יריב לוין ובנימין נתניהו במליאת הכנסת, 22 ביוני 2022 (צילום: נועם מושקוביץ' / דוברות כנסת)
נועם מושקוביץ' / דוברות כנסת

לקראת הפריימריז: גוברים המאמצים לשנות את חוקת הליכוד

חוקת הליכוד מחייבת חברי כנסת בעבר ובהווה להתמודד ברשימה הארצית, שם מספר המקומות מוגבל ומספר המצביעים עצום ● המשמעות היא שתריסר ח"כים מכהנים יוחלפו בפנים חדשות - וזה ממש לא מתאים לנתניהו, שחושש ממועמדים חדשים ולא מוכרים ● אחד המתמודדים במחוזות הוא ליאור קצב - אחיו של הנשיא והאסיר לשעבר - ומי, כך מתברר, שתיווך בין ח"כ אורבך לנתניהו ● פרשנות

מתחת לשטח מתנהלת בליכוד מלחמת עולם על הרשימה לכנסת הבאה. מצד אחד עומדים יריב לוין, מקורבו של נתניהו, ויו"ר המרכז חיים כץ. מן העבר השני עומדים בכירים אחרים ומועמדים חדשים לכנסת, שמבקשים להיבחר במשבצות השונות שמציע הליכוד.

המאבק הזה יימשך עד קרוב ליום הפריימריז בליכוד, שיתקיימו בסוף יולי או בתחילת אוגוסט.

הסיפור מאד אינטרסנטי וקצת מורכב. בפריימריז לרשימה לכנסת נבחרים 20 המועמדים הראשונים ברשימה הארצית בידי 130 אלף מתפקדי הליכוד. המתמודדים שנבחרים ברשימה הארצית משובצים גם במקומות שונים בעשירייה השנייה והשלישית.

מהמקום ה-20 ואילך יש משבצות משוריינות לנציגי המחוזות: מחוז השפלה, דן, מישור החוף, גליל ועמקים, דרום, ירושלים וכו'. יש משבצות גם למושבים ומשבצות מיוחדות לנשים חדשות במקומות 25, 29 ו-36.

הריצה ברשימה הארצית יקרה, קשה ומסובכת. חברי כנסת מכהנים בעבר ובהווה מחויבים לרוץ ברשימה הזו. מי שאינו מפורסם או שאינו פוקד ענק בליכוד – לא יכול לעבור את המשוכה הזו. לפי ההערכה, 12-10 מחברי הכנסת שמכהנים כיום בליכוד ילכו הביתה.

נתניהו וחברי הכנסת של הליכוד חוגגים בליל הבחירות, 9 באפריל 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
נתניהו וחברי הכנסת של הליכוד חוגגים בליל הבחירות, 9 באפריל 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)

מהסיבה הזו, חברי הכנסת בעבר ובהווה – בעיקר האלמונים שבהם – תומכים בשינוי חוקת הליכוד על מנת שיוכלו להתמודד שוב במסגרת המחוזות. מי שבוחר את המחוזות הם 3,800 חברי המרכז ולא כל המתפקדים, כך שכמה מאות קולות, או איזה דיל מוצלח, יכול להחליק את המועמד למקום ריאלי ברשימה.

מדוע יריב לוין תומך בשינוי שיאפשר התמודדות של חברי כנסת במחוזות? ההערכה בליכוד היא כי נתניהו חושש ממועמדים חדשים ולא מוכרים, וסומך על חברי הכנסת הנוכחיים או על אלה שנפלטו ומנסים את מזלם שוב.

ההערכה בליכוד היא כי נתניהו חושש ממועמדים חדשים ולא מוכרים, וסומך על חברי הכנסת הנוכחיים או על אלה שנפלטו ומנסים את מזלם שוב

הדוגמה הבולטת היא אוסנת מארק, תומכת ידועה של נתניהו וחברת כנסת לשעבר שמעדיפה היום להתמודד על מקום במשבצת הנשים, ולא ברשימה הארצית.

"המחוזות מציעים כל מיני אנשים לא מוכרים שמגיעים לכנסת", אומר בכיר בליכוד. "היום העסק מאוד מורכב. ארבעה חברי כנסת יכולים לפרוש, לעבור צד ולהפיל את הממשלה. נתניהו חושש מזה. ראה מה קורה בכנסת הזו. נתניהו רוצה להכיר ולסמוך על כך אחד. לכן יריב לוין עובד לשנות את החוקה".

