ח"כ יאיר גולן (צילום: יונתן זינדל/פלאשש90)
יונתן זינדל/פלאשש90
ח"כ יאיר גולן

הקרב על מרצ

ריאיון אחרי שהצהיר על התמודדות לראשות המפלגה, יאיר גולן חושב שכדי שמרצ תמשיך להתקיים היא חייבת להתמקד בנושא הפלסטיני ("חייבים להיפרד, סיפוח ישים סוף לחלום הציוני"), להילחם במכונת ההסתה ("'שמאלן' זה ביטוי מקטין, זה קצת כמו לקרוא לכהה עור 'ניגר' בארה"ב") – ולהחזיר את המצביעים המתנדנדים ("אומרים שהשמאל הם 'אוהבי ערבים'; אנחנו אוהבי עצמנו")

יאיר גולן הודיע בשבוע שעבר כי החליט להתמודד על ראשות מרצ מול ניצן הורוביץ – האיש שהביא אותו למפלגה לפני כשנתיים.

גולן – לשעבר אלוף בצה"ל וסגן רמטכ"ל – עדיין מכנה את הגדה המערבית, בה לחם שנים, "יהודה ושומרון". עם זאת, הוא גם מבקר חריף של תנועת ההתנחלות וקורא תדיר ל"סיום הכיבוש".

הוא לא מאמין באלוהים – אבל רוצה לשמר את אופייה היהודי והדמוקרטי של ישראל – ומכנה את מרצ "שמאל ציוני". אם גולן יגבר על הורוביץ, הוא יהפוך למנהיג הרביעי של מרצ בתוך חמש שנים. אולם, הוא עדיין נחשב נטע זר. לא כל תומכי המפלגה שמחו על ההחלטה לצרף אותו אליה ולשבץ אותו במקום גבוה ברשימה לכנסת ב־2020.

במקביל, הורוביץ צריך לספק תשובות לפעילים שלא מרוצים מניהול המפלגה שקיבל לידיו ב־2019. על אחת כמה וכמה על רקע הסקרים הראשוניים, שלפיהם מרצ מפלרטטת בצורה מסוכנת עם אחוז החסימה.

ניצן הורוביץ בישיבת סיעת מרצ, 18 באוקטובר 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
ניצן הורוביץ בישיבת סיעת מרצ, 18 באוקטובר 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

גולן מתמודד על ראשות אחת המפלגות הפרוגרסיביות ביותר במדינה בזמן שהשמאל הישראלי נמצא בשפל היסטורי. אפילו המילה "שמאלן" נושאת כיום קונוטציה שלילית

הורוביץ ניווט את מרצ במשך שנה סוערת והכניס אותה לקואליציית השלטון לראשונה מזה 20 שנה. אולם, הקואליציה הרחבה אילצה את כל חבריה להסכים לפשרות אידיאולוגיות קשות.

"היה ברור למרצ שאם היא תיכנס לקואליציה היא תצטרך לשלם מחיר", אמרה ביום חמישי לזמן ישראל זהבה גלאון, יושבת ראש מרצ לשעבר. נראה שהורוביץ גם טעה כשהחליט להביא למפלגה את ג'ידא רינאוי־זועבי – חברת כנסת חסרת ניסיון שמרדה בקואליציה והחישה את סופה.

גולן – חבר כנסת וסגן שרת הכלכלה והתעשייה – חווה עליות ומורדות בממשלה היוצאת. לדבריו, הוא גאה במעורבותו בתוכניות לקידום הכלכלה בחברה הערבית בהיקף של 2.16 מיליארד שקלים וכן בכינון רשות לאומית לבטיחות בעבודה, בדומה למנהל האמריקאי לבטיחות ולבריאות תעסוקתית.

לטענתו, הממשלה נפלה לפני שהישגיו זכו להגיע למימוש מלא. גולן מתמודד על ראשות אחת המפלגות הפרוגרסיביות ביותר במדינה בזמן שהשמאל הישראלי נמצא בשפל היסטורי. אפילו המילה "שמאלן" נושאת כיום קונוטציה שלילית בעגה הפוליטית.

יאיר גולן מכריז על התמודדותו על ראשות מרצ, 6 ביולי 2022 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
יאיר גולן מכריז על התמודדותו על ראשות מרצ, 6 ביולי 2022 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

הגנרל לשעבר – בוגר הרווארד – שנוטה להתבטאויות שנויות במחלוקת אמר לזמן ישראל כי החליט להתמודד על הנהגת המפלגה כדי לשנות בדיוק את זה. "אנחנו מתמודדים כבר עשרות שנים עם מכונת הסתה מטורפת שבמסגרתה 'שמאלן' הוא בוגד.

