנסת יעקב פינדרוס, יואב קיש ,בועז טופורבסקי ומיכל וולדיגר על ההצעה לפיזור הכנסת.

ח"כ ניר אורבך מימינה, שלמעשה שימש כ"מסמר האחרון" שהפיל את הממשלה, אמר בדיון הלילה : "ההצעה היא מיזוג של 10 הצעות חוק מהקואליציה והאופוזיציה. באופן חריג הוחלט על שני תאריכים ובהמשך יקבע מועד הבחירות".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר: "אפשר עוד לעצור את הבחירות עד יום רביעי בחצות. אם תגזרו עלינו ללכת לבחירות האלה הן יהיו שחר של יום חדש".

הצעת החוק כוללת בין השאר הגדלה של מימון המפלגות במיליוני שקלים.

היום יתכנסו הוועדות כדי להכין את חוק פיזור הכנסת לקריאה שנייה ושלישית, וההערכה היא שהכנסת תאשר את פיזורה עד מחר וכי ראש הממשלה הזמני, יאיר לפיד, ייכנס לתפקידו מחרתיים.

בהסכמות שנקבעו אמש בין הממשלה לאופוזיציה הוסכם כי חוק יו"ש יוארך אוטומטית לקראת פקיעת תוקפו ביום שישי הקרוב.

מליאת הכנסת, 22 ביוני 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
מליאת הכנסת, 22 ביוני 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

גני הילדים העירוניים ובתי הספר היסודיים שוב שובתים. זאת, לאחר שלושה ימים – יום שישי, שלשום ואתמול – שבהם הם חזרו לפעול כרגיל.

במרבית חטיבות הביניים הלימודים הסתיימו בשבוע שעבר, כך שהשביתה כבר אינה רלוונטית להן, אבל בבתי ספר שבהם הלימודים בחטיבה נמשכים עד ה-30 ליוני גם החט"ב ישבתו.

הסיבה לשביתה היא פיצוץ בשיחות המו"מ בין הסתדרות המורים לאוצר על הסכם העבודה החדש שהמורים דורשים, שאמור לכלול העלאה חדה בשכרם, והממשלה דורשת שיתלוו לכך שינוי בלוח החופשות של בתי הספר ורפורמה ניהולית.

אתמול פורסם כי יו"ר הסתדרות המורים, יפה בן דוד, פוצצה את המו"מ לאחר שמנכ"ל משרד האוצר, רם בלינקוב, אמר בפגישת מו"מ ש"לא צריך להעלות את שכר המורים המתחילים ל-8,600, גם 6,900 זה מספיק, המורים יבואו לעבוד גם ב-6,900", וההתבטאות הזאת היא זאת שגרמה לבן דוד לפוצץ את השיחות.

מנכ"ל משרד האוצר רם בלניקוב ושר האוצר אביגדור ליברמן (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מנכ"ל משרד האוצר רם בלניקוב ושר האוצר אביגדור ליברמן (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אושר בקריאה ראשונה: איסור על צילום חשוד בשטחי בתי המשפט, למעט בנסיבות מיוחדות

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה הצעת חוק שאוסרת על צילום חשודים בשטח בתי המשפט, למעט בנסיבות מיוחדות. (תיקון 10 לחוק בתי המשפט). את ההצעה הגישו קבוצת ח"כים בראשות איתן גינזבורג מכחול לבן. ההצעה עברה בתמיכת 31 חברי כנסת ללא מתנגדים וללא נמנעים.

ההצעה אומרת כי "יאסר כל צילום של חשוד, שטרם הוגש נגדו כתב אישום, באולם בית המשפט או בשטחי בית המשפט, כאשר אישור לצילום יינתן רק במקרים חריגים ובנסיבות מיוחדות. כן מוצע לקבוע כי אם מצא בית המשפט טעם מיוחד לצילום החשוד עליו לנמק זאת בהחלטתו, ולוודא כי החשוד לא יתועד כאשר הוא אזוק, כאשר תיעודו ללא קבלת היתר יהווה פגיעה בפרטיות לפי חוק הגנת הפרטיות".