לוין אמר אמש לזמן ישראל כי "יש כל מיני רעיונות. ברגע שהכנסת תתפזר אפשר יהיה להתחיל לחשוב מה נכון לעשות. לא התעמקתי בזה עדיין".

ח"כ אוסנת מארק (ליכוד) בדיון בוועדת חוקה על חוק הגדלת הקנסות, 28 בינואר 2021 (צילום: דוברות כנסת / שמוליק גרוסמן)
ח"כ אוסנת מארק (ליכוד) בדיון בוועדת חוקה על חוק הגדלת הקנסות, 28 בינואר 2021 (צילום: דוברות כנסת / שמוליק גרוסמן)

ומדוע יו"ר המרכז כץ תומך במהלך? הוא חושש כי ידידתו חברת הכנסת אתי עטיה לא תצליח להיבחר ברשימה הארצית. עטיה היא חברת כנסת אלמונית גם עבור חברי הליכוד. אם היא תתמודד במרכז המפלגה, במחוז דן, כץ יוכל לסייע לה.

הסבר נוסף: לוין עצמו צריך את הקולות הרבים של כץ כדי לזכות במקום הראשון ברשימה מול דודי אמסלם, שהיה המועמד המוביל, לפחות עד הימים האחרונים.

רוב חברי הכנסת הבכירים בליכוד, ביניהם יו"ר המזכירות ישראל כ"ץ, דוד ביטן ואחרים מתנגדים לשינוי החוקה באמצע המשחק. אתמול (שלישי) הציג עו"ד יאיר גבאי שמתמודד בירושלים הסכם מינואר 2021 שעליו חתום חיים כץ, שלפיו לא יהיו שינויים בסדרי הפריימריז בליכוד.

הלחץ אדיר לכל בכיוונים, אבל ההערכה היא שמרכז הליכוד יטרפד בסוף את התוכניות של לוין וכץ.

אגב, לחברי הכנסת שלא ייבחרו בפריימריז הבאים ויתדרדרו לתחתית הרשימה יש מי שמבטיח את החוק הנורווגי. אם הליכוד יחזור לשלטון, שרים יתפטרו והם ייכנסו פנימה במסגרת החוק, שהוא אחד המושחתים בציבוריות הישראלית. האפשרות הזו לא מנחמת אף אחד. שרים לא ממהרים להתפטר עבור חבריהם, בעיקר לא בליכוד.

לח"כים שלא ייבחרו בפריימריז ויתדרדרו לתחתית הרשימה יש מי שמבטיח את החוק הנורווגי. אם הליכוד יחזור לשלטון, שרים יתפטרו והם ייכנסו פנימה במסגרת החוק. האפשרות הזו לא מנחמת אף אחד

פליירים של דוד אמסלם בעמדת הצבעה לפריימריז של הליכוד בפברואר 2019 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
פליירים של דוד אמסלם בעמדת הצבעה לפריימריז של הליכוד בפברואר 2019 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

השר הראשון בליכוד שהתפטר מהכנסת היה אמיר אוחנה ביולי 2020. במקומו נכנס עמית הלוי. ככל הידוע, אוחנה היה גם האחרון.

היום מתברר כי עו"ד ליאור קצב היה שליח מרכזי מטעם נתניהו לדיאלוג עם ח"כ ניר אורבך מימינה בימים הקריטיים שבהם התלבט אם לפרוש מהקואליציה. קצב פגש את אורבך פעמים רבות בביתו ובמקומות אחרים, עודד אותו לפרוש וחיבר בינו ובין נתניהו לשיחות טלפון ארוכות.

קצב, אחיו של הנשיא והאסיר לשעבר משה קצב, מתמודד בימים אלה בפריימריז לרשימת הליכוד במחוז דרום. משאת נפשו, כך הוא אומר, היא להיות שר המשפטים הבא.

קצב, אחיו של הנשיא והאסיר לשעבר משה קצב, מתמודד בימים אלה בפריימריז לרשימת הליכוד במחוז דרום. משאת נפשו, כך הוא אומר, היא להיות שר המשפטים הבא

אגב, לפי קצב, אורבך עצמו לא ישוריין בליכוד. "הוא לא רוצה להיות בליכוד גם אם נציע לו שריון", אומר קצב.

עוד 661 מילים
סגירה