מדיניות החיסולים האמריקאית

סדרת תקיפות אמריקאיות על בכירי אל קאעדה (צילום מסך מסרטון של WION)
סדרת תקיפות אמריקאיות על בכירי אל קאעדה (צילום מסך מסרטון של WION)

הנשיא ג'ו ביידן, כמו נשיאים קודמים, פועל בנחישות נגד ראשי ארגוני הטרור במזה"ת המאיימים על ארה"ב ומשתמש בנשק הסיכולים הממוקדים. טוב יעשה הדרג המדיני בישראל אם יאמץ את המודל האמריקאי נגד ראשי חמאס והג'יהאד האסלאמי. ההפצצות על מתקני ארגוני הטרור ברצועה מיצו את עצמן.

בעוד שהנשיא האמריקאי ג'ו ביידן דוגל בשימוש בדיפלומטיה במאבק נגד הגרעין האיראני ובשימוש בכוח צבאי רק כ"מוצא אחרון", ובעוד הוא מסתייג מהחיסולים של קצינים בכירים ב"משמרות המהפכה" ומדענים איראניים, המיוחסים למוסד הישראלי – אין לו שום בעייה להפעיל כוח צבאי ולחסל את מנהיגי ארגוני הטרור האסלאמי הקיצוני הפועלים בסוריה ובעיראק.

ביידן דוגל בדיפלומטיה בנושא הגרעין האיראני ובכוח צבאי רק כ"מוצא אחרון", ומסתייג מחיסול בכירי "משמרות המהפכה" ומדענים איראניים – אך בד בבד אין לו בעייה עם כוח צבאי וחיסול מנהיגי טרור בסוריה ובעיראק

הנשיא ביידן ממשיך בדרכם של הנשיאים דונלד טראמפ וברק אובאמה.

הנשיא אובאמה הורה במאי 2011 לחסל את אוסאמה בן לאדן מנהיג ארגון אל-קאעדה, האחראי להתקפות הטרור הנוראיות בארה"ב: הפיגוע במגדלי התאומים ב-1993, פיגועי ה-11 בספמבר 2001 ופיגועים נוספים, ואילו הנשיא טראמפ הורה לחסל באוקטובר 2019 את מנהיג דאע"ש אבו בכר אלבגדאדי.

הנשיא טראמפ עשה מעשה חשוב מאוד, הוא הורה גם לחסל בינואר 2020 את ראש הנחש של הטרור האיראני, הגנרל קאסם סולימאני, מפקד כוח "קודס" של "משמרות המהפכה" האיראניים שנחשב לאיש מספר שתיים בהנהגה האיראנית וליורשו האפשרי של המנהיג העליון עלי ח'מינאי.

חיסולים מוצלחים בסוריה

כמה ימים לפני ביקור הנשיא ביידן במזה"ת חיסל מל"ט אמריקאי מחבל בכיר בארגון "חוראס א-דין" באזור אדליב שבסוריה. הוא חוסל בטיל שנורה לעברו בעת שרכב על אופנוע.

יממה לפני צאתו לביקור בישראל הודיע הנשיא ביידן על מותו של מנהיג דאע"ש בסוריה, מאהר אל-עקאל.

הוא נהרג בהפצצה של מל"ט אמריקאי באזור עפרין המערבי בסוריה ובכיר נוסף בארגון נפצע.

כמה ימים לפני ביקור ביידן במזה"ת חיסל מל"ט אמריקאי מחבל בכיר ב"חוראס א-דין" מאדליב שבסוריה, בטיל שנורה לעברו כשרכב על אופנוע. יממה לפני הביקור בישראל הודיע  ביידן על מות מנהיג דאע"ש בסוריה

מאהר אל-עקאל המכונה "אבו אלבהאא' א-שמאלי" הוא בן לשבט אלנעים בסוריה. הוא היה האמיר של העיר א-רקה, בירת המדינה האסלאמית, בשנת 2019.

הפנטגון הגדיר את אל-עקאל כ"אחד מחמשת המנהיגים הבכירים של דאע"ש".

בהצהרת הפנטגון נאמר שאל-עקאל היה אחראי לפיתוח רשתות של דאע"ש מחוץ לסוריה ולעיראק, וכי לתקיפה קדם תכנון מקיף שנועד להבטיח את הצלחתה.

אל-עקאל נחשב לאחד הנאשמים העיקריים ברצח השיח' בשיר פייצל אל-הווידי, אחד מנכבדי שבט אל-עפאדלה בנובמבר 2018.

שלטונות טורקיה עצרו את אחיו, סולימאן אל-עקאל, בדרום טורקיה ב-2021. שני האחים התמחו בהכנת מטעני חבלה ואחראים לשני פיגועים גדולים שהיו בטורקיה ב-2015 וב-2016.

אסטרטגיה יעילה למלחמה בטרור

ארגון דאע"ש היה בשיא כוחו בשנים 2014 עד 2017, ומאז ספג מכות קשות ונחלש משמעותית. הפנטגון אומר שארגון דאע"ש "ממשיך להוות איום על ארה"ב ועל השותפות שלה באזור".

