המבחן של מינוי רמטכ"ל הוא לא בעת בחירות

שר הביטחון לשעבר בני גנץ בסיור במרחב התפר בשומרון, 12 באפריל 2022 (צילום: אלעד מלכה)
אלעד מלכה
שר הביטחון לשעבר בני גנץ בסיור במרחב התפר בשומרון, 12 באפריל 2022

האם בחירת רמטכ"ל בתקופת בחירות היא בחירה פוליטית? דילמה. אפשר לשאול – דילמה? מדוע בחירת רמטכ"ל נחשבת דילמה רק בעת בחירות? מדוע שיקוליו של שר הביטחון, כל שר ביטחון, בבחירת רמטכ"ל נחשבים לפוליטיים רק ערב בחירות ואינם נחשבים לפוליטיים בתקופה שבה אין בחירות?

מדוע בחירת רמטכ"ל נחשבת לדילמה רק בעת בחירות? מדוע שיקוליו של שר הביטחון, כל שר ביטחון, בבחירת רמטכ"ל – נחשבים לפוליטיים רק ערב בחירות ואינם נחשבים פוליטיים בתקופה שבה אין בחירות?

בחירת הרמטכ"ל סובלת, כמו מינויים רבים אחרים בשירות הציבורי, מתסמונת נתניהו. תקופת נתניהו כבר סימנה כל בעל תפקיד במוסד או בצבא, בשב"כ או בשירות הממשלתי – כמי שצריך לשרת את משפחת נתניהו. זכורה לרע בחירתו של יוסי כהן לראש המוסד, לאחר שהמתחרה שלו נשאל "האם תהיה נאמן לי" והשיב שיהיה נאמן למדינה.

גם בחירתו של יואב גלנט לתפקיד הרמטכ"ל, שסוכלה במהירות, נחשבה לבחירה של נאמן פוליטי למרות הרקורד הצבאי של גלנט כאלוף פיקוד דרום. הזיהוי של קצין מקצועי לכאורה עם עמדות פוליטיות הביא בזמנו לחוק תקופת צינון של שלוש שנים בין המעבר מפיקוד על צה"ל או פיקוד בכיר בצה"ל, למשרה של שר או חבר כנסת. זכור גם הוא לרע – הרמטכ"ל שאול מופז שקפץ במהירות שיא למשרד הביטחון, תוך מספר חודשים מפשיטת מדיו.

אבל שאלת הזיהוי הפוליטי צריכה ללוות את תפקיד הרמטכ"ל במעשיו יומיום. האם הוא מתפקד כשומר חומה ממלכתי, שהחוק, הקוד האתי של צה"ל וערכי מגילת העצמאות לנגד עיניו? האם שום שר פוליטי או תפקיד פוליטי לא מסנוורים את החלטותיו?

הנה אביב כוכבי מסיים כעת את תפקידו כרמטכ"ל. מדוע לא לבחון את שנותיו ותפקודו לאור השאלה אם פזל לפוליטיקה או היה נאמן למדינה, לחוקיה, לאזרחיה כולם?

איך אפשר להסביר, למשל, את רפיונו בתגובה לאלימות נוער הגבעות של המתנחלים בשטחים? מעשי אלימות קשים, יומיומיים, נגד פלסטינים, נגד פעילי שמאל, ונגד חיילי צה"ל עצמם, לא זוכים לשום התייחסות או פעולה שלטונית תקיפה למניעה או הענשה. לתפיסת חשודים והעמדתם לדין, ולעתים אף זוכים לתמיכה וסיוע במעשים בלתי חוקיים?

איך אפשר להסביר, למשל, את רפיון כוכבי בתגובה לאלימות נוער הגבעות בשטחים? מעשי אלימות קשים, יומיומיים, נגד פלסטינים, פעילי שמאל וחיילי צה"ל עצמם, לא זוכים לשום התייחסות או פעולה שלטונית תקיפה

האם כוכבי לא רואה? לא שומע? הרי כל בלון שעף מעזה זוכה מיד, תוך דקות או שעות, להפצצה מדויקת של חיל האוויר החזק במזרח התיכון. כיצד כוכבי לא שומע ולא מגיב על עשרות אירועים של גדיעת עצי זית, שריפת שדות, הצתת מכוניות, זריקות אבנים על חיילים ועל מפגיני שמאל והתעמרות יומיומית בפלסטינים ברחבי יהודה ושומרון?

כיצד כוכבי לא מגיב על דבריו של מח"ט שומרון רועי צוויג בכניסה לקבר יוסף ועל העמדתו את הצבא והמתנחלים בזהות "חד הם", כאילו לא היה השלטון ביהודה ושומרון שלטון צבאי שאמור לשמור על החוק ולא רק להגן על המתנחלים?