בדברי ההסבר נכתב: "כלל יסוד במשפט הפלילי הישראלי ובליבת המשטר הדמוקרטי והמודרני, הוא כי לכל אדם עומדת חזקת החפות, דהיינו אדם איננו אשם כל עוד לא הוכח אחרת. גבולותיו של עקרון מרכזי זה לעיתים מיטשטשים כאשר אדם הנחשד בביצוע עבירה מובל לדיון בבית המשפט עוד בטרם הוגש נגדו כתב אישום, אך פרצופו מתועד על ידי צלמים בעודו יושב על ספסל הנאשמים.
בסיטואציה שכזו, בה תמונה אחת שווה אלף מילים, מתאיינת חזקת החפות".

ח"כ גינזבורג: "לכל אדם עומדת חזקת החפות כל עוד לא הוכח אחרת. לעיתים הגבולות מיטשטשים כאשר צלמים מחכים לאדם שנעצר והתמונה של אדם מוקף שוטרים מוחקת את חזקת החפות והוא כבר נחשב עבריין וגורלו הציבורי נחרץ. לא פעם בסופו של תהליך משוחררים החשודים אבל התמונה על ספסל הנאשמים נשארת לעד".

החשוד ברצח ספיר נחום, וואל חלאילה בבית המשפט בעכו, 13 ביוני 2022 (צילום: Alon Nadav/Flash90)
החשוד ברצח ספיר נחום, וואל חלאילה בבית המשפט בעכו, 13 ביוני 2022 (צילום: Alon Nadav/Flash90)

מליאת הכנסת אישרה אמש בקריאה שנייה ושלישית את חוק זכויות הרווחה לאנשים עם מוגבלויות.

במסגרת החוק, זכויות הרווחה של האנשים עם המוגבלויות יוגדרו בהתאם לאמנת האו"ם (CRPD), שעליה ישראל חתומה. עם יישומו, חלק מהאנשים עם המוגבלויות המתגוררים כיום במעונות ובהוסטלים יעברו למגורים עצמאיים בדירות בקהילה, עם ליווי במסגרת תוכניות תמיכה.

החוק קובע כי המדינה לא רק תאפשר, אלא אף תעודד את מעברם של אנשים עם מוגבלויות לחיים בקהילה, ותרחיב את הסיוע לחיים אלה. בין היתר יתאפשר לכל בעל זכאות להרכיב סל אמצעים אישי, שיכלול בין השאר סיוע של עובד סוציאלי, רכישת עזרים טכנולוגיים, שירותי תמלול ותרגום לשפת הסימנים, ייעוץ והדרכה.

מדובר בהצעת חוק ממשלתית שעברה בתמיכת האופוזיציה ברוב של 42 מצביעים בעד, ללא מתנגדים או נמנעים.

שר החוץ יאיר לפיד, שבתו נמצאת על הספקטרום האוטיסטי, אמר כי "עבורי לא מדובר בחוק רגיל. לכל מי שאומר 'אתה נאבק על החוק הזה בגלל הבת שלך', התשובה היא כן, בהחלט. בעבר אמרתי תמיד שההחלטה החשובה ביותר שלי בפוליטיקה הייתה לתת תרופות חינם לניצולי שואה, עבור אבי. היום אוסיף לתשובתי גם את החוק הזה, בשביל בתי יעלי".

שר הרווחה מאיר כהן מסר: "אני נרגש. התחייבנו לחולל מהפכה בחייהם של בעלי המוגבלויות ולהחזיר אותם לקהילה. עמדנו בהבטחה המרכזית שלנו לציבור האנשים עם מוגבלות ובני משפחותיהם והעברנו חקיקה שתשנה את חייהם של אלפי אנשים באופן דרמטי".

מנכ"לית המשרד, סיגל מורן, אמרה "בזכות ההתגייסות של חברי הכנסת, הצלחנו להשלים הליך חקיקה מורכב במהירות שיא. כבר התחלנו להיערך ליישום החוק, ואת התוצאות אנחנו נראה בשטח בחודשים הקרובים".

בדיונים הליליים שהתקיימו אמש על הקדמת הבחירות, שבהם אושרה בקריאה ראשונה הצעת החוק לפיזור הכנסת, לא הושגה הסכמה על חוק המטרו, שנועד לקדם את השקת הרכבת הקלה בת"א. בשל וטו שהטיל הליכוד, החוק לא עבר הלילה.

שר האוצר ויו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, שבשנה האחרונה מיעט להשתתף בוויכוחים הפנימיים בתוך הממשלה והקואליציה, התראיין הבוקר בכאן ב ותקף את חבריו לממשלת השינוי על "כניעתם", לדבריו, בנוגע לחוק המטרו.

ח"כ ולדימיר בליאק מיש עתיד מתגונן:

סגירה