"עצם הביטוי 'שמאלן' הוא ביטוי מקטין, אין מקביל לזה בימין. זה נועד להשפיל ולרמוס – צריך להילחם בזה. אני חושב שהשמאל צריך להילחם על כבודו ולא לוותר"

"עצם הביטוי 'שמאלן' הוא ביטוי מקטין, אין מקביל לזה בימין. זה קצת כמו לקרוא לכהה עור 'ניגר' בארצות הברית. זה דבר שנועד להשפיל ולרמוס – צריך להילחם בזה. לכן אני חושב שאני צריך להוביל את מרצ, כי אני מאוד לוחמני בעניין הזה ואני חושב שהשמאל צריך להילחם על כבודו ולא לוותר".

הריאיון עם גולן נערך ביום חמישי האחרון כדי להבין מה הוא חושב על השמאל הישראלי, על הסכסוך הישראלי–פלסטיני ועל הבחירות שיתקיימו ב־1 בנובמבר.

איך אתה מגדיר את מרצ? מה המהות שלה?
"מרצ היא מפלגת שמאל ציונית. מה המשמעות? מפלגת שמאל היא כל מפלגה ששמה את האדם במרכז, מוכוונת לעתיד. לא 'האל' במרכז ולא 'הלאום' במרכז ולא 'האומה' ולא 'המולדת' ולא כל המילים המפוצצות האלה – אלא 'האדם' במרכז.

יאיר גולן (צילום: פלאש 90)
יאיר גולן (צילום: פלאש 90)

"הנושא הראשון והחשוב ביותר זה הנושא הפלסטיני. השמאל טוען שחייבים להיפרד מהפלסטינים. יש כאלה שמדברים על 'סיום הכיבוש', יש כאלה שמדברים על 'שלום'.

"אני אומר שצריך – קודם כול – להיפרד מהפלסטינים. החיכוך הבלתי נסבל הזה בין שתי אוכלוסיות עוינות – לא יכול לצאת מזה שום דבר טוב. אנחנו צריכים לקחת את גורלנו בידינו, לא להמתין לאף אחד ולקדם מהלכים של היפרדות מהפלסטינים.

"מה שקורה בשטח הוא שאנחנו בעיקר בונים תהליך של סיפוח. סיפוח של מיליוני פלסטינים לתוך מדינת ישראל זה סוף החלום הציוני… ישראל לא תתקיים בלי רוב יהודי מובהק.

"מה שקורה בשטח הוא שאנחנו בעיקר בונים תהליך של סיפוח. סיפוח של מיליוני פלסטינים לתוך מדינת ישראל זה סוף החלום הציוני. ישראל לא תתקיים בלי רוב יהודי מובהק"

"בנושא דת ומדינה – אנחנו חושבים שאנחנו צריכים להיות יותר דומים לארה"ב מלאיראן. אנחנו צריכים להפריד בין שני הדברים. אמונתו של אדם היא עניינו הפרטי; הרבנות הראשית לא צריכה להיכנס לתוך חדר השינה שלנו. איך אני מתחתן? איך אני מתגרש? למה זה צריך [להיות ככה]?

הפגנה נגד הסיפוח בתל אביב, פברואר 2020 (צילום: Miriam Alster/Flash90)
הפגנה נגד הסיפוח בתל אביב, פברואר 2020 (צילום: Miriam Alster/Flash90)

"הנושא הבא הוא שוויון. אי אפשר להתעלם מכך ש־20% מאוכלוסיית ישראל הם ערבים. זה מיעוט ענק. אומרים שהשמאל הם 'אוהבי ערבים' – אנחנו אוהבי עצמנו. אנחנו אוהבי מדינת ישראל.

"אנחנו מבינים שכדי שחמישית מהאוכלוסייה תשתתף במאמץ האדיר הזה של לבנות מדינה, כלכלה, חברה, אתה לא יכול להגיד להם, 'אתם אזרחים סוג ב'. למה שהם ירצו לשתף איתנו פעולה? לכן, מצד אחד אני אומר, אנחנו צריכים להיפרד מהפלסטינים של יהודה ושומרון ועזה, חד משמעית, אבל עם ערביי '48 אנחנו צריכים ליצור יחסי שותפות".

