אלי אבידר (צילום: פלאש90)
פלאש90

אם ישראל ביתנו היא המפלגה הקולנית ביותר נגד נתניהו, אז הדובר הקטלני ביותר שלה, מלבד ליברמן, הוא ח״כ אלי אבידר ● בראיונות הוא מכנה את נתניהו שקרן, מודיע כי ״סיימנו עם פולחן האישיות הזה״ ומצהיר: ״אנחנו לא מאפשרים לו שטח סטרילי. אנחנו מטווחים אותו כל יום" ● בישורת האחרונה אל הקלפי, כל הגשרים נשרפים

יש משהו מתעתע בישראל ביתנו. מצד אחד, לפחות באופן רשמי, המפלגה אינה פוסלת את בנימין נתניהו מהמשך כהונה כראש ממשלה. מצד שני, להוציא המחנה הדמוקרטי, אין מפלגה התוקפת את נתניהו בארסיות כה רבה כמו ישראל ביתנו. ובעוד שהמחנה הדמוקרטי נמצאת בקוטב המנוגד לליכוד על המפה הפוליטית והביקורת שלה צפויה, המתקפות מישראל ביתנו מזיקות יותר לליכוד ולנתניהו, משום שהן מגיעות מתוך המחנה.

בתוך המפלגה, לבד מאביגדור ליברמן, מתבלט אלי אבידר כדובר הקטלני ביותר. בהופעה באירוע שבתרבות בבאר שבע לפני יומיים, כדי להבהיר שישראל ביתנו מוטת סדר יום ולא תפקידים, סיפר אבידר כי המפלגה נמנעה מכניסה לממשלת נתניהו לאחר בחירות אפריל, למרות שראש הממשלה הציע תפקיד לכל אחד מחמשת חברי הכנסת של ישראל ביתנו: שר ביטחון, שר קליטה, שר ללא תיק, יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, וסגן יו"ר הכנסת.

"נתניהו נלחם מהיום הראשון לפיזור הכנסת בקמפיין ברוטלי, מגעיל, אבל הוא לא צפה שאנחנו נהיה כל כך נחושים", אמר אבידר. "אבל הוא לא מרגש אותנו. אנחנו לא מפחדים ממנו. לא פחדנו ממנו מהיום הראשון, כשהוא אמר שהוא יזרוק אותנו והוא יפיל אותנו. אנחנו שבעים מהשקרים שלו.

"הוא לא מרגש אותנו. אנחנו לא מפחדים ממנו. לא פחדנו ממנו מהיום הראשון, כשהוא אמר שהוא יזרוק אותנו והוא יפיל אותנו. אנחנו שבעים מהשקרים שלו"

"בבחירות האחרונות הוא הלך לכל מפלגות הימין ואמר: אני לא אפגע בכן, אבל בתמורה תצהירו שתמליצו רק עלי. אתה יודע מה הוא עשה בשלושה הימים האחרונים? הוא עשה בליץ ברוטלי כשאף אחד לא היה מוכן עדיין, ופשוט הוריד את שקד ובנט אל מתחת לאחוז החסימה. לישראל ביתנו, אנחנו ידענו שיש לנו בין 7 ל-8 מנדטים, והוא הוריד לנו שני מנדטים.

"אז הדבר הזה, אם אתה נאיבי בפעם הראשונה – בסדר גמור. אם אתה נאיבי בפעם השניה, משהו איתך לא בסדר. אז אנחנו הפסקנו להיות נאיבים, אנחנו לא מאפשרים לו שטח סטרילי. אנחנו מטווחים אותו כל יום".

השקת קמפיין ישראל ביתנו – אביגדור ליברמן במרכז, אלי אבידר ראשון מימין (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
השקת קמפיין ישראל ביתנו – אביגדור ליברמן במרכז, אלי אבידר ראשון מימין (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

בכך סימן אבידר את הכאב שמניע את אסטרטגיית הבחירות של ישראל ביתנו. במפלגה מעריכים שבניגוד לפרסומים בתקשורת, לפיהם 70% ממצביעי ישראל ביתנו החדשים מגיעים מהימין והשאר מהמרכז והשמאל, כל המנדטים החדשים שמקבלת המפלגה בסקרים מגיעים מאזרחים שהצביעו באפריל לליכוד. מטרת המתקפות על נתניהו היא להרחיב את המגמה, כדי לצבור כוח שיאפשר לכפות ממשלת אחדות.

בדבריו על הנאיביות כיוון אבידר במשתמע קודם כל למפלגת ימינה, הנוהגת בנתניהו בכפפות של משי, מה שגורם לגורמים במערכת הפוליטית להתייחס אל חבריה כאל "ילדי הכאפות של נתניהו".

לשאלת מנחה שבתרבות רועי כ"ץ אם הבחירות הנוכחיות הן זמן הנקמה של ליברמן בנתניהו, השיב אבידר: "מועד ב' 2019 הוא מועד ההתעוררות מאותה תפיסה שאומרת, שלפני נתניהו לא היה כלום ואחרי נתניהו לא יהיה כלום. אנחנו סיימנו עם פולחן האישיות הזה". הקהל הגיב במחיאות כפיים.