האסטרטגיה האמריקאית של ממשל ביידן במלחמה בארגוני הטרור המאיימים על ארה"ב ועל מדינות המערב היא יעילה, חסכנית ואפקטיבית.

היא חוסכת שימוש בכוחות צבא גדולים ובכניסה למערכה צבאית נרחבת שתעלה בחיי אדם ובהוצאות כספיות גדולות, ושמנהיגי ארגוני הטרור מצליחים לנצל  בדרך כלל היטב כדי להימלט מידי החוק.

ארגון דאע"ש היה בשיא כוחו בשנים 2014 עד 2017, ומאז ספג מכות קשות ונחלש משמעותית. הפנטגון אומר שארגון דאע"ש "ממשיך להוות איום על ארה"ב ועל השותפות שלה באזור"

במסגרת האסטרטגיה הזו, נהרג מנהיג דאע"ש הקודם עבדאללה קרדאש המכונה "אבו אברהים אל האשמי אלקרשי" בחודש פברואר שעבר.

במסגרת המבצע הנחית צבא ארה"ב כוחות מיוחדים בעיירה אטמה, מצפון לאידליב שבסוריה.

עבדאללה קרדאש שחש שסופו קרב, פוצץ את עצמו. במבצע ללכידתו נהרגו 13 בני אדם.

עבדאללה קרדאש בחר ללכת בדרכו של המנהיג הקודם אבו בכר אלבגדאדי. באוקטובר 2019 הגיעו אל הבית שבו הסתתר בכפר בצפון אדליב כוחות קומנדו אמריקאים והוא החליט לפוצץ את עצמו.

לפניו חוסלו אבו עומר אלבגדאדי, ראש ארגון דאע"ש בסוריה ובעיראק ואבו חמזה אלמוהאג'ר אלמצרי שהחליף את אבו מוצעב א-זרקאווי, אחד ממייסדי ארגון דאע"ש.

בחודש שעבר, נתפס מנהיג בכיר בדאע"ש במבצע בצפון סוריה. בהודעה שפרסמה הקואליציה הבינלאומית נגד דאע"ש בראשות ארה"ב – נמסר כי מדובר במומחה בהרכבת מטעני חבלה, האני אחמד אל-כורדי, שמוכר גם בכינוי "הוואלי של א-רקה".

ארה"ב משקיעה מאמץ גדול כדי לחסל את ראשי ארגוני הטרור המאיימים עליה. היא לא עושה הנחות.

בשנים האחרונות השתפר מאוד המודיעין האמריקאי והוא עובד בשיתוף פעולה הדוק עם המודיעין הבריטי ועם המודיעין הטורקי.

ארה"ב משקיעה מאמץ רב בחיסול ראשי ארגוני הטרור המאיימים עליה ולא עושה הנחות. בשנים האחרונות השתפר מאוד המודיעין האמריקאי והוא עובד בשת"פ הדוק עם המודיעין הבריטי והטורקי

חיסולם של בכירים בארגון דאע"ש בסוריה ובעיראק משפיע על פעילות הארגון בכל המקומות שבהם הוא פועל: במערב ובמרכז אפריקה, בדרום מזרח אסיה, בהודו, פקיסטן, אפגניסטן, קווקז וצפון סיני.

הפגיעה בהם נחשבת לפגיעה בראש התמנון של הטרור שמשפיעה על זרועותיו ומחלישה אותן.

על פי גורמים בסוריה, בצמרת ארגון דאע"ש פרצו מחלוקות קשות, דבר שמקל על ארגוני הריגול של המערב להשיג מודיעין מדוייק. בכירים בארגון שנפלו בשבי חיילי הקואליציה במלחמה נגד דאע"ש, מסרו מודיעין מדוייק על יריביהם כדי לפגוע בהם.

בנוסף לכך המודיעין האמריקאי מפעיל רשת גדולה של סוכנים וסייענים בסוריה ונעזר  במודיעין שמושג באמצעים אלקטרוניים.

הדרג המדיני בישראל צריך ללמוד מנשיאי ארה"ב כיצד לא מתפשרים עם הטרור ולאמץ את שיטת החיסולים הממוקדים של ראשי הטרור, במיוחד ברצועת עזה.

הפצצות חיל האוויר הישראלי על אתרי חמאס  והג'יהאד האסלאמי התת-קרקעיים ברצועת עזה, המנהרות, המעבדות ומאגרי הרקטות מיצו את עצמן. הן לא עוצרות את הטרור ולא מרתיעות די הצורך.

הדרג המדיני בישראל צריך ללמוד מנשיאי ארה"ב לא להתפשר עם הטרור ולאמץ את שיטת החיסולים הממוקדים של ראשיו, במיוחד ברצועת עזה. הפצצות חיל האוויר הישראלי על אתרי חמאס והג'יהאד מוצו

הגיעה השעה לחזור לשיטת החיסולים הממוקדים של ראשי הטרור. אין חסינות לאף אחד ומנהיגי ארגוני הטרור צריכים לדעת שבפעילות הטרור שלהם נגד ישראל הם גוזרים על עצמם גזר דין מוות.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 868 מילים
סגירה