מה קרה למרצ השנה? ח"כ רינאוי־זועבי מרדה, השר עיסאווי פריג' פורש, המפלגה מתפרקת?
"אין שום התפרקות. יש בסופו של דבר טעות שנעשתה ביחס לרינאוי־זועבי. אני לא בא לסגור חשבונות עם אף אחד על העניין הזה. אני כן חושב שנעשתה פה טעות, להביא מישהי שהיא קצת חתול בשק, ולא באמת היה בירור מספיק יסודי מי היא ומה היא. זה חבל, זו טעות, אבל אני לא חושב שזאת מכה נוראית למרצ.

"עיסאווי פריג' חווה בשנה האחרונה שבץ. הוא מותש, די, נמאס לו מהפוליטיקה, הוא עסק בזה מספיק שנים וזה לגיטימי. במקום לחשוד שיש פה משבר, אני חושב שיש פה הזדמנות בלתי רגילה להתחדשות".

עיסאווי פריג' נגרר מהמליאה, 27.10.2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
עיסאווי פריג' נגרר מהמליאה, 27.10.2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

"פריג' חווה בשנה האחרונה שבץ. הוא מותש, די, נמאס לו מהפוליטיקה, הוא עסק בזה מספיק שנים וזה לגיטימי. במקום לחשוד שיש פה משבר, אני חושב שיש פה הזדמנות"

אם תנצח, תהיה היו"ר הרביעי של מרצ בתוך פחות מחמש שנים. אתה חושב שזה באמת מה שמרצ צריכה עכשיו?
"אני חושב שאנחנו צריכים התחדשות בגלל שלוש סיבות. אנחנו לא מצליחים לגדול מספיק. התחדשות היא גם שאלה של מנהיגות – ואני מאמין ביכולת שלי לפנות לקהלים נוספים, לדבר לקהלים שבעבר לא הצביעו מרצ, לדבר לקהלים שבעבר הצביעו מרצ והפסיקו להצביע – ולהביא אותם הביתה.

"הנושא השני הוא המיקוד. אני חושב שמרצ באמת התפשטה על הרבה מאוד נושאים, שזה טבעי, אני לא אומר את זה בביקורת. אבל בעיני הבוחר הישראלי זה לעתים נראה, 'רגע, אז מה בעצם אתם רוצים?'

"אי אפשר להניף באותה עוצמה את הדגל של הגנת הסביבה ואת הדגל של זכויות להט"בקים. מדובר בדברים חשובים מאוד אבל אם אתה מרים המון דגלים כאלה, של זכויות בעלי חיים ושל זכויות מיעוטים – בסופו של דבר אתה מקבל המון דגלים בלי דגל אחד שסביבו אתה יכול לקבץ המונים.

"אני חושב שהאסטרטגיה הזאת היא לא נכונה. צריכים לבוא לציבור הישראלי עם משהו שנראה כמו בעיה לאומית אמיתית, דגל שהוא ענק, ואני חושב שהדגל הזה הוא ההיפרדות מהפלסטינים. מפלגות המרכז הפסיקו לעסוק בזה. הן פשוט לא מדברות על זה".

מצעד הגאווה בירושלים, 3 ביוני 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
מצעד הגאווה בירושלים, 3 ביוני 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

"אני חושב שהאסטרטגיה לא נכונה. צריכים לבוא לציבור עם משהו שנראה כמו בעיה לאומית אמיתית, דגל שהוא ענק, ואני חושב שהדגל הזה הוא ההיפרדות מהפלסטינים"

יש קצת ביקורת כלפיך, שאתה לא באמת שייך למרצ. פריג' אמר שאין לך את 'הדנ"א' של המפלגה.
"אני חושב שזה יתרון. לפעמים אתה צריך מישהו שהוא קצת יוצא דופן, שהוא קצת לא הטיפוס הכי טיפוסי של מרצ הקלאסית, בשביל להגיד, 'תראו, אם אנחנו רוצים לגדול ולהיות מפלגה עם מספר דו־ספרתי של מנדטים – לא להיאבק על ארבעה, חמישה, שישה [מנדטים], אז צריך שינוי".

אתה בעד איחוד עם העבודה?
"אני בעד איחודים, אבל אתה לא יכול להתאחד עם עצמך. צריך שניים לטנגו. אם מפלגת העבודה לא רוצה, אז היא לא רוצה, ולכן אנחנו נרוץ לבד.

"אני חושב שבאופן קונספטואלי איחוד הוא דבר חיובי. אם אנחנו רוצים להחזיר את המחנה הציוני לגודלו הטבעי – מספר דו־ספרתי גבוה – אז חייבים לדבר בשפה של איחודים בתוך השמאל הישראלי".