מפקד אלוף!כך נשמע מח"ט שומרון רועי צוויג רגע לפני שיפוץ קבר יוסף: "תחנת לוחמני, כאן קודקוד, אנו פועלים היום לא כגנבים בלילה, אלא כבני מלכים. כך אנו זוכים להשיב את כבוד הארץ ועם ישראל"》》》》》》》》》》》הורידו את האפליקציה שלנו ותישארו מעודכנים:http://onelink.to/ud7avp

Posted by ‎החדשות החמות‎ on Wednesday, April 13, 2022

אין לשתיקה הזו ולהתנהלות הזו של כוכבי (ושל בני גנץ שר הביטחון) אלא הסבר פוליטי – חוסר הרצון להתעמת עם המתנחלים ונציגיהם בכנסת ובממשלה.

גם מח"ט שומרון, שדעותיו הפוליטיות ברורות, יישאר בתפקידו למרות התבטאויות לא ממלכתיות בעליל. זאת בגלל החשש שהעברתו מתפקידו תפגע במי שהעביר אותו מתפקידו ותיחשב למהלך פוליטי נגד המתנחלים.

כאשר מתנחלים מפגינים מול ביתו של אלוף פיקוד מרכז, מדובר לכאורה בעמדה פוליטית לגיטימית של אזרחים, אבל בחירת אלוף פיקוד שאינו מקובל על המתנחלים נחשבת לא לגיטימית.

כיצד כוכבי לא מגיב על דברי מח"ט שומרון רועי צוויג בכניסה לקבר יוסף ועל העמדתו את הצבא והמתנחלים בזהות "חד הם", כאילו השלטון ביו"ש אינו שלטון צבאי שאמור לשמור על החוק ולא רק להגן על המתנחלים?

איך אפשר להסביר את אותו אימון צבאי במסאפר יטא, שנועד לגרש רועים פלסטינים משטח שהמדינה החליטה שהוא שטח צבאי. לצה"ל לא חסרים שטחי אימונים. רוב שטחי הנגב מוגדרים שטחי אימונים של צה"ל. אבל הפעולה הזאת שבה מגרשים את החלשים ביותר מקרב הפלסטינים מאזורי המחיה שלהם באמצעות "תרגיל" צבאי תרתי משמע, היא פעולה שרמטכ"ל ממלכתי היה אמור לעצור ולומר לדרג המדיני שצה"ל הוא לא כלי פוליטי.

אלו הן רק שתי דוגמאות שמחייבות בחינה של תפקוד הרמטכ"ל בתקופות שבין הבחירות. על כך אפשר להוסיף את רצף הבחירות האין סופי בשלוש השנים האחרונות. מה רוצה המערכת הפוליטית שכופה על צה"ל שרשרת של בחירות? הרי כל בחירה של רמטכ"ל בתקופה שבה יש רצף בחירות בלוח זמנים כה קצר, יוצרת מצב של חשדות כלפי הבחירה של רמטכ"ל ב"תקופת בחירות".

אבל צה"ל לא יכול להתנהל רק כאשר תתייצב הממשלה. צה"ל אמור לפעול יומיום. כל שעה. בתגובה על כל רקטה או פיגוע או איום מיידי. הדרישה למנוע מינוי של מפקד הצבא "בעת בחירות" היא בעצם דרישה להקפאת המערכת הצבאית. שרשרת הפיקוד תחתיו גם היא תוקפא, כי שום רמטכ"ל זמני לא ימנה את חברי המטכ"ל עבור הרמטכ"ל הבא אחריו ואלה לא ימנו את הקצינים בדרגות הנמוכות יותר תחתיהם.

צה"ל לא יכול להתנהל רק כאשר תתייצב הממשלה. צה"ל אמור לפעול יומיום. בתגובה על כל רקטה או פיגוע או איום מיידי. הדרישה למנוע מינוי מפקד הצבא "בעת בחירות" היא בעצם דרישה להקפאת המערכת הצבאית

המערכת הפוליטית לכאורה כופה על צה"ל את שיקוליה הפוליטיים. את תוצאות המדיניות הזו ראינו כבר בהקפאת מינוי מפכ"ל למשטרת ישראל במשך שנתיים. שוב כתוצאה מתסמונת נתניהו ושיקוליו האישיים מול משפטו. עכשיו מנסה האופוזיציה בראשות נתניהו להכניס את אותם שיקולים למערכת מינוי הרמטכ"ל.

אם יש בצה"ל קצינים ראויים לתפקיד הרמטכ"ל (ויש) הבחינה שהם צריכים לעבור באשר לשיקול הפוליטי, אינה שאלת המינוי בתקופת בחירות. נשאלת השאלה אם הם ראויים מבחינה מקצועית ואם הם מביאים איתם הבנה, אומץ והשקפת עולם ממלכתית לתפקיד, בלי פזילה או פחד מפני מי שמינה אותם, או שיקול זר באשר לעתידם האזרחי מול אותה מערכת שמינתה אותם.

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 853 מילים
סגירה