בנקודה הזאת הגיע אבידר, דיפלומט בעברו, שכיהן כראש נציגות ישראל בקטאר ועסק שנים רבות בענייני העולם הערבי, לאמירה החריפה ביותר: "צריך להבין למה נתניהו נסע לאוקראינה. הוא נסע לאוקראינה כי הוא שם שלטים על מצודת זאב, 'ליגה אחרת'. אני לא רואה ליגה אחרת, אני רואה ליגה ג' לגמרי. יש לך את התמונה של פוטין על מצודת זאב, ואז הוא מגלה שהעולים החדשים מאוקראינה לא אוהבים אותו. אז הם מיד רצים לאוקראינה".

"מועד ב' 2019 הוא מועד ההתעוררות מאותה תפיסה שאומרת, שלפני נתניהו לא היה כלום ואחרי נתניהו לא יהיה כלום. אנחנו סיימנו עם פולחן האישיות הזה"

בהמשך סייג אבידר את דבריו ואמר שהתכוון שההתנהלות היא ליגה ג', לא נתניהו עצמו. את הביקורת על המסע לאוקראינה נימק כך: "זה היה צריך להיות ביקור מוצלח. זאב אלקין, חבר הקבינט, ישב שם שבוע לפני. התחנן שיתנו הצהרה על העברת הבירה לירושלים. התחנן על הפנסיות. נתניהו אמר שהוא נוסע לאוקראינה להביא פנסיות. הוא לא הביא פנסיות. הביקור הזה באוקראינה נפל להם על הראש.

"והדבר הכי חמור – ראש המועצה לביטחון לאומי מאיר בן-שבת עושה כקבלן נסיעות שלו", הוסיף אבידר, כשהוא מכוון לכך שאסור לעובדי מדינה לעסוק בפוליטיקה. "בן-שבת פועל למען קמפיין הליכוד בבחירות. הוא מנסה לסדר ביקורים על ימין ועל שמאל לנתניהו. ביקורים שאין להם שום משמעות מדינית, כדי להצטלם לקמפיין הליכוד לכנסת.

"תראה את הדוגמה הקודמת – פעם אמרו לנו שלא מפנים את חאן אל-אחמר ליד מעלה אדומים. למה? כיוון שאמורה להיות פסגה של פוטין וטראמפ בישראל ואסור להפריע לזה. כאילו שאת פוטין וטראמפ מעניין חאן אל-אחמר.

"בן-שבת פועל למען קמפיין הליכוד בבחירות. הוא מנסה לסדר ביקורים על ימין ועל שמאל לנתניהו. ביקורים שאין להם שום משמעות מדינית, כדי להצטלם לקמפיין הליכוד לכנסת"

"אז הם לא הצליחו להביא אותם, גם פוטין וטראמפ הם לא שחקני ספסל בקמפיין הליכוד. אז את מי הם שלחו? את היועצים לביטחון לאומי הרוסי (ניקולאי פטרושב) ואת ג'ון בולטון האמריקאי. ומה יצא מזה? היועץ לביטחון לאומי הרוסי גילה שעושים עליו סיבוב פוליטי, אז הוא תפס מיקרופון ואמר: אני רוצה להגיד לכם כאן שאיראן היא בת ברית אסטרטגית של רוסיה, והיא נמצאת בסוריה ברשות ומתוקף החוק הבינלאומי, ואנחנו תומכים בה ובפעילותה.

מימין: ניקולאי פטרושוב, בנימין נתניהו, ג'ון בולטון ומאיר בן-שבת, ב-25 ביוני 2019 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
מימין: ניקולאי פטרושוב, בנימין נתניהו, ג'ון בולטון ומאיר בן-שבת, ב-25 ביוני 2019 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

"לפני הבחירות האחרונות נתניהו נסע לעומאן. אתה זוכר את הביקור המפואר שם? השטות הכי גמורה שיכולה להיות. אני אומר לך את זה כמי שהיה ראש הנציגות בקטאר בין 1999 ל-2001. עומאן שנואה במפרץ הערבי. למה? כי היא בת הברית החזקה ביותר של איראן. עומאן היתה זאת שעשתה את הקשר בין חתאמי לאובמה. השיחות החשאיות היו בעומאן. היום בגלל עומאן חיילים סעודים ושל איחוד האמירויות מתים בתימן. עומאן מבריחה חיילים ונשק.

"אז הם היו בעומאן, גררו את ראש המוסד לשם, ומה אמרו? הביקור בעומאן חשוב, לכן ראש המוסד (יוסי כהן, נ"י) נסע. תגיד לי, ראש המוסד צריך את ביבי בשביל להגיע לעומאן? אין דלת בעולם שלא פתוחה בפניו. אבל היו צריכים את הביקור הזה בעומאן כדי להראות שביבי כמנהיג כאילו ימין, הוא גם זה שפותח את השערים בעולם הערבי. כאילו אין לו תחליף".

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה לדברי אבידר על מאיר בן-שבת: "ההשתלחות במשרת ציבור מסור כמו ראש המל"ל מאיר בן שבת היא פסולה ולא ראויה. בן שבת משקיע את כל מרצו בחיזוק הביטחון הלאומי של ישראל וביצור עוצמתה וזוכה להערכה רבה מעמיתיו בארץ ובחו"ל".

עוד 921 מילים
סגירה