"אני חושב שבאופן קונספטואלי איחוד הוא דבר חיובי. אם אנחנו רוצים להחזיר את המחנה הציוני לגודלו הטבעי – אז חייבים לדבר בשפה של איחודים"

מה אתה חושב על קואליציה עם המפלגות החרדיות? אמרת שהחרדים הם לא "העתיד של המדינה". יש מפלגות שהן קו אדום מבחינתך?
"אין לי שום בעיה לשבת [בקואליציה] עם החרדים. אני ממש לא פוסל אותם, אמרתי את זה אינספור פעמים בעבר. אני פוסל רק שני גורמים – [הראשון הוא] מושחתים. אני חושב שאין שום סיבה לשבת עם אנשים מושחתים ולכן אני לא רואה את עצמי יושב עם ביבי.

משתתפי צעדת הדגלים נושאים את ח"כ בצלאל סמוטריץ' על כתפיהם בשער שכם בירושלים, 29 במאי 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
משתתפי צעדת הדגלים נושאים את ח"כ בצלאל סמוטריץ' על כתפיהם בשער שכם בירושלים, 29 במאי 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

"אני לא אומר שאני לא אשב עם הליכוד באיזושהי קונסטלציה עתידית שבה ביבי לא עומד בראש הליכוד. אבל עם ביבי אני לא יכול לשבת בגלל שחיתותו האישית והציבורית. זו דעתי, אני יודע שזה עדיין לא הוכרע בבית משפט.

"אני גם לא יכול לשבת עם מי ששולל את אופייה של מדינת ישראל. לכן אני לא יכול לשבת לא עם הימין הקיצוני ולא עם גורמים ערביים ששוללים את אופייה של מדינת ישראל. לא עם המפלגה שנקראת היום 'הציונות הדתית', שבאמת נראית לי כמו מפלגה גזענית, משיחית, מסוכנת ביותר לעתידה של ישראל.

"ברשימה המשותפת יש כל מיני קולות, לכן היא נקראת 'משותפת'. אין לי התנגדות גם לשבת עם המשותפת – אבל אני חושב שזה יחייב את המשותפת לנטרל חלק מהמרכיבים שמצויים בה, שבעבר לפחות היו מאוד בעייתיים, לפחות בעיניה של כל מפלגה ציונית".

"אני לא אומר שאני לא אשב עם הליכוד באיזושהי קונסטלציה עתידית שבה ביבי לא עומד בראש הליכוד. אבל עם ביבי אני לא יכול לשבת בגלל שחיתותו האישית והציבורית"

אתה חושב שגם בבחירות הקרובות הנושא יהיה בנימין נתניהו?
"כן, חד משמעית. הנושא הזה, שלא ראוי שיגדיר את הפוליטיקה הישראלית, כנראה גם אחרי הבחירות האלה יחזור ויגדיר את הפוליטיקה הישראלית. האיש הזה, שהוא מצד אחד מאוד חזק פוליטית, אבל מצד שני, בעיניי, מאוד מושחת מוסרית, ימשיך ויטיל צל ענק על מדינת ישראל".

בנימין נתניהו לקראת ההצבעה על פיזור הכנסת 30 ביוני, 2022 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
בנימין נתניהו לקראת ההצבעה על פיזור הכנסת 30 ביוני, 2022 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

אתה טוען שחייבים "לסיים את הכיבוש". ברקע שירותך הצבאי הארוך, מה גרם לך לחשוב ככה ואיך ישראל יכולה לעשות את זה?
"את יודעת, כל כך הרבה שנים נלחמתי בכל יהודה ושומרון, אני מכיר את כל הערים הפלסטיניות מבפנים, ובעיניי ברור לחלוטין שאי אפשר להמשיך עם זה, ששום דבר טוב לא יכול לצאת מזה.

"עם כל הסיכונים שיש בעניין – ואני לא מבטל את הסיכונים – זה עדיין עדיף למדינת ישראל ואנחנו חייבים להיפרד. יום אחד נשפוט את זה בראייה היסטורית ונראה כמה באמת חובה להיפרד מהפלסטינים.

"איך עושים את זה? השיטה לא כל כך חשובה. קודם כול, אנחנו צריכים להכריע שאנחנו רוצים לעשות את זה – ואז אפשר לעשות את זה באופן רב־צדדי, דו־צדדי, חד־צדדי, זה לא כל כך חשוב. אם זה היעד של מדינת ישראל, אז אנחנו נמצא את הדרך ונראה איך עושים זה".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
לתגובתו של אלי עמר: כל השנים מאז שנת 1973, אני מצביע באופן עקבי לליכוד. כעת, אם יאיר הגולם יוביל את מרצ, יש סיכוי שאצביע לבצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר...
עוד 1,580 מילים ו-2 תגובות
